Nieuwe TV software helpt oude decoder om zeep (SA V3)

  • 18 March 2011
  • 59 reacties
  • 9449 Bekeken

Badge
Gisteren met een 'factory reset' (Power+Menu+OK) de nieuwe software binnengehaald op mijn oude SA V3 decoder. Ik weet dat het binnenhalen zelf gelukt is, want ik krijg bij het (her)starten van de decoder heel even het nieuwe welkomstscherm "Bienvenue-Welkom" te zien. Maar daarna...niks: alle lampjes doven, het tv-scherm wordt (licht)blauw en blijft zo. Een half uur, een uur, twee uur. Niks... In totaal 3 keer naar de technische dienst gebeld. Met alle respect voor die mensen, maar "hebt u al eens geprobeerd om de ethernetkabel naar de decoder in een andere poort van de BBOX2 te steken?", seriously? Uiteindelijk kwamen ze daar tot de conclusie dat de decoder de geest gegeven had omdat hij 'de nieuwe update niet goed ontvangen had' en ik een nieuwe decoder nodig had.Tja, zo ver was ik ook al.

Geen probleem, ware het niet dat ik mijn decoder gekocht heb en dat hij niet meer in garantie is. Eigenlijk moet ik nu dus kosten maken omdat Belgacom mijn decoder om zeep geholpen heeft door hun nieuwe software. Omdat ik niet direct 200 euro wou uitgeven voor een nieuw exemplaar (ja, ik weet dat ze oude modellen aanbieden voor 99 euro), ben ik naar het Belgacom Center Gent-Kouter gegaan om daar een decoder te huren. Ik heb er niet aan gedacht om de doos ter plekke open te maken, maar groot was mijn verbazing toen ik thuis ontdekte dat ze me daar een prehistorisch model gegeven hebben, nl. exact hetzelfde als wat ik meer dan 3 jaar geleden gekocht heb: een oude SA V3! Ik betaal evenveel huurgeld als iedereen, maar ik krijg een tweedehands exemplaar met minderwaardige hardware en een harde schijf die maar half zo groot is!

Binnenkort verhuis ik, en hoewel ik al jaren klant ben bij Belgacom voor telefonie, internet en TV, overweeg ik sterk om heel het boeltje op te zeggen en op het nieuwe adres mijn geluk elders te beproeven. Ik zal de jongedame in het Belgacom Center Gent-Kouter met plezier haar oude brol teruggeven, dan kan ze er een ander mee opzadelen.

Op de kapotte decoder staat nog een opname van 'Komen Eten' van eergisteren. Ik heb die gisteren dan maar 'on demand' bekeken. En hoewel ik volgens een recente mail van Belgacom recht heb op één gratis uitzending op aanvraag (een 'cadeau' omdat ik de TV-on-PC enquête ingevuld heb), durf ik wedden dat ik die 3 euro toch op mijn factuur zal zien verschijnen.

EDIT 21/3/2011: om het overzicht te bewaren, zet ik hieronder alle links samen naar berichten van mensen die exact hetzelfde probleem hebben. (enkel links naar externe fora, er zijn ook twee mensen die het probleem gemeld hebben in de reacties op deze thread)

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1066769#1066769

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29271

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1067528#1067528

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1067605#1067605

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1067635#1067635

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29286#p374231

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29286#p374232

59 reacties

Ik blijk hetzelfde probleem te hebben ! :o
Deze morgen ook update gekregen,en blijft hangen op lichtblauw scherm, ook een ouder model van decoder.
Badge
Bart, we zijn zeker niet de enigen die dit probleem hebben. Op het franstalige adsl-bc is er ook al een topic over. Ook daar heeft de helpdesk de persoon in kwestie aangeraden om een nieuwe decoder te gaan halen. Daar ging het wel om een huurdecoder. (zie: http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?t=71353&sid=2b1857588c041f5db856a127815652fd) Ik blijf het sterk vinden dat ik kosten moet maken voor iets dat duidelijk door Belgacom zelf veroorzaakt werd.
Badge
En worden die dan niet vergoed?
Badge
@Axana: neen, de kosten worden niet vergoed, omdat ik niet kan bewijzen dat mijn probleem ontstaan is door hun update. Ik heb nog gevraagd of ik eventueel geen korting kon krijgen bij aankoop van een nieuwe decoder, maar ook dat was niet mogelijk. Ik ga er mij niet meer druk in maken en de boel over een maand gewoon opzeggen.
Reputatie 2
Badge +1
@StevenM:
ik ben er vrij zeker van dat indien je het probleem uitlegt bij de technische dienst/klantendienst dat een GRATIS omruiling van je aangekochte decoder geen enkel probleem zal opleveren. Eventueel wordt je achter gecrediteerd.

