Vraag

Denk eraan om weg te gaan bij Proximus

  • 10 September 2016
  • 25 reacties
  • 674 Bekeken

De situatie :

vroeger had ik Scarlet, en op een bepaald moment ben ik overgestapt naar Proximus, omdat ik dacht dat het beter zou zijn.
Toen ik nog bij Scarlet zat had ik 70Mbps downloadsnelheid, sedert ik bij Proximus zit is dat maar 30Mbps meer.
Volgens de helpdesk is dat omdat ik het goedkoopste abonnement heb, wat dan kunstmatig op die snelheid gelimiteerd zit.

Voor TV heb ik een gekochte HD digibox van Telenet, en van de digitale kabel ben ik erg tevreden.
Overstappen naar Proximus voor TV wil ik dus niet.
Voor GSM zit ik nu bij Dommel, wat mij ook heel erg goedkoop laat bellen en SMS'en (ik betaal enkel wat ik verbruik en de prijs ligt zeer laag).
Dus overstappen voor GSM naar Proximus wil ik ook niet.
En voor mijn "vaste lijn" gebruik ik VOIP, met een forfait van 5€/maand, die ik kan opbellen naar vaste nummers.

Nu dacht ik dat ik goedkoop zat, maar nu zie ik dat Telenet internet+TV mij goedkoper zou uitkomen dan wat ik nu betaal als combinatie van Proximus Internet GO, en Telenet digitale TV (basisabonnement zonder huur toestel)!
Het gaat dan om hun goedkoopste formule (Basic Internet), maar die biedt ook 30Mbps aan.
Het scheelt niet zoveel (een paar euro/maand), maar ik vraag mij af of er nog iets is dat mij bij Proximus zou moeten houden.
Ik zie dat het downloadvolume bij Telenet ook hoger ligt (150 Gb tov. 100 Gb), maar de uploadsnelheid ligt lager (3 Mb/s tov. 4 Mb/s).

Is die 30Mbps bij Proximus eigenlijk normaal?
Ik zie nochtans op de website van Proximus 50Mb/s staan, en technisch moet dat zeker kunnen, want bij Scarlet had ik 70Mbps.
Met 70 Mbps zou ik toch nog een reden hebben om te blijven...

25 reacties

wat mogelijk is bij u kan je hier opvragen http://proximus.be/internetsnelheid
de snelheid van je abonnement (start / comfort / Maxi) capt wel maar niet op 30 Mbps voor comfort is dit bv 100Mbps en 6Mbps voor upload.
wat mogelijk is bij u kan je hier opvragen http://proximus.be/internetsnelheid
de snelheid van je abonnement (start / comfort / Maxi) capt wel maar niet op 30 Mbps voor comfort is dit bv 100Mbps en 6Mbps voor upload.

Bedankt voor je antwoord.
De snelheid die ik krijg komt overeen met het minimum dat ze garanderen (zie screenshot hieronder) (27.7 Mbps), ook buiten de piekuren zit ik op dat minimum.
Maar toen ik nog bij Scarlet zat kreeg ik wel 70 Mbps, op exact dezelfde locatie.

Begin mij toch af te vragen of ik niet beter naar Telenet ga.

(Telenet digitale TV = 16,30€/maand + Proximus Internet Start = 27,50€/maand = samen 43.8€/maand, Telenet Internet Basic + Telenet digitale TV = 43.80€/maand)

Ik dacht dat ik zou uitsparen, maar het blijkt op exact hetzelfde bedrag uit te komen.
Maar heb ik dan nog voordeel om bij Proximus te zitten?
Ik ben zelfs niet zeker van hoeveel ik mag downloaden.
150 Gb als het in een pack is, en anders maar 100 Gb
Dus ik veronderstel dat ik dan maar 100 Gb is, vermits ik maar 1 product van Proximus heb?

