Beantwoord

Verhoogde kostprijs ADSL-abonnement sinds 01/01/16 en nu downloadsnelheid verlaagd?


Reputatie 5
Badge +1
Beste Proximus,

op 1 januari hebben jullie de kostprijs van mijn abonnement verhoogd zonder daarvoor iets terug te geven.
De snelheidsverhoging waar de meeste VDSL2-klanten van konden genieten wordt mij als ADSL-klant door de neus geboord. VDSL2 is hier niet beschikbaar en zal volgens jullie technische ploeg ook niet voor 2020 beschikbaar
Vanaf gisteren werd dan blijkbaar ook mijn downloadlimiet verlaagd met 58%.

Een internetabonnement bestaat uit 2 parameters: de snelheid en het volume. Beide zijn nu erbarmelijk, hoe kunnen jullie dit voor dat geld blijven vergoeilijken? Snappen jullie dan niet dat dergelijke klanten enorm gefrustreerd zijn en er misschien ook ooit eens iets aan gedaan mag worden??
icon

Beste antwoord door PeterVH 3 March 2016, 09:25

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 2
Badge
Kosten-batenanalyse eerst en dan pas de klant.
Maar als je de waarheid vertelt, word je als criticaster beschouwd.
Reputatie 7
Badge +6
@ RFG: Niemand houd je tegen om hier je ongezouten mening te geven, integendeel, maar wees wel zo hoffelijk ook anderen, die je mening niet delen dat eveneens te laten doen, zonder ongepaste insinuaties aan hun adres, alleen omdat ze ooit al of niet voor Proximus zouden gewerkt hebben.
Zo, sorry TimWitt, off topic en refereert naar ander (off) topic. ;-((
Het probleem is hier spijtig genoeg al een paar keer aan bod moeten komen en zoals ik dat nu lees, gaat het van kwaad naar erger en jij en de te vele anderen nog in jouw situatie hebben zelfs niet de luxe naar de concurrentie (terug) te gaan, want daar zullen ze wel de zelfde kosten-baten analyse gemaakt hebben en ze zijn dus evenmin beschikbaar.
Ik heb het al eens gezegd en velen met mij hier: er zou op zijn minst een speciaal tarief mogen zijn voor jullie, maar veel beter zou natuurlijk nog zijn, mocht men voor jullie de telecommunicatie ook EINDELIJK eens naar het jaar 2016 brengen.
Dus blijf het hier zeker in de aandacht houden
MVG
Reputatie 2
Badge
Beste Marleen,
Volgens mij heb je niet door wat ik wil zeggen, en waarom het juist onder "De Mol" geplaatst werd, aangezien je mij, naar mijn bescheiden mening, zelf ten onrechte onhoffelijk uitgeroepen hebt tot criticaster, aangezien ik zeker en vast totaal niet onhoffelijk wil doen tegen geen enkele proximus klant trouwens hier op het forum, en dat ik juist het onrecht wil aanklagen dat sommige klanten wordt aangedaan, wat ik hier in mijn eerste reactie ook heb gedaan net als u trouwens en het dus ten volle met u eens ben wat je hier uitlegt in het geval TimWitt,en vele anderen, die in vergelijkbare situaties verkeren en even veel moeten betalen als degenen die in een luxe positie verkeren.
Marleen, denk je ook niet dat het soms nodig is van criticaster te zijn, zonder de intentie om onhoffelijk te wezen, want hoe kun je anders onrecht, oneer (zoals je het ook maar wilt noemen) aanklagen.
Met oprechte excuses als ik blijkbaar zo onhoffelijk overgekomen ben, en eigenlijke eerlijke kritiek wou geven.
Mvg.
Reputatie 7
Badge +6
RFG, jij bent toch het beste voorbeeld dat de ene niet meer mogen zeggen dan anderen, alleen omdat ze ooit voor Proximus zouden gewerkt hebben?
Ik kan ook best een criticaster zijn, maar voor de forumleden vind ik het in eerste instantie belangrijker om wat te helpen, met de weinige technische kennis die ik heb.
Als ik ook onhoffelijk geweest ben, mijn excuses en laat ons voor TimWitt en alle anderen de strijdbijl maar begraven en ons toespitsen op wat echt belangrijk is.
Prettige dag,
Hallo allen,

Ik zie hier drie vragen:

1) downloadvolume

Het standaard downloadvolume is inderdaad aangepast om misbruik te vermijden. Voor de meeste abonnementen kan je echter gratis volumepacks toevoegen via de MyProximus site:
http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_bundle_used_up/particulieren/support/facturering/kosten-controleren/limieten-instellen/wat-gebeurt-er-als-u-uw-maandelijkse-downloadvolume-overschrijdt.html

2) prijs

Hier geef ik even het standaardantwoord:
"De prijsstijging was een indexatie. In ruil voor een correcte prijs, blijven wij investeren in ons netwerk (1 miljard per jaar) om de ervaring voor ons klanten te verbeteren."

