Beantwoord

Enkel vaste telefonie heel duur voor mensen op leeftijd.

  • 16 December 2023
  • 18 reacties
  • 384 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Mijn oom (89 jaar) heeft me onlangs zijn facturen getoond van Proximus ( enkel vaste telefoon) waarvan de  bedragen die hij maandelijks moet ophoesten hoger zijn dan de bedragen die ik betaal voor pack-telefonie, internet en tv.-  Hij is al  tientallen jaren ( vanaf zijn eerste telefoon) klant bij Belgacom/Proximus. Zou het  niet mogelijk zijn om alles eens goed te bekijken of het echt niet goedkoper kan want dat is wel een serieuze kost die moet betaald worden van zijn karig pensioen?

Hij is genoodzaakt om meestal tijdens de kantooruren te bellen om dokters en andere instanties te kunnen bereiken. ( het loopt hard op als je een tijdje naar een wachtmelodietje moet luisteren voordat je verder kan worden geholpen) Dus een formule met gratis bellen na 17 uur waarbij je tijdens de piekuren meer per minuut moet betalen is zeker geen optie. Zijn telefoon is een heel belangrijk gegeven om nog thuis te kunnen blijven en bij nood specifieke hulp te kunnen inroepen.

 

Ik hoop hier reactie op te krijgen en geef dan graag de vereiste gegevens door. 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Martin 16 December 2023, 21:39

Bekijk origineel

18 reacties

ter info: 
Vaste lijn abo  en Goedkoop bellen
in afwachting van een reactie van een PX forummedewerker maandag aanstaande:
Omdat de PX forummedewerkers meer informatie zouden kunnen geven:
Noteer in je ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is).
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden omtrent je oom....
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers!
Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op" en meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Reputatie 7
Badge +1

Mijn oom (89 jaar) heeft me onlangs zijn facturen getoond van Proximus ( enkel vaste telefoon) waarvan de  bedragen die hij maandelijks moet ophoesten hoger zijn dan de bedragen die ik betaal voor pack-telefonie, internet en tv.-  Hij is al  tientallen jaren ( vanaf zijn eerste telefoon) klant bij Belgacom/Proximus. Zou het  niet mogelijk zijn om alles eens goed te bekijken of het echt niet goedkoper kan want dat is wel een serieuze kost die moet betaald worden van zijn karig pensioen?

Hij is genoodzaakt om meestal tijdens de kantooruren te bellen om dokters en andere instanties te kunnen bereiken. ( het loopt hard op als je een tijdje naar een wachtmelodietje moet luisteren voordat je verder kan worden geholpen) Dus een formule met gratis bellen na 17 uur waarbij je tijdens de piekuren meer per minuut moet betalen is zeker geen optie. Zijn telefoon is een heel belangrijk gegeven om nog thuis te kunnen blijven en bij nood specifieke hulp te kunnen inroepen.

 

Ik hoop hier reactie op te krijgen en geef dan graag de vereiste gegevens door. 

 

 

 

 

@Patrick48 . Heel goed gedaan voor je Oom. Denk dat dit geen alleenstaand feit is en meerdere mensen die zo een abonnement hebben hier mee zitten of dit ook niet weten. Hoop dat dit goed opgelost wordt en dat dit de bal doet rollen voor meerdere klanten van PX 😉👍

Reputatie 4
Badge +1

Alvast bedankt Martin en Antoon1

Bij deze heb ik het klantnr. en de naam van mijn oom in het vakje “ticket” ingegeven.

Reputatie 4
Badge +1

Ik ben een beetje te snel geweest om het antwoord van Martin als beste antwoord te bestempelen en zie nu dat mijn bericht als afgehandeld wordt beschouwd.

Ik hoop dat het alsnog wordt opgepikt door de PX medewerkers.

Dat vormt eigenlijk niet direct een probleem daarom zullen de PX moderatoren dit niet nalaten om een nieuwe topic op te nemen, zij kunnen dit antwoord als beste antwoord ook als ongedaan maken.

