Voorheen via klassieke analoge kabel had mijn vader 4 telefoons (in verschillende ruimtes - groot huis). Deze week werd fiber geïnstalleerd. 1 telefoon werd aangesloten op groen op de Bbox3v+. De andere werken evident niet meer.
Gelet op zijn leeftijd zou hij graag opnieuw 4 (1 bij de router en 3 in andere ruimtes) telefoons terughebben maar zonder nieuwe kabels naar de oude locaties. De technieker van fiber sprak van een set van 4 van Proximus. Maar welke is dat dan en hoe werkt dit en hoe wordt dit aangesloten?
Ik vermoed dat de technieker verwees naar een DECT combinatie, dit is een draadloze oplossing. Alhoewel volgens mij geen combinatie van 4 handsets wordt aangeboden door Proximus. In de winkels vindt men dat vast wel. (bijv. Coolblue, Bol.com)
Zoiets als deze set met 3 toestellen dus https://www.proximus.be/nl/id_cr_gigaset_as695_trio/particulieren/toestellen/aanbevolen-telefoontoestellen/gigaset-as695-trio.html
Gigaset is een bekende fabrikant en zoals je ziet gebruikt Proximus dat merk (en voorziet het van een Proximus logo).
De toestellen werken op oplaadbare batterijen en moeten daarom in het stopcontact.
Aansluiten is zeer eenvoudig. Eén toestel is het basistoestel en wordt aangesloten zoals het toestel dat er nu staat. De andere handsets sluit je aan doorheen op huis, gewoon op een stopcontact. Dat is het.
Telefoneren gaat vanaf elke handset, je kan er zelfs mee rondlopen doorheen het huis en in de tuin of op straat meenemen (maar voor een goede ontvangst moet je binnen zendbereik blijven van het basisstation).
heb je de mogelijkheid van je analoge telefoonlijn die vroeger via je koperlijn op je VDSL filter “NTP2007/TF2007” aangesloten was nu via een RJ11 stekkertje in een groene poort van de bbox4 (internet box ) te steken en dan je analoge telefoons zo eens proberen of het werkt.
Als die analoge TF lijn aansluiting via de NTP2007 op een klemmenblokje aangesloten was dan zit er nog geen RJ11 stekkertje op maar als het via de NTP2007 zijn twee RJ11 aansluiting gebeurde dan zit er al een Rj11 stekkertje op je lijn.
zie voor afbeeldingen van de NTP2007/TF2007 → NTP-aansluiting | Proximus Forum
Er ontgaat me blijkbaar iets.
De technieker heeft - volgens de openingspost - 1 telefoon aangesloten op de groene poort en een (hand)set van 4 aangeraden. Ik neem dus aan dat de vader van
De reden kan ook zijn dat de bbox4 mss op een plaats staat zodat je niet direct de groene RJ11 poort met de analoge TF lijn van vroeger op een gemakkelijke manier kunt verbinden, maar daarvoor gaan we eerst het antwoord van TS moeten afwachten, hoe de installatie juist in elkaar steekt. Bbox3V+ heeft een dect basisstation ingebouwd maar als er later een bbo4 komt valt die oplossing weg natuurlijk.
Maar als de technieker dit niet makkelijk kan …..
Ja of geen tijd genoeg krijgt/heeft om dit in orde te brengen….?
In feite heeft hij een oplossing aangeboden en ik weet niet of zij gratis de aansluiting van je binnenhuis installatie zullen aanpassen en een basis station met 4 handsets is natuurlijk een eenvoudige en gemakkelijke oplossing indien de handsets natuurlijk niet te ver van het basis station opgesteld staan.
of de NTP2007 zich al dan niet in de nabijheid van de nieuwe Bbox3v+ bevindt
hoe deze 4 telefoons destijds aangesloten werden op deze NTP2007 (in serie / in parallel ?),
ik vermoed dat de technieker er zowiezo zo indien mogelijk slechts max. 2 zou aangesloten hebben
Ter info
maakt gebruik van de geïntegreerde Dect basis van de Bbox3v+
= er kunnen indien nodig 4 dergelijke toestellen aangesloten worden
Vermits de Proximus internetbox (opvolger van Bbox3v+) evenwel geen geïntegreerde DECT-basis meer heeft, lijkt het mij evenwel opportuun dat
indien de NTP2007 (of een Niko RJ11 contactdoos) zich niet in de nabijheid van de Bbox3v+ bevindt en er zonder aanpassing aan de bekabeling geen gebruik meer zou kunnen gebruik gemaakt worden van de bestaande telefoons via de voorhanden telefoonbekabeling binnenshuis
een Dect-oplossing via een RJ11 of een VoIP Dect oplossing via een gele RJ45 poort te overwegen
of de NTP2007 zich al dan niet in de nabijheid van de nieuwe Bbox3v+ bevindt
Die moet zich daarom niet in de nabijheid van de bbox bevinden, als er bv in de nabijheid een telefoonaansluiting bevindt en deze met een RJ11 kabel kan verbonden worden aan de bbox en zo eens testen of de analoge telefoons zo allemaal werken.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.