Skip to main content

Ik heb een Fiber met een Internet Box.

Telefoonlijn is VOIP maar in de MyProximus staan geen VOIP gegevens.

 

Ik heb via 0800 nummer een paswoord ontvangen (na veeel geduld en vele doorschakelingen), maar het lijkt niet te werken.

Ik heb een Mikrotik router op een single VLAN20 setup. Dat lijkt me niet de issue.

Als ik VOIP settings ingeef krijg ik een 403 error.

HGW_03xxxxxxx

ims.belgacom.be

 

Ik wil gewoon een basic softphone installeren (ZOIPER) voor de paar keer dat ik de lijn gebruik.

 

Nummer van de lijn en andere gegevens staan in mijn profiel.

 

Iemand die kan helpen?

Als ik het goed begrijp is jouw VoIP lijn reeds geregistreerd op jouw internet box.

AFAIK kan je dezelfde lijn niet op 2 toestellen aanmelden.

Geen idee of/hoe je de vaste lijn op de internetbox kan de-activeren.


gewoon ter bijkomende info:

op PX site staat bv wel een summiere uitleg om

  • een  analoge telefoon aan ts sluiten op Internet box:
    “Je kunt een analoog telefoon aansluiten op elke Phone 1- en Phone 2-poorten, ziezo nu kan je telefoneren”
  • Ip telefoon aan te sluiten op internet box
    “ Gebruik de utp kabel en sluit hem op een van de gele poorten aan achteraan de Internet Box. Je telefoon wordt automatisch ingesteld na ongeveer 30 minuten”.
  • maar over VOIP settings op  internet box is blijkbaar niets te vinden?

Nog een beetje geduld …

Ten laatste op 1/11/24 moet Proximus de SIP credentials van je vaste lijn vrijgeven, en ook de tools ter beschikking stellen, om je vaste lijn te de-activeren op de internet box, zodat je je eigen SIP cliënt(s) kan gebruiken...


Ik heb een Fiber met een Internet Box.

Telefoonlijn is VOIP maar in de MyProximus staan geen VOIP gegevens.

Ik heb een Mikrotik router op een single VLAN20 setup. Dat lijkt me niet de issue.

 

Als ik je originele post eens herlees, ga ik ervan uit dat je de Internet Box hebt vervangen door de Mikrotik router. Ik ging in mijn vorige reactie er (verkeerdelijk?) van uit dat je nog een Internet Box in gebruik had 😮.

Gezien deze dus niet meer in gebruik is (graag bevestigen) is deze ook niet meer aangemeld op de IMS server….

 

Als ik VOIP settings ingeef krijg ik een 403 error.

HGW_03xxxxxxx

ims.belgacom.be

 

Heb je jouw SIP username correct ingegeven?

De juiste syntax is HGW_03xxxxxxx@ims.belgacom.be

en niet HGW_03xxxxxxx

Error 403 wijst op incorrecte VoIP credentials


Hallo 

 

Inderdaad geen internet box aangesloten. 

 

Ik had de credentials eerst volledig, maar in de debug log zag ik dat er dan authenticatie was op HGW_03xxxxxxx@ims.belgacom.be@ims.belgacom.be. (dus dubbel achter elkaar).

Ik zal nog eens bellen met technische dienst. Misschien hebben ze verkeerde paswoord gegeven, maar zo weet ik dat de syntax van de credentials in principe zou moeten kloppen.

 

 

 


Dubbel @ims.belgacom.be in de log is misschien wel juist.

De eerste@ is deel van de username, de 2de@ is de SIP server?


Kan iemand me mijn SIP-wachtwoord bezorgen of vertellen hoe ik eraan geraak? Via Proximus Support vind ik niemand die het onderwerp zelfs nog maar begrijpt. Ik zit volledig vast! :-(

Alvast bedankt!


@philippe_d , je spreekt hierboven van 01/11/2024. Bedoelt u dat dit geldt voor élke klant met eender welke modem (incl. Internet Box)? Hoe zeker is dat?

 

Kan je NU (dus voor 01/11/2024) met de Internet Box (HGW4) technisch die VOIP SIP doen? En kan je aan het SIP-wachtwoord geraken?

Thx!


cfr

Proximus SIP VoIP settings | Proximus Forum

Indienn niet voorhanden in.via MyProximus dient Proximus u dit (uiteraard) op één of andere manier te laten geworden


@Padre Pedro zie ook : info op PX Site:
Vanaf 1 november kun je kiezen welke hardware je gebruikt voor je internetverbinding.
Wil je je eigen hardware gebruiken in plaats van die van Proximus?
We leggen je uit hoe je die configureert zodat je hem op ons netwerk kunt gebruiken…….

Bron: Je eigen uitrusting gebruiken | Proximus


Hi,

Intussen heb ik mijn SIP-wachtwoord gekregen en is de SIP-verbinding toegevoegd aan mijn basisstation (Gigaset IP BASE) Echter, de status van de SIP-verbinding is nog steeds "Niet geregistreerd" (intussen toch al een tijdje..., dus wachten helpt niet; basisstation is trouwens ook al es herstart). Er schort dus nog iets. Is de volgende info correct?

Authentication name + user name: HGW_NUMMER (HGW_NUMMER@ims.belgacom.be geeft fouten) (met NUMMER mijn vast landlijnnr. 09xxxxxxx)
Nummer: 09xxxxxxx (of moet dit +329xxxxxxx of 9xxxxxxx zijn???)
ICE SUPPORT: nee
“directe media”: nee
domain: ims.belgacom.be
proxy server: ims.belgacom.be
proxy server port: 5060
registration server: ims.belgacom.be
registration server port: 5060
registration refresh timer: 180
outgoing proxy mode: never
 
Is het belangrijk dat mijn vaste lijn nu VOIP i.p.v. analoog (Proximus heeft dit veranderd)? Moet dit terug analoog worden?
(Ik heb 2 e-mails ontvangen waarin vermeld staat dat deze producten zijn toegevoegd: “Phone Line (IP)” (en “Phone Line” verwijderd) en “Restriction Premium service VoIP (090)”)

Ik heb een Internet Box (HGW4).

Bedankt!


Hi,

Is er een Proximus moderator/medewerker die de account voor mijn vaste telefoon van mijn Internet Box (HGW4) kan halen, zodat mijn Gigaset IP BASE base station via SIP zich kan registreren bij ims.belgacom.be?

Alvast bedankt!


Reageer