Proximus forummedewerkers komen in het weekend niet langs op het forum.
Hier vind je ook wat uitleg over blokkeren van nummers
Oproepen blokkeren | Proximus
De oplichterij zit er echter in dat niemand de telefoon opneemt of u uberhaupt een oplossing of antwoord geeft. Het lijkt er op dat er geen bemanning achter zit, laat staan iets doet wat ze belooft. Hoogstwaarschijnlijk zijn dit nepdiensten die gaan lopen met telkens 20 euro per oproep.
Ter info
LOI - WET (fgov.be)
Common Reference Database Centre (CRDC) for Number Portability
https://www.telesecretariaat.pro/legal0903WD.htm
https://www.telesecretariaat.pro/legal0904DVW.htm
Wettelijk ziet de info van het telesecretariaat m.b.t. de vermelde 0903 & 0904 nrs bij Telenet er correct uit
De wetgeving is evenwel duidelijk m.b.t. 090x-diensten (= categorie 1)
Een in artikel 2 bedoelde betalende dienst wordt op een eerlijke, transparante en rechtmatige wijze aangeboden.
Vormen geen eerlijke, transparante en rechtmatige praktijken, met name de volgende praktijken:
1° het aanbieden of verstrekken van diensten zonder voorwerp of van betalende diensten die tot doel hebben de duur van het gesprek zo lang mogelijk te rekken zonder dat dit nodig is voor de levering van de betrokken betalende dienst;
2° de doorschakeling van de oproep van een eindgebruiker, bij aanvang of tijdens het gesprek, naar een wachtlijn, behalve wanneer de maximale wachtduur gelijk is aan of kleiner is dan één minuut;
3° de start van de verstrekking van een betalende dienst zonder eerst de duidelijke instemming te hebben gekregen van de eindgebruiker.
=
U kunt formeel klacht indienen bij de betrokken dienstverlener of bij uw operator die uw klacht dient over te maken aan de betrokken dienstverlener)
De dienstverlener dient u op basis van bovenstaande normalerwijze terug te betalen, het probleem evenwel voor dergelijke telefoongesprekken kan evenwel zijn aan te tonen dat het (op dat ogenblik) een dienst zonder voorwerp betrof
u werd bv. door het telesecretariaat doorgeschakeld naar een nr X - vast of mobiel van Y die op dat ogenblik van wacht was - maar u kreeg evenwel geen antwoord van X en ondertussen liep de 090x-gesprekskost evenwel gewoon door
→ zoals aangestipt door Martin kunt u bv. de reactie van een Proximus-medewerker op dit forum vanaf maandag afwachten (mogelijks zullen zij u eventueel bijkomende gegevens vragen of kunnen zij eventueel op basis van uw facturatiegegevens een dossier opstellen dienaangaande)
Een in artikel 2 bedoelde betalende dienst wordt op een eerlijke, transparante en rechtmatige wijze aangeboden.
Vormen geen eerlijke, transparante en rechtmatige praktijken, met name de volgende praktijken:
1° het aanbieden of verstrekken van diensten zonder voorwerp of van betalende diensten die tot doel hebben de duur van het gesprek zo lang mogelijk te rekken zonder dat dit nodig is voor de levering van de betrokken betalende dienst;
2° de doorschakeling van de oproep van een eindgebruiker, bij aanvang of tijdens het gesprek, naar een wachtlijn, behalve wanneer de maximale wachtduur gelijk is aan of kleiner is dan één minuut;
3° de start van de verstrekking van een betalende dienst zonder eerst de duidelijke instemming te hebben gekregen van de eindgebruiker.
Ik vraag mij wel af hoe je dit allemaal waterdicht kunt bewijzen, gelijk zoveel van die wettelijk opgestelde regeltjes !!! tot je er beroep op doet en dan komt de kat op de koord ….
Dag @Gerald16 , kun je op het profiel klantgegevens invullen voor nazicht van je facturatie? Wij kijken dit dan graag verder na. En zoals @M_016 aangeeft zijn deze nummers actief op het netwerk van Telenet, zij kunnen dit sneller onderzoeken. Indien gewenst kun je hiervoor contact opnemen met de Ombudman, die dit opneemt met Telenet: https://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-klacht-indienen.html?IDC=41 Groetjes, Heidi
Dag @Gerald16 , kun je op het profiel klantgegevens invullen voor nazicht van je facturatie? Wij kijken dit dan graag verder na. En zoals @M_016 aangeeft zijn deze nummers actief op het netwerk van Telenet, zij kunnen dit sneller onderzoeken. Indien gewenst kun je hiervoor contact opnemen met de Ombudman, die dit opneemt met Telenet: https://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-klacht-indienen.html?IDC=41 Groetjes, Heidi
Bedankt aan alle tips !
Ik vulde mijn profiel intussen aan HeidiE.
Voor mij is het het belangrijkste om anderen te waarschuwen via dit forum en misschien deze nummers voor Proximusklanten te kunnen laten blokkeren indien mijn mening terecht is (is een gevoel van mij, maar ik kan niets bewijzen).
Door hier ruchtbaarheid aan te geven stoppen we makkelijker dergelijke praktijken ! (cfr belspelletjes en de Neveneffecten)
Groeten, Gerald
Dag @Gerald16 dossier 48722418 werd intussen in behandeling genomen door de achterliggende dienst, die je verder zal contacteren. Groetjes, Heidi