Skip to main content

ondertiteling opgenomen programma's

• 8 januari 2011
  • 7 reacties
  • 2950 Bekeken

• Apprentice
  • 1 reactie
Ik zou graag een antwoord krijgen van Belgacom op de herhaaldelijk gestelde vragen om er voor te zorgen dat programma en ondertiteling via 888 ook bij opgenomen programma'ssynchroon loopt. Ik ben hardhorend en kan zonder ondertiteling geen TV kijken. bij tlenet is dat geen probleem. Helaas kan ik niet overschakelen naar telenet odat ze waarik woon , niet aanwezig zijn. Begacom heeft dus een quasi monopolie en zou dan toch voor een correcte service mogen zorgen? Het is gewoonweg irritant en niet bepaal klantvriendelijk dat je niet kan genieten van datgene waar je voor betaalt.

Hopelijk woret mijn vraag ondersteund door vele andere klanten, in de hoop dat Belgeacom wakker wordt!

7 reacties

• Rising star
  • 10 reacties
  • 10 januari 2011
Dit is inderdaad vrij irritant. Telkens als ik wat opneem voor mijn grootouders, moet de tv zeer hard staan omdat de ondertiteling niet synchroon verloopt via teletekst. Hopelijk wordt dit snel opgelost!

• Rising star
  • 23 reacties
  • 14 januari 2011
Ik kan helaas ook niet meer doen dat deze klacht voor 100% te steunen ! Het is heel vervelend om een opgenomen programma te bekijken waarvan de ondertiteling 4 seconden vooruitloopt op de beelden.

Je bent niet de enige die hier terecht over klaagt. Gielenje heeft dit ook reeds aangekaart op 12 nov 2010 Teletext ondertitels. Kijk maar eens op deze link http://nl.community.belgacom.be/posts/fd0ed346d5

Gielenje schreef:

Bij het bekijken van een opgenomen serie, namelijk Aspe op VTM, heb ik de ondertiteling via teletext aangezet. En dat werkt, maar! de ondertiteling komt een paar seconden te snel ten aanzien van het beeld. Dus niet syncroon en dat is zeer vervelend. Of beter gezegt, het beeld komt te laat. Heeft iemand daar ook ervaring mee. Ik heb ook ergens gelezen dat wanneer de tv aangesloten is via een HDMI kabel, wat in mijn geval zo is, dat problemen geeft met teletext. Is dat zo en kan men daar iets aan doen? Misschien weet Eva hier wel raad mee? Alvast bedankt voor de reacties.

Ik heb er hetvolgende aan toegevoegd (Hugo201):

Hey Gielenje,

Ik heb net hetzelfde, spraak en beeld loopt synchroon maar de ondertiteling loopt zo'n 4 seconden voor op de beelden. Heel vervelend voor slechthorenden en nog vervelender voor de goedhorenden die op dat moment meekijken en horen dat het niet synchroon is.

Nu Belgacom de mogelijkheid heeft gecreëerd om een extra programma tegelijkertijd op te nemen, is het probleem opgelost voor de opnamen die bij Belgacom worden bewaard. Als je die 'opname' bekijkt met ondertiteling loopt het wel synchroon, net zoals je rechtstreeks zou kijken.

Het probleem zit dus wel degelijk in 'onze' decoders. Dat kan echt toch niet zo moeilijk zijn, denk ik.

Dit jaar heeft de vrt beslist om voor Nederlandstalige programma's geen vaste ondertitels meer te geven omdat die storend zijn voor de goedhorenden. Het Hollands in de serie Flikken Maastricht is voor een goedhorende Antwerpenaar heel moeilijk om te verstaan. Je kan de uitzending natuurlijk ook achteraf bekijken met de rode knop, de ondertiteling loopt perfect synchroon met de beelden ... maar dan wel betalend. Dat is volgens mij wel een vorm van discriminatie

Volgende software update ? Er zijn er al verschillende geweest maar helaas, geduld !

