Skip to main content

Op mijn aanrekening van 5 april 2024 staat er bij verbruik/allerlei het volgende vermeld…

Oproepen naar 1212 en/of 1313 -  periode 1mrt-31mrt /aantal:1 / duur of volume: 0u00:45.

Hiervoor werd me een bedrag van € 3,04 aangerekend.

Ik heb helemaal niet naar 1212 en/of 1313 gebeld, sterker nog ik zou zelfs niet weten waarvoor die nummers dienen. 

Zou dit iets te maken kunnen hebben met de storingen en onderbrekingen die werden veroorzaakt door werkzaamheden in mijn straat waarvoor een paar keer de technieker moest langskomen?

 

@Patrick48 

blijkbaar kan het probleem ook eventueel aan de kabel liggen zie bv:

Automatisch oproepen naar 1212 

Ondertussen is Proximus bij mij thuis geweest. Na veel ongeloof van de mensen vd helpdesk (‘meneer, het is niet mogelijk wat u zegt, er moet gebeld zijn, kan niet anders’) heeft de technieker (heel behulpzaam by the way) bevestigd dat het probleem aan de kabel ligt aan het begin van mijn oprit. 

TBI:

  • 1212: Dit nummer is het Nederlandstalige inlichtingennummer. Je kunt 1212 bellen om informatie te krijgen over telefoonnummers, adressen, bedrijven en andere nuttige gegevens. Het wordt vaak gebruikt om contactgegevens op te zoeken.
  • 1313: Dit nummer is het Franstalige inlichtingennummer. Net als 1212 biedt 1313 informatie over telefoonnummers, adressen en bedrijven, maar dan in het Frans.

Hier zal nu wel maar pas maandag iemand van PX op reageren.

 


Alvast bedankt Martin.


Ik heb helemaal niet naar 1212 en/of 1313 gebeld, sterker nog ik zou zelfs niet weten waarvoor die nummers dienen.

 

Ik zou beginnen met één per één alle Apps op uw toestel te controleren, en welke permissies je deze Apps hebt gegeven.

Sommige Apps vragen tijdens het installeren naar bepaalde toestemmingen. Veel mensen geven op die manier hun Apps allerhande permissies zonder het zelf te beseffen.

Sommige Apps kunnen op die manier in de achtergrond SMS’sen versturen, ontvangen of onderscheppen, nummers bellen …

Zeg dus nooit “ik heb het nummer niet gebeld” (jouw GSM kan dat wel gedaan hebben) 😁


Een app dat belt naar de inlichtingen?


Als ik het goed begrepen heb, ging het over een vaste lijnaansluiting

 

Er zijn op het Nl- en Fr-forum hierover nog dergelijke berichten terug te vinden, maar toegegeven het is mij niet direct duidelijk hoe eventuele lijnstoringen en/of kabelwerken dergelijk problemen zouden kunnen veroorzaken (tenzij bv. via “valse pulskiezen cfr rotary dial”Rotary dial - Wikipedia )

 

= hier kan mijns inziens enkel Proximus toelichting verschaffen en/of een mogelijke oplossing bieden


Mss kan je op sommige vaste telefoontoestellen dit nummer blokkeren (en op smartphones)


Als ik het goed begrepen heb, ging het over een vaste lijnaansluiting

 

Er zijn op het Nl- en Fr-forum hierover nog dergelijke berichten terug te vinden, maar toegegeven het is mij niet direct duidelijk hoe eventuele lijnstoringen en/of kabelwerken dergelijk problemen zouden kunnen veroorzaken (tenzij bv. via “valse pulskiezen cfr rotary dial”Rotary dial - Wikipedia )

 

= hier kan mijns inziens enkel Proximus toelichting verschaffen en/of een mogelijke oplossing bieden

 

Het gaat hier inderdaad om een vaste lijn dus kan het niet veroorzaakt worden door apps .

