Nieuwe TV software helpt oude decoder om zeep (SA V3)

  • 18 March 2011
  • 59 reacties
  • 9451 Bekeken

Badge
Gisteren met een 'factory reset' (Power+Menu+OK) de nieuwe software binnengehaald op mijn oude SA V3 decoder. Ik weet dat het binnenhalen zelf gelukt is, want ik krijg bij het (her)starten van de decoder heel even het nieuwe welkomstscherm "Bienvenue-Welkom" te zien. Maar daarna...niks: alle lampjes doven, het tv-scherm wordt (licht)blauw en blijft zo. Een half uur, een uur, twee uur. Niks... In totaal 3 keer naar de technische dienst gebeld. Met alle respect voor die mensen, maar "hebt u al eens geprobeerd om de ethernetkabel naar de decoder in een andere poort van de BBOX2 te steken?", seriously? Uiteindelijk kwamen ze daar tot de conclusie dat de decoder de geest gegeven had omdat hij 'de nieuwe update niet goed ontvangen had' en ik een nieuwe decoder nodig had.Tja, zo ver was ik ook al.

Geen probleem, ware het niet dat ik mijn decoder gekocht heb en dat hij niet meer in garantie is. Eigenlijk moet ik nu dus kosten maken omdat Belgacom mijn decoder om zeep geholpen heeft door hun nieuwe software. Omdat ik niet direct 200 euro wou uitgeven voor een nieuw exemplaar (ja, ik weet dat ze oude modellen aanbieden voor 99 euro), ben ik naar het Belgacom Center Gent-Kouter gegaan om daar een decoder te huren. Ik heb er niet aan gedacht om de doos ter plekke open te maken, maar groot was mijn verbazing toen ik thuis ontdekte dat ze me daar een prehistorisch model gegeven hebben, nl. exact hetzelfde als wat ik meer dan 3 jaar geleden gekocht heb: een oude SA V3! Ik betaal evenveel huurgeld als iedereen, maar ik krijg een tweedehands exemplaar met minderwaardige hardware en een harde schijf die maar half zo groot is!

Binnenkort verhuis ik, en hoewel ik al jaren klant ben bij Belgacom voor telefonie, internet en TV, overweeg ik sterk om heel het boeltje op te zeggen en op het nieuwe adres mijn geluk elders te beproeven. Ik zal de jongedame in het Belgacom Center Gent-Kouter met plezier haar oude brol teruggeven, dan kan ze er een ander mee opzadelen.

Op de kapotte decoder staat nog een opname van 'Komen Eten' van eergisteren. Ik heb die gisteren dan maar 'on demand' bekeken. En hoewel ik volgens een recente mail van Belgacom recht heb op één gratis uitzending op aanvraag (een 'cadeau' omdat ik de TV-on-PC enquête ingevuld heb), durf ik wedden dat ik die 3 euro toch op mijn factuur zal zien verschijnen.

EDIT 21/3/2011: om het overzicht te bewaren, zet ik hieronder alle links samen naar berichten van mensen die exact hetzelfde probleem hebben. (enkel links naar externe fora, er zijn ook twee mensen die het probleem gemeld hebben in de reacties op deze thread)

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1066769#1066769

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29271

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1067528#1067528

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1067605#1067605

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1067635#1067635

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29286#p374231

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29286#p374232

59 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Een ideetje: Voor wie de gekocht decoder niet meer werkt en géén nieuwe krijgt: openvijzen die handel en kijken of een nieuwe harde schijf de problemen oplost...
Reputatie 1
Update perfect uitgevoerd op mijn oude decoder en alles werkt veel beter en sneller.
Reputatie 7
Badge +1
Bedankt want het is toch geruststellend.:D
Badge
Moet dan toch maar aan de versie van die decoders liggen denk ik anders waren die oudere allemaal kapot gegaan.
Na TV decoder versie v3b reset op advies van Scarlet Helpdesk, starte Decoder niet meer. Na welkomstscherm van Belgacom gingen alle led's van decoder uit, en werd TV scherm blauw. Decoder starte dus niet meer na update.

Reset pocedure meerdere keren uitgevoerd telkens met zelfde resulltaat. Netwerkkabel decoder ontkoppeld en na 30sec terug verbonden. Na deze procedure lichte led signal terug op. Spanning uit/aan en modem deed terug een software update. Decoder werkt nu met nieuwste software versie.

