Vraag

Spamfilter werkt niet of niet correct

  • 15 September 2018
  • 28 reacties
  • 2369 Bekeken

Al geruime tijd ben ik verplicht om via webmail de map "spam" te raadplegen. Mijn mailprogramma op mijn PC heeft die map niet...
Gewoon omdat ik regelmatig belangrijke mails mis (bestellingen, afspraken en andere belangrijke berichten). Echte spam wordt doorgelaten en andere (belangrijke) mails worden geblokkeerd!
Door wie werd dit filter geprogrammeerd? Ik wil een hartig woordje wisselen met die persoon.
Of wil Proximus ons allen verplichten webmail te gebruiken? Foei, Proximus!

28 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De spamfilter volledig uitschakelen kan niet. Ik denk dat je mailbox dan ook nogal snel helemaal vol zou zitten. Je kan wel je instellingen aanpassen in je mailbox. Als je inlogt op de webmail zie je rechts bovenaan de 3 streepjes boven elkaar staan. Als je daarop klikt kan je instellingen selecteren, daarna aan de linkerkant op accounts klikken en op bewerken achter email. Daar kan je selecteren in welke map welke mails terecht moeten komen. Je kan spam dus in de inbox laten komen.
neen
dit is juist wat TS = LuckyLukeRonse zou willen, dat dit zou mogelijk zijn
Reputatie 7
Badge +4
De uitleg die in de link staat die Martin gepost heeft geeft inderdaad al een duidelijke uitleg. Normaalgezien kan je ook aanduiden dat een bepaald mailadres niet meer als spam mag gefilterd worden.
@familievandesype : ik gebruik een mailprogramma waar gewoon geen "spam"-map in aanwezig is. Ik heb dit ook altijd totaal overbodig gevonden. Want ik voelde me steeds slim genoeg om te beoordelen welke berichten spam zijn en wat niet. En spam wordt nog steeds door één muisklik verwijderd naar de prullenmand.
Maar Proximus en de bollebozen die er werken weten het steeds beter! Facturen, bestellingen, afspraken, enz. verdwijnen in de spammap in webmail.
Ik eis niets meer of minder dan dat het spamfilter voor mijn account definitief verwijderd wordt. Wegens te idioot voor woorden...
Of moet ik eerst dreigen met een rechtszaak???
Wel raar wat je nu zegt dat facturen in de web-spammap arriveert en bij mij is dit nog niet gebeurd, daarom vraag ik mij nu af of er dan filterinstellingen per mailbox zouden ingesteld worden door Proximus?
Voor mij persoonlijk is dat nu ook niet zo erg moest dit gebeuren aangezien ik met IMAP werk en het toch zou zien als er een factuur in de spammap zou terecht komen in mijn mailprogramma.
Reputatie 6
Badge +3
@LuckyLukeRonse: Ongewenste mail filters werken ook met lijsten van IP-addressen (kan je vergelijken met een huisnummer) die SPAM hebben gestuurd naar een gemonitorde mailbox , met als doel om zo SPAMMERS/PHISHERS te detecteren en te blokkeren voor hun klanten. Dit kan dus het probleem bij jou zijn dat de mailservers die mails proberen te versturen naar jou op de zwarte lijst staan. Nadien wordt dit doorgegeven naar alle klanten van de ongewenste mailserver, in dit geval is Proximus maar enkel de klant. Heb je al contact gehad met de verzender van die bestellingen,facturen of er nog andere Proximus klanten een probleem hebben met het ontvangen van mails? Het is eigenlijk Proximus die zou moeten controleren waarom die mails niet doorgestuurd worden (in spam map staan).
@Martin : De filter instellingen zijn hetzelfde voor alle mailboxen. Kwestie van eenvoud, anders is dit heel ingewikkeld om verscheidene aparte instellingen te doen. Misschien hebben business klanten met abonnement misschien iets meer instelmogelijkheden dan gewone particulieren voor de filter.
