Skip to main content
Vraag

IPv6 op eigen router

Sinds vandaag zit ik aangesloten op fiber met m’n eigen router achter de ONT (modem), met VLAN 20 en DHCP voor IPv4. Dit werkt perfect en mijn router krijgt een IPv4 adres.

Echter krijg ik IPv6 niet aan de praat, wat is de Prefix Delegation Size die ik moet opgeven in mijn router? Bij Telenet achter een modem-router bridge was dit een 57 subnet, modem-only was dit een 56. Maar ik heb al vanalles geprobeerd en kan weinig informatie vinden over Proximus en IPv6.

23 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@Qlii256 ik dacht dat er een probleem is voor IPV6 op je eigen router, zit met hetzelfde probleem,

proximus zou met een oplossing komen maar weet niet of dit al in voege is, heb het dit weekend nog geprobeerd maar kreeg geen IPV6 via fiber van de provider.

hoop dat er een moderator mee leest en meer info kan geven of dit al actief is of niet.

Martin
  • 33365 reacties
  • 8 april 2025

Ter info: wat op hun site te vinden is, is o.a. het volgende, maar ik veronderstel dat dit alleen het geval is als je een Vast IP adres wilt.

De vaste IPv6-verbinding is alleen beschikbaar voor bedrijven met de producten Pro+ en FullFiber Extended.

Je IPv6-adressen staan vermeld in je welkomstbrief. Als je je welkomstbrief niet meer hebt, neem dan contact met ons op.

Om je IPv6-verbinding te configureren, raden wij je aan contact op te nemen met je netwerkbeheerder.

Technische informatie:

• Het eerste subnetblok hiervan (/64) wordt gebruikt op de LAN-interface van de Proximus-router.
  • Het gateway-adres is het overeenkomstig adres met eindgetal: '1/64'.
  • Indien je geopteerd hebt voor een IP-pack (structured IPv6), dan zal de tweede helft van het aan je toegekende IPv6-subnet (/57) doorgerouteerd worden naar een toestel in je intern netwerk (firewall of router).

Hier is een voorbeeld om dit te verduidelijken:

• Het nieuw IPv6-subnet: 2a02:a018:0040:4b00:0000:0000:0000:0000/56
  • Subnet dat gebruikt wordt op LAN-interface van de router: 2a02:a018:0040:4b00:0000:0000:0000:0000/64
  • Gateway-adres: 2a02:a018:0040:4b00:0000:0000:0000:0001/64

• Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 8 april 2025

@Martin 

Dat had ik ook al gelezen, maar ben ik weinig mee. Dat aan vast IPv6 enkel voor bedrijven is kan ik inkomen, maar waarom krijgen wij als particulieren geen IPv6? En IPv6 zou eigenlijk altijd vast moeten zijn, ik zie de reden niet waarom dit een dynamisch adres blok moet zijn.

Bij Telenet werkt het wel gewoon als ik een prefix size van 57 vraag achter een modem-bridge en een 56 achter een modem-only.

Martin
  • 33365 reacties
  • 8 april 2025

Daar zal een Proximus moderator hopelijk morgen meer uitleg kunnen over geven of opvragen bij de bevoegde dienst.

Forum|alt.badge.img+2

@Martin ​@Qlii256 ik zit met hetzelfde probleem en dit ging voor fiber gebruikers geactiveerd worden en mogelijk zijn dat particulieren zoals wij zonder bedrijf ook een IPV6 adres krijgen naast het IPV4 adres, 

maar waneer dit zou gebeuren, hoop tegen de zomer.

laatste wat ik hoorde is dat het bijna in orde was.

zullen dus moeten wachten op antwoord van de moderator morgen of die weet waneer dit wordt geactiveerd voor alle klanten.

Martin
  • 33365 reacties
  • 8 april 2025

@Master-magic 2 jaar geleden schreef philippe_d → hier nochtans het volgende of is dit theoretisch en geen praktische ondervonden feit ivm Ipv6? namelijk:

jour router will now receive a public IPv4 adress and a IPv6 /56 Prefix.

