Nieuwe TV Ervaring !

  • 2 December 2015
  • 3 reacties
  • 192 Bekeken

Ik mag genieten van de nieuwe TV Ervaring sinds 1 december, en ik ben daar zeer blij mee, het is inderdaad een grote verbetering. Wat me het meest opvalt is de mogelijkheid om nu een beeld van 1080 pixels te kunne kiezen en ook gebruiken.


Wil dit dan zeggen dat er voortaan wordt uitgezonden op 1080 pixels of is het een softwarematige trucje ? Ook als je Netflix bekijkt via de decoder is het beeld 1080 pixels net als ik via mijn Apple TV keek, dus dit is makkelijker.


Wat me opvalt aan de begeleidende demo's en ook aan de publiciteit vooraf, er wordt niets vermeld van die uitbreiding naar 1080 pixels, ook niet over de instellingen, Jan geeft wel vlug weer 'dit zijn de instellingen' maar daar blijft het bij, terwijl dit toch zeer belangrijk is om te benadrukken, ook de Audio op Dolby zetten is niet over gesproken, het is precies of ze wilden het technische wat mijden.


Ik geeft dit maar aan als mijn bevinding, het is niet echt kritiek, want ik heb een zwak voor instellingen allerhande , en mijn zoekende geest kent geen rust voor dat ik alle instellingen is bekeken en getest heb. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit niet bij iedere kijker het geval gaat zijn.


Tot besluit wens ik Proximus en het ganse team te feliciteren voor deze bijzondere verbetering.


Jeff Ceuppens

3 reacties


mogelijkheid om nu een beeld van 1080 pixels te kunne kiezen en ook gebruiken.



Dit was ook al mogelijk en het geval in de vorige interface



Wil dit dan zeggen dat er voortaan wordt uitgezonden op 1080 pixels



Neen maar als er in 720p wordt uitgezonden en je decoder staat in 1080i dan werkt de upscaler in je decoder dit op tot 1080i (full HD is 1080p)

Als je meer wil weten over 720p, 1080i en 1080p kan je veel vinden door daar eens op te googelen.



Audio op Dolby zetten is niet over gesproken, het is precies of ze wilden het technische wat mijden.



Hier en elders lees ik hierover tegenstrijdige berichten volgens de en werkt dolby goed en volgens anderen dan weer niet !?

zie ook ▬►audio specificaties



Ik geeft dit maar aan als mijn bevinding, het is niet echt kritiek, want ik heb een zwak voor instellingen allerhande , en mijn zoekende geest kent geen rust voor dat ik alle instellingen is bekeken en getest heb. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit niet bij iedere kijker het geval gaat zijn.



Het is meer een manier van werken zoals we nu op de mobiele toestellen gewoon zijn maar dar is het met de vinger of twee vingers swipen en op een TV is dat natuurlijk nog via de remote via pijltjes toetsen wat scrollen, waar nogal wat tegenstanders van zijn omdat dat soms wat tijd in beslag neemt omdat je in bepaalde menu's te lang moet scrollen.



Tot besluit wens ik Proximus en het ganse team te feliciteren voor deze bijzondere verbetering.



Ik vind het persoonlijk (en ben niet van Prox 🙂 ) ook een verbetering maar zoals altijd zijn er ook die dit totaal niet vinden, wat niet wil zeggen dat er niet aan bijgewerkt kan worden, trouwens op hun sociale media heb ik van Proximus zelf gelezen dat ze toegeven dat het nog in 'development ' is maar dat wil ook zeggen dat er niet alleen aan gesleuteld wordt maar ook bugs uit verwijderd worden wat zich dan zou moeten uiten in toekomstige software updates die van tijd tot tijd op de decoders gepusht worden.
Reputatie 7
Badge +1
Ik stel vast, dat na een FacR de standaard beeldinstelling (resolutie) op 720p staat. Je moet dat dan manueel op 1080i zetten. Op een 46' full HD zie je toch het verschil vind ik.
bij de v5 staat die op <automatisch> maar ik zet hem op <1080i> als je hem op 720 zet is het de full HD tv die de upconvertie doet

Reageer