Skip to main content
Hallo iedereen,

ik heb een printer aangeschaft die toelaat om gescande documenten via email te versturen.

Deze printer hangt aan m'n BBOX3 en heb ik een statisch IP adres (192.168.1.120) gegeven.

Als ik SMTP wil instellen op de printer, of als ik web services wil instellen, krijg ik de boodschap dat de printer geen internet connectie heeft. Wat kan ik hieraan veranderen? Heb hem ook al in de DMZ proberen te zetten, maar dat hielp niks...

Bedankt

Kevin
Netwerkprinter via ethernet of via USB poort ?

Kan je de printer "pingen" op dat IP adres ?

Heb je de printer een gateway adres gegeven en een DNS adres ? Als je een statisch IP geeft moet je die meestal ook invullen samen met een netmask.

Staat printer sharing aan ?
Hey Regulus, bedankt voor je reactie alvast.

Netwerkprinter via ethernet of via USB poort ? Via ethernet.

Kan je de printer "pingen" op dat IP adres ? Ja, dat lukt prima.

Heb je de printer een gateway adres gegeven en een DNS adres ? Als je een statisch IP geeft moet je die meestal ook invullen samen met een netmask.

Staat printer sharing aan ?
Network summary van de printer staat op deze screenshot.
heb je de bbox3 als eens heropgestart heb dit bij het switchen van mijn bbox ook voorgehad, had een statisch Ip adres ingesteld en het werkte ook niet door de modem eens 20 seconden zonder spanning te zetten lukte het ineens wel
Volgens je attachment foto heb je geen DNS server gedefinieerd ... zet daar ook eens 192.168.1.1 .. eventueel aangevuld met 8.8.8.8 (alternate google DNS) of de server van PX ..
bij mij staat die ook niet ingesteld en dit werkt blijkbaar ook zo !? voor het printen op het lokaal netwerk zal dat blijkbaar niet nodig zijn zeker?
heb je de bbox3 als eens heropgestart heb dit bij het switchen van mijn bbox ook voorgehad, had een statisch Ip adres ingesteld en het werkte ook niet door de modem eens 20 seconden zonder spanning te zetten lukte het ineens wel

Dat is wel verwonderlijk want een statisch IP adres op de client veronderstelt een volledig manuele invulling van de parameters op die client (zie foto TS, geen DNS record). Tenzij je bedoelt dat je op de bbox een "voorkeur" IP adres hebt ingesteld gebaseerd op het MAC adres van je client ?
Het antwoord van Regulus ivm DNS heeft gewerkt!!! Hartelijk dank :)

Nog een opvolgend vraagje: Kan de printer dan uit de DMZ op de BBOX-configuratie?
Inderdaad DMZ mag weg.
Hartelijk dank Elsa & Regulus, you made my day! 🙂
Voila, graag gedaan ... ja die kan volgens mij uit die DMZ, dat heeft volgens mij weinig nut ... je volledige subnet 192.168.1.0 is sowieso niet bereikbaar van buitenaf omdat 192.168.x.y niet routeerbaar is als local lan ..
Kijk, daar dient dit forum dus grotendeels voor IMHO.
: Dat is wel verwonderlijk want een statisch IP adres op de client veronderstelt een volledig manuele invulling van de parameters op die client (zie foto TS, geen DNS record). Tenzij je bedoelt dat je op de bbox een "voorkeur" IP adres hebt ingesteld gebaseerd op het MAC adres van je client ?

Staat in ieder geval bij mij niet ingesteld eerst werkte ik met DHCP en omdat het niet werkte toen ik de bbox omgeruild had dacht ik, 'k zou mss beter met statisch ip adres werken en dan heb ik alleen de printer een adres gegeven buiten de bbox3 ip-adres pool 192.168.1.234 en dit werkt perfect en nog altijd !
Ik zal eens kijken wat er op mijn NAS en mijn Wifi router ingesteld staat 😉
Kijk, daar dient dit forum dus grotendeels voor IMHO.

schrap "grotendeels" en vervang door "eigenlijk" .. LOL!
Dat kan ik niet meer na 1 uur ! :S

Zal ik daar eens een nieuwe boom over opzetten? Nee, liever niet dus. :8
: Dat is wel verwonderlijk want een statisch IP adres op de client veronderstelt een volledig manuele invulling van de parameters op die client (zie foto TS, geen DNS record). Tenzij je bedoelt dat je op de bbox een "voorkeur" IP adres hebt ingesteld gebaseerd op het MAC adres van je client ?

Staat in ieder geval bij mij niet ingesteld eerst werkte ik met DHCP en omdat het niet werkte toen ik de bbox omgeruild had dacht ik, 'k zou mss beter met statisch ip adres werken en dan heb ik alleen de printer een adres gegeven buiten de bbox3 ip-adres pool 192.168.1.234 en dit werkt perfect en nog altijd !

Alles hangt ervan af of je het handmatig toekennen van het IP adres hebt gedaan op de printer dan wel een "vast" IP adres hebt vastgelegd op de bbox via het MAC adres van de printer. In het 2e geval werkt je DHCP nog steeds maar met een gereserveerd adres, in het eerste geval zou je DHCP niet moeten werken denk ik dus krijg je geen verdere netwerk records. Het probleem van TS schijnt dat toch wel te bevestigen. Maar ik heb het al jaaaren niet meer bekeken en ik kan mij al niet meer herinneren wat ik aangepast heb bij installatie van de bbox-3 (2 => 3) . .. jakkes, oud worden he !
Enfin ja het is nu wel niet dat het van wereldbelang is natuurlijk, maar ik heb het als volgt gedaan

- eerst met de bbox2: op de printer alles automatisch verwerven (ip / dns enz..) ingesteld dus via dhcp .

Dit heef taltijd goed gewerkt zo, tot ik de bbox2 vervangen heb met de bbox3 dan werkte het eerst ook zo op die manier maar na verloop van tijd kon ik op de laptop niet meer printen was zogezegd niet aangesloten!

- Het enigste dat ik dan gedaan heb is op de printer da manuele instelling gekozen en daar alleen een IP-adres 192.168.1.234 ingevoerd en op de bbox3 niks ingesteld, dan werkte dit nog niet en heb ik gewoon eens de bbox3 heropgestart en vanaf toen werkte het en nog altijd tot op heden.

Reageer