Vraag

SMS vanuit alarmcentrale over analoge lijn

  • 13 July 2023
  • 3 reacties
  • 166 Bekeken

Hoi, 

Ik heb thuis een alarmcentrale die verbonden is met de analoge telefoonlijn, deze belt bij een alarm naar een tel.nr van smscommunication (Orcagroup - Home (smscommunication.be)) waar dit ‘gesprek’ wordt omgezet naar een sms-bericht en vervolgens naar onze gsm-nummers wordt verzonden. 

Sinds dit voorjaar werkt dit echter niet meer, bij een alarm komen geen sms’en meer toe bij de bestemmeling. Ook is de vaste lijn niet meer bruikbaar na een alarm en geeft deze een soort van suis/piep toon, dit wordt enkel verholpen door het alarmsysteem te resetten. Volgens de installateur komt dit omdat het alarmsysteem zijn ‘boodschap niet kwijt kan’.

De installateur van het alarmsysteem is langsgeweest om een en ander te testen, uitgaande oproepen met de vaste telefoon naar het tel.nr van smscommunication geven geen probleem alsook staan de instellingen van de alarminstallatie wat betreft communicatie goed (de voorbije jaren heeft dit steeds goed gewerkt). Normale uitgaande en inkomende oproepen via de vaste lijn werken zoals het hoort.

De installateur heeft op zijn beurt contact opgenomen met smscommunication en zij zien in hun logs wel degelijk een oproep binnenkomen met daarbij data, deze lijkt echter helemaal corrupt te zijn:

[161420]             <-    Received Data           '

2jÿûÿÙéÿûÿ;—ž½ŸÓÅàÛÿû7Ç+ê×
þ.½›„éônêjZ «\´×ñý¥¡tlÃh*ßæ ïÚN}Ls Úò[gêæ{˜Wu~ÌÂz—ËWMüŸ')ÞÿN4 ñ ‚iòK²¨³LAI~—

¥ÁFZéfZNÿûÿzªoúûÓ-Ðýÿãò_r0æïÁ0šœ *|Îýooôo·í{Ø">ÿûÿù rÀ˜ìÿûÚ·é·ÜÓéÿñÄÿ~—]«©ž
)çâ"Ðkñ½ñÁOkùûÿ¤Ù¶Œ¾ÍÉÜ(Fø H¹eþzSmío¿·7f§6æÀî †¶L/o·šïbæ4E,¥ÿ'



[160827] <- Received Data '

Ьÿ‡+Ôö€|þ€|þünôÈwÑxÈóñ…¼ ÿþ ¯Ür((ú»šéRô¨Äá /èêFaU†ÿÚç¢kfÄÿõÝý—]ê×ýÜ'

Zij zouden leesbare karakters/boodschappen moeten binnenkrijgen en niet bovenstaande onzin.

 

Beide concluderen hieruit dat er ergens onderweg op de lijn van proximus een storing moet zitten die er vroeger niet was, ik weet niet of proximus dit zal kunnen (of willen) opsporen en verhelpen. Voor zover ik heb gezocht is dit geen vaak voorkomende situatie.

Doorgaans bel ik naar de helpdesk maar daar duurt het meestal een gesprek of drie vooraleer je een technisch persoon aan de lijn krijgt en ik zie het niet zitten dit hele verhaal telkens opnieuw te doen 🙂.

Alvast bedankt


3 reacties

@Jeffrey_B 

TIP: Omdat de PX forummedewerkers direct aan de slag zouden kunnen, als ze morgen de draad hier terug opnemen, om dit verder te onderzoeken en meer informatie te kunnen geven: Noteer in je ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is). In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden indien je dit wenst of nuttig vindt. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Bedankt voor de tip! De gegevens zijn ondertussen ingevuld

Reputatie 7
Badge +5

@Jeffrey_B Op het eerst zicht zie ik geen probleem. Ik kan iemand ter plaatse sturen maar dan raad ik je aan om ook iemand van het alarm op hetzelfde moment ter plaatse te vragen.

Reageer