Vraag

Spamfilter té agressief?

  • 23 December 2019
  • 30 reacties
  • 840 Bekeken

Ik doe regelmatig mee aan de Hardware Info 2020 Countdown actie (linkje).
Na inschrijving zou ik 2 mails moeten krijgen: eentje ter bevestiging van inschrijving, en een tweede met een activatielink. De eerste krijg ik soms wel in de spam folder, maar meestal ook niet. De mail met activatielink krijgt ik zelden in mijn mailbox. Aanvankelijk soms wel eens, maar de laatste weken nooit meer.

Ik heb al in de webmail gecheckt, maar zelfs in de spam folder staan deze mails niet. Ik veronderstel dus dat de Proximus spam filter momenteel té aggressief staat ingesteld…

Kunnen we niet in onze webmail een lijst met ‘veilige’ adressen documenteren, zodat deze genegeerd wordt door de spamfilter?


30 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Bedankt voor de link, maar deze is bestemd voor de G. Suite,niet voor Gmail. Dat krijg ik toch als bericht als ik aan die instellingen wil beginnen.

Reputatie 6
Badge +3

De G-mail ongewenste mail filter is heel goed. Bij mij op het werk gebruiken we Cyren. Er is wel vertraging voor het afleveren van mails omdat ook alle URL’s eerst gecontroleerd worden. Ongewenste mails die toch door te filter geraken worden gemeld. In tussentijd blokkeren we enkel maar PHISHING mails, omdat deze het hoogste risico hebben. SPAM mails zijn lastig maar hebben maar hebben geen echt risico.

@Cvanloon : Je kan wat instellingen wijzigen voor de G-mail filter: https://support.google.com/a/answer/2368132?hl=nl

thunderbird trainen gaat bij mij toch niet zo goed regelmatig beschouwd hij de zelfde mails van de zelfde afzenders duiken dan toch weer op !

Reputatie 6
Badge +2

Het mailprogramma thunderbird kan ik wel trainen. Die stelt voor om bepaalde mails als spam te beschouwen, en als gebruiker kun je dan zeggen of het OK is of niet. Thunderbird onthoudt dat allemaal en na een tijd weet hij veel hé. Maar gmail trainen dat kan ik niet, maar ik krijg in die gmail toch weinig spam (eigenlijk alleen van Proximus, telkens er een reactie komt op een bepaald item, sorry, maar dat is mijn schuld). Ik vermoed dat gmail zelf filters gebruikt. Maar kan ik daar ook eigen regels ingeven? Nooit opgemerkt.

Over wat ging dat hier eigenlijk ook weer?

hoe  dan ook in ieder geval mijn ervaring na al die jaren is toch dat die van gmail het best werkt.
toch wat ik persoonlijk kan vaststellen en ik veronderstel dat dat dit toch niet alleen bij mij het geval zal zijn, blijkbaar hebben ze dan toch al een heel goed getrainde mailfilter, niet te verwonderen volgens mij al je weet hoeveel er van gmail gebruik maken :wink:

Reputatie 6
Badge +3

Je moet een mailfilter ook trainen. Geen enkele  mailfilter kan alles blokkeren, dat is een utopie. Het probleem van bepaalde ongewenste mails is dat deze verstuurd worden via gratis maildiensten zoals hotmail,gmail,yahoo. De mailservers van hotmail,gmail,yahoo,…  blokkeren is geen wijze beslissing. Een mailfilter kan je heel agressief instellen. Maar dan heb je ook risico’s dat gewenste mails toch niet doorkomen. Alles hangt af van de configuratie er is altijd de afweging tussen het aantal false negatives. Bepaalde nieuwsbrieven die toch belangrijk zijn voor bepaalde mensen.Op mijn werk worden alle uitvoerbare bestanden automatisch verwijdert wannneer deze verstuurd of ontvangen wordt via mail. In uitzonderlijke gevallen kan ik de originele mail met bijlage toch doorsturen.

@Valencia : Dat klopt maar sommige mails komen zelfs niet in de SPAM filter. 

De titel van beste spamfilter wordt nog altijd gegeven aan gmail, toch volgens de specialisten.

Hoe minder je een maildienst gebruikt hoe minder kans van spam te krijgen.

gmail is in ieder geval beter op gebied van spamfilter tov Hotmail en zijn naamvarianten. 

Reputatie 6
Badge +2

Eigenlijk heb ik twee mailadressen, eentje bij skynet en eentje bij gmail. Dat gmail-adres was eigenlijk bedoeld als wegwerpadres : als er te veel spam zou komen gooide ik dat adres weg en activeerde ik een nieuw. Maar eigenlijk valt dat mee, ik vermoed dat gmail ook wel filtert. Mijn skynetadres geef ik alleen aan wie ik wil. En daar is ook geen spam, dus proximus filtert ook wel goed. Ook geen virussen te bespeuren, voortdoen zou ik zeggen.

