Skip to main content

Belgacom TV via PLC doet het niet (meer)

• February 5, 2012
  • 5 reacties
  • 831 Bekeken

Hallo,

Zaterdag is een technieker het internet komen omschakelen van adsl naar vdsl(2), en er is ook digitale tv geinstalleerd. De modem bevindt zich beneden, de digitale tv (decoder+tv) 2 verdiepingen hoger. Er was reeds een internet kabel tot boven getrokken. Voor digitale tv echter niet en dit was op dat moment niet zo vanzelfsprekend dus kwam de technieker met de draadloze PLC oplossing. Dat bleek ook te werken, na enkele keren proberen maar uiteindelijk had ik digitale tv die op dat moment naar behoren functioneerde. Echter zag het lampje van het huisje toen al rood (flikkerend). Het duurde dan ook niet lang of er kwamen storingen in het beeld en het signaal begon gewoon weg te vallen. Sindsdien heb ik het meeste dat ik zelf kan geprobeerd (zonet zelfs die plc opnieuw geinitialiseerd) maar nu krijg ik zelfs geen enkel signaal meer. Zelfs een melding op scherm dat er geen netwerk wordt gevonden. Het opmerkelijke is dat na herinitialisatie ik wel degelijk een blijvend groen huisje te zien krijg wanneer de plc's terug op hun plaats zitten. Dit wordt echter rood/verdwijnt vanaf dat de decoder wordt ingestoken en dus opstart.

Ik leg mijn probleem hier voor in het geval iemand een oplossing weet. Mij lijkt het dat de afstand toch te groot is, en het daarom nooit deftig zal werken via PLC. Enkel het feit dat de digitale tv bij installatie even feilloos heeft gewerkt, en ik een groen huisje krijg bij herinstellen doen mij twijfelen.

Alle hulp welkom, anders wordt het proberen nog een kabel door te trekken tot boven.

P.S.: Internet werkt normaal, met de nieuwe modem heb ik zelfs draadloos tot boven.

Mvg
Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

5 reacties

• Auteur
  • Apprentice
  • February 5, 2012
Dat is een mogelijkheid, maar het draadloos dat tot boven komt behaalt natuurlijk niet de volle snelheid, en durft soms even weg te vallen. Ik ga daarom sowieso regelmatig via de kabel werken, draadloos enkel als ik laptop even ergens bij me pak. Ik dacht eerst dan kan ik nog switchen tussen laptop en decoder met die kabel, maar blijkbaar moet die ethernet kabel dan wel in een andere plug in de modem. Dus dat zou betekenen elke keer twee verdiepingen naar beneden gaan. Ik vermeldde dat draadloos internet er maar bij omdat dat wel een leuke extra was, puur door de sterkere modem. Maar die kabel ga ik dus wel degelijk nog gebruiken voor internet. Toch bedankt voor de reactie.

Mvg

• Auteur
  • Apprentice
  • February 5, 2012
Dag ricy,

Mijn vorige comment was enkel nog maar bedoeld op je eerste reply. Het herinitialiseren heb ik inderdaad op de correcte manier gedaan zoals jij beschreef. En zoals ik zei, na het het herinitialiseren waren de twee huisjes allebei groen, dit betekent normaal dat alles in orde is. De problemen beginnen pas wanneer de decoder wordt aangesloten/opgestart.

En nog zoals ik zei, ik weet dat het uiteindelijk via de kabel de beste oplossing is. Ik wou toch maar even horen want dat zou betekenen dat er weer iemand moet komen. Er is inderdaad een doorgang waardoor de ander kabel loopt maar ik ben zelf niet zo handig en zie niet direct hoe ik er nog een kabel doorkrijg naar beneden/boven. Ik zal nu jouw full routed oplossing eens bekijken. Bedankt voor je hulp.

Mvg

• Auteur
  • Apprentice
  • February 5, 2012
Die ruckus oplossing moet ik ook bekijken. Over jouw full routed methode, dat ziet er vrij simpel uit als het enkel die instellingen wijzigen is. Met wat voor een 'switch' moet ik dan boven werken om vanuit die ene ethernet kabel twee uitgangen te krijgen? (voor pc en decoder)

• Auteur
  • Apprentice
  • February 5, 2012
Die ruckus oplossing ziet er ook vrij simpel uit, de vraag is hier gewoon dezelfde. Namelijk, is de afstand niet te groot en zal het signaal goed doorgegeven worden, en dus of er geen storingen op de tv zitten. Of stel je dit voor omdat dit in het algemeen een goede oplossing, ongeacht de afstand/muren ertussen?

mvg

• Auteur
  • Apprentice
  • February 5, 2012
Ja volgens mij had de technieker de ruckus oplossing ook bij, maar die is niet meer geprobeerd omdat dit op het eerste zicht functioneerde. kan je nog juist even wat meer info geven over die switch die ik moet gebruiken als ik mijn modem op full routed zet? dat lijkt nog steeds een mogelijke oplossing zonder nieuwe kabel door te trekken.