internetsnelheid valt terug op 13%


Sinds 2 maanden heeft Proximus voor ons gebouw een 'ROP' kast geinstalleerd.
Sindsdien is m'n snelheid geen 70Mbps (download) meer maar 9Mbps!
Ik heb een pack internet + TV en gebruik internet professioneel.
M'n contacten met 0800 22 800 leveren niets op. Ze zeggen me dat ze gaan testen en over een half uurtje terugbellen, maar tevergeefs....
Blijkbaar heeft Proximus alle contacten op deze ROP kast op 'repair mode' gezet....
Ook het zogenaamde contacteren per 'email' is demagogie, want er is geen email systeem, maar een Proximus gecontroleerd communicatiesysteem dat enkel 1-richting communicatie toelaat en het dossier 'sluit', ook als het probleem niet opgelost is.
Wel kwam er feedback per 'email' dat 'standaard inhoud' bevat die niet relevant en niet correct is. Op deze email reageren wordt niet beantwoord.
Toen ik er in slaagde om telefonisch iemand aan de lijn te krijgen, zei die me dat er een brief met credit nota gestuurd is, maar die heb ik na meer dan 1 week nog altijd niet ontvangen.
De enige formele communicatie, waarbij de klant een bewijs heeft van z'n klacht is schriftelijk.
Ten einde raad ben ik nu bij de ombudsman te rade gegaan, want bij Proximus krijg ik geen gehoor.
Heeft iemand een tip om redelijke internetsnelheden te bekomen?

32 reacties

Ok bedankt daarmee is het weer wat duidelijk, want op den duur geraakt men de tel kwijt 😉
Reputatie 3
Badge +1
Nog iets anders, ik den k me nog te herinneren dat je wel het onderscheid kunt maken tussen de terugval lijnsnelheid bij niet vectoring compatibele modems en een stub.
Ik dacht dat bij een stub het iets van 7,5 Mbps was, corrigeer mij als ik verkeerd ben.


Elsa

Bij een stub valt de lijn altijd terug naar 9Mb. De 7,5Mb waar jij van spreekt is als je bbox2 (of andere modem) NIET vector friendly of capable is.
Er is ook nog een uitzondering op 7,5Mb, namelijk een lijn die niet geconfigureerd staat door Proximus, maar daar kan je ook geen TV of internet op hebben.
Reputatie 7
Badge +4
StefanS,

Kan je je nummer via privé bericht doorsturen naar Het Proximus Team (https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679)? Dan kijk ik alles eens voor je na.

Mvg,
Kim
Je kan dus duidelijk van Vectoring genieten (als alles klaar is in de ROP ) en als je lijn vectoring actief gezet wordt, en zal je dan pas met de bbox3 onmiddellijk 70 Mbps krijgen en gaat de DLM je dan proberen om in stappen je lijnsnelheid te verhogen naar 85 of zelf tot 100/20 Mbps.
Als ze natuurlijk nog bezig zijn met de nieuwe ROP voor vectoring in orde te zetten ga je zoveel mogen proberen als je wilt het zal niet lukken

@Stefan welke software versie (runtime version) staat er op je bbox2 ?

Als de ROP op vectoring staat kan je altijd om deze reden eens bellen naar technische dienst en een ruilnummer vragen om je bbox2 te laten omruilen voor een bbox3 zodat je van de voordelen van Vectoring ten volle kunt genieten en ook van de hogere wifi snelheden wifi-ac die de bbox3 kan bieden.
NB: je hebt twee fabrikanten van de bbox3 dit sagemcom en technicolor deze hebben beiden ook twee versies V1 en V2 respectievelijk zonder en met wifi-ac (hogere snelheden mogelijk) ondersteuning.
Bij de sagemcom heb je het voordeel dat je met een bbox3 sagem tool (te vinden op userbase.be/forum) waar je de lijnsnelheid enz.. kunt uitlezen bij de technicolor kan je dit niet (beter beveiligd, lek nog niet gevonden zoals bij de sagemcom)
Kijk eens wat PX zegt op uw adres qua snelheidl op deze link ?

http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html

zelfde voor piekuren en buiten piekuren
min 61,8, max 92,0 Mbps download, 5,6 Mbps upload (min=max)
Badge +4
Dat is zogezegd 100 Mbps vectoring op uw adres, dus idd met een bbox2 werkt dat niet !
Bbox 3 halen
Dat zou starten zijn met normaal een 70 Mbps en dan met DLM word dat in stappen opgetrokken naar 100 Mbps
Kijk eens wat PX zegt op uw adres qua snelheidl op deze link ?

http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html


zelfde voor binnen of buiten piekuren:
max 92,0 Mpbp download, 5,6Mbps uplodad
min 61,8 Mbps download - 5,6Mbps upload
Je kan altijd proberen te resetten, maar of dit gaat helpen ?
Ik denk dat je beter een PX winkel binnen gaat en vraagt voor een omruiling naar een Bbox3 omdat de Bbox2 niet compatible is met vectoring en dat je een fallbackprofiel hebt van 9

neen, resetten (stekker uittrekken, 10 min wachten, terug insteken, ....) van B-Box2 heeft niets veranderd....
Badge +4
Kijk eens wat PX zegt op uw adres qua snelheidl op deze link ?