@ familievandesype ,
Ik denk dat het toch geen sinecure is om echt degelijke filters of procedures op te stellen zodanig dat geen te onrechte mails als spam aanzien worden, ik heb bv nu eens een tijdje, bij Norton hun mailprotectie ingeschakeld en dan zie ik dat er inderdaad ook af en toe mails in de spam gezet worden die er echt niet in behoren en ik veronderstel toch dat ze daar bij Norton toch ook wel al wat ervaring mee hebben om zo'n filtertechnieken op te stellen en toe te passen?
Reputatie 6
Badge +3
@Martin: Inderdaad dat is geen sinecure. Je gaat altijd voor hebben dat er echte ongewenste mails er doorglippen of omgekeerd legitieme mails die onterecht als ongewenst worden bestempeld. Je moet ook een filter ook trainen, nadien wordt deze beter. Door te rapporteren of te configureren (zelf zetten op een local blacklist). Je mag er gerust op vertrouwen dat de leverancier van de ongewenste mail filters weten waar ze mee bezig zijn. Je moet ook het totale plaatje zien hoeveel ongewenste mail werden tegengehouden op de totale hoeveelheid ontvangen mails, dan kan een klein aantal doorgelaten SPAM mails maar een peulschil zijn.
@familievandesype, ik zit mij nu iets anders af te vragen:
Als ik het goed begrijp kan er in de volgende onderdelen een spamfilter in werking zijn
- de mailbox van de provider bv proximus
- het mailprogramma
- het beveligingsprogramma je toestel bv op mijn laptop is dit Norton
Kan het dan niet zijn dat ze elkaar in de weg staan!
bv proximus zet die in de spam, ik trek die binnen via mijn mailprogramma maar dan veronderstel ik dat de filter van Norton of van mijn mailprogramma dan daar anders kunnen over beslissen en deze dan als niet spam beschouwd of kan dit niet wat ik hier nu zeg?
of anders nog een mail wordt door proximus als niet spam beschouwd maar dan kan bv Norton die als spam beschouwen en mijn mailprogramma als niet spam of omgekeerd, zodanig dat er veel kans bestaat dat er veel verkeerde beslissingen genomen worden?
waarom ik dit afraag is omdat ik vaststel dat en nog veel verkeerde beslissingen genomen worden in mijn mail die binnen komt zowel in de ene als andere richting spam die niet als spam beschouwd wordt en omgekeerd....
Je ziet duidelijk dat ik nog het bos door de bomen niet zie ☺️
Reputatie 6
Badge +3
@ Martin: Jij bent volkomen correct in het opsommen in welke onderdelen een spamfilter in werking kan zijn. Het hangt af welke e-mail mappen de ongewenste mail filter van een geïnstalleerd beveiligingsprogramma scant. Meestal is dit maar beperkt tot ontvangen mail,verzonden mail,gelezen mail. Het is wel mogelijk dat je lokale filter toch nog alarm slaat wanneer jij met behulp van IMAP ook de SPAM map synchroniseert die door de filter van Proximus in quarantaine geplaatst is. Want je ontvangt ook mail. In sommige mailprogramma's zit er ook een ongewenste mail filter ingebouwd die zou ook de mail kunnen verplaatsen naar een andere map. Het is mogelijk dat wanneer je ook lokaal meerdere anti-spam/anti-phishing hebt ingesteld dat mails kunnen verplaatst worden naar de mappen die speciaal aangemaakt zijn voor ongewenste mail. Je gaat geen echter conflicten hebben wanneer je meerdere beveiligingsproducten installeert: computer crashes, trage computer, ... De gouden regel is kijken in de ongewenste mail mappen van je filters. Dit zijn meestal een paar mappen: ongewenste mail,SPAM.

