Skip to main content

Eergisteren gechat met Willem van Proximus.

Internet valt regelmatig weg, elke week toch enkele keren, soms 2 keer per dag.

Wanneer een programma uitgesteld wordt en wat later hervat wordt dan blokkeert dit na een tijdje, meestal met zwart scherm. Om verder te gaan van kanaal wisselen en teug naar het oorspronkelijke kanaal switchen.Dat houd dan wel in dat het te bekijken programma terug van in het begin dient herbekeken. Dit probleem doet zich voor terwijl de internet verbinding actief is.

Bij de chat werd de lijn getest. Het zag er goed uit, maar toch de opmerking, een betere lijn konden ze mij niet aanbieden. Besluit was een technieker sturen of een andere decoder. In het verleden al meerdere keren problemen gehad met storing van de vaste telefoon en uitvallen van het internet.Ooit werd daarvoor de bbox vervangen en ik was heel de configuratie kwijt.. Er komt dan een technieker langs, legt alle contact dozen open en besluit dat het in de straatkast zit.

Dus voorstel van Willem was, ik stuur u een nieuwe decoder. En ja wat later een mail en ook een aanrekening van 49€ voor de “omruiling”.  Daarmee ben ik totaal niet akkoord. De decoder is in huur en Proximus staat in voor een degelijke werking van het apparaat, indien problemen of defect dienen zij dit gratis te vervangen. Ze mogen gerust een technieker sturen om mijn problemen op te lossen.

Gisteren nog klacht formulier ingevuld via e-services, heb wel bevestiging van ontvangst gehad, maar dat is alles, verder niets gehoord.

grts,

ludo

@bosmal Omdat de PX moderatoren u zouden kunnen beter/vlotter verder helpen, als ze straks hier de draad terug opnemen:
Noteer in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens.
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. uw vraag vermelden indien je dit wenst of belangrijk acht ivm je vraagstelling.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". 
Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

ForumProfiel is aangepast.

Gisteren weer prijs. Na een programma een kwartier gepauzeerd te hebben kan ik nog enige tijd verder kijken, plots stopt dan het programma, kan niet terugspoelen, niet vooruit, scherm wordt zwart met alleen de functiebalk (teug, pauze, spelen, vooruit). Enige oplossing, van kanaal veranderen of decoder afzetten. Daarna programma herstarten en terug bekijken van in het begin. Een uitgesteld programma dient dan van in het begin herbekeken, film, nieuws, wedstrijd, enz…

Heb ondertussen wel andere decoder ontvangen. Van proximus zelf nog niets gehoord.

Ludo

@bosmal Als je de internet box reset ( →  Reset je b-box/Internet box) dan helpt het ook niet als ik het goed begrijp? Of heb je dit nog niet geprobeerd ?

De internetverbinding is nog steeds actief als dat probleem zich voordoet. De decoder heb ik al meerder malen af en op gezet. De b-box ook. Verder heb ik de b-box 1 keer gereset naar fabrieksinstellingen. Dat houd wel in dat ik opnieuw mijn netwerk range moet aanpassen, poort forwarding (VNC), configuratie Dynamic dns, enz…

Dus dat is blijkbaar toch ook niet de oplossing.

@bosmal Ik zie wel een aantal toestellen aangesloten op je modem. Maak je gebruik van een eigen router of switches? Zoja, kan je alle toestellen eens afkoppelen en stelselmatig alles terug aansluiten om uit te sluiten of 1 van deze toestellen invloed heeft? 

Heb je je nieuwe decoder al aangesloten? Ik zie namelijke enkel je V5 decoder staan.

Ik heb volgende toestellen:

Een b-box3, daarop aangesloten via kabel de TV-decoder (10 m),, een kabel naar een EnGinius accesspunt (20 m) waar nog een patch kabel (1 m) verbonden is met een Sunny webbox voor verbinding met de omvormer zonnepanelen (sinds 2009). Een vaste computer. via kabel patch 2 m en nog een NAS via patch kabel 2 m..

Verder maak ik gebruik van een multifunctional color laser printer (printen, scannen, enz...), die wordt alleen opgezet wanneer nodig en wordt via Wifi aangesproken.

Tot slot regelmatig maak ik gebruik van een laptop via Wifi en ja de gsm’s zijn ook gekoppeld.

Als de kleinkinderen hier zijn via Wifi, ipad of Nintendo.

