Wij hebben sinds deze voormiddag Internet Comfort en een Classic telefoonlijn van Belgacom in onze nieuwe woonst.
De snelheid valt echter nogal tegen tegenover de geadverteerde snelheid:
Rond de 3,4Mbps downloadsnelheid in plaats van 12Mbps
Rond de 0,4Mbps uploadsnelheid in plaats van 1,5Mbps
Deze snelheden zijn gemeten via Speedtest.net
Ik vraag me dus af of er niet gewoon bij Belgacom zelf iets verkeerd staat ingesteld voor onze account?
Info:
Accountname: fc890901
Om de aansluiting te kunnen maken werd de telefoonkabel die binnen kwam in het naastgelegen huisje (dewelke onbewoonbaar verklaard is en al jaren niet meer in gebruik) in samenspraak met de eigenaar van dat huisje verlegd en verlengd naar onze woning door de techniekers die deze morgen zijn langsgekomen om de lijn te voorzien en activeren.
Dit werd gedaan omdat het aanleggen van een nieuwe lijn van aan de rooilijn tot onze woning té kostelijk zou geweest zijn, en omdat de woning waar de lijn oorspronkelijk binnen was getrokken toch hoogst waarschijnlijk nooit meer bewoond zal worden.
De technieker wist tijdens het verleggen en verlengen van die kabel trouwens te zeggen dat "het al een PET-kabel is" die ze dus verlengd hebben.
Ik dacht eerst dat het kon liggen aan de manier waarom de modem was aangesloten. Deze was namelijk gewoon met de RJ11 kabel rechtstreeks aangesloten op de wandcontactdoos (versie met een 6-polige stekker en daarboven 2 RJ11 contacten).
Ik heb ondertussen 1 van de 2 -op het eerste zicht identieke- ADSL-splitters die bij de modem geleverd werden aangesloten op de Belgacom-wandcontactdoos en de RJ11 kabel hierop aangesloten ipv rechtstreeks op de wandcontactdoos.
Dit verandert echter helemaal niet, noch positief, noch negatief aan de gehaalde snelheden.
Ik heb tijdens het zoeken naar een oplossing ook gevonden dat veel "oude" klanten moesten overschakelen naar VDSL om gebruik te kunnen maken van de snelheidsverhogingen die in de loop van de jaren zijn doorgevoerd, maar je zou toch denken dat dit bij nieuwe verbindingen standaard van de eerste keer in orde wordt gemaakt?
We wonen trouwens op een goeie halve kilometer van de centrale en de technieker wist me ook nog te zeggen dat er op die centrale nog veel reserve-koperparen zitten, dus dit zou volgens mij de oorzaak niet mogen zijn.
Mvg
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.