Vraag

echte mail of phishing

  • 10 January 2024
  • 11 reacties
  • 325 Bekeken

Ik heb een mail ontvangen van enjoy.info@proximus.com gekregen dat ik een wedstrijd heb gewonnen en mijn prijs kan innen door op een link te klikken. Is deze echt of phishing? 


11 reacties



Het mailadres  enjoy@proximus.com  wordt volgens mij  gebruikt om winnaars te contacteren.
Ik denk ook dat je in MyProximus kan opvolgen of je hebt gewonnen.
Het mailadres dat jij opgeeft wijkt in ieder geval af!

Dus de meest logische vraag is : heb je wel deelgenomen aan een wedstrijd?
Ik zou alleszins even afwachten tot een Proximus medewerker mijn bericht bevestigt.
 

En gewoon ter info, ik krijg (informatieve) mails van Enjoy via het mailadres info@news.proximus.com

En zo ziet een recent bericht aan een winnaar eruit.

 

Ik heb een mail ontvangen van enjoy.info@proximus.com gekregen dat ik een wedstrijd heb gewonnen en mijn prijs kan innen door op een link te klikken. Is deze echt of phishing? 

Lijkt mij inderdaad sterk op phishing, als er een link in deze mail staat en je gaat met de muispointer op die link staan dan kun je dikwijls afleiden of het een verdacht adres is.

Reputatie 7
Badge +3

@Elkeembrechts Het juiste mailadres is  enjoy@proximus.com zoals @Mutlie al heeft doorgegeven.Groetjes,Joel

@Elkeembrechts 

Je kan ook best die mail doorsturen naar Verdacht@safeonweb.be 
is een e-mailadres van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB).
Het doel van verdacht@safeonweb.be is eenvoudig: we doen beroep op internetgebruikers die ons op vrijwillige basis waarschuwen als ze een verdacht bericht, een zogenaamd phishingbericht, ontvangen, door dit bericht door te sturen naar verdacht@safeonweb.be.
Wij controleren de links en bijlages van deze doorgestuurde berichten. Dit gebeurt volledig geautomatiseerd. Verdachte links laten wij blokkeren. Zo zijn minder oplettende internetgebruikers die op de link geklikt hebben, ook beschermd.

@Elkeembrechts Het juiste mailadres is  enjoy@proximus.com zoals @Mutlie al heeft doorgegeven.Groetjes,Joel

Ik ontving 2 dagen geleden eveneens een e-mail van hetzelfde verzendadres dat doorlinkte naar https://www.proximus.be/hotdeals/form/2023W12_Winners_Samsung_TV_app_only (link eerst gecheckt voor het doorklikken) en me voorts liet inloggen via MyProximus. Leek me wel legitiem. Was ook met tweefactorauthentificatie.

 

Uit veiligheidsoverwegingen paste ik onmiddellijk nadien mijn paswoord aan (doe ik bij twijfel altijd).

@GrietP 

Die link:
 

ziet er inderdaad betrouwbaar uit.

Best dat een Proximus moderator verder intern meer info vraagt omtrent het gebruik van het mailadres: enjoy.info@proximus.com 

Reputatie 7
Badge +3

@Elkeembrechts @Martin  enjoy.info@proximus.com  is ook een goed adres. dit is van ons. Groetjes

Bedankt Luc.M om dit te bevestigen

Bedankt @Luc.M maar een beetje kritiek mag toch? 😁
Uit het antwoord van @Joel M (op mijn aangeven 😏 ) had iedereen begrepen dat enjoy.info@proximus.com niet correct was.
Zijn alle moderatoren dan niet voldoende geïnformeerd?

Reputatie 7
Badge +3

@Mutlie  Met deze materie komen we niet dagelijks mee in aanraking en moet het opgezocht of nagevraagd. Groetjes Luc

Reageer