De nieuwe decoder heb ik nog niet geinstalleerd. Bij vervangen zou ik ook al mijn opnames kwijt zijn en die ga ik eerst nakijken.

Mss al beginnen met Sunny los te koppelen.

NB: De lange termijn opnames (36 maanden ) ben je inderdaad kwijt met je V7 decoder.

Ik wil nog opmerken dat al deze toestellen al jaren aangesloten zijn. De problemen doen zich al ongeveer een jaar voor.

De Sunny webbox is al van in 2009 aangesloten en nu zou dat  problemen opleveren?

Neen, ik verdenk echt de decoder.

Bestaat er de mogelijkheid om in te loggen op de decoder via ssh?

ik had die Sunny even loskoppelen gewoon voorgesteld omdat ik nog gelezen heb vroeger dat dit bij sommigen voor problemen zorgt.

Bij mij weten beperkt Proximus/fabrikant de toegang tot de interne werking van hun decoders.

Ik zie eigenlijk niet in waarom de verbinding met de Sunny webbox de TV decoder zou storen. Wel zal ik de Sunny webbox een 3-tal dagen afkoppelen. Regelmatig worden de gegevens van de omvormer doorgestuurd naar een portal, indien geen verbinding worden die wel in de webbox gecached.

Sunny webbox is afgekoppeld sinds een 45 minuten. Zonet weer prijs, het programma Thuis gepauzeerd en na een tiental minuten blokkeert het programma. Eerst enkele tijd met stilstaand beeld, dan zwart scherm. Probeer je terug te spoelen, dan verschijnt onderaan de bedieningsbalk, scherm blijft zwart.

De TV is aangesloten via HDMI en op de decoder is nog 18% vrij.

@bosmal Ik zou exact hetzelfde vragen als Martin, ik zou zelfs verder durven gaan en enkel de decoder willen aansluiten op de modem. 
Op deze manier kan je uitsluiten of de andere toestellen er mee te maken hebben maar gezien je al een nieuwe decoder hebt ontvangen en je V5 decoder toch al een verouderd toestel is stel ik voor om eerst die omruiling te doen. Indien je daarna nog problemen hebt kunnen we verder kijken. Stel dat dit toch naar behoren werkt hierna weten we dat de decoder het probleem was.

Zoals Martin al zei ben je inderdaad de lange termijnopnames kwijt als je de V7 decoder aansluit. 
Gezien de hoge frequentie van storing zou ik hier toch niet te lang mee wachten.

Ik zou ook eens kijken naar de verbinding tussen tv en decoder, ttz de kabel en de HDMI poorten
Al is het maar om die verbinding uit te sluiten van het probleem.
Kan je met een andere kabel testen? Een andere poort gebruiken in de tv?

@bosmal 

Ik kan verkeerd zijn, maar ik leidt hier toch precies uit af dat het alleen bij uitgesteld of kijken na pauzeren voorvalt en niet als je live kijkt zonder te pauzeren? 

Martin,

Een goede opmerking. Ja, dat klopt. wel denk ik. Bij live kijken volgens mij geen probleem, tenzij je pauzeert, dan treed het probleem achteraf vaak op. Hetzelfde fenomeen als je b.v. een programma van gisteren bekijkt en als je daar ook in pauzeert.

Patrick, de HDMI kabel die ik gebruik is een HDMI 2.1 maar voor alle zekerheid zal ik ook de kabel eens wisselen. Ik heb er een aantal in voorraad. Indien het probleem nog optreed kan ik de poort wisselen.

Dan zou het inderdaad wel goed kunnen dat je gelijk hebt en dat je oude V5 decoder de oorzaak is, ik denk aan vroeger en als ik het nog goed voor heb gebeurt de buffering dan op de harde schijf van de V5 decoder en meen ik mij te herinneren dat er toen sommigen dit konden ook oplossen door de harde schijf eens uit te de v5 er eens uit te swappen en terug in te pluggen.
Maar je kan zoals je zegt al de HDMI kabel eens veranderen dan kan je dit al met 100% zekerheid uitsluiten. 

NB: nu we het toch over HDMI kabels hebben, indien je zou besluiten om de V7 in dienst te zetten dan is het wel belangrijk dat je de geleverde HDMI kabel bij de V7 gebruikt en niet deze van een oude decoder zoals bij de V5 bijvoorbeeld.

Reageer