Vraag

vaste lijn VOIP met Internet Box

  • 13 January 2024
  • 6 reacties
  • 116 Bekeken

Ik heb een Fiber met een Internet Box.

Telefoonlijn is VOIP maar in de MyProximus staan geen VOIP gegevens.

 

Ik heb via 0800 nummer een paswoord ontvangen (na veeel geduld en vele doorschakelingen), maar het lijkt niet te werken.

Ik heb een Mikrotik router op een single VLAN20 setup. Dat lijkt me niet de issue.

Als ik VOIP settings ingeef krijg ik een 403 error.

HGW_03xxxxxxx

ims.belgacom.be

 

Ik wil gewoon een basic softphone installeren (ZOIPER) voor de paar keer dat ik de lijn gebruik.

 

Nummer van de lijn en andere gegevens staan in mijn profiel.

 

Iemand die kan helpen?


6 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Als ik het goed begrijp is jouw VoIP lijn reeds geregistreerd op jouw internet box.

AFAIK kan je dezelfde lijn niet op 2 toestellen aanmelden.

Geen idee of/hoe je de vaste lijn op de internetbox kan de-activeren.

gewoon ter bijkomende info:

op PX site staat bv wel een summiere uitleg om

  • een  analoge telefoon aan ts sluiten op Internet box:
    “Je kunt een analoog telefoon aansluiten op elke Phone 1- en Phone 2-poorten, ziezo nu kan je telefoneren”
  • Ip telefoon aan te sluiten op internet box
    “ Gebruik de utp kabel en sluit hem op een van de gele poorten aan achteraan de Internet Box. Je telefoon wordt automatisch ingesteld na ongeveer 30 minuten”.
  • maar over VOIP settings op  internet box is blijkbaar niets te vinden?
Reputatie 6
Badge +2

Nog een beetje geduld …

Ten laatste op 1/11/24 moet Proximus de SIP credentials van je vaste lijn vrijgeven, en ook de tools ter beschikking stellen, om je vaste lijn te de-activeren op de internet box, zodat je je eigen SIP cliënt(s) kan gebruiken...

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb een Fiber met een Internet Box.

Telefoonlijn is VOIP maar in de MyProximus staan geen VOIP gegevens.

Ik heb een Mikrotik router op een single VLAN20 setup. Dat lijkt me niet de issue.

 

Als ik je originele post eens herlees, ga ik ervan uit dat je de Internet Box hebt vervangen door de Mikrotik router. Ik ging in mijn vorige reactie er (verkeerdelijk?) van uit dat je nog een Internet Box in gebruik had 😮.

Gezien deze dus niet meer in gebruik is (graag bevestigen) is deze ook niet meer aangemeld op de IMS server….

 

Als ik VOIP settings ingeef krijg ik een 403 error.

HGW_03xxxxxxx

ims.belgacom.be

 

Heb je jouw SIP username correct ingegeven?

De juiste syntax is HGW_03xxxxxxx@ims.belgacom.be

en niet HGW_03xxxxxxx

Error 403 wijst op incorrecte VoIP credentials

Hallo 

 

Inderdaad geen internet box aangesloten. 

 

Ik had de credentials eerst volledig, maar in de debug log zag ik dat er dan authenticatie was op HGW_03xxxxxxx@ims.belgacom.be@ims.belgacom.be. (dus dubbel achter elkaar).

Ik zal nog eens bellen met technische dienst. Misschien hebben ze verkeerde paswoord gegeven, maar zo weet ik dat de syntax van de credentials in principe zou moeten kloppen.

 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Dubbel @ims.belgacom.be in de log is misschien wel juist.

De eerste@ is deel van de username, de 2de@ is de SIP server?

Reageer