Hallo Forum-leden,
Ik ben volkomen nieuw op dit forum (net account aangemaakt, eerste post). Hopelijk zit ik dus in de juiste subgroep en voldoet deze post aan de voorgeschreven regels (onder "Aan de slag op het forum").
De reden van mijn post is een vraag waarop ik het antwoord niet vind. Hieronder schets ik graag even de situatie.
Mijn huisnetwerk bestaat uit 2 subnets: het eerste voor TV (via devolo / wifi bridge) en het tweede voor internet (via eigen secundaire router). Het eerste subnet wordt beheerd op mijn Technicolor Bbox3 en het tweede op mijn eigen router (een Linksys WRT54GL). Deze tweede router heeft via DHCP-reservering een 'vast' IP-adres in de range van de Bbox en staat hierop DMZ. Alle PC's, laptops, tablets en smartphones gaan dus op internet via mijn eigen router. Dit heeft tot hiertoe altijd vlekkenloos gewerkt.
Afgelopen weekend ben ik echter tegen een probleem aangelopen: de toestellen die een IP-adres krijgen van mijn eigen router, hadden ineens geen internettoegang meer. Bij het controleren van de configuratiepagina van mijn Bbox bleek er een rode kader rond de hostname, MAC- en IP-adres van mijn eigen router te staan. In tegenstelling tot de andere (op de bbox aangesloten) toestellen stond er bij mijn eigen router als IP-adres 0.0.0.0 i.p.v. 192.168.1.2.
Aangezien de toestellen niet meer online konden, heb ik onderstaande zaken (in de opgesomde volgorde) reeds uitgeprobeerd:
* configuratie van eigen router en bbox nagekeken
* eigen router herstart
* bbox herstart
Helaas gaf dit geen resultaat. Bijgevolg heb ik op het paarse kruisje in de rechter bovenhoek van de rode kader geklikt, mijn eigen router losgekoppeld en opnieuw aangesloten op de bbox. Toen ik daarna opnieuw de configuratiepagina opende, stond mijn eigen router niet meer opgelijst in de groep "ethernet". Ook na een herstart van mijn bbox verscheen mijn eigen router niet meer in de lijst van aangesloten apparaten. Met mijn eigen router is er niets mis, want als ik deze aansluit op de bbox van mijn ouders, krijgt een hierop aangesloten pc wel signaal door. Dit is echter wel heel vervelend aangezien er momenteel een deel van mijn netwerk plat ligt.
In bijlage vind je een screenshot van een gelijkaardige fout. Deze screenshot werd gemaakt bij mijn ouders die een gelijkaardig opgebouwd netwerk hebben. De IP-adressen zijn dus niet relevant. Het probleem dat zich voordeed bij mijn eigen router zag er identiek uit als de rood omlijnde “DESKTOP-20MBL00”. De MAC-adressen heb ik wel gemaskeerd met blauwe kadertjes. (van mijn eigen config pagina ben ik een screenshot vergeten maken, vandaar de substituut)
Kan iemand mij zeggen wat ik moet doen opdat mijn bbox de rood omlijnde toestellen terug zou herkennen ?
Alvast heel hard bedankt en sorry voor de lange post.
Met vriendelijke groeten,
Tim
Beantwoord
Eerder aangesloten toestel krijgt geen IP meer bij opnieuw aansluiten
Beste antwoord door M_016
Misschien kan onderstaande u eventueel iets verder helpen
https://www.tp-link.com/us/faq-138.html
Het betreft wel geen Linksys maar een TP-link router; concreet verwijs ik in eerste instantie naar het door Martin reed aangehaalde punt "solution 3" (waarbij een vast IP adres ingesteld wordt via/op uw router zelf buiten de DHCP range van uw Bbox3)
Andere misschien te overwegen oplossingen
http://bgctv.skynetblogs.be/archive/2017/06/22/bbox3-modem-specificaties-8746950.html
bv.Bbox3 pppoe passtrough
User Guide Linksys
https://www.linksys.com/nl/support-product?pid=01t80000003K7hCAAS
Bekijk origineelhttps://www.tp-link.com/us/faq-138.html
Het betreft wel geen Linksys maar een TP-link router; concreet verwijs ik in eerste instantie naar het door Martin reed aangehaalde punt "solution 3" (waarbij een vast IP adres ingesteld wordt via/op uw router zelf buiten de DHCP range van uw Bbox3)
Andere misschien te overwegen oplossingen
http://bgctv.skynetblogs.be/archive/2017/06/22/bbox3-modem-specificaties-8746950.html
bv.Bbox3 pppoe passtrough
User Guide Linksys
https://www.linksys.com/nl/support-product?pid=01t80000003K7hCAAS
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.