IPv6

  • 21 October 2010
  • 6 reacties
  • 2491 Bekeken

Bij een aantal ISP's in Nederland al ruim verkrijgbaar, in België wordt er geen woord over gerept: Wanneer wordt het mogelijk om native IPv6 te draaien over een belgacom verbinding?

6 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Belgacom zou er pas volgend jaar mee beginnen...
Als ze er volgend jaar nog moeten aan beginnen komen ze hopeloos te laat. Zonder speciale (en dus dure) truukjes duurt het geen 3 jaar meer vooraleer de IPv4 adressen uitgeput zijn.

Laat ons hopen dat ze er achter de schermen al een hele tijd mee bezig zijn.
Had al zo een vermoeden dat er geen haast achter zou zitten ... Terwijl juist ISP's hierin het voortouw zouden moeten nemen.

Ik hoop inderdaad dat ze er met het uitrollen van het VDSL2 netwerk alvast rekening mee gehouden hebben. De BBoxen zijn in ieder geval IPv6 compatible, zij het niet dat BGC die functie uitgeschakeld heeft in hun firmware ...
Reputatie 2
Badge +1
De voorbereidingen zullen wel al bezig zijn, maar volledige implementatie... niet voor dadelijk?
Ik heb hetzelfde vraag of de franstalige forum gesteld: http://fr.community.belgacom.be/posts/53a849895c

Het antwoord van Eva was: "we hebben geen datum". Zo weinig communicatie op een belangrijk probleem begint verontrustend te zijn. Maar ja, zijn hebben nog 100 dagen om een oplossing te vinden, volgens de counter op http://www.potaroo.net/tools/ipv4/
Zo'n vaart zal het niet lopen. Die teller heeft enkel betrekking op de nu nog unallocated IPv4 adressen. Veel van de allocated IP-blokken hebben nog een aanzienlijke hoeveelheid adressen op overschot.

Het is niet omdat die teller op nul staat, dat ISP's plots geen nieuwe klanten meer zullen kunnen aannemen. Ze zullen nog wel genoeg adressen op overschot hebben binnen de hun toegewezen IP-range. Zeker in de beginjaren werd er losbandig omgesprongen met de IP-adressen en kregen organisaties IP-ranges die ettelijke malen groter waren dan ze uiteindelijk nodig hadden. Daar zit nog veel reserve.

Wat dan wel een probleem zal zijn is het toewijzen van een IP-range aan bijvoorbeeld nieuwe ISP's. Ik vermoed dat er op dat moment wel eens veel geld zou kunnen te verdienen zijn met het verkopen van uw eigen ongebruikte "sub-ranges".

Reageer