Hoor desnoods eens bij Eva, maar het lijkt me dat BGC hier geen probleem zal over maken aangezien het probleem wel degelijk bij hun ligt (en blijkbaar gekend is, afgaand op de andere reacties hier).

Dat ze je in de BGC winkel niet kunnen verderhelpen kan ik me wel voorstellen omdat zij niet op de hoogte zijn van deze issues.
Belgacom zal nooit volledig vergoeden voor hetgeen wat zij aangericht hebben. (ik kan dit wel bewijzen)

Ik zal bv naar brussel moeten gaan, wat mij 6€ kost.
Dan moet dit nog eens tijdens de week, omdat ze niet open zijn in het weekend (!!). Dus moet ik nog eens 'verlof' nemen.Dan moet ik daar nog eens enkele uren aanschuiven zoals het daar altijd het geval is. Allemaal door HUN update.

Ik denk niet, dat ze dit zullen vergoeden.
Badge
@axs: ik heb gisteren meer dan een uur met verschillende personen van de technische dienst en klantendienst gebeld. Hun reactie "we hebben de update erg grondig getest en niemand heeft het probleem gemeld dat u nu heeft". Mijn decoder is ouder dan 2 jaar, ik kan niet aantonen dat hij nu niet meer werkt door hun toedoen, punt gedaan. Ik heb bij drie mensen van de klantendienst geprobeerd om een tegemoetkoming te krijgen (bvb. omruilen tegen een 'hernieuwde' decoder, korting op aankoop van een nieuwe, enz.), maar het antwoord was telkens 'sorry, daar kunnen we niet op ingaan'. Idem trouwens in het Belgacom Center (waar ze mij op de koop toe opgezadeld hebben met oude 'brol' als huurdecoder!).

Ik heb hier al genoeg tijd en energie ingestoken. Ik ga nog even op mijn tanden bijten en dan ben ik weg. Tenzij er een Eva meeleest en mij op andere gedachten kan brengen door alsnog een geste te doen.... Maar daar reken ik eerlijk gezegd niet op.
"niemand heeft het probleem gemeld dat u nu heeft".. klopt dus NIET uiteraard, en belgacom kan onmiddellijk zien als dit door de update komt of niet, want zij loggen alles wat je op uw tv doet en welke versie je hebt. Dus ze kunnen zien dat de laatste acties met de oude versie was.
Badge
stevenm ze zullen dit wel weten dat dit kan gebeuren door die opdate.Dus ik denk dat mijn vraag toch niet abnormaal was?
Reputatie 6
Badge +1
Even nog dit, het Belgacom center is ook op zaterdag open.
Reputatie 7
Badge +1
Als het werkelijk aan de nieuwe interface ligt, dan is dat wel een fundamenteel probleem ! Ik heb ook een vorig model Scientific Atlanta HD van september 2009, en hoop dat het niet fout loopt (alhoewel ik dus wel huur). Ze zullen toch al wel getest hebben zeker of dat model de nieuwe interface aankan ? Als ze bij iedereen de decoder moeten vervangen zal hun dat een aardige cent kosten die nieuwe interface !
kan niet anders,Sinjoor71. Anders kunnen niet meerdere mensen hetzelfde probleem hebben na de upgrade.
Badge
@Sinjoor: ik denk dat het zich maar bij een beperkt aantal mensen voordoet, hoor. Het antiek exemplaar dat ik nu in huur gekregen heb, is ook een V3 en die heeft bij het aanzetten ook de nieuwe interface binnengekregen en dat werkt wel.

