Het grote V6 decoder topic


Reputatie 7
Badge +6
  • Community Manager
  • 1108 reacties
Zoals vele van jullie weten zijn we op 31/01 (eindelijk) begonnen met het testen van de V6 decoders. 👏 Uiteraard heeft Proximus vooraf al vele zaken getest maar nu is het jullie beurt!

De bedoeling van dit topic is om alle feedback te verzamelen en rechtstreeks terug naar de ontwikkelaars te geven. Zoals het natuurlijk hoort bij een piloot. Uiteraard willen we ook richting de andere kant werken. We zullen dus proberen de antwoorden die we krijgen van onze ontwikkelaars terug te koppelen via dit topic. Ikzelf ben ook tester 🎉 en zal je ook zoveel mogelijk info proberen te geven, waar mogelijk natuurlijk.

Denk er ook aan dat je na de piloot een survey krijgt waar je al je bevindingen kan doorgeven. Deze worden aandachtig gelezen. Vul deze dus ook zeker in! Je krijgt er trouwens nog 5 extra kadofilms voor. 😉


Update 27/02/2018:
Hello! Tijdens nacht van 27/02 op 28/02 zal er een nieuwe update worden verstuurd naar je decoder. We raden aan je decoder in standby te laten staan.

Een aantal problemen werden opgelost, waaronder:
  • Het automatisch aanschakelen van de TV als u de decoder uit standby haalt, werkt nu ook als u uit eco-modus komt
  • Netflix issue bij het bekijken van een 4K film: het probleem met ondertitels en audio desync zou moeten opgelost zijn
  • De geldigheidsduur van een serieopname wordt nu correct weergegeven

Update 10/04/2018:
Tijdens de piloot zal het UHD demo kanaal enkel beschikbaar zijn wanneer de V6 decoder slechts je enige decoder is. Je dient dus je vorige decoder af te melden. Je kan dit doen door te bellen naar 0800 99 696. Wanneer dit gebeurd is en enkel de V6 als enige decodes actief staat, zal de wijziging 's nachts automatisch gebeuren en zal UDH de volgende dag beschikbaar zijn.

649 Reacties

Reputatie 1
De decoder V6 werkt niet naar behoren , bij opstarten krijg je beeld voor een paar seconden en dan geen beeld meer , dit herhaald zich . Soms komt er ook op dat er geen signaal is .
Gisteren avond bij het bekijken van een opgenomen program geregeld haperen van het beeld en krijgen beeld in vierkantjes te zien . Na het afzetten en terug opzetten van de decoder V6 werkt deze redelijk goed . Nog iemand deze problemen ?

[Edit ThomasP: Samengevoegd met bestaand V6 topic.]
Reputatie 7
Badge +4
Hallo, had je dit probleem ook met de vorige decoder? Hoe is je decoder aangesloten op de bbox? MVG, Wim
Reputatie 1
Met de vorige decoder hadden we dit niet . Decoder aangesloten met de bijgeleverde kabel .
Mvg Frank
Reputatie 7
Badge +4
Maar nadat je hem nu herstart hebt is het probleem met wegvallend beeld verdwenen?
Reputatie 1
ja . Het wegvallend beeld is nu gedaan . nu Normaal Beeld .
Reputatie 7
Badge +4
Zal wel ergens bug geweest zijn met het initialiseren. Mocht je opnieuw problemen hebben laat het ons weten.
Bij ons valt het beeld en geluid regelmatig uit... zwart voor fractie van een seconde soms langer. Soms springt het beeld ook op “witte sneeuw”
Dit is niet enkel bij de tv kanalen, maar ook bij Netflix hebben we dit.

Ook moeten we het geluid bij Netflix op 20 zetten om vergelijkbaar aan het volume te geraken van 5 bij tv.

