Vraag

Fixed IP

  • 23 October 2017
  • 8 reacties
  • 1209 Bekeken

Beste,

Ik snap niet waarom we geen extra credentials krijgen als we een fixed IP huren, laat ons zeggen dan onze dynamische IP voor belgacom TV en netflix en dergelijke zou werken.

Daar naast als je een fixed IP optie zou huren waarom geven ze dan geen extra user en passwd voor PPPoe Fixed IP.

Dan kan er toch geen conflict ontstaan tussen de 2 en werkt je tv + netflix in "fully routed" mode en kan je met PPPoE passtrough jou vaste ip opvragen.

Zou dat geen mooie oplossing zijn voor de particulieren die toch wat extra willen en die hiervoor toch +-30€/maand extra neer tellen.

Dan vraag ik mij ook af of een Fixed IP alle poorten open laat zodat je zelf de poorten kan beheren op je eigen firewall? Want in de opties van de bbox 3 zie ik enkel 80,443 en 23 staan.

Graag jullie mening,

Mvg,

Bjorn en Christine

8 reacties

De meeste poorten zijn toch open en 80,443 en 23 kan je nog bijkomend open zetten als dat wenst.
Ik denk ook dat de meesten, (doorsnee Prox-klanten), geen behoefte hebben aan fixed IP en het om die reden weinig aangevraagd zal worden, zeker nu dat het IP adres niet meer om de zoveel tijd veranderd wordt, zoals vroeger het geval was.
Beste Martin,

Dit gaat dan ook niet over de "doorsnee proximus klant" , ze zouden het ook niet aanbieden als er zo weinig vraag naar was..., maar wat ik wel vind is dat als ze het dan toch aanbieden dat ze dan met een mooie oplossing komen, want vanaf je een fix ip hebt kan je geen 2 de sessie PPPoe openen zoals ik andere berichten gelezen heb en zou je best naar bridged mode gaan maar dan verlies je ander functionaliteiten zoals netflix.
Zelfs als het adres enkel veranderd om de reboot of andere er is een wijziging dus moet je alles her-instellen en dat is nou net wat je niet wilt...
Dat alle poorten open stonden behalve dan 80,443 en 23 wist ik niet, dus volgens jou als ik nu een port forward zou doen van bv poort 21 naar een interne host zou die moeten werken, ga dat straks effe testen ben is benieuwd.

Groeten,

Bjorn en Christine
De meeste poorten zouden moeten open staan wat ik al dikwijls gelezen heb (ook op het bevriend userbase.be/forum) , maar de welke niet daar heb ik geen gedacht van en kan je inderdaad best eerst proberen.
Maar waarom zou je die bridged moeten zetten je kan toch een tweede router achter je bbox hangen met zijn eigen netwerk en decoders en netflix kan je altijd op de bbox laten hangen. Natuurlijk als er poorten niet doorgelaten worden zit je weer met het probleem!
NB: je kan altijd eens ten rade gaan ook bij dit bevriend forum, waar er ook veel met ervaring zitten op dit gebied.
Ja dat is de bedoeling om een eigen router achter te hangen en de rest te laten staan maar als je dan een fixed ip neemt kan je die niet met PPPoe op je eigen router krijgen anders heeft Bbox3 geen ip adres meer dus gaat er niet veel meer werken, zo lees ik het toch op andere threads , met dynamische ip is er geen probleem omdat je daar 2 PPPoe sessies kan starten dus heeft BBox3 een extern dynamisch IP en eigen router ook een extern dynamisch IP.

Wat ik dus bedoel is wat mooi zou zijn is dat de BBox3 een dynamisch extern IP krijgt en dat als je met je eigen router PPPoe sessie start je daar met eventuele andere credentials je vaste externe IP zou krijgen waar je dan je maandelijkse extra fee voor zou betalen.
Eigenlijk stom dat je op proximus site gewoonweg gen lijst kunt vinden van al de poorten die wel (of niet) door de bbox3 geblokkeerd worden!
Anders moet je eens ten rade gaan bij het bevriend userbase.be/forum waar er veel zitten met heel goede kennis van netwerken en ervaring hebben.
Daar zeggen ze hetzelfde , Fixed IP = maar 1 adres terwijl als je dynamische ip hebt 2 adressen kan gebruiken, zeer jammer want het zou proximus maar een kleine moeite zijn om 2 credentiels te geven , 1 voor dynamisch en 1 voor fix...en alle problemen zijn de baan uit, freedom voor diegene die zo willen werken met eigen router en toch nog willen genieten van alle andere services...
En weten ze daar dan ook niet welke poorten er eventueel door de bbox3 geblokkeerd worden en niet kunnen open gezet worden?
Als je bij proximus zelf zoekt vind je dit weer "Internetpoorten openen op uw server" daar staat erin welke poorten gesloten zijn en blijven, maar er staat niet in welke poorten nu effectief geopend kunnen worden(behalve 80,443 en 23) maar dat zal ik zelf wel even uittesten.

Reageer