Forum|alt.badge.img+2

@Martin ik krijg met m’n fiber modem rechtstreeks op m’n router geen IPV6 en dit is een gekend probleem, er ging daar binnenkort een oplossing voor komen dat IPV6 actief ging gemaakt worden voor iedereen.

maar waneer weet ik niet juist, ze zijn ermee bezig.

ook even melden dat ik de IPoE niet gebruik maar rechtstreeks op Vlan zit en daar zit het probleem met geen IPV6 krijgen bij mij, 

weet niet of TS IPoE actief heeft op zijn router.

• Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 8 april 2025

Is het interessant om een eigen SFP+ XGS-PON in een router te steken om zo de modem van Proximux (PON) niet meer te hoeven gebruiken? Wat zijn de voordelen/nadelen? Ik lees dat zo’n SFP+ module behoorlijk warm kan krijgen bije en 10Gbps versie.

Forum|alt.badge.img+2

@Qlii256 morgen ga ik u normaal meer info kunnen geven, heb een switch gekocht 10G met een SFP+ poort en een SPF+ insteek plug voor een utp kabel (kan later nog een insteek plug gebruiken voor de fiber kabel) en ga testen of die dus warm wordt zoals ik veel lees online, ga dus nog die fiber modem dat aan de muur hangt na de fiber aansluiting gebruiken naar de switch waar Vlan kan op ingesteld worden, daar die 4 10G poorten heeft en de rest 1G poorten zijn is deze interessant, ga dan 3 apparaten kunnen verbinden met 10G snelheid, mijn pc heeft al een 10G Netwerkkaart (alleen kan die te licht zijn omdat die al oud is en dus niet hoger dan 2500 gaan), en mijn mini pc heeft ook 2500 snelheid, dus een verbetering voor het netwerk.

ik zie morgen wel of alles werkt zoals ik wil.

• Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 8 april 2025

@Master-magic Ok super! Ik heb namelijk de ONT en de PON bij mijn elektrische kast laten plaatsen, en vandaar heb ik dan een UTP (Cat.6A) getrokken naar de kamer waar mijn rack staat. Daarin zit nu een Unifi USG 4 Pro een een USW Pro-400W.

Ik heb nu ook een UXG-Fiber besteld om de USG 4 Pro te vervangen want die is al lange tijd niet meer “up-to-date”. Heel veel nieuwe mogelijkheden zijn niet beschikbaar op die gateway. En dan zal ik ook ten volle van de 2Gbps kunnen genieten, waar ik nu maar 950 max. haal.

Ik zou dus overwegen om een fiber SC-SC Singlemode Simplex APC te trekken van de ONT naar de UXG-Fiber met een XGS-PON SFP+ module. Ik moet alleen een geschikte module vinden die beiden ondersteund (de gateway en de ONT). Vraag me alleen af of het aan te raden is, heeft me wat werk gekost om met twee de coax + UTP uit de flex te trekken met een trekveer aan het uiteinde, en dan 2x UTP er terug in te trekken. Ik had die UTP al in gebruik, dus had een extra UTP nodig van PON naar gateway/rack. Ik zou ze er dus terug uit moeten trekken dan dan nog een fiber kabel erbij trekken, of in het slechtste geval 1 UTP en 1 fiber, want die UTP is dan overbodig als ik de fiber kan gebruiken. Probleem is wel dat de connectors, SC, er al op moeten zitten want dat kan ik zelf niet doen…

Maar ik zie niet meteen een voordeel om dit te doen, want dan heb ik ook geen support meer van Proximus als er wat mis is met netwerk.