Groeten
Hans
Reputatie 1
ok , bij volgend probleem , neem ik contact op met jullie .
Mvg
Sorry, denk dat het probleem opgelost is, het ligt volgens mij aan slecht contact van de UTP kabel met de decoder. Ik heb deze wat “beter” gestoken en voorlopig heb ik het niet meer gehad.
Reputatie 7
Badge +6
Goed om te weten Hans_Anik! Houd ons op de hoogte mocht je dit nog ondervinden!
Reputatie 7
Badge +5
Hey ThomasP,
Die REC led op de V5-Compact en de V6 heeft die nog een functie?
Mvg,
Reputatie 7
Badge +6
Hey Martin, nee, momenteel niet. Hij zal niet gaan branden bij netwerkopnames (nPVR) dus hij gaat (momenteel) niet veel doen. 🙂
Reputatie 7
Badge +5
Ok bedankt Thomas, was wat ik vermoedde, maar wou graag zeker zijn 😉
Reputatie 2
Badge
installatie van de V6 decoder verliep vlekkeloos. Tot hier toe nog geen enkel probleem vastgesteld in de werking.
De iets gewijzigde lay-out en iets kleinere afstandsbediening moet even wennen. Er is zeker niets mis mee alleen de macht der gewoonte maakt dat je soms op de verkeerde knop duwt 😃
De bluetooth functie van de remote control werkt vrij vlot en zonder haperingen.

Verder heb ik de beeldkwaliteit vergeleken met de V5c decoder door gebruik te maken van 2 aparte HDMI aansluitingen op een 40 inch HD scherm.
Wat mij opviel is dat de keurverzadiging minder was dan die van de compacte V5C. Dit kan uiteraard aangepast worden door de kleursaturatie van het TV-toestel iets te verhogen. Het leek mij ook dat beelddetails iets uitgesmeerder waren (gekeken op vrij korte afstand). Maar algemeen mag ik stellen dat de beeldkwaliteit vergelijkbaar is met de v5c decoder op een gewoon HD-scherm. Hoe het zit met recentere toestellen die UHD ondersteunen kan ik helaas niet testen.
Positief vond ik dat men de decoder kan instellen op full HD output (1080p).
Overigens gebeurt dit automatisch in de autosync modus bij de beeldinstellingen.
Geluidsniveau is eveneens in orde. Ik herinner me dat bij de lancering van de v5c dit aanmerkelijk lager was. (nadien opgelost via softwareupdates)

Er is nagedacht om de decoder zo zuinig mogelijk te laten werken. De tijd nodig om de decoder op te starten vanuit de ECO-mode is voor mij wel iets te traag. De milieubewuste gebruiker kan uiteraard zelf kiezen tussen normaal opstarten en de meer energievriendelijke ECO mode.
Reputatie 7
Badge +5
*⃣ Vastgesteld dat geluid iets zwakker is in vergelijking met de V5C
*⃣ Beeld eens laten vergelijken door verschillende personen op full HD 40" scherm tussen V6 en V5C (beide ingesteld op 1080) en niemand merkte verschil op.
bbox3 > utp kabel > decoder v5 > HDMI kabel> TV (ingang bv HDMI 1)
" " " " " > utp kabel > decoder v6 > HDMI kabel > TV (ingang bv HDMI 2)
Op je tv HDMI ingang 1 of 2 te kiezen, respectievelijk kijken via v5 (oude decoder) of de V6
*⃣ TV mode + EXT + up en down scrollen veerloopt soms moeizaam.
*⃣ nog geen probleem met opnames ondervonden (lopen mooi synchroon tussen v5C en v6)
Onze doos kwam jammer genoeg zonder v6 afstandsbediening, al de rest was wel aanwezig. Al eens proberen bellen naar Proximus maar geen idee in welk van de submenu's ik terecht zou moeten komen, misschien dat ik via hier wel een oplossing toegewezen krijg.

Ondanks geen afstandsbediening te krijgen heb ik hem toch geinstalleerd en werkt vlekkeloos. Ik heb onze v5 afstandsbediening eerst terug via IR laten werken ipv via radiofrequenties (onze v5 tv-decoder staat in de kast buiten zicht) en zo gebruiken we nu de v5 afstandsbediening om de v6 tv-decoder aan te sturen. Krijg wel tips om bepaalde functionaliteiten van de v6 afstandsbediening te gebruiken, wat nu uiteraard niet mogelijk is.

