Vraag

Chrome cast via bbox3 54 ghz netwerk

  • 1 January 2019
  • 2 reacties
  • 211 Bekeken

Ik kijk hoofdzakelijk tv via Chrome cast met gebruik van mijn smartphone (Galaxy S9) in de woonkamer en in de slaapkamer.

In de woonkamer is de bbox3 dual router rechtstreeks aangesloten op de tv en maakt een Chrome cast verbinding via het 5 ghz netwerk en werkt behoorlijk (in tegenstelling tot de gebrekkige werking op het 2.4 ghz).

In de naastliggende slaapkamer echter (op 4 meer afstand van dezelfde wifi router in de woonkamer en een binnenmuur ertussen) kan de Chrome cast bij configuratie het 5ghz netwerk niet vinden en bied enkel het 2.4 ghz netwerk aan van de dual router. Het overbelaste 2.4 ghz is veel trager en werkt niet behoorlijk.

Ook indien ik in het Chrome cast netwerk keuzemenu het 5 ghz netwerk handmatig invoer zegt Chrome cast het netwerk niet te kunnen vinden.

Bij meting van het WiFi signaal in de slaapkamer aan de hand van de smartphone blijkt het 5 ghz signaal daar toch heel sterk.

Hoe kan ik de Chrome cast in de slaapkamer te forceren het 5ghz netwerk te gebruiken?

2 reacties

Wel raar , want als de chromecast op je smartphone werkt in de woonkamer op 5GHz zou die normaal ook moeten werken op een andere plaats met dat zelfde toestel als je wifi-5 sterk genoeg is!
Je kunt altijd proberen de bbox even te heropstarten = 10 sec stroomloos zetten, of zelf deze eens te resetten, je weet maar nooit.
NB: het initieel installeren van chromecast voer je best eerst op 2.4 uit en dan zou het op 5GHz zelf moeten werken ook.
Het heropstarten heb ik al gedaan en gaf geen resultaat.
De slaapkamer Chjrome cast werd eerst geïnstalleerd op 2.4
Initieel had ik op het ganse netwerk 2.4 en dat werkte op elk aparaat in huis behoorlijk.
Pas de afgelopen 3 weken is er sprake van een super slechte werking van het 2.4 en schakelde ik over naar de beter werkende 5. Met de slaapkamer Chrome cast werkt dat niet. Ook niet als ik hem volledig reset en opnieuw installeer.

Reageer