Forum|alt.badge.img+2

@Qlii256 ik weet niet hoe ver je de fiber kabel kan en mag trekken voor je internet snelheid te behouden, zou dat eens moeten opzoeken, als er geen maximum lengte op zit dan zou een fiber kabel van je startpunt tot aan je router (mits mogelijkheid) een betere optie zijn om de hogere snelheden te halen, of je kan doen zoals ik van plan ben om dit via de utp kabel te doen die er al ligt en de juiste SFP+ utp optie te vinden, ik heb ene gekocht op amazon dat voor uw router merk ook ondersteund wordt, is een 10G SFP+ plug om in je SFP+ poort te steken, die kabel is tot 100 meter ver ondersteund tot 10.000 snelheid.

maar zoals ik schreef, ik gebruik geen IPoE en dat ondersteund IPV6 wel, zonder IPoE zijn ze aan het aanpakken zodat daar ook IPV6 op werkt.

maar waneer is dus iets dat de moderator morgen kan melden.

• Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 8 april 2025

@Master-magic Ja, maar de UXG-Fiber heeft ook een RJ45 10G poort, dus die SFP+ heb ik niet nodig. Ik heb nu exact dit: ONT > PON (modem) > USG 4 Pro. Dus ik heb nu normaal een 10Gbps link maar mijn gateway heeft enkel 1Gbps poorten op de WAN. De nieuwe gateway heeft een 10Gbps WAN poort, dus die verwisselen zou al genoeg moeten zijn, dan moet ik ook gebruik maken van de 2.5Gbps poorten op die gateway want mijn huidige switch is ook allemaal 1Gbps poorten.

Ik zie eigenlijk niet echt een toegevoegde waarde als ik een fiber zou doen tussen ONT en gateway buiten het feit dat ik dan een stopcontact uitspaar omdat die PON (modem) niet meer aan hoeft.

Forum|alt.badge.img+2

@Qlii256 ok snap je opstelling nu beter, en idd als je die fiber kan doortrekken tot je toestel dat 10G zou aankunnen kan je een stopcontact uitsparen en de snelheid van internet direct op je toestel hebben zonder nog de modem ertussen, dat is dus ook iets wat ik in de toekomst zou willen toepassen, maar sta op verhuizen dus voorlopig ook nog UTP gebruiken met SFP+ insteekplug op de router tot ik verhuis en zeker ben of ik nog fiber kan aansluiten op m’n nieuwe adres, want anders moet ik terug naar kabel met utp en lagere snelheden, maar een 10G netwerk is al een voordeel voor intern alles soepeler te laten werken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 438 reacties
  • 8 april 2025
Qlii256 schreef:

Is het interessant om een eigen SFP+ XGS-PON in een router te steken om zo de modem van Proximux (PON) niet meer te hoeven gebruiken? Wat zijn de voordelen/nadelen? Ik lees dat zo’n SFP+ module behoorlijk warm kan krijgen bije en 10Gbps versie.

Geen idee wat dit allemaal met IPv6 te maken heeft ???

Qlii256 schreef:

Sinds vandaag zit ik aangesloten op fiber met m’n eigen router achter de ONT (modem), met VLAN 20 en DHCP voor IPv4. Dit werkt perfect en mijn router krijgt een IPv4 adres.

Echter krijg ik IPv6 niet aan de praat, wat is de Prefix Delegation Size die ik moet opgeven in mijn router? Bij Telenet achter een modem-router bridge was dit een 57 subnet, modem-only was dit een 56. Maar ik heb al vanalles geprobeerd en kan weinig informatie vinden over Proximus en IPv6.

Ik kan het nu niet (meer) testen, want ben enkele weken geleden overgestapt naar EDPnet.

Maar tot voor 2 weken had ik PROXIMUS via Fiber, en IPv6 werkte perfect:

• zowel op mijn router (Fritz!Box 7590) achter de Proximus Internet Box (in bridge).
  • zowel op mijn router (Fritz!Box 7590) direct aangesloten op de Proximus ONT.
  • en sedert 1/11/2024 ook op mijn Fibermodem (Fritz!Box 5590 Fiber).