Wat er mij wel opvalt na deze update dat beeld sporadisch blijft hangen, voordien nooit poblemen hiervan gehad.
Badge
Weet ook niet wat ik er juist moet van denken.Hopelijk komt alles binnenkort nog in orde.
@stevenm: zie prive bericht
Reputatie 2
Badge +1
Ook hier eentje om zeep...
Reputatie 7
Badge +1
Toch wat verontrustend ! Zelfs als je na contact met de technische helpdesk een nieuwe decoder mag gaan halen, kan je toch een hele avond TV kwijt zijn als je het te laat op de avond vaststelt.....of zelfs als 't juist op een zaterdagavond is bv. een heel week-end ! Ben je dan ook niet alles kwijt wat lokaal nog op de decoder staat ?
Beste forumgebruikers,

Dit is ter onze attentie gekomen en wordt nader onderzocht.

Mvg,


Eva van Belgacom
Badge
Een paar mensen hebben hun geblokkeerde decoder weer aan de praat gekregen door één (of beide) van volgende handelingen uit te voeren:

1) opnieuw Power+menu+OK drukken terwijl de decoder op het lichtblauwe scherm vast zit (werkt bij mij niet)

2) de BBox2 volledig resetten (met het knopje aan de achterzijde) en nog een factory reset van de decoder uitvoeren (werkt helaas ook niet bij mij)

(zie ook:http://nl.astel.be/TIP-Ontdek-nu-al-de-nieuwe-interface-van-Belgacom-TV_3878)

Maar de meesten krijgen nog altijd een omruilnummer van de helpdesk.

Nog wat info voor de mensen die dit probleem aan het onderzoeken zijn: ik heb gisteren nu wel een duidelijk verschil gezien in de opstartsequentie van mijn kapotte decoder en de werkende huurdecoder: op een bepaald moment (net voor het lichtblauwe scherm) komt er op het kleine schermpje van de decoder 'FHdd' (Format Hard Disk Drive?). Bij de kapotte decoder komt dit er maar heel even op, nog geen seconde, bij de werkende decoder blijft het er veel langer op staan. Vroeger, toen mijn decoder nog werkte duurde deze fase ook veel langer. Misschien lukt het formatteren van de schijf niet meer, waardoor de software niet geïnstalleerd geraakt.

@Eva: zou u aub mijn privé-bericht willen beantwoorden?
All,

Bij mij zijn de problemen begonnen toen mijn Belgacom TV op de start menu bleef steken! Ik kon dus enkel nog TV kijken op het kleine schermpje rechts bovenaan...Na een reset van de decoder zijn de problemen begonnen. Nu krijg ik telkens een lichtblauw scherm met foutmelding -300 - Systeem tijdelijk niet beschikbaar - Bij blijvend probleem, contacteer Belgacom. Heeft er al iemand dit kunnen oplossen???

Bedankt,


Tom
hallo tommat, check prive bericht, had u net een antwoord gestuurd :)
Badge
Omdat Eva zich in stilzwijgen blijft hullen, heb ik gewoon even naar de klantendienst gebeld en mijn probleem uitgelegd. De dame aan de andere kant van de lijn heeft mij zonder morren een korting gegeven op mijn factuur, om het geleden ongemak te compenseren. Wat mij betreft, is de zaak daarmee afgehandeld.

Snel iemand aan de lijn gekregen, vriendelijk en professioneel geholpen geweest. Als het goed is, mag het ook gezegd worden!
Reputatie 7
Badge +1
Foutmelding -300 (geen verbinding meer met hetr TV-netwerk) kan je meestal oplossen door de modem te resetten naar de fabrieksinstellingen. Bij mij lukte dat toch. Kan hardwarematig via knopje op achterkant, of softwarematig via configuratiesite van de modem onder "maintenance"; Wifi daarna wel terug afzetten, of terug instellen.

@Stevenm: die tip van Astel is toch maar een gewone reset van de decoder ? zo simpel kan het toch niet zijn ?
Badge
@sinjoor: ik vermoed dat er meerdere oorzaken kunnen zijn van het 'lichtblauwe scherm' na de update. En blijkbaar kunnen sommige ervan opgelost worden door gewoon nog een keer te resetten. Bij mij heeft dat in ieder geval spijtig genoeg niet geholpen, maar sommige mensen krijgen op die manier hun decoder blijkbaar toch weer aan de praat. Nu, de overgrote meerderheid van de updates verloopt probleemloos, dus ik zou me geen zorgen maken. Als ik goed gelezen heb, huur je een decoder en ze maken er echt geen probleem van om die om te ruilen.
Reputatie 7
Badge +1
@stevenm: op die astel site beweren ze ook dat je de nieuwe interface "geforceerd" zou kunnen downloaden door een complete reset van de decoder...je weet wel, met power/menu/ok-knoppen 15 seconden ingedrukt te houden na stroom te hebben onderbroken. Is het écht zo simpel ? en zijn er al mensen die dit geprobeerd hebben ? ik wil nl. mijn decoder niet om zeep helpen door een geforceerde download die Belgacom nog niet gepland had...je begrijpt waarom ! je kleurt dan wél buiten de lijntjes !