Als je nog steeds ADSL hebt, is dat natuurlijk niet echt indrukwekkend als antwoord. Ik kan alleen nog zeggen dat we na de prijsstijging nog steeds goedkoper zijn dan de concurrentie. Als de prijs/kwaliteitsverhouding in uw geval niet aan uw verwachtingen voldoet, kan ik u misschien Scarlet aanraden? De technologie blijft dezelfde, maar de prijs is lager. Er is natuurlijk ook iets minder support, maar als u al de weg hebt gevonden naar het forum, kan dat geen groot probleem zijn.

3) snelheid

In 2015 hebben we een recordaantal mensen overgezet op VDSL2. We hebben er ook voor gezorgd dat alle snelheden (incl ADSL) weer gestegen zijn. 'Maar voor ADSL blijft het moeilijk. We zijn ons bewust van dit probleem. De ADSL klanten die nu nog overblijven zijn de 'moeilijke gevallen'. Dat bedoel ik niet persoonlijk natuurlijk 🙂, maar het betreft huizen/straten/wijken waar het niet evident is om de technologie te verbeteren. De groep is ook te klein en te divers om specifieke tariefplannen voor uit te werken. Het resultaat is dat ik maar 1 ding kan aanraden: geduld hebben.

Aangezien we ook heel hard investeren in ons 4G+ netwerk is er misschien een mogelijkheid dat je via 4G een oplossing kan vinden voor 2020?

Peter.
Reputatie 4
Badge +1
I.p.v. een lager tarief voor de resterende 10% ADSL klanten pleit ik eerder voor een versnelde upgrade naar VDSL2 in regio's waar TN en VOO ook niet beschikbaar zijn:
1) In wezen betalen ADSL klanten gemiddeld 15€/maand teveel of extra, in vergelijking met een gemiddelde VDSL2 klant, om hun toekomstige VDSL2 investering te financieren. Over een periode van 10 jaar dus: 15€/mnd * 12 mnd * 10 jaar = 1800€

2) Hun resterende 10% ADSL KVD's voorzien van een ROP vergt zware glasvezel graafwerken naar eerder afgelegen dorpen/wijken. Ik schat gemiddeld 1000m per nog te plaatsen ROP. In een snelle vuistregel benadering vergen de resterende ROP's een investering van +/- 80.000€/ROP.

3) Thans wordt de upgrade van hun resterende 10% ADSL's puur gedreven door druk vanwege leveranciers die wereldwijd tegen 2021 stoppen met service op verouderde ADSL & Switch apparatuur. Via eerdere persberichten communiceerde Proximus dat ze hiervoor een langlopend Mantra-Project (182 grote/middelgrote steden in 1ste fase t.e.m. 2018, de rest tegen 2021) hebben.

Slot
Enerzijds heb ik begrip voor hun (opgedrongen) Mantra-project.
Anderzijds verdienen de klanten die het thans nog moeten stellen met aftandse ADSL op zijn minst hun upgrade tegen eind 2018 omdat ze hem ook sinds jaren grootdeels préfinancieren.
Reputatie 2
Badge
@ Marleen, denk je nu echt dat je dit letterlijk moet nemen, je hebt totaal niet door waarover ik het heb (blijkbaar Elsa wel en andere aandachtige forumlezers waarschijnlijk ook?).
Ik zal er ook niet verder meer over uitweiden het zou toch alleen maar verder uit hand lopen en dat is echt de bedoeling niet, ik wil mijn rechten als klant (en hopelijk, tegelijk die van andere klanten) verdedigen en niks meer, en nu echt het einde, van dit verhaal toch ;-)
Ook een zeer prettige dag verder.
Mvg.
Reputatie 7
Badge +6
De Mol, ja ja.
Laat het hier nu maar verder over het topic gaan.
Marleen, zijn/haar reactie was ook op wat ik vroeger ook al gepost had, en waarop hij/zij terug zinspeelt waarschijnlijk zijn er nog die het door hebben, maar net zoals ik besloten heb om daar zeker niet meer verder over door te bomen, dus is het eigenlijk ook een beetje mijn fout dat er op gezinspeeld werd.
En nu zullen we maar alle bijlen neerleggen en zoals je zegt on topic blijven.
Reputatie 2
We hebben er ook voor gezorgd dat alle snelheden (incl ADSL) weer gestegen zijn.

