Skip to main content
Vraag

Fiber 100 naar Fiber 500. Nieuwe modem, kabel noch muurbevestiging.

Toon eerste bericht

47 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:
dit is de internetbox

Wel, dat is het enige wat ik heb. Ik zie geen Fiber box aan de muur. Enkel die dsl aansluiting maar die staat daar gewoon. Niet verbonden met de oude of nieuwe box.

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

maar je hebt toch een foto gestuurd van deze ook

bbox3 die je moet vervangen door de Internetbox?

En werkte het met deze zoals deze aangesloten staat?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

Ja, dat is de oude. En gewoon alle draden overgeplaatst naar de nieuwe.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

En werkte het met deze zoals deze aangesloten staat?

Ja, inderdaad. Functioneerde gewoon.

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

Aangezien het dan werkte en er op je blauwe DSL poort van de bbox3 niks aangesloten was, zit je duidelijk op fiber en moet je fibermodem ergens anders staan.

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • 2091 reacties
  • 18 maart 2025

@JanXXX Ik heb dit eens even verder voor je nagekeken en je bent inderdaad op fiber aangesloten. Je kan dan best wel even bekijken waar je ONT is zodat je dit weer voor in de toekomst. 

Indien er problemen zijn met je verbinding kan het wel eens zijn dat wij vragen om deze te herstarten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
DaisyS schreef:

@JanXXX Ik heb dit eens even verder voor je nagekeken en je bent inderdaad op fiber aangesloten. Je kan dan best wel even bekijken waar je ONT is zodat je dit weer voor in de toekomst. 

Indien er problemen zijn met je verbinding kan het wel eens zijn dat wij vragen om deze te herstarten.

Wat is een ONT en waar zit dat?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025

Dit is de gemeenschappelijke ruimte. 

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

dit is een voorbeeld van een fiber installatie:

van links naar rechts: Fibermodem (ONT) <|>  ONTP (fiber afsluitdoos) 

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025
Dit is de ONT fibermodem, kan ook een ander model zijn.
Dit is de afsluitdoos ONTP waar de fiber binnenkomt 

Mss heb je een berging in je appartement en staat de fibermodem (ONT) daar !

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025

Nee, er staat in mijn berging helemaal niks. Enkel wat je op de foto's ziet. Absoluut niks anders.

Die langwerpige zwarte doos was er al, niet aangesloten. Geen idee wat het is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025

Overigens had ik al Fiber, in 2017, te Vichte. Terug in Kortrijk, aanvang 2022, en men beloofde mij Fiber voor de zomer 2022. Pas in december 2024 kreeg ik bericht om over te schakelen. Afspraak gemaakt, installateur kwam maar kon niks aansluiten want er ontbrak iets. Een latere afspraak cancelde men want nog niet klaar. Pas bij de derde nu Fiber en er klopt iets niet...

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

Deze lange zwarte doos is van Kabel TV aansluiting met coax kabel.

Ja en die utp kabel volgen die nu in je rode WAN Ethernet poort steekt van je Internet box, zal natuurlijk ook praktisch onmogelijk zijn! Fiber | mede eigendommen | Proximus

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4369 reacties
  • 18 maart 2025

Fiber uitgelegd aan beheerders van mede eigendommen | Proximus

De fibermodem (ONT) bevindt zich in de gemeenschappelijk ruimte en vandaaruit vertrekt er blijkbaar enkel een ethernetkabel naar uw internetbox in uw berging op basis van uw bovenvermelde foto’s

Verder moet ik met deze wirwar van kabels in de gemeenschappelijke ruimte evenwel passen….

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

TBI: Niet altijd in de gemeenschappelijke ruimte, bv bij ons in het/(de) appartement(en) komt de ONT in de berging te staan.

Uit de bovenstaande foto’s van Jan is er toch niet direct iets te bespeuren van ONT’s 

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4369 reacties
  • 18 maart 2025

@Martin 

Uiteraard maar op basis van de foto’s vermoed ik dat de fibermodem (ONT) zich in het 19” rack bevindt cfr één van de foto’s hierboven van de auteur) en er dus dat er vanuit het betrokken 19”rack in de gemeenschappelijke ruimte enkel een ethernetkabel naar de internetbox in de berging  van de auteur vertrekt (stond de “oude” Bbox3 ook niet in de berging?)

Indien er een Fiber 500 aansluiting is moet de auteur bij een actieve fiberaansluiting toch snelheden in de buurt van deze snelheid kunnen meten, mocht dit niet het geval zijn is er iets anders aan de hand en kan enkel Proximus (technieker ter plaatse?) soelaas/duidelijkheid brengen

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

het is niet direct de snelheid die het probleem is maar er is ook geen wifi .

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

@JanXXX Heb je ook een TV  decoder (aangesloten via utp kabel) , dan werkt deze waarschijnlijk ook niet of wel?

• 285 reacties
  • 18 maart 2025

@Martin 

Op de internetbox staat toch een knopje voor  Wifi  aan en uit  te zetten?

Even een paar seconden op duwen en dan gaat ‘normaal’ Wifi lampje branden.

Zoniet is er wel iets fout .

Mvg 

Artie

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

@Artie Inderdaad je hebt gelijk ik heb het even op mijn internet box bekeken.

Bedankt om er mij op te wijzen.

Voor Jan (waar de wifi en Internet blauw oplicht) was het de bedoeling dat hij wifi kon uitzetten om te zien op zijn wifi analyser-app welke wifi SSID er wegvalt dan.

• 285 reacties
  • 18 maart 2025

@JanXXX 

Indien je proximus plus app hebt kan je toch  je internetproducten beheren en eventueel zien of je modem actief is ? Proximus plus app---My Proximus---Producten---Internet---daar kan je normaal gezien je toestel al of niet zien staan.(Naam Internet Box LK…..) en een groen vinkje als alles goed is.

Het is te proberen.

Mvg 

Artie

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

en je kan het ook via http://myproximus.be > Producten > Internet > 

dan klikken op “Instellingen Internet Box” > 

Opmerking: Maar het zou kunnen dat je dit ook nog niet te zien krijgt als alles nog niet doorgestroomd is of er nog iets moet ingesteld worden bij Proximus.