Vraag

aansluiting nieuw huis

  • 11 October 2022
  • 8 reacties
  • 205 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Vandaag kregen wij de sleutels als trotse eigenaars van een nieuw huisje, hoera!
Na het vertrek van de vorige bewoners, (die TN klant waren) kon ik echter nergens een stekkerdoos/kabel van een ‘klassieke’ vaste telefoon vinden.
Omdat ik een afspraak heb voor Easy Switch, waarbij er een technieker komt op 31/10 (eerste dag dat we er wonen), heb ik even naar de 0800 helpdesk gebeld met de vraag of men daar kon zien hoe het op dat adres is gesteld.
Het antwoord was een beetje vaag in die zin “ik kan zien dat er in het verleden wel activiteit van PX is geweest op dat adres.” Ik ga dus maar van het beste uit dat er ergens een aansluiting is (desnoods weggewerkt na interieur renovatiewerken).
Maar hoe weet ik dat zeker? Als de technieker die dag komt en er is geen aansluiting voorzien, dan vrees ik voor lange tijd zonder tv/internet, ofwel voor omslachtige en dure infrastructuurwerken te staan (kabel trekken, de boel opbreken van de straat…? Mss moeten we dan wel TN-klant worden??
Het huis dateert van 1968, dus ik kan me niet voorstellen dat er sinds die tijd nooit vast is getelefoneerd. Maar hoe kan je zeker checken of er aansluiting is, en waar die het huis binnenkomt?


8 reacties

Zelfs als Proximus kan natrekken dat er destijds een aansluiting geweest is, dan ben je nog niet 100% zeker dat die intro kabel die voor het huis afgetakt werd op PX hun distributiekabel al dan niet afgeknipt geweest is of dat de buis waar die PX introkabel in lag voor de coax kabel van TN gebruikt werd. 
Zo heeft mijn zuster dit meegemaakt toen ze ook naar een huis verhuisde en de introkabel afgeknipt was en niemand wist door wie dit gebeurd was! Dan hebben ze van Prox ook uit ook een nieuwe introkabel  moeten lassen op hun distributiekabel. 

Enfin, hopelijk kan een Proximus forummedewerker morgen meer duidelijkheid scheppen en moeten ze mss toch eerst een technieker sturen ter plaatse, maar dan horen we dit wel ….

heb je al eens gekeken wat de snelheidstest aangeeft als je hier checkt op adres (als nieuwe klant)  → http://proximus.be/internetsnelheid 

 

Reputatie 4
Badge +1

Van de vorige bewoners kreeg ik inmiddels (voor Proximus dan toch) slecht nieuws. Toen zij destijds naar PX wilden overstappen is een technieker langs geweest en onverrichter zake opnieuw vertrokken. Zonder de boel van de straat naar huis om te spitten en een nieuwe kabel te leggen, is immers geen aansluiting mogelijk. Er is ergens wel een bestaande, oude twisted-pair kabel aanwezig, maar die is compleet dood en dus zeker niet geschikt voor modern gebruik (internet & tv).

Vind het wel jammer dat deze info niet door PX zelf aan mij kon worden meegedeeld, zou toch service zijn. Zonder de info van de vorige bewoners was er anders een technieker voor niks langs geweest en zaten we voor langere tijd zonder telecom.

Maar ik weet nu het belangrijkste: we zullen moeten overschakelen op het coax netwerk. Dan blijft de vraag, Telenet of Orange? Een andere kwestie niet voor dit forum.

Maar hier is het dus, na jarenlang klant te zijn geweest,“bye bye Proximus” (snif).