Met alle respect voor uw bijdrage hier, meestal wordt alle kritiek over ADSL naar jullie toe geslikt zonder enig officieel commentaar, maar ik hoop dat u mij eens kunt uitleggen op welke manier jullie ervoor nog kunnen zorgen dat ADSL ook een snelheidsverhoging krijgt.

Centrales zullen er niet meer bijgezet worden, integendeel. In mijn regio wordt de staat van jullie ADSL-verbindingen almaar slechter, ondanks alle nutsvoorzieningen 5 jaar geleden terug heraangelegd werden. Uitgezonderd de bekabeling lijkt het mij dat Belgacom/Proximus de afgelopen 15 jaar geen euro geïnvesteerd heeft in mijn regio. Het duurde al lang eer ADSL beschikbaar kwam (uitbreiding van de 'grijze zone' van 4 naar 5 km van de centrale, in 2002 ergens). In 2003 kwam voor ons dorp de eerste en enige snelheidsverhoging tot vandaag (van 1,1 naar 3,3 Mbps).

Anno 2016 lijkt het 3,3 Mbps-profiel hier al voor sommigen te hoog gegrepen. Ik heb eergisteren nog een technicus gehoord die vertelde dat er 100 meter van mijn deur nog een klant bijgekomen is, die hij slechts een 2,2 Mbps-profiel kon geven.
Mijn attainable bitrate is sinds juli vorig jaar gezakt van >6 Mbps naar 3,6 Mbps, met een noise margin van 16 naar 6,5 tot 6,9 dB (na een interventie van diezelfde technicus overigens!), waardoor het een klein wonder is dat ik mijn 3,3 Mbps-profiel nog stabiel kan behouden.
Mijn hoop om met die 'toenmalige' attainable bitrate van >6 Mbps een 4,6 Mbps-profiel te krijgen ipv 3,3 is hiermee verleden tijd.

Niemand wilt dit probleem erkennen, ik ben immers maar die domme klant die beweert dat mijn lijn betere waarden had voor de technische interventie, dan erna.
Een lijn die trouwens nog nooit in orde is geweest. De lijntest heeft al altijd aangegeven dat er een fout is tussen mijn modem en het Proximus-netwerk.

Ik heb de luxe om voor Telenet te kunnen kiezen en zal dit zeer binnenkort doen, maar de manier waarop Proximus de klant behandelt zal mij niet meteen doen springen om terug te keren.

Het aangeboden product is niet meer dan €20/maand waard (en dan ben ik al heel optimistisch), maar nog schrijnender is het voor mensen die een Comfort of zelfs Maxi-abonnement betalen, die niet weten wat hun product eigenlijk waard is in functie van wat ze er voor betalen.
Reputatie 2

Mijn attainable bitrate is sinds juli vorig jaar gezakt van >6 Mbps naar 3,6 Mbps, met een noise margin van 16 naar 6,5 tot 6,9 dB (na een interventie van diezelfde technicus overigens!), waardoor het een klein wonder is dat ik mijn 3,3 Mbps-profiel nog stabiel kan behouden.
Mijn hoop om met die 'toenmalige' attainable bitrate van >6 Mbps een 4,6 Mbps-profiel te krijgen ipv 3,3 is hiermee verleden tijd.

Niemand wilt dit probleem erkennen, ik ben immers maar die domme klant die beweert dat mijn lijn betere waarden had voor de technische interventie, dan erna.


Wel, je bent niet de enige: sedert werken in onze straat (scheiding afval/regenwater, en volledige upgrade nutsvoorzieningen), heb ik mijn ADSL verbinding ook zien vertragen van +/- 5Mbps naar 3.4Mbps... Omdat die upgrade van de nutsvoorzieningen in mijn ogen betekende dat we dus redelijk snel op VDSL zouden zitten heb ik me daar verder niet veel vragen bij gesteld, maar die ROP kast staat er nu al 1,5 jaar, en nog steeds zitten we niet op VDSL. Bijgevolg begint die verlaging echt wel meer en meet zout in de wonde te zijn!
Reputatie 2
Mijn situatie is het mooiste bewijs dat de heraanleg van nutsvoorzieningen niet persé het bewijs is dat VDSL2 er binnenkort aankomt. Zo te zien zijn er in mijn dorp al jaren plaatsjes voorzien voor ROP's. Er staat een nieuwe KVD (misschien niet eens gebruikt) op 100 meter van mijn deur. Bij de gebruikte KVD uit het RTT-tijdperk waar tot op vandaag het ADSL-signaal toekomt ligt al +5 jaar een ondertussen verkleurde rol glasvezel (?).