En ik maak me ook niet direct zorgen over die update, want ik huur dus inderdaad. Als dat in het week-end gebeurt, en ik geen nieuwe decoder kan gaan afhalen, kan ik nog altijd de analoge kabel van Telenet gebruiken. Die heb ik om diverse redenen nog steeds niet opgezegd. Je kunt altijd TV blijven klijken en opnemen als er iets foutloopt met BTV...en ik gebruik de FM-radio nog altijd van de kabel, want méér posten en RDS-functie (zendernaam en info verschijnt op display en ik wil niet steeds mijn TV opzetten om de posten van de radio te kiezen; je kunt dan wel de zendernummers onthouden, maar écht handig is het niet...) die Belgacom momenteel niet ondersteunt.

Ik vind het trouwens belachelijk dat digitale TV, wat een geavanceerde technologie zou moeten zijn, geen PDC/VPS ondersteunt....
Badge
@sinjoor: de 'factory reset' waar ze op die astel site van spreken is helemaal niet buiten de lijntjes kleuren, hoor. Het is een procedure die soms aan klanten aangeraden wordt als ze problemen met de decoder ondervinden. Het is een reset van de decoder waarbij er eerst een download gebeurt van de meest recente software die beschikbaar staat voor de decoder in kwestie. Als Belgacom de nieuwe software vanop afstand installeert, dan is dit niet meer of minder dan een 'factory reset' die zij van op afstand in gang zetten, ipv de klant die zelf op de drie knoppen drukt. Voor alle BelgacomTV klanten (ook die via Scarlet) staat de nieuwe software op dit ogenblik al klaar (enkel vanaf de V3 decoder, niet voor de oudere toestellen). Regio per regio zet Belgacom vanop afstand de update in gang, om de last op de servers van waarop de software gedownload moet worden te verdelen. Maar iedereen kan vandaag al zelf die procedure in gang zetten, er is geen verschil, behalve dat je op die manier zelf kiest wanneer de update gebeurt.

De harde schijf wordt bij deze procedure ook niet volledig gewist: de opnames blijven bewaard. Maar soms loopt het fout en start de decoder niet meer op. Dat risico is er altijd. Bij de nieuwste software lijkt het wel net iets vaker voor te komen, tenzij de mensen bij wie het fout loopt, nu sneller de weg vinden naar fora als dit. Bij vorige 'upgrades' heb ik ook wel van een paar mensen gelezen dat hun decoder niet meer wou opstarten, zij kregen toen ook een omruiling.
Reputatie 7
Badge +1
@stevenm: bedankt voor de info. Dat van die reset wist ik al hoor, maar niet, zoals jij zegt, dat die upgrade al voor iedereen zou klaarstaan als je een reset van de decoder doet. Dat betekent dus dat mensen die om een of andere reden een reset moeten doen om een probleem op te lossen, altijd automatisch (zonder verwittiging) de nieuwe interface krijgen ? dat is compleet nieuw voor mij, en niet alleen voor mij denk ik ! Maar ik ga het toch nog even afwachten denk ik.

Bij een gewone heropstart komt er ook altijd een tijdje Fhdd op de display. Dus dat is zeker geen complete formattering van de harde schijf, net als bij de reset .
Badge
Ik heb het hier 2 keer geprobeerd en er is in ieder geval niets veranderd.
Reputatie 6
Badge +1
Heb bij vorige updates ook wel eens gehad dat ik één van mijn twee decoders moest omruile, zo erg is dat nu ook weer niet, alhoewel ik dit liever niet voor heb.

Reputatie 7
Badge +3
Ongeduldige Belgacomklanten updaten tv-decoder zelf
"Niet zonder risico"!!!!!!!!!!

Content:


De nieuwe interface van Belgacom TV moet voor eind mei voor alle klanten beschikbaar zijn. Maar niet iedereen kan zo lang wachten.