Reputatie 5
Badge +2

ok maar als je @patricia gebruikt kom je natuurlijk bij iemand anders terecht, 

Reputatie 5
Badge +2

niet erg ik noem eigenlijk patricia maar vroeger als titel Valencia genomen, was juist op reis geweest vandaar, ik laat dit nu maar staan, dus die verwarring

je moet dit inderdaad via proximus mail te doen, maar in outlook kan je gewoon verplaatsen naar inbox

Reputatie 4
Badge +2

@Valencia  Sorry, ik schreef aan Patricia ipv @Valencia 

werk jij dan niet met IMAP? in je mail programma.

Reputatie 4
Badge +2

@Martin : bedankt voor de info, ik ken de IMAP mogelijkheid en ook hoe in te stellen. Pop is echter een”bewuste”  keuze wat betreft mijn Proximus e-mail account..

@Patricia : dit lukt bij mij ook, maar ik ben wel verplicht dit via de ‘Proximus webmail’ te doen!

Reputatie 5
Badge +2

als er iets in de spam geplaatst wordt, kun je die toch verplaatsen naar postvak in of op de ok knop drukken ( hand met duim) en die worden toch ook in postvak in geplaatst, 

bij mij lukt dat toch, 

waarom gebruik je dan geen IMAP ipv van pop 

Hoe een ander mailprogramma configureren?

Gebruik de volgende instellingen om uw mailprogramma te configureren:

  • Inkomende mailserver
    • Adres: imap.proximus.be
    • Beveiliging: SSL
    • Poort: 993
     

    Verkiest u POP3 boven IMAP? Gebruik dan het adres pop.proximus.be en selecteer poort 995 met SSL-beveiliging.

  • Uitgaande mailserver
    • Adres: relay.proximus.be
    • Beveiliging: STARTTLS, TLS of SSL
    • Poort: 587
    • Authentificatie: Ja

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_config/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/uw-mailbox-instellen/email-instellen-op-uw-gsm-tablet-of-computer.html

 

Reputatie 4
Badge +2

Zoals je hier kan zien zit zelfs de mail van “Proximus <info@news.proximus.com>” over E-press in de Spam map. En vermits ik een POP account heb worden deze niet gedownload in mijn Mail-app. Regelmatig Proximus Webmail checken is dus echt noodzakelijk.

screenshot dd. 20/12 - slechts één van de 4 mails is spam.

 

Ja daar zit het hem inderdaad en om die reden schakel ik ook stilletjes aan over om meer en meer iedereen te contacteren via gmail enfin iedereen is daar natuurlijk vrij in, een kennis van mij die een schilder is, gebruikte ook vroeger proximus mail om door zijn klanten gecontacteerd te worden maar is nu ook overgeschakeld wegens de zelfde problemen naar een gmail adres...

Reputatie 6
Badge +3

Klopt en dat is soms ook het beste. In een bedrijf kan een werknemer nog naar de helpdesk bellen dat er een bepaalde mail niet ontvangen werd en dat wordt dan nagekeken door de e-mail administrators. Voor ons als klant is dat al moeilijker omdat er meerdere schakels tussen zitten voor dit naar de juiste personen bij Proximus terechtkomt. 

Maar het resultaat is in ieder geval dat ik nog nooit ergens heb vastgesteld van een mail gemist te hebben bij gmail (sporadisch beland er wel al ene in de spam, maar je bent hem niet kwijt ) wat je niet van Proximus/Skynet kunt zeggen.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : G-mail lost dit op door mails toch door te laten maar deze bij ongewenste mails te plaatsen. Dat is een keuze van hun. PHISHING mails en mails met een kwaadaardige bijlage is natuurlijk iets anders ofwel wordt de URL uit de mail gehaald of de bijlage verwijdert of de mail wordt niet doorgestuurd.

Ze zeggen toch altijd waar een wil is een weg maar of het belangrijk genoeg is in hun ogen dat is wat anders!

Hoe lost gmail dat dan op want daar heb ik nog nooit een mail gerateerd of heb ik dan alleen dit geluk?

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Dat was een heel goed voorstel van je. Maar ik weet niet of het doenbaar is voor een onderscheid te maken voor alle mailboxen van de klanten. Meestal is dat een quarantaine voor alle mailboxen te samen.

Dus een voorstel aan prox om dit eventueel te impliceren !

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Klopt volkomen, maar dat is nu niet het geval voor de klanten enkel de administrator kan dit nakijken en vrijgeven en ook whitelisten.

als ze een copy in de spam map zetten waar je ook de mails kunt checken dan kunnen ze in quarantaine zoveel nakijken als ze willen en dan moet je geen mail missen.

Reageer