@Sebastiaan_04 gewoon uit nieuwsgierigheid wat krijg je dan als resultaat wat de snelheidstest aangeeft als je hier checkt op adres (als nieuwe klant)  → http://proximus.be/internetsnelheid 

 

Reputatie 4
Badge +1

@Martin :

Maximumsnelheid beschikbaar voor 83% van de lijnen met jouw configuratie

86,3 Mbps download - 27,6 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

62,4 Mbps download - 18,7 Mbps upload

In geval je intro kabel (aansluiting met je huis) in orde zou zijn zit je wel op gebied van lijnsnelheid goed, aangezien de DLM deze minimale basis lijnsnelheid = 70Mbps zou in loop van tijd zelfs kunnen tot 100Mbps verhogen.

Reputatie 7
Badge +4

Er is ergens wel een bestaande, oude twisted-pair kabel aanwezig, maar die is compleet dood en dus zeker niet geschikt voor modern gebruik (internet & tv).

 

Het zijn nog altijd deze oude twisted pair telefoon kabels (distributiekabel en introductiekabel) die voor xdsl (internet & TV) gebruikt worden

Ik vrees evenwel dat destijds (1968) de aansluiting niet via wachtbuizen maar in volle grond gebeurde

-> indien er bv. in de kelder geen (RTT) contactdoos terug te vinden is vrees ik dat het terugvinden van de oude kabel moeilijk/quasi onmogelijk zal zijn

 

 

= breekwerk of ondergrondse boring voor een nieuwe aansluiting of indien mogelijk gebruik maken van een ondertussen voorhanden/geplaatste wachtbuis voor toepassing x of y 

 

Niet gebruikte distributielijnen werden/worden in principe losgekoppeld op niveau van de verdeler in de telefooncentrale en/of straatkast (en eventueel ondertussen zelfs herbruikt voor andere aansluitingen)

 

Proximus (of een andere operator) kan u in principe dus vanop afstand enkel nagaan of een aansluiting op uw adres technisch mogelijk is (maar u geen garantie geven dat dit zonder werken mogelijk is tenzij er een nog aangesloten contactdoos aanwezig zou zijn)

Werken op privé domein zijn normalerwijze de verantwoordelijkheid van de klant

 

Reputatie 4
Badge +1

Dit is de letterlijke info die ik van de vorige bewoners kreeg (to voor een week daar wonend):

Er ligt geen Proximus in het huis. Enkel een oude kabel die niks meer doet. Toevallig wouden wij begin dit jaar ook overstappen. Techniekers van Proximus zijn toen aan huis geweest, maar zijn terug vertrokken. Om Proximus in huis te krijgen moet de voortuin opengespit worden. Wij hebben ervoor gekozen om dat toen niet te doen. 

En dat gaan wij dus ook niet doen. Makkelijker om de bestaande kabel over te nemen (Telenet of Orange, ben ik nog niet uit). Vroeger slechte ervaring gehad met de support van Scarlet en daarom naar Proximus gegaan, dus...).
Maar goed, switchen heeft ook voordelen: zo is men eindelijk van mijn jarenlang aanhoudend gezaag over BBC in HD af ;-) die zenders krijgen we er bij de concurrentie in het basispakket bij. Het tv aanbod daar is hoe dan ook beter en evenwichtiger i.p.v. die vrachtwagen vol Franstalige zenders waar ik niet naar kijk. En zelfs bij een volwaardig Telenet abonnement zag ik dat je het tegenwoordig voor de prijs ook niet moet laten i.vgl.m. Proximus. Dat scheelt misschien 1 a 2 Euro per maand. Bij orange kan het verschil oplopen tot 20 EUr/maand. Maar je weet nooit op voorhand hoe het in je huis is gesteld met de mobiele dekking van beide operatoren (Orange vs. Base/TN)

je kunt natuurlijk al iets concluderen uit de dekkingskaarten maar voor binnenhuis ben je inderdaad daarom nog niet zeker, ik heb dit vroeger ook voorgehad de dekkingskaarten gaven aan dat alle OK was maar om te kunnen bellen zonder onderbrekingen moest ik iedere keer naar het eerst verdiep lopen!

dekkingskaart belgie - Google Zoeken

Reageer