Belgacom rolt de software-update voor zijn digitale tv-decoders verspreid over twee maanden uit. Voor het einde van de maand mei moet iedereen bediend zijn. Dat betekent dat de laatste Belgacom TV-kijkers nog twee maanden moeten wachten.

Achterpoortje
Een lid van het Franstalige forum van de telecomsite Astel ontdekte echter een achterpoortje waardoor ongeduldige klanten de update kunnen binnenhalen. Door de stroomvoorziening te onderbreken en drie knoppen op de decoder (welke zijn afhankelijk van het model) in te drukken en ingedrukt te houden tijdens het opstarten wordt de nieuwe interface geïnstalleerd.

Astel waarschuwt wel dat deze methode niet door Belgacom ondersteund wordt en dat eventuele problemen voor rekening van de uitvoerder zijn. Bij de meerderheid van de nieuwsgierige leden van telecomforum Userbase verliep de installatie vlekkeloos, maar een enkeling klaagt dat zijn decoder niet meer wil opstarten.


Update 16.30 uur:
Belgacomwoordvoerder Jan Margot kent de methode die Astel aanhaalt als een rescue reboot. Na uitvoering wordt de firmware van de decoder opnieuw geïnstalleerd. Deze werkwijze wordt door de technische klantendienst aangeraden bij ernstige problemen, maar je vindt ze niet terug in de handleiding van Belgacom TV.

Margot raadt Belgacom TV-gebruikers af om een noodreboot uit te voeren omdat er problemen kunnen optreden, zoals blijkt uit de reacties op het Userbaseforum. Waaghalzen die met een onbruikbare decoder blijven zitten, kunnen wel nog rekenen op technische ondersteuning.

bron: ZDNet


Reputatie 6
Badge +3
Ik heb 2 decoders (model HD)

- 1 gekocht toestel 1e generatie met HDMI

- 1 gehuurd toestel 2e generatie met HDMI

Het oudste toestel wordt niet meer dagelijks gebruikt en wordt daarom volledig spanningsloos gezet in de week.
Beide decoders hadden al de update binnen gekregen.
Nu wilde ik eens testen of de decoders nu werkelijk zoveel sneller opstarten.

Ja hoera :werkelijk er verschijnt "druk op ..."

Inderdaad zappen kan. Ik zap naar regionale zender op "9" .

Ik laat de decoder zo staan. Een een tijdje later keer ik terug. De TV staat nog altijd op de regionale zender, doch nu op "304". Zappen kan enkel naar enkele zwarte kanalen boven 304. Zowel met de pijltjes of door cijfers in te drukken. Alle lagere zenders zijn verdwenen. Na een nachtje slapen: nog steeds hetzelfde.

Opnieuw reset van decoder ---> "druk op ...." ---> decoder staat nu meteen op "304"

---> zappen omlaag gaat niet (alleen omhoog nog 1 zender nl. "999".

---> er verschijnt "de decoder kan niet zappen naar dit kanaal contacteer Belgacom.

---> Gelukkig lost het probleem zich ineens en kan ik door op een cijfer te drukken en nu ineens toch de normale kanalen kiezen.

Oorzaak ?? onbekend....
Dat 'achterpoortje' welke Astel met veel tam tam verkondigd is bijna ALTIJD zo al geweest.
Updates worden klaar gezet, en op gecontroleerde wijze zal Belgacom de decoders dan laten rebooten.
deze methode wordt gebruikt om te vermijden dat alle decoders tegelijkertijd gereboot worden en zo het netwerk overbelasten, en ook om de load op de klantendienst te verspreiden.

Dus hun 'ontdekking' is al jaren oud 😮 (en was hier ook al aangehaald)
Reputatie 7
Badge +1
@Bart: Ik had hierboven al mijn twijfels geuit over deze werkwijze. Er moest een reden zijn waarom Belgacom dat zo gespreid in de tijd invoert. Ik zal wel wachten tot het zover is. Er zijn er waar de upgrade lukt en anderen waar het mislukt. En soms werkt het blijkbaar niet helemaal correct. Ik heb geen probleem met nieuwe software waardoor alles er wat anders uitziet. De oude interface heb ik ook eerst moeten leren gebruiken, en dat ging behoorlijk vlot toen. Ik was er niet écht ontevreden over eigenlijk. De nieuwe zal wel meevallen in het gebruik denk ik, het is altijd wat wennen.

Reageer