Langs een kant is het niet eens onlogisch. In de eerste paar kilometer is nergens VDSL2 beschikbaar, dus met één dorp open te leggen ben je er nog niet.
In een naburig dorp die net een heraanleg achter de rug heeft wilt Proximus ook niet starten met VDSL2, omdat het te duur is. Daar was 1 km verder wel VDSL2 beschikbaar. (info PX-technicus) Voor mijn dorp ziet het er nog altijd niet goed uit de eerste jaren, omdat er volgens hem totaal geen voorzieningen zijn en die staan ook niet op de agenda.

Ik mag ondertussen niet echt meer klagen, ben geen klant meer sinds een paar weken, maar ik blijf het toch triestig vinden dat ze het signaal nooit terug hersteld hebben naar de oorspronkelijke situatie. Juist omdat dit door een handeling van een technieker kwam, moet dit zeker mogelijk geweest zijn.

Bij het online opzegformulier heb ik 'technische problemen' aangevinkt als reden. Een paar uur later was de opzeg in kannen en kruiken. Toch één iets waar ze snel in zijn, al zou een klantgericht bedrijf op z'n minst moeten informeren naar dat 'technisch probleem' en er iets proberen aan te doen om te klant te behouden, maar ze zijn gewoon blij dat ze van mij af zijn. 🙂
Ja moest iedere heraanleg van nutsvoorzieningen VDSL2 betekenen dan zou er hier zeker geen ADSL meer bestaan, ze hebben hier ongeveer al de straten al open gesmeten die ze maar konden opensmijten ;-)
Trouwens het mantra project loopt ook nog enige jaren, fase 2 spreekt men over 2020 !
Reputatie 2
Maar als ze effectief een ROP-kast plaatsen, mag je toch redelijkerwijs gaan verwachten dat het niet meer tot 2020 zal duren...
De glasvezel zou er moeten liggen, want het bedrijventerrein dat achter de ROP-kast ligt (enige kast in ons dorp, trouwens) zou aansluitbaar zijn op glasvezel... (tot een bedrijf het effectief wil aanvragen, misschien)
Zogezegd zouden er mogelijks nog 'vergunningen' nodig zijn. Ik vraag me af welke? Een vergunning om de voetgangers efkes te hinderen zodat de technieker zijn werk kan doen in de kast?
Als je weet dat ze zelf nog tot Q1 2017 (vee langer dan voorspeld) zullen bezig zijn om reeds uitgeruste VDSL2 kasten om te zetten naar Vectorig, dan weet je hoe laat het is 😉

Mijn attainable bitrate is sinds juli vorig jaar gezakt van >6 Mbps naar 3,6 Mbps, met een noise margin van 16 naar 6,5 tot 6,9 dB (na een interventie van diezelfde technicus overigens!), waardoor het een klein wonder is dat ik mijn 3,3 Mbps-profiel nog stabiel kan behouden.
Mijn hoop om met die 'toenmalige' attainable bitrate van >6 Mbps een 4,6 Mbps-profiel te krijgen ipv 3,3 is hiermee verleden tijd.

Niemand wilt dit probleem erkennen, ik ben immers maar die domme klant die beweert dat mijn lijn betere waarden had voor de technische interventie, dan erna.


Wel, je bent niet de enige: sedert werken in onze straat (scheiding afval/regenwater, en volledige upgrade nutsvoorzieningen), heb ik mijn ADSL verbinding ook zien vertragen van +/- 5Mbps naar 3.4Mbps... Omdat die upgrade van de nutsvoorzieningen in mijn ogen betekende dat we dus redelijk snel op VDSL zouden zitten heb ik me daar verder niet veel vragen bij gesteld, maar die ROP kast staat er nu al 1,5 jaar, en nog steeds zitten we niet op VDSL. Bijgevolg begint die verlaging echt wel meer en meet zout in de wonde te zijn!


Wij hebben hier een jaar lang stabiel 6-7 Mbps gehad. (down)

Ik heb 1 keer gebeld naar de technische dienst omdat ik voor een of andere reden geen internet had. Snelheid verlaagd naar 3 mbps en afgescheept geweest met het DLM excuus. Na 1 jaar nu mogen wij hier nog altijd aanmodderen aan 4 mbps.

Als ik nog moeite doe om te bellen naar de technische dienst verklaren ze me gek dat ik ooit die snelheid gehaald zou hebben omdat het momenteel technisch niet mogelijk is ? (Wat uiteraard bs is) Daarna krijg ik uiteraard weer het dlm excuus. Overigens kunnen die mensen het niet aan om tegengesproken te worden. Dringend tijd voor een klantvriendelijkheids-cursus zou ik zeggen!

Mijn geburen die bij een andere provider zijn halen uiteraard 19 mbps ...

Reageer