@Patrick48 

Als je oom enkel vaste telefonie heeft  is er volgens Proximus website een vaste lijn abonnement 

(€ 27,13) Je belt dan enkel ‘s avonds en in het weekend gratis .

Bij de opties  kan je uit  de betalende opties kiezen voor unlimited calls national waardoor de factuur met €14,52 verhoogt.  Totaal zou dus op €41,65 komen.Let op, deze optie heeft ook zijn beperkingen.

 

 https://www.proximus.be/nl/id_cr_telsub/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn.html

https://www.proximus.be/nl/id_cr_payingos/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn/betalende-opties.html

 

Hoop dat dit je wat verder helpt.

 

Mvg

Artie

 

Reputatie 7
Badge +4

Indien u oom bij Proximus enkel een vaste lijn heeft en er meer dan 14,52 euro/maand gesprekskosten heeft, lijkt de door Artie vermelde optie Goedkoop bellen met Unlimited Calls National | Proximus een mogelijke oplossing

 

De omschakeling van een vast naar een mobiel nummer kan een goedkopere oplossing bieden, mocht zulks eventueel voor uw oom aanvaardbaar zijn bv. abo Mobile Easy (19,99 euro/maand)

Gsm-abonnementen zonder verplichtingen | Proximus

Naast GSM/smartphones zijn er ook toestellen op de markt beschikbaar die gelijkaardig zijn aan vaste telefoons maar gebruik maken van het mobiele netwerk (SIM-kaart)

Vermits 3G (UMTS) eind 2024 uitgeschakeld wordt en 2G (uiterlijk) in 2027, kan het bij een eventuele overschakeling van vast naar mobiel mogelijks evenwel opportuun zijn te kiezen voor een 4G (LTE) compatibel toestel

 

bv.

Senioren GSM (gigaset.com)

Vaste telefoons met simkaart (officeeasy.be)

GSM Vaste Telefoons | Onedirect.be

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Dus een formule met gratis bellen na 17 uur waarbij je tijdens de piekuren meer per minuut moet betalen is zeker geen optie ...

Dat is standaard in zijn huidig vaste telefoon abonnement.

 

het loopt hard op als je een tijdje naar een wachtmelodietje moet luisteren voordat je verder kan worden geholpen

De tijd maakt niets uit. Alle gesprekken tijdens de weekdagen van 8u tot 17u worden aangerekend aan 1€ per gesprek (zowel vaste lijnen als GSM). De gespreksduur maakt niets uit.

Maar pas op: gesprekken naar dure nummers (070 xxx, 090 xxx) worden apart berekend en lopen hard op. Een gesprek naar een 078 nummer is gelijkgesteld als een normaal nationaal gesprek.

Héél korte gesprekken (vb onmiddelijk inhaken als je op een antwoordapparaat komt) vallen dan duur uit, want er wordt ook 1€ gerekend.

 

Bij de opties  kan je uit  de betalende opties kiezen voor unlimited calls national waardoor de factuur met €14,52 verhoogt.  Totaal zou dus op €41,65 komen.Let op, deze optie heeft ook zijn beperkingen.

Met andere woorden: als jouw oom méér dan 14 keer per maand belt (tijdens kantooruren) is de optie “unlimted calls national” goedkoper, en kom je tot geen verrassingen te staan.

 

De omschakeling van een vast naar een mobiel nummer kan een goedkopere oplossing bieden, mocht zulks eventueel voor uw oom aanvaardbaar zijn bv. abo Mobile Easy (19,99 euro/maand)

Eigenlijk ongeloofelijk hé hoe schandalig duur een vaste lijn geworden is, en dat je tegenwoordig een mobiel abonnement moet nemen om goedkoop te kunnen bellen 😖

Terwijl ze bij vele packs gewoon de vaste lijn gratis geven.

 

Omdat de PX forummedewerkers meer informatie zouden kunnen geven:
Noteer in je ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is).

Wat kan een Proximus medewerker meer doen dan bevestigen hoe (schandalig) duur een vaste lijn is 🤔 ???

  • een getrouwheidskorting toekennen?
  • nazien of de oom recht heeft op een sociaal abonnement?