Je zit inderdaad in zone 1 en de DLM zal proberen om je op 70 Mbps te zetten nu kan het zijn dat om één of andere reden de dlm niet actief staat op je lijn
Is het al lang dat je bij proximus zit want dat kan wel enkele weken duren vooraleer de DLM je kan verhogen.
Dat is dan toch wel vreemd, Elsa.
Vroeger, toen ik bij Scarlet zat haalde ik tot 70Mbps, nu maar 30 meer.
Vroeger had ik dus vectoring op dat adres met Scarlet, nu met Proximus niet meer.
Dat is al een hele tijd, al zeker 1,5 jaar.
Ik ben eerst jaren bij Scarlet geweest, toen heb ik een tijdje geen internet gehad, omdat ik daar toen niet woonde, en ben dan teruggekeerd, en heb toen ineens Proximus genomen in plaats van Scarlet.
Sedertdien heb ik nooit meer mijn oude snelheid gehad.
Hoe ben je zeker dat je vectoring had want zonder vectoring kan je ook 70Mbps halen.
zie ook eens wat hier staat voor wat meer info omtrent DLM beslissing => http://bgctv.skynetblogs.be/#DLMbeslissing

NB: is het een bbox2 die je hebt of een bbox3 met bbox2 kan je eigenlijk niet profiteren van vectoring
met een bbox3 en als je lijn vectoring actief staat op een vectored ROP waar die lijn op aangesloten is
dan ga je direct op 70 Mbps komen te staan.

Edit : je zegt Dat is al een hele tijd, al zeker 1,5 jaar.

dan zou je eventueel eens kunnen proberen wat daar staat => http://bgctv.skynetblogs.be/#DLMbeslissing

en bellen naar welbekende 0800 22 424 nummer.
Ok, ik kan niet met zekerheid zeggen of het met of zonder vectoring was, ik had in elk geval 70Mbps (dacht dat dit enkel kon met vectoring).
Die DLM Beslissingspagina lijkt mij wel heel lang om door te nemen.

De bbox die ik heb is wel degelijk een model 3.
Ok, ik ben nu niet thuis, dus nu kan ik het niet proberen, maar het is dus eigenlijk voldoende van naar het "welbekende" (voor jou misschien, ik kende dit nummer niet) nummer te bellen vanop mijn thuislocatie, en dan zal de test in gang schieten, en hopelijk komt er daarna een verhoging.
je zegt: (voor jou misschien, ik kende dit nummer niet)

zeker ook niet want ik ben zelf op het bgctv.skynetblogs.be moeten gaan kijken en daar staat het welbekend nummer , dat zal dan voor de auteur van het blog blijkbaar zo zijn :D

je zegt; en dan zal de test in gang schieten, en hopelijk komt er daarna een verhoging.
wel een paar weken wachten voor alle zekerheid en moest het op de lange duur toch niet lukken eens een privébericht sturen
: Stuur Privé bericht aan 'Het Proximus Team'
om te vragen dat ze zeker door de bevoegde dienst eens willen laten nakijken of je DLM wel zeker actief staat en mss ondertussen ook eens vragen of er vooruitzichten zijn dat de ROP waarop je aangesloten bent op vectoring uitgevoerd zal worden

NB: zeker niet te gauw nog eens het bekende nummer 😉 draaien want dan moet de DLM iedere keer opnieuw beginnen met het doorlopen van zijn cyclus om je op een hoger profiel te krijgen dus best enige weken wachten en dan vragen of de DLM wem actief staat
ook best de bbox niet te veel in en uit schakelen tijdens deze periode.
Heb je trouwens al eens je bbox heropgestart door de stroom 5 seconden te onderbreken.
Die is in die 1,5 jaar al wel eens herstart geweest;

Maar ik had nog een vraagje, ik moet dat nummer opbellen vanaf een telefoon die aangesloten is op die lijn, zeker?
Ik heb namelijk geen vaste telefonie, op de factuur staat wel een soort telefoonnummer.
Hoe kan ik dan dat 0800 nummer bellen, of kan ik dat toch vanop een ander toestel bellen?
dan krijg je inderdaad een fictief nummer
maar lees dan best eens de uitleg hier hoe je dan te werk moet gaan => http://bgctv.skynetblogs.be/#automatischelijntest

Edit: Je kan natuurlijk ook simpelweg het vragen aan de support dienst 0800 22 800 (7/7 tot 22u) dat zij het uitvoeren ,
dus de TBF opstarten die op zijn beurt de DLM triggert
Elsa, ik heb de procedure gedaan zo goed als mogelijk.
Als ik daar naartoe bel, krijg ik te horen dat er een lijntest zal gebeuren, en na 20 minuten moet ik de modem resetten.
Het resultaat zou dan "op mijn TV" terechtkomen.
Ze gaan er bij Proximus blijkbaar vanuit dat iedereen wel digitale TV van hen heeft...

