Skip to main content
Vraag

Fiber 100 naar Fiber 500. Nieuwe modem, kabel noch muurbevestiging.

Forum|alt.badge.img

Na de belofte van "Fiber deze zomer" in 2022 was het onlangs eindelijk zover: fiber! De derde afspraak was de goede, want ze konden eindelijk aansluiten. Ik werd overgezet van Maxi 100 naar Fiber 100.

Nu heb ik mijn contract aangepast naar het pack: Mobile Flex + Maxi Full Control en Internet Mega Fiber 500. Toen kreeg ik te horen dat mijn huidige modem niet voldoet. Blijkbaar konden ze geen nieuwe installeren toen ze hier waren? Anyway, ik krijg nu een nieuwe modem toegestuurd (en de oude moet retour), maar zonder kabels. Hoe moet ik die dan aansluiten?

Ik heb geen TV of vaste lijn, dus is het dan alleen die blauwe DSL-kabel die ik nodig heb? En waar haal ik die vandaan? Een muurbevestiging zit er ook niet bij. Is dit tegenwoordig het nieuwe normaal? Iemand een idee? Dank!

47 reacties

Martin
  • 33120 reacties
  • 17 maart 2025

ik veronderstel dat je de Internet box bedoelt, heb je de oude utp kabels dan niet meer van je vorige?

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4369 reacties
  • 17 maart 2025

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum (avanf morgen)

Zoals reeds vermeld door Martin vermoed ik dat uw “oude” Bbox3(v+) vervangen dient te worden door een via Bpost aan u bezorgde internetbox; deze dient met een ethernet/utp-kabel te worden verbonden met uw fibermodem (zoals reeds het geval was voor uw oude Bbox3(v+) bij Fiber 100

Internet Box - Installatiegids - fiber Gigabit v1

Uiteraard kunt u daarvoor indien nodig om het even welke voorhanden utp/ethernetkabel (> 5e) gebruiken

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025

Rechts oud, links nieuw. Ik zou gewoon alles moeten overplaatsen. Echter, er is nu geen blauwe DSL kabel en als dusdanig kan ik die niet overplaatsen. En die blauwe DSL, als ik het goed begrepen heb, is de enige die echt noodzakelijk is voor mijn huidige pack, en moet dus verbonden worden met dat DSL doosje optie 2. Af zie ik dat verkeerd? Die DSL stekker is trouwens smaller dan de rest.

Dus:

DSL kabel + muurbevestiging.

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

@JanXXX Eens je op fiber zit heb je niks meer wat met VDSL te maken heeft nodig of maw Fiber vervangt nu VDSL van vroeger.

In feite moet je die utp kabel die nu in de oude rode Ethernet poort zit van je bbox3 versteken naar de rode ethernet poort van je nieuwe Internet BoxV1bis en da zou je terug internet moeten hebben op de ethernet poorten van je Internet BoxV1bis

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

@JanXXX Eens je op fiber zit heb je niks meer wat met VDSL te maken heeft nodig of maw Fiber vervangt nu VDSL van vroeger.

Dus ik heb die blauwe kabel niet nodig? Gewoon die 5 andere, exact dezelfde kleuren, overplaatsen en het werkt?

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

Inderdaad, in feite moet je die utp kabel die nu in de oude rode Ethernet poort zit van je bbox3 versteken naar de rode ethernet poort van je nieuwe Internet BoxV1bis en da zou je terug internet moeten hebben op de ethernet poorten van je Internet BoxV1bis; wat neerkomt op wat je zegt van “Gewoon die 5 andere, exact dezelfde kleuren, overplaatsen”

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

Inderdaad, in feite moet je die utp kabel die nu in de oude rode Ethernet poort zit van je bbox3 versteken naar de rode ethernet poort van je nieuwe Internet BoxV1bis en da zou je terug internet moeten hebben op de ethernet poorten van je Internet BoxV1bis wat neerkomt op wat je zegt van “Gewoon die 5 andere, exact dezelfde kleuren, overplaatsen”

Oké, dank. Ik ga het even proberen… 

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • 2091 reacties
  • 18 maart 2025

@JanXXX is dit gelukt? 

Wanneer komen ze de fiber installeren? Want op de foto’s zie ik nog de vdsl aansluiting staan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
DaisyS schreef:

@JanXXX is dit gelukt? 

Wanneer komen ze de fiber installeren? Want op de foto’s zie ik nog de vdsl aansluiting staan.