Ter info: https://www.proximus.be/nl/id_cr_socialrate/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn/sociaal-tarief.html

  • korting van 8.40€ op abonnement.
  • korting van 3.10e op de gesprekskosten.
  • voorwaarden: 65+ met inkomensgrens (23.631€ per jaar voor alleenstaande).
Reputatie 4
Badge +1

Hartstikke bedankt voor de info.

Ik heb daarnet mijn oom aan de lijn gehad en hij zou maar al te graag gebruik willen maken van de optie “Unlimited calls National”  Dus als ik het goed begrijp betaalt hij dan maandelijks €41.65 en kan hij de klok rond onbeperkt bellen naar alle vaste lijnen in België, alsook met zijn vaste lijn maandelijks 1000 minuten bellen naar alle gsm-nummers in België?

Ik weet niet hoe het nu verder moet ik heb het klantnummer toegevoegd van oom in mijn persoonlijk profiel ‘ ticket” 

@Patrick48 

Dat zou inderdaad   zo zijn volgens de www.proximus.be

Best nog even afwachten tot er iemand reageert van de PX moderatoren  en anders  eventueel maandag bellen naar  Proximus helpdesk 0800 22 800.

Mvg

 

Artie

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb gebeld naar de Proximus helpdesk en ben vriendelijk verder geholpen en alles is geregeld.

Alvast hartelijk dank voor de info. 

Ik zit nu wel met een ander probleempje maar dat ga ik omschrijven in een ander rubriek die daat beter voor geschikt is.

Reputatie 6
Badge +2

 Dus als ik het goed begrijp betaalt hij dan maandelijks €41.65 en kan hij de klok rond onbeperkt bellen naar alle vaste lijnen in België, alsook met zijn vaste lijn maandelijks 1000 minuten bellen naar alle gsm-nummers in België?

Maandelijks 1000 minuten naar Gsm-nummers tijdens kantooruren.

Gesprekken 's avonds en tijdens weekend zijn gratis 

Reputatie 4
Badge +1

 Dus als ik het goed begrijp betaalt hij dan maandelijks €41.65 en kan hij de klok rond onbeperkt bellen naar alle vaste lijnen in België, alsook met zijn vaste lijn maandelijks 1000 minuten bellen naar alle gsm-nummers in België?

Maandelijks 1000 minuten naar Gsm-nummers tijdens kantooruren.

Gesprekken 's avonds en tijdens weekend zijn gratis 

Met de optie “ unlimited calls national” is h?et de klok rond toch gratis van vaste lijn naar….

Met de optie “ unlimited calls national” is h?et de klok rond toch gratis van vaste lijn naar….

alle vaste lijnen in Belgie , maar naar alle gsm-nummers in Belgie is het max 1000 minuten!

 

 

Reputatie 7
Badge +4

cfr info Martin en Artie

nationaal vast naar vast = gratis 24h/7d

nationaal vast naar mobiel gratis 24h/7d voor max.. 1000 min/maand (bijkomende minuten/maand boven deze limiet zijn betalend)

Reputatie 7
Badge +3

@Patrick48 Zoals @M_016 al aanhaalde : 

nationaal vast naar vast = gratis 24h/7d

nationaal vast naar mobiel gratis 24h/7d voor max.. 1000 min/maand (bijkomende minuten/maand boven deze limiet zijn betalend)

 

Groetjes,

Joel

Voor zover het een mogelijkheid KAN zijn zou je een gsm voor ouderen kunnen overwegen, onbeperkt bellen kost dan 20 euro per maand.

Problemen zijn naast de eenmalige aankoop o.a. een nummerwijziging en het gebruik van die gsm (zoals opladen, het scherm, ...)

Tenzij ik iets over het hoofd zie of verkeerd begrijp in de abonnementen.

 

 

Edit,ikzie net dat deze mogelijkheid al is gepasseerd 🙄

Reputatie 7
Badge +3

@Mutlie Dat klopt 🙂 Info abonnementen Mobile: https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html  Groetjes,Joel

 

Reageer