Maar dus nu een paar weken wachten en zien of er iets verandert.
Indien niet kan ik nog altijd zien of ik wil blijven of niet.
Of zoals ik reeds gezegd heb hierboven, maandag bv een privé bericht sturen naar het prox team om te vragen dat ze willen nakijken en bevestigen of de DLM wel actief staat op je lijn.
Maar mss sta je na een paar weken op 70 en als je ROP op Vectoring komt te staan dan zelf al op 100 Mbps.
Ok, Elsa, ga ik doen.
Bedankt voor de hulp.
Ben jij een Proximus medewerker, overigens?
Neen helemaal niet, ook een proximus klant die moet zorgen dat haar proximus facturen op tijd betaald worden :D
Normaal gezien staat er onder hun naam een officieel embleem zoals bij de Prox support medewerkers of bij de Proxi communicatie medewerkers, maar ik, stel vast dat die regel niet altijd gevolgd wordt en waarom weet ik niet ?
Zou volgens mij eigenlijk beter zijn dat je dat zeker weet of je met iemand van Proximus bezig bent.
voorbeeld van officieel embleem:

Ahja, dan des te meer bedankt, want was toch steeds snelle en to the point reactie.
Reputatie 7
Badge +1
Hzt aanbod van Scarlet is momenteel
scarlet internet
VDSL2
Onbeperkt surfen
Download max 50 Mbps
Upload max 4 Mbps
35€ per maand
Info & voorwaarden>

maar ingeval van ADSL is het daar goedkoper (ingeval VDSL2 nog niet beschikbaar op de lijn)


scarlet internet
ADSL
Onbeperkt surfen
Download max 12 Mbps
Upload max 0,625 Mbps
25€ per maand
Info & voorwaarden>
Dan zitten wij toch goed hé Sinjoor met ons 100Mbps :-))
https://www.scarlet.be/nl/trio-internet-tv-telefonie/
https://www.scarlet.be/nl/internet/adsl/
https://www.scarlet.be/nl/internet/vdsl2/
Reputatie 6
Badge +3
[quote=Filiep_02]... als combinatie van Proximus Internet GO, [.../quote]

Heb je nog steeds Internet Go of heb je internet Start? Het zou me inderdaad niet verbazen indien de oude abonnementen Internet GO blijven steken zijn op 30Mbps. Ik vind op het internet nu ook niet direct meer info over dit oude abonnement.

Dit zou je kunnen oplossen door over te stappen op Internet start, maar dat is misschien duurder?
[quote=Wilin]... als combinatie van Proximus Internet GO, [.../quote]

Heb je nog steeds Internet Go of heb je internet Start? Het zou me inderdaad niet verbazen indien de oude abonnementen Internet GO blijven steken zijn op 30Mbps. Ik vind op het internet nu ook niet direct meer info over dit oude abonnement.

Dit zou je kunnen oplossen door over te stappen op Internet start, maar dat is misschien duurder?

Dan heb ik mij vergist in mijn eerste post, het is Internet Start.
Ik betaal 27,5€/maand, er zit ook 50Mb mobiel dataverkeer in, maar die gebruik ik nooit.
Inderdaad kon ik al afleiden uit hetgeen je gepost hebt dat het een start was, maar we moeten de puntjes op i zetten hé, just is just :-)))
Daarom zal je natuurlijk ook met een start volledig van je download kunnen genieten als je ooit met DLM op vectoring op 100Mbps zou komen te staan.
Internet Start 50/4 Mbps, comfort 70/5Mbps en 70/6 Mbps
Internet !n Pack Start 60/4 Mbps, comfort 100/6Mbps en 100/8 Mbps
Reputatie 7
Badge +1
Lees dit eens. http://www.zdnet.be/opinie/185879/waarom-ik-de-telenet-kabel-gedumpt-heb-voor-orange/
Heb ik ook gelezen, ik vraag mij af of orange vlug een noemenswaardig aantal klanten kunnen afsnoepen van TN & PX
Eind juni hadden ze er al 10.500
De toekomst zal het uitwijzen 😉
Reputatie 7
Badge +1
We zullen zien. Zou verstandig zijn van PX en TN het ZIGGO concept uit Nederland te volgen. Zou voor iedereen goed zijn.

Reageer