Het is mogelijk dat bepaalde beveiligingsfabrikant van ongewenste mail filters andere meningen hebben. (ongewenste mail niet correct detecteren) Het hangt ook af hebben gebruikers dit gemeld of hebben zij zelf die verdachte mails ontvangen in speciaal aangemaakte mailboxes en ook hoe agressief je de filter hebt ingesteld . Er zijn zeker verschillen. Het is daarom dat er voorzien wordt in lokale blacklists die de gebruiker zelf kan beheren.

Mijn persoonlijke situatie is:
anti-spam beveiliging Proximus (1 ste filtering want gebeurd op provider niveau)
ongewenste mail filter mailprogramma
ongewenste mail filter beveiligingsprogramma
ik heb eens de test gedaan nu door op de laptop alleen de Norton beveiliging in te schakelen en niet meer deze van het mail programma en ik heb al naar het eerste zicht beter resultaat met minder verkeerd beslissingen nar ga nog wat verder experimenteren.
@familievandesype : wat betreft jouw opmerking "De eerste filter tegen ongewenste mail is die ingesteld is bij Proximus".

Kan je die uitschakelen of minder streng maken ?
Ik krijg regelmatig berichten in m'n Proximus spam die geen spam zijn.
Bijgevolg zie ik deze ook niet.

Bijvoorbeeld : email van Hallmark, Gazet Van Antwerpen.
Vroeger ontving ik deze gewoon in de inbox, sinds kort komen deze in de spam filter.

Kan je de Proximus spam filter uitschakelen of bepaalde afzenders markeren als 'niet spam'?
Ter info: Onlangs in een recente post gelezen van sommige klanten dat het zou opgelost zijn maar blijkbaar voor u nog niet!
Kijk al eens hier wat er over gepost werd
>
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/proximus-webmail-spam-filter-werkt-niet-correct-47957/index2.html#post630307
@Martin Bedankt voor je reactie.

Nu zie ik dat ik niet de enige ben met dat spam probleem, en dat Proximus er blijkbaar niet in slaagt het op te lossen.
Normaal raadpleeg ik m'n spam niet, maar vermits ik meestal rond m'n verjaardag een cadeautje krijg van Hallmark, en dit jaar niets ontvangen had, ben ik toch eens gaan kijken.
Tot m'n verbazing was die email bij de Spam beland, alsook enkele mails van Gazet Van Antwerpen.

Men zou toch gewoon de mogelijkheid kunnen laten om de spam-filter uit te schakelen.
De meeste virusscanners en email programma's bieden toch de mogelijkheid om je spam zelf te beheren?
Ik weet ook niet hoe het komt dat sommigen er last van hebben en anderen niet, maar morgen kan er mss iemand van Proximus toelichten wat de juist stand van zaken is op dit gebied ...
Reputatie 7
Badge +6
Zie post op gelijkaardig topic:

De oorlog tegen SPAM. 🙂
Om even een indicatie te geven, onze firewall houdt zo'n 90% van de trafiek tegen wegens SPAM. Slechts een kleine 10% wordt doorgegeven. Deze kleine 10% wordt dan nog eens gefilterd waarbij 'Clean' emails in je Inbox komen en 'suspicious' mails, welke in de SPAM folder komt.

Heel de SPAM oorlog is de juiste balans vinden tussen meer en minder striktere
regels. Te strict en je zal teveel blokkeren, te zacht en de SPAM zal in je
inbox komen. Deze dunne lijn is het verschil waarom de ene mail in je inbox
komt en de andere in je SPAM. Maar weet dan meer dan 90% eigenlijk al
geblokkeerd wordt zonder dat je het te zien krijgt.