Mijn V3 is wel één van de allereerste (gekocht in januari 2008, fabricatiedatum op sticker onderaan: juli 2007!), het model dat ik nu huur is jonger. Misschien was er wel een bijkomend probleem met mijn oude decoder: ik had vorige week alle opnames op de harde schijf gewist en toch was die volgens de PVR maar voor 89% beschikbaar. Het oude toestel dat ik gisteren gekregen heb, had ook geen opnames en toonde 100%. Maar toch, mijn decoder werkte perfect met de vorige versie van de sofware en is gestopt met werken exact op het moment dat de nieuwe software opgeladen werd. En ook al zijn er op fora niet erg veel mensen met hetzelfde probleem, ze beschrijven telkens wel identiek hetzelfde probleem, het zal dus wel degelijk iets met die update te maken hebben. Of heeft het te maken met de testversie van TV on PC die ik een paar weken geleden uitgeprobeerd heb? Wie zal het zeggen... Het zal voor Belgacom wellicht goedkoper zijn om de paar mensen die dit probleem ondervinden gewoon een nieuwe (huur)decoder te geven dan hier duur betaalde technici op inzetten om het probleem uit te zoeken. Voor de paar sukkelaars zoals ikzelf die met een gekochte decoder buiten garantie zitten is het niet meer en niet minder dan brute pech. Ik heb intussen toch maar een bericht naar Eva gestuurd om te vragen of ze niks voor mij kunnen/willen doen.
Badge
Allez hup, nog een slachtoffer van het 'bleekblauwe scherm':

http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?p=1066769#1066769

(link naar Franstalig forum van Belgacom TV gebruikers)

Ik vraag me af hoe lang Belgacom nog wil volhouden dat het probleem niet aan de update ligt...
Reputatie 7
Badge +1
Je kunt met alles tegenslag hebben natuurlijk. Maar ik hoop dat Eva je een compensatie geeft voor het geleden verlies en ongemak. Dat zit normaal gezien wel in hun cultuur. Ik heb ook al een paar keer een compensatie gekregen na wat problemen.

TVonPC kan inderdaad héél wat ontregelen. Ik had die ook geïnstalleerd, en dat werkte behoorlijk. Tot die vastliep en ik probeerde de software te herstellen met de reparatieoptie. Had al een tijd liggen prutsen met software verwijderen en terug te installeren ook, maar lukte niet. Gevolg: de TV-functie was compleet uitgevallen: kreeg code 300 op het TV-scherm wat wil zeggen, geen verbinding meer met het TV-netwerk. Decoder herstarten ging dus ook niet.

Door en tip hier op het forum heb ik dan via de configuratiesite van de b-box2 deze naar de fabrieksinstellingen teruggezet; de VLAN20 voor TV en VLAN30 voor TVonPC stonden nl. zonder IPadres. Met klamme handen gedaan tot modem terug opgestart was, dan decoder herstart (duurde nu een half uur) en de TV ging weer. De TVonPC software heb ik dan een paar dagen links laten liggen en de Media Manager uit de opstartfolder van Win7 verwijderd. Een paar dagen later kon ik het toch niet laten en heb geprobeerd de software terug te herstellen met de reparatieoptie. De installatie liep nu wél door en alles werkte terug. Sedertdien geen problemen meer gehad..noch met TV noch met TVonPC (behalve dat mijn testperiode op 15 maart gestopt werd met nog 0 dagen full package. 's anderendaags geprobeerd de optie terug te activeren vanuit E-services, en dat lukte zonder software terug te moeten downloaden. Kreeg terug 31 dagen en alles werkt prima nu.

Nieuwe interface zou tussen 15 maart en 31 mei uitgerold worden. Uitleg staat in laatste nieuw TV-magazine. Zie de betreffende issue.
"kreeg code 300 op het TV-scherm wat wil zeggen, geen verbinding meer met het TV-netwerk. Decoder herstarten ging dus ook niet."

Dit had ik vorige week ook na reset -> had ik opgelost door bridge mode opnieuw af te zetten...(dus door TV on pc)
Badge
Bart ge zeit vandaag zo actief.Al aan de champange gezeten?
Badge
Ook bij de mensen die via Scarlet naar BelgacomTV kijken, vallen er blijkbaar slachtoffers van de 'lichtblauw scherm' update-bug:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=29271

Deze persoon heeft net als ik een hard reset van de decoder gedaan en raakt sindsdien bij het opstarten niet verder dan een lichtblauw scherm. Ook hier werd omruiling voorgesteld, maar aangezien het om een door Scarlet verhuurder decoder gaat, moet deze persoon wel een week wachten om weer tv te kijken.