Ik heb er ook meteen eentje in de ideenbus gepost:

Teletekst ondertiteling bij een opgenomen programma http://nl.community.belgacom.be/posts/9eefb27bfe:

De slechthorenden en vooral de goedhorenden die samen een opgenomen programma bekijken met teletekst ondertiteling zullen het op prijs stellen als de ondertiteling synchroon zou lopen met de beelden.

Nu komen de ondertitels 4 seconden voor de beelden.

• Rising star
  • 23 reacties
  • 14 januari 2011
Hey Lief,

Heb je mijn oplossing gelezen in de vorige post ?

Sinds enkele weken kan je met de zogenaamde nPVR meerdere niet-HD programma's opnemen. Ze worden niet op de schijf van je decoder bewaard maar gedurende 30 dagen op de server van Belgacom bewaard. Als je dit opgenomen programma bekijkt dan heb je perfect synchrone teletekstondertiteling. Het is dan net zoals je bijv. via de rode knop naar een net gemist programma kijkt.

Je moet de decoder wel dwingen om dit 30 dagen te bewaren. Hoe doe je dat ? Gewoon een opname programeren rond dezelfde tijd en daarna programeer je het programma dat je achteraf wil bekijken met ondertiteling. Vermits dat je dan twee programma's op hetzelfde tijdstip programeert, zal de 2de geprogrameerde opname bij Belgacom op de server bewaard worden.

Je kan zelfs rond datzelfde tijdstip nog programma's plannen. Wat je voorlopig niet kan met nPVR, is serie-opnamen programeren. Je zal dit dus telkens opnieuw moeten doen wat heel vervelend is.

Helaas ... loopt het al eens (meerdere keren) mis met deze 30 d opnamen zodat je het het niet kan bekijken. Wis dan het bewuste programma nog niet. Het kan zijn dat je het de dag nadien wel kan bekijken.

Ik hoop dat er nog veel reacties zullen volgen en ook van Eva van Belgacom:-)

• Auteur
  • Apprentice
  • 1 reactie
  • 14 januari 2011
Hallo Hugo,

ik heb je antwoord gelezen, en zal het zeker uitproberen, bedankt voor de tip! Overigens ook bedankt voor de 2de tip ivm niet wissen van de 30dagen opname. Dat deed ik intussen al enkele keren omdat de opname inderdaad "leeg" bleek.

Intussen kreeg ik van Belgacom volgend antwoord:

"Dit probleem wordt veroorzaakt door een bug in de decodersoftware. Dit werd al ter verbetering doorgegeven aan de ontwikkelaars van de software en zou aangepakt worden in de volgende update. Deze wordt verwacht in Q2 2011, dus in principe tussen April en Juni 2011."

Ik betaal al 15 maanden voor een dienst die niet correct werkt en nu vraagt men mij om nog 3 tot 6 maanden te wachten?

Kan Eva mij vertellen hoe we ( ik en andere klanten) daarvoor gecompenserd zullen worden?

• Apprentice
  • 5 reacties
  • 9 december 2011
Gisteren was ik op bezoek bij mijn zus. Zij heeft belgacom tv en heeft de journaal stilgelegd en speciaal voor mij. Ik zou kijken naar journaal samen met ondertiteling. Tot mijn verbaasd loopt de ondertiteling vooruit. bvb. journal afgelopen terwijl ondertiteling vertelt over het weer. Wat een idioot. Is de software niet bijgewerkt sinds januari? Wat is nu waarde als ik nu van scarlet naar Belgacom wil overstappen? Of nee, naar Telenet? Alles gaat op $$$

Moske

• Apprentice
  • 5 reacties
  • 21 januari 2012
Jammer voor uitblijven reaktie. Ik ben al overgestapt naar Telenet.

• Apprentice
  • 2 reacties
  • 22 januari 2012
Ik kan deze vraag alleen maar steunen.

Bij het bekijken van buitenlandse zenders als BBC is die ondertiteling wel handig, zeker als het snel vooruit gaat. En bij die zenders is de oplossing via nPVR niet mogelijk.

Dus Eva van Belgacom, graag een oplossing !