De WAN poort krijgt naast een publiek IPv4 adres ook een IPv6 /64 adres (SLAAC).

De router krijgt een IPv6 /56 Prefix (Instelling: VLAN 20 / DHCP)

Ik ben recent overgeschakeld naar EDPnet. Daar werkt IPv6 ook perfect (binnen de 10 minuten nadat je IPv6 geactiveerd heb in “ Mijn EDPNet”  - instelling: VLAN 10 / PPPoE

(zie screenshot hieronder).

Bij Fastfiber zit het zo:

• als je verbindt via VLAN 10 / DHCP heb je alleen IPv4.
  • als je verbindt via VLAN 10 / PPPoE heb je IPv4 + IPv6.

Bij Mobile Vikings en Scarlet zal het hetzelfde zijn als bij Proximus (neem ik aan): 

VLAN 20 / DHCP

Vraag aan de topic strarter:

• heb je in “My Proximus” jouw lijn op “single VLAN” gezet?
  • probeer anders eens VLAN 10 en PPPoE (PPPoE credentials vind je ook terug in My Proximus).

Als het niet werkt, dan is er een tijdelijk probleem bij Proximus, want heft heeft altijd al gewerkt, ook op Fiber 😮

Forum|alt.badge.img+2

@Martin Fastfiber is dacht ik enkel Vlan 10 met DHCP of PPPoE inlog.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 438 reacties
  • 8 april 2025
Master-magic schreef:

​maar zoals ik schreef, ik gebruik geen IPoE en dat ondersteund IPV6 wel, zonder IPoE zijn ze aan het aanpakken zodat daar ook IPV6 op werkt.

Jij zit niet bij Proximus, maar bij Fastfiber (best vermelden anders is jouw antwoord verwarrend) .

Wat je schrijft is dus niet juist:

• met IPoE (= DHCP) en VLAN 10 heb je geen IPv6.
  • met PPPoE en VLAN 10 heb je wel IPv6.

Forum|alt.badge.img+2

@philippe_d ben je zeker dat Fastfiber ook Vlan 20 gebruikt ???, heb dit nog niet gelezen, weet enkel van Vlan 10.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 438 reacties
  • 8 april 2025

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik zal mijn vorige post corrigeren

Forum|alt.badge.img+2
philippe_d schreef:

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik zal mijn vorige post corrigeren

Vlan 10 is bij Fastfiber voor internet, Vlan 20 gebruiken ze voor Voip en Vlan 30 gebruiken ze voor video on demand gebruik.

ik zal je eens een privé bericht sturen voor info over Voip via fastfiber, dat kan ik gratis erbij nemen, maar jij kent er meer over.

• Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 9 april 2025

Nog steeds geen update omtrend IPv6...

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 438 reacties
  • 9 april 2025
Master-magic schreef:

Vlan 10 is bij Fastfiber voor internet, Vlan 20 gebruiken ze voor Voip en Vlan 30 gebruiken ze voor video on demand gebruik.

Bij Proximus “triple VLAN” is dat inderdaad correct: VLAN10 = internet (PPPoE), VLAN20 = VoIP (IMS), VLAN30 = Video (Proximus TV)

Bij Proximus “single VLAN” is alles VLAN20 (Internet, VoIP, TV)

Wat Fastfiber betreft, geloof ik niet wat je hierboven schrijft (bron?).

Zowel VoIP (VoipTiger.com) als TV (TV Vlaanderen) lopen over het Internet (dus VLAN10).

• Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 11 april 2025

Zonet een nieuwe router, de UXG Fiber, geinstalleerd en ik haal nu 2 Gbps up en down. En wat me ook op viel, ik heb een IPv6. Het werkte gewoon zonder dat ik wat gewijzigd heb, het gebruik dezelfde instellingen als de USG 4 Pro. Ik weet niet of Proximus wat aangepast heeft of ