Vraag

078 nummers bellen

  • 10 January 2023
  • 11 reacties
  • 1647 Bekeken

bij telenet is bellen naar 078 inbegrepen in het abonnement, is dat ook zo voor proxymus?

 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ja voor mobiele abonnementen en ook voor vaste lijn, indien het een vaste lijn betreft die deel uitmaakt van een pack met minuten nationaal verkeer inbegrepen

 078 = nationaal verkeer/tarief conform de wetgeving

Reputatie 7
Badge +3

@Anfrançois 

inderdaad, dat is ook zo bij ons, is gewoon nationaal tarief, en dus in meeste abo’s inbegrepen

groeten

tina

Bedankt voor het snelle antwoord

U zegt meeste abonnementen

In de welke dan niet 

In mijn profiel kan u zien welk nummer

in afwachting dat Tina antwoord geef ik je dit ondertussen ook als info mee
Gratis diensten voor vaste telefonie van Proximus Free Calls National | Proximus
Vaste lijn abonnementen Unlimited calls National Flex packs| Proximus

Goedkoop bellen met Unlimited Calls National betalende opties | Proximus

Reputatie 7
Badge +3

@Anfrançois 

bij een gsm met abonnement zit dit inbegrepen in de bundel

Een vaste lijn in een Flex pack heeft gratis bellen naar standaard nummers, dus ook 078..; 

 

groetjes

Tina

Neen , alle bovenstaande informatie is verkeerd. Ik had een mobile unlimited 300 Gb en 078 nummers vallen onder premium omdat ze niet geografische nummers zijn bij andere operators kan je ze met dergelijk pack zelfs helemaal niet bellen. En dan mag je naar de ombudsman lopen dat haalt niets uit. 078 nummers worden dus buiten een mobile unlimited extra aangerekend op de kostprijs van je pack.

 

Het is heel erg dat men op basis van verkeerde informatie klant wordt en dan moet vaststellen dat dit niet klopt.

 

Voor alle zekerheid heb ik voor mijn reactie opnieuw bevraagd aan de klantendienst. Deze nummers zijn niet inbegrepen in dergelijke packs en apart te betalen want blijven onder premium. 

Zwaaien met de wet en BIPT heeft totaal geen nut.

 

@Petor 
Ergens begrijp ik je uitleg niet. Dus volgens jou is bellen naar een andere operator niet gratis?

De Inspecteur (Radio2) heeft dit onlangs besproken. Ik begrijp daaruit toch dat bellen naar 078 in een abonnement gratis is,  want een 078 is een nationaal nummer zonder regionale link aan een zonaal tarief. Zijn er dan 078 nummers die in het buitenland (en zonder landnummer) zijn geregistreerd ?

 

https://radio2.be/lees/dit-is-het-verschil-tussen-telefoonnummers-die-beginnen-met-070-078-0800-0900?view=web
 

Ik had een Mobile Unlimited 300GB en bellen naar 078 werd buiten de bundel dus met een extra kost aangerekend aan het normale wettelijke tarief. Een 078 is dus betalend. En de klantendienst zegt dat 078 onder de categorie premium valt en inderdaad bovenop je bundel aangerekend is. Een 078 nummer is een niet geografisch nummer. Dus te onthouden 078 betalend nummer , prijs is gelijk aan een gewone oproep maar niet inbegrepen in bundels. Dat is bij andere operators ook zo wat zij ook verkondigen. Bij sommige tariefplannen kan je zelfs geen 078 nummers bellen en ik heb het over oproepen in België bvb CardStop.

Er zijn er velen die zich vergissen en is inderdaad niet het zelfde aan een 075 nummer met zonaal tarief, maar ik weet niet of dit nog bestaat?

075 nummers bestaan al niet meer sedert 2000.

 

“BRUSSEL -- Op 11 november van dit jaar verdwijnt het kengetal 075 van Proximus -- het eerste gsm-kengetal dat in ons land werd ingevoerd -- om plaats te maken voor 0475. De Belgische gsm-bellers van het eerste uur zullen dus moeten wennen aan een ander nummer.
Dinsdag 9 mei 2000 om 00:00”

 

Al die nummers zorgen voor problemen, de BIPT had een beter plan moeten uitwerken voor bedrijven en hen verplichten een standaard nationaal nummer met normale prefix te gebruiken,  zone gebonden. Nu is het kommer en kwel. En de klant is de dupe. Bedrijven zoals I-mens, Eandis/Engie, CardStop en dergelijke. Het is nog erger als je dergelijke bedrijven vanuit het buitenland moet bellen, lukt helemaal niet.

Reputatie 7
Badge +3

@petro

kan je je profielgegevens invullen?

 

Ter info:  Forum Profiel

 klikken op jouw ‘icoontje’/avatar

> Mijn profiel > Bewerk profiel

> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor proximus medewerkers

> daar je gevraagde gegevens aanvullen,  en

> Sla wijzigingen op en laat ons dit weten

dan kunnen we verder nakijken.

groeten

Tina

 

Reageer