Ik verhuur een huis in 3012 Wilsele. Mijn nieuwe huurder heeft Scarlet gekozen als Internetleverancier, maar a.s. maandag (8 januari) moet Proximus daar eerst nog infrastructuurwerken gaan uitvoeren (lees: kabel tot in de woning brengen).
De man van Scarlet beweert dat daarvoor de (relatief nieuwe) oprit voor het huis zal moeten opengebroken worden.
Welnu, ik geef daarvoor GEEN toestemming, en in het huurcontract staat uitdrukkelijk dat de huurder dat openbreken ook NIET mag toestaan.
Dat openbreken zou ook niet nodig moeten zijn, er is een wachtbuis aanwezig, van aan de stoep tot in de kelder. Helaas had de "technicus" van Scarlet kennelijk nog nooit van een wachtbuis gehoord, en heeft zelfs aan de trekdraad liggen sleuren en dan geconstateerd "dat er niets aanhing".
Ik heb dus Scarlet gebeld, meermaals zelfs, en zowel mijn VERBOD als de aanwezigheid van de wachtbuis uitdrukkelijk in hun dossier laten vermelden.
Helaas weet ik niet of de technische ploeg van Proximus dat ooit te lezen zal krijgen, en bij Scarlet willen/mogen ze me het nummer van de betrokken technische dienst niet doorgeven.
Ik heb dus zelf naar Proximus "klantendienst" gebeld (0800 nummer), me door de keuzemenu's heen geworsteld en mijn verhaal gedaan. Het behoorlijk arrogante mannetje aan de andere kant antwoordde dat dit niet het probleem is van Proximus, en dat ik me tot Scarlet moest wenden. Vervolgens gooide hij gewoon de hoorn dicht (!).
Dus probeer ik het maar langs deze weg.
Het is namelijk wel degelijk het probleem van Proximus, want als jullie die oprit zonder mijn toestemming opbreken, dagvaard ik onmiddellijk zowel Proximus als Scarlet solidair voor de kosten van het aanleggen van een volledig nieuwe oprit. Deze grap zou Proximus - minstens als onderaannemer - dus meerdere duizenden euro's kunnen kosten.
Ik meen trouwens te weten dat het AREI (art. 192.02) iedereen, die grondwerken e.d. uitvoert in de nabijheid van een ondergrondse elektrische kabels, verplicht om vooraf de eigenaar van de grond te contacteren. Welnu, ik ben de eigenaar, er liggen daar uiteraard kabels, en men heeft mij niets gevraagd. Dat is dus een tweede reden waarom deze werken illegaal zouden zijn.
Mijn huurder is op de hoogte en zal mij bellen zodra de Proximus ploeg arriveert. Probleem is dat ik bijna een uur nodig heb om ter plaatse te komen. Bij Scarlet kunnen ze me alleen zeggen dat dit gepland is als een "daginterventie", dus ze komen "tussen 8 en 17 uur".
Gevolg: ik kan bijna niet anders dan daar de hele dag preventief "in hinderlaag" gaan liggen.
Als ze die wachtbuis niet willen of kunnen gebruiken, dan is het alternatief doodsimpel: mijn vorige huurders waren bij Telenet, en hun infrastructuur is aanwezig. Scarlet is alvast bereid om de vraag tot aansluiting te annuleren.
Het absurde van de zaak is dat ik in maart 2008 urenlang met Belgacom aan de lijn heb gehangen, met het verzoek om daar alvast een kabel te komen trekken, maar dat kon toen niet. Vandaar de wachtbuis, met het risico dat die niet zal gebruikt worden.
Concreet:
1. Kan iemand bij Proximus ervoor zorgen dat deze informatie bij de juiste ploeg terecht komt, en mij dat langs deze weg bevestigen? Het huisnummer begint met 2 en eindigt met 1, zoveel interventies zullen er die dag in Wilsele niet zijn.
2. Kan men mij dan ook minstens zeggen of de interventie als eerste van de dag gepland staat? Het zou me namelijk veel beter uitkomen als ik pas vanaf - pakweg - 11u ter plaatse moet zijn.
Beste antwoord door PLuc
Bekijk origineel