Dit is Fiber, niet?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

Inderdaad, in feite moet je die utp kabel die nu in de oude rode Ethernet poort zit van je bbox3 versteken naar de rode ethernet poort van je nieuwe Internet BoxV1bis en da zou je terug internet moeten hebben op de ethernet poorten van je Internet BoxV1bis; wat neerkomt op wat je zegt van “Gewoon die 5 andere, exact dezelfde kleuren, overplaatsen”

Bon, blauwe lichtjes bij Internet en WiFi maar de modem duikt niet op in mijn lijst op mijn PC. Wat nu?

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

Als je de utp kabel volgt die in de rode ethernet poort steekt dan loopt die naar een “fiber modem” veronderstel ik toch?, trouwens ale je met de oude bbox internet hebt zonder dat het dsl kabeltje aangesloten is dan moet het wel via fiber binnenkomen.

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025
JanXXX schreef:
Martin schreef:

Bon, blauwe lichtjes bij Internet en WiFi maar de modem duikt niet op in mijn lijst op mijn PC. Wat nu?

als je bv een laptotp of ander toestel via een utp kabel verbindt met de internetbox verbindt heb je dan internet.

Installeer andefrs eens een gratis wifi-analyser  app op bv een smartphone om te zien welke wifi SSID signalen er binnenkomen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

Als je de utp kabel volgt die in de rode ethernet poort steekt dan loopt die naar een “fiber modem” veronderstel ik toch?, trouwens ale je met de oude bbox internet hebt zonder dat het dsl kabeltje aangesloten is dan moet het wel via fiber binnenkomen.

Die rode kabel komt gewoon uit een leiding die naar beneden gaat want het is een appartementsgebouw. Dus, wat ik deed is gewoon alles netjes en juist overplaatsen van de oude naar de nieuwe modem. Hen blauwe lichtjes internet en wifi op die nieuwe modem maar hij duikt niet op in de lijst op mijn pc...

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

als je bv een laptotp of ander toestel via een utp kabel verbindt met de internetbox verbindt heb je dan internet.

Installeer anders eens een gratis wifi-analyser  app op bv een smartphone om te zien welke wifi SSID signalen er binnenkomen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

Installeer anders eens een gratis wifi-analyser  app op bv een smartphone om te zien welke wifi SSID signalen er binnenkomen.

Een wifi analyser zegt me nu hetzelfde als mijn PC: Proximus Home 17xxx staat er niet tussen. En ik kan die rode verbinding niet direct aansluiten op mijn samsung s10u noch book5 want die aansluiting is er niet..

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

zie je geen wifi-2.4-XXXX staan 

Je kan ook de wifi uitzetten op je internetbox (knopje op de internetbox) en zien of een SSID signaal wegvalt dat weet dat deze van de Inyternetbox komt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025

Wacht... dit zou helemaal geen Fiber zijn want ik zie dat Fiber doosje niet... Of kan het zijn dat dit beneden staat in de gemeenschappelijke ruimte? En die nieuwe modem die ik nodig heb voor mijn reeds aangepast abon voor Fiber 500...werkt die wel als blijkt dat dit helemaal nog geen Fiber is???

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

zie je geen wifi-2.4-XXXX staan 

Je kan ook de wifi uitzetten op je internetbox (knopje op de internetbox) en zien of een SSID signaal wegvalt dat weet dat deze van de Inyternetbox komt.

Knopt in of uit: er staan er 3 met wifi 2.4. Er staan er ook Proximus home maar niet de mijne...

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

Maar werkt je oude bbox3 wel zonder dat je er VDSL op aansluit, indien wel dan zit je op fiber.

PS: op de internetbox staat er geen knopje om wifi uit te zetten zoals op de bbox3

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025

OP mijn internetbox is dit ook wifi 2.4 hoor, dit is niet noodzakelijk de zelfde SSID wifi naam als bij je bbox3

Als je de internetbox uitzet valt er dan geen ssid wifi signaal weg.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

Maar werkt je oude bbox3 wel zonder dat je er VDSL op aansluit, indien wel dan zit je op fiber.

PS: op de internetbox staat er geen knopje om wifi uit te zetten zoals op de bbox3

Welke internetbox? Ik heb enkel een modem.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • 52 reacties
  • 18 maart 2025
Martin schreef:

OP mijn internetbox is dit ook wifi 2.4 hoor, dit is niet noodzakelijk de zelfde SSID wifi naam als bij je bbox3

Als je de internetbox uitzet valt er dan geen ssid wifi signaal weg.

Nee, er staat wel een verborgen netwerk. Geen idee wat dat is. Maar modem aan of uit: geen verschil de lijst. Werken die nieuwe modems met de oude koperverbinding. Ik begin het gevoel te krijgen dat dit geen Fiber is.

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025
dit is de internetbox

Martin
  • 33120 reacties
  • 18 maart 2025
dit is de bbox3