Belangrijk om te weten is dat SPAM ook altijd veranderd. We proberen dus
zo goed mogelijk de juiste balans te vinden. Helaas is dit niet altijd even
eenvoudig. Ik heb jullie feedback dan ook meegenomen om te kijken wat we kunnen
verbeteren, ook op vlak van communiceren naar de klant.
TUI: blijkbaar toch allemaal zo simpel niet, zoals o.a. de uitleg hier
>
https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/waarom-komt-mijn-e-mail-in-de-spambox-van-de-ontvanger/
Spamfilters blijven een uitdaging !
Ik zou eigenlijk willen dat het spamfilter voor mijn account wordt uitgeschakeld. Ik ben zelf wel oud en slim genoeg om te beslissen wat spam is en wat niet. Proximus is echter de alwetendheid zelf: zij beslissen dat...
Reputatie 6
Badge +3
De eerste filter tegen ongewenste mail is die ingesteld is bij Proximus. Wanneer deze door de filter van Proximus wordt gecategoriseerd als ongewenst gaat de klant nooit de mail in zijn of haar mailbox krijgen. Pas wanneer de ongewenste mail filter van Proximus niets verdacht gedetecteerd kan worden dan pas kan je lokale SPAM/PHISHING filter deze in de map plaatsen van ongewenste mails. Het zou inderdaad handig zijn om een verwittiging te krijgen dat er SPAM mails geblokkeerd zijn op de Proximus webservers. Want anders kan het inderdaad gebeuren dat je bepaalde mails nooit krijgt.
je hebt toch op webmail.proximus.be een spam folder met spammail dus als volgens u deze door proximus tegengehouden wordt kan dan toch ook niet in je spammail komen, dus kun je ze toch wel zien daar ze in deze spam map kunnen terechtkomen!
@Martin: lees eerst nog eens goed mijn originele post en geef dan een verstandige opmerking...
Reputatie 6
Badge +3
Martin, het probleem bij de topic starter is dan zijn gewenste mails soms terug te vinden zijn in de SPAM map die enkel maar toegankelijk is via webmail. De mails die toch nog in de map van ongewenste mail (die enkel maar aangemaakt wordt wanneer je zelf een beveiligingsprogramma geïnstalleerd hebt op je computer dat over een SPAM/PHISHING filter beschikt of dat er ingebouwde ongewenste mail bescherming in je mail programma ingebouwd is) komen van het mailprogramma van de Proximus klant zijn doorgelaten door de SPAM filter van Proximus . Alles hangt af hoe streng de SPAM filter is ingesteld er wordt altijd een score berekent voor iedere mail om te bepalen of een mail al dan niet gewenst is. Bij Proximus kan je dit niet instellen hoe streng dat die moet zijn. Ongewenste mails of SPAM is geen standaard map in elke mailprogramma.
@LuckyLukeRonse,
Mijn excuse als ik stomme opmerkingen of vragen stel, ik geef geen opmerking of oplossing ik stel meer een vraag (dus zelf iets wil opsteken) omdat ik het zelf niet goed begrijp waarom die spammap niet in een mail programma komt en enkel en alleen via webmail te zien is en daarom stel ik nu een bijkomende vraag aan

@ familievandesype
bedankt voor je uitleg en verduidelijking, maar wat ik niet nog niet goed begrijp is:
dat als IMAP (in je mail programma) de mappen en mails synchroniseert, wat IMAP toch normaal doet, dat de spammap dan niet gesynchroniseert wordt en de mails in deze spammap (die je op webmail wel kunt zien) dan niet binnenhaalt?
Nog even herhalen waar het probleem zit: het spamfilter werd blijkbaar geprogrammeerd door bonobo's die NIETS van algoritmen afweten. Mails die ik moet ontvangen, wegens zeer belangrijk, verdwijnen wanneer ik ze wil opvragen in het mailprogramma op mijn PC. Dus zeg ik: weg met dat spamfilter dat niet enkel overbodig maar tevens niet efficiënt is! En nog eens: ik ben zelf wijs genoeg om te weten wat spam is en wat niet!
Ik heb zelfs de laatste maanden vastgesteld dat phishingmails zonder problemen worden doorgelaten. Dus nog eens: ga terug naar school of schaf die onzin af!!!

Reageer