Skip to main content
Wat is eigenlijk de filosofie wat betreft het beschikbaar maken van HD-zenders? Het is namelijk zo dat alle buurgemeenten al meerdere maanden HD-znders hebben terwijl dit voor mijn gemeente nog steeds niet het geval is.

Dat heeft te maken met de uitbreiding van het glasvezelnetwerk, waardoor VDSL2 beschikbaar komt. Je kunt proberen je logingegevens in een privé bericht aan Eva op te geven, dan kan zij nazien volgende week of er al plannen zijn.

Dat er iets fysiek moet gelegd of geïnstalleerd worden had ik wel al door, maar wat is de filsofie voor het leggen van dat netwerk: werken ze de gemeentes af noord-zuid, oost-west, alfabetisch, volgens inwoneraantal, volgens oppervlakte,..? Of doen ze gewoon vogelpik op maandag om te zien waar ze die week de kabels gaan leggen?

er moet een glasvezelkabel getrokken worden om de ROP te verbinden met het BGC glasvezel netwerk. in de meeste gevallen breken zie hiervoor enkele straten open. die werken moeten toegelaten worden door de gemeenten, meestal gaan die proberen om die werken te combineren met andere werken, bv heraanleg van nutsvoorzieningen. dus de vdsl Belgacom planning is hier ook afhankelijk van. er is wel degelijk een planning, en je kan evt vragen aan Eva of jouw gemeente reeds in de planning opgenomen is

mvg

Afstand tot de centrale speelt ook een rol. En soms staat de ROP (kastje op de straat, waar meerdere abonnees op aangesloten zijn, er al, maar moet die nog aangepast worden. Dat wordt in Brussel beslist. Ik weet dat omdat ik het destijds ook aan de hand gehad heb. Als er genoeg abonnees opgehangen kunnen worden en de kabel van de centrale naar de ROP (Remote optical point oftewel versterker van een signaal) geschikt is voor HD signaal (9 mb), dan wordt het uitgevoerd.

De filosofie is heel eenvoudig: $$$

De gebieden waar de verhouding tussen de noodzakelijke investeringskosten en de potentiële winst (lees: aantal klanten) het meest optimaal is, komen eerst aan bod.

Uiteraard moeten de gemeenten ook de nodige vergunningen afleveren.

Reageer