http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html
Je kan altijd proberen te resetten, maar of dit gaat helpen ?
Ik denk dat je beter een PX winkel binnen gaat en vraagt voor een omruiling naar een Bbox3 omdat de Bbox2 niet compatible is met vectoring

ok, ga ik doen!
Een speedtest doen om te zien of je nog op 9 staat of meer snelheid haalt ;)

https://www.ziggo.nl/speedtest/

3,93Mbps volgens de ziggo speedtest..... dit in tegenstelling tot wat m'n B-Box2 me zegt (9Mbps).
Badge +4
Je kan altijd proberen te resetten, maar of dit gaat helpen ?
Ik denk dat je beter een PX winkel binnen gaat en vraagt voor een omruiling naar een Bbox3 omdat de Bbox2 niet compatible is met vectoring en dat je een fallbackprofiel hebt van 9
Een speedtest doen om te zien of je nog op 9 staat op meer snelheid haalt ;)

volgens de speedtest van m'n router nog steeds 9.... maar moet die B-Box2 ook niet gereset worden om zich aan te passen?
Je krijgt een Bbox3 altijd gratis in bruikleen ! ;-)
ah ja, inderdaad, het is de decoder die me €8/maand aan huur kost..... en die kan waarschijnlijk niet aangekocht worden aan een gunstig tarief....
Badge +4
Een speedtest doen om te zien of je nog op 9 staat of meer snelheid haalt ;)

https://www.ziggo.nl/speedtest/
Dat kan hij altijd proberen en kan geen kwaad bellen naar 0800 22 424 om deze TBF op te starten (zie voor wat uitleg -> klik hier
Alhoewel er op de oude rop dan toch ook te veel niet compatibele modems moeten gezeten hebben,
maar hij zal wel zien wat het resultaat geeft van de TBF


Heb het nummer gebeld, TBF was gestart, heb 25 min gewacht, heb dan stekker uit decoder gehaald, heb 5 min gewacht, steker terug ingestoken, decoder gestart, TV kwam online, maar geen TBF report..... hoe weet ik nu wat het resultaat was?
Badge +4
Je krijgt een Bbox3 altijd gratis in bruikleen ! 😉
StefanS: zie ook naar de uitleg hier -> Vectoring implementatie in drie stappen
Bedankt! Blijkbaar kan m'n B-Box2 enkel in 'Vectoring-friendly' mode werken. Best dus een B-Box 3 die full vectoring aankan aanschaffen? Kan die trouwens aangekocht worden tegen een redelijk bedrag ipv gehuurd?
Badge +4
Mogelijk heeft je Bbox2 nog oude firmware.
Bellen naar 0800 22 424 om deze TBF op te starten , maar denk dat je toch best vraagt voor een Bbox3 , ook voor als er vectoring aan te pas komt.
klik hier
Ook als er teveel niet compatible modems op een ROP zitten kan men ook een fallback profiel krijgen...
Enige optie om mogelijk weg te raken van een repair is een nieuwe TBF opstarten en op hoop van zegen.

Wat is een 'TBF'?
Gebruik je een Bbox3 of een Fritzbox ?
B-Box2..... maar de enige wijziging die gebeurt is, is die door Proximus: een nieuwe connectiekast (met FO)
Nog iets anders, ik den k me nog te herinneren dat je wel het onderscheid kunt maken tussen de terugval lijnsnelheid bij niet vectoring compatibele modems en een stub.
Ik dacht dat bij een stub het iets van 7,5 Mbps was, corrigeer mij als ik verkeerd ben.
je zegt "Ik moet jullie nu helpen met mijn handen op mijn rug gebonden"

Zoals ik al jaren doe :-))))

Trouwens bijna alle forumleden hier kunnen aan geen inside info raadplegen en moeten hun mosterd ergens anders halen.
Ik vraag mij trouwens af of dit een goede beslissing is die PX neemt, en dan gaan ze nog verschieten zeker dat er velen naar het bevriend forum gaan overlopen waar dit wel nog kan, begrijpen wie begrijpen kan :8

PS: Als grote taalpurist 😉 moet ik je mededelen dat het niet zowizo is maar sowieso :-)))) ik moest je toch eens kunnen terugpakken hé :lol:
Reputatie 3
Badge +1
Het is mij helaas sinds kort verboden om nog persoonlijke info op te vragen aan klanten (ja, ik weet het. Het is stom).
Dus helaas kan ik uw lijn niet uitmeten.


Nochtans mag "perron-geluk" dit blijkbaar dan nog wel doen ?
zie:-> https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/snelheid-internet-comfort-33781?postid=541311


Hij mag dit helaas ook niet meer. Ik heb een uitgebreide e-mail laatst ontvangen waar in stond dat het niet meer mocht.
Enkel "Community Medewerkers" mogen dit.

Persoonlijk vind ik het jammer want mijn meetinstrumenten zijn super handig in het bepalen van probeem. Ik moet jullie nu helpen met mijn handen op mijn rug gebonden :(

Maarja, regels zijn regels.
StefanS: zie ook naar de uitleg hier -> Vectoring implementatie in drie stappen

Reageer