Wat wel lastig is is de vorm van de adapter - vrij groot en onhandig. Ook wanneer de decoder in slaapstand staat (zowel normaal als eco) is er nogal een hard 'gepiep', dit heeft de v5 niet.
Installatie van de V6 decoder verliep zonder problemen. Ik heb het gevoel dat hij ook net iets sneller reageert wanneer je tussen zenders zapt. HD beeld lijkt op sommige posten veel scherper.
Reputatie 1
Weer hetzelfde als de vorige dagen wegvallend beeld . Leuk is anders .
als het zo blijft vliegt deze eruit .
Problemen met zenderhernummering, net naar klantendienst gebeld.
Na alles naar eigen voorkeur gezet te hebben, staat 4 en 4 hd samen op 4, vijf en vijf hd samen op 5.

Afbeelding:



Voorkeur stond ingevuld tot 33, als ik nu terug ga kijken naar de hernummering, staat er op 9 en 10 niets meer ingevuld, doch bij zappen en in gids op 9 zes hd en op 10 discovery hd...

Afbeelding:





Stelden voor om harde reset te doen (klein knopje met tandenstoker), software werd terug gedownload e.d., na volledig opstarten werkte de afstandsbediening niet meer, heb ik dan maar gereset (zelfde methode als v5).

Na terug hernummering en regelmatig opslaan van hernummering weer zelfde probleem...
Na 2de contact met klantendienst gingen ze dit doorsturen naar 'hogere' afdeling...

Heb dit ook met de v5 voorgehad, na 10-talle keren hernummeren was dit opgelost maar blijft wederkerend probleem...
Wordt vervolgd....
Reputatie 7
Badge +6
Carlke, bedoel je dat je zelf 2 zenders op 1 nummer wou zetten of deed het systeem dit?
Want 2 zenders op 1 nummer is geen goed idee en zal foutlopen omdat het systeem dit niet aankan. De 2 zender HD en niet HD wordne gezien als 2 afzonderlijke nummers.

Als het systeem dit deed voor je: Welke nummering heb je op de V5 decoder staan? Staan de HD vooraan of niet? Kan je inderdaad eens een herstel naar fabrieksinstellingen doen van de V6 decoder en kijken welke er nu vooraan staan? HD of niet HD?
Ik wou die 2 zenders niet op 1 nummer zetten, systeem heeft dit gedaan...

Op de v5 had ik dezelfde nummering staan als die ik nu in de v6 wil...
Na fabrieksinstellingen staan idd de HD posten gerangschikt van 1 tot 7 dacht ek.... dus heb aan die eerste 7 standaard ingesteld HD posten niets verandert, slechts op nr 8 eerste aanpassing gedaan...
Vandaag V6 ontvangen. Opstart zonder problemen. Neemt in autosync zelf beste beeldkwalitieit(1080p).
Eco modus is wel enorm traag om op te starten.
Het geluid op Netflix kanaal/app is te stil. Tot hiertoe geen haperingen in beeld bij rechtstreeks TV kijken of opnames.
Reputatie 7
Badge +6
Carlke, ok. Laat ons weten of de zenders terug wijzigen na je laatste aanpassing!
Reputatie 2
Badge
Mag ik veronderstellen dat het op termijn de bedoeling is om volledig over te schakelen naar H.265/HEVC voor alle zenderkanalen (SD/HD) ?
Door de betere codec en compressietechniek kan men dan aan de helft van de huidige bandbreedte streamen. Ik geloof dat Proximus momenteel nu aan 6.5 Mb/sec streamt voor een HD-zender.
Men kan dus heel wat aan bandbreedte sparen.
Uiteraard zullen dan alle klanten moeten voorzien worden van een v6 die deze codec ondersteunt.
Reputatie 7
Badge +5
Ter info: Op termijn wel (heb dit ergens gelezen op userbase.be als ik het nog goed voor heb, maar je zegt het eigenlijk zelf dat dit wel nog jaren kan in beslag nemen want prox gaat zo maar niet alle v5 en v5C's vervangen door V6.
De HD's nemen nu grosso modo 6 Mbps in beslag.

Reageer