Eva? Iemand anders van Belgacom? Dit kan geen toeval meer zijn! Intussen heb ik nog altijd geen antwoord gekregen op het bericht dat ik Eva gestuurd heb omtrent dit probleem.
@stevenm: heb jij "TV on PC?"

btw: eva zal niet antwoorden hoor.
Badge
@Bart: ik heb TV on PC uitgeprobeerd (trouwens, die installatie is probleemloos verlopen). Intussen weer van de pc verwijderd. Modem was wel 'full routed' blijven staan. Ik heb die bij wijze van test om mijn probleem met de decoder op te lossen weer in 'bridged' mode gezet, maar het blijft hetzelfde.
Badge
Het zal nog zolang duren dat heel die software gewoon wordt stopgezet en dan zit half belgië met die oude brol zoals ik en de rest en de andere helft heeft de nieuwe die maar half werkt.Want volgens mij zal die maar tegen eind mei werken zoals het moet maar met al die problemen nu is er toch al achterstand.
Badge
Nog iets dat ik raar vind bij de eerste update voor de 15 de zijn er geen klachten gekomen van decoders die kapot waren.Wel van functies die het niet doen maar dat is net het zelfde als wat bij de huidige mensen gebeurd die de opdate in goede staat ontvangen.Dus mijn conclusie ls dat het volgens mij versie (bouwjaar)van die decoders moeten zijn die die problemen moeten veroorzaken.
Reputatie 7
Badge +1
Ik zal mijn hart dan maar vasthouden zeker ? Ik heb mijn v3 van september 2009, maar bouwjaar zal wel vroeger zijn denk ik.....als hij vastloopt zullen ze me dan toch genen ouwen bak in de plaats kunnen geven. Alle vorige updates heeft hij echter probleemloos doorstaan.
Badge
Jij hebt hem ook nog niet.Dacht dat je hem al had.Ik heb het bericht op tv.noch niet gehad maar hoe later de opdate misschien komt hoe meer hij misschien aangepast is.In welke regio zit jij?Ik Merksem(Antwerpen) Ik weet niet hoe die opdate uitgerold word per provincie-postcodes-arrondisement-streek of nog anders.Ze zeggen geduld is een mooie zaak.ik hoop alleen dat ze die uitrol nu niet gaan stopzetten door die vele problemen met die decoders.Want anders hadden ze de decoders en dit weet ik dus niet 100% zeker die oude decoders laten omruilen nadat men wist dat daar problemen mee waren.Indien deze niet kunnen omgeruild worden kan men een nieuwe geven aan de klanten die er één huren en dan heeft belgacom het er na 3 jaar uit en voor mensen die hun v3 gekocht hadden zullen ze dan maar een compensatie moeten betalen want het is trouwens niet hun fout dat hun decoder kapot gaat door die opdate.
Reputatie 7
Badge +1
Ik ben het volledig met je eens Axana. Het is natuurlijk bij alle firma's een marketingstrategie om voor nieuwe klanten promo's te doen. Ik heb die toen ook gekregen. Dat stoort me niet echt. Maar ze kunnen het zich inderdaad niet permitteren nieuwe software te maken als die te zwaar is voor de oudere decoders. Daar moeten ze dan zelf maar de gevolgen van dragen. Daarom twijfel ik eraan of het wel interessant is een decoder te kopen. Na de garantieperiode hebben ze dan geen enkele plicht die nog te vervangen. Wél is een compensatie voor eigenaars van verouderde decoders die de nieuwe interface niet meer zouden aankunnen noodzakelijk vind ik. Maar na 3 jaar is elk electronisch aparaat in deze tijd al ouwe rommel...Harde schijven van 250 GB waar toen héél groot; nu zijn harde schijven van een terrabite al standaard.

Je kunt ook op een oudere PC geen geavanceerde software draaien. Ik heb nog maar een maand een nieuwe (die TVonPC aankan, maar niet daarom gekocht) en dat scheelt enorm, ook bij het surfen. Met hetzelfde internetabonnement (favorite) surf ik nu 5 maal sneller. Ook downloaden gaat veel sneller. Bij die nieuwe decoders gaat het toch ook om een snellere processor en meer RAM geheugen. De grotere harde schijf is enkel interessant als je veel programma's langer op je decoder wilt bewaren. In principe is een decoder in de eerste plaats een streamer van TV programma's. De harde schijf diende oorspronkelijk enkel om een 2e stream (van andere zender) te kunnen binnenhalen en die later te bekijken. Een grote harde schijf was dus geen "must".Met de nPVR mogelijkheid is de harde schijf nog minder belangrijk geworden.

Bij Telenet hadden ze oorspronkelijk ook alleen een digibox (alleen decoder om versleuteling van digitaal signaal te ontcijferen) en daarna ook een digicorder (met harde schijf).

Reageer