 

 


@Patrick48 

een beltijd van 45 sec is precies wel de tijd die nodig is om een inlichting op te vragen en geen vergissing…

we hebben een eenmalige comm. geste voorzien op je aanrekening.

zie ook privébericht in verband met info kabelbreuk.

mvg

Tina


 

@tina.b 

Ik heb helemaal niet naar 1212 en/of 1313 gebeld om die kabelbreuk te melden of inlichtingen te vragen. maar naar het nummer 0800 22 800.


Beste Patrick,

ik heb met veel aandacht uw relaas gelezen.

Ik lees in uw eerste bericht dat de technieker van Proximus bevestigd heeft dat de oproep naar het 1212/1313 nr geïnitieerd werd door een defect aan de proximus kabel op uw oprit.

Wat ik graag zou willen weten is of de onterecht aangerekende kost (van 3.04€) op een of andere manier gecompenseerd werd door Proximus.

mvg, John.

 


Dt begrijp ik zo toch uit het bericht van mederator tina.b.
Of begrijpt u de term “commerciële geste” anders?


Ik dacht net het zelfde te posten als u maar heb het dan maar niet gedaan omdat een commerciële geste ook iets anders kan betekenen en te maken kan hebben met defecten zoals hier een kabelbreuk aangehaald werd.


Ja, maar de klacht/openingspost ging niet echt over de kabelbreuk, maar over de aanrekening  van een verbinding (gesprek?) met 1212/1313. Dus lijkt het me logisch.


Ja inderdaad maar ik bergrijp ook waarom dat John de vraag stelt  of het de aangerekende kost (van 3.04€)  is of op een of andere manier gecompenseerd werd door Proximus, want dat is voor mij ook niet duidelijk. We zullen maar best het antwoord afwachten zeker ;-)


Ik heb inderdaad een compensatie gekregen maar niet de € 3,04.

Normaal betaal ik elke maand € 79,99 en eind april moest ik maar € 78,51 betalen.

Een kleine rekensom leert ons dat 79,99-78,51= 1,48 is 

Wat ik vooral eigenaardig vind is dat ik op 15 april een aanrekening in de brievenbus kreeg waarop stond vermeld “bedrag in uw voordeel incl. btw> -4.52.” Ik dacht dan ook dat eind april dit  bedrag in mindering zou worden gebracht op mijn factuur, niet dus. Ik vond en vind het nog steeds raar maar ik heb er verder geen aandacht meer aan besteed maar nu dat er weer gereageerd wordt op dit topic wil ik dat jullie niet onthouden. Zou fijn zijn mocht er toch nog een Proximus medewerker kunnen zeggen  hoe dat komt.😁

 

 


Zonder rekenmachine: 1.48 + 3.04 = 4.52
En (met rekenmachine) 79.99 (normale factuur) + 3.04 (oproep 1212) - 4.52 (compensatie) = 78.51 (werkelijke factuur)
M.a.w. zo te zien is voor een extra aanrekening van 3.04 een compensatie van 4.52 toegekend, 1.48 meer.
Afwachten tot dinsdag of de PX medewerkers het hiermee eens zijn.


 


@Mutie  Ik ben nu zelfs ook akkoord. Ik had een beetje meer moeten nadenken voordat ik antwoordde. 🤣 Natuurlijk besteedde ik er 6 maanden geleden geen aandacht meer aan kan ik me nu nog herinneren want ik kreeg meer terug dan dat ik ten onrechte zou worden aangerekend. 😅

 


Ja Patrick nu vrees ik dat je die 1.48 zult moeten terugbetalen 😁


@Martin  Ze mogen het me gelijk op mijn volgende factuur bijtellen, sust is sust. 🤣


Niet te snel, djust is djust, maar bennekik djust? 😁

 


@tina.b corrigeerde inderdaad commercieel iets meer dan het aangerekende bedrag, maar we zullen het niet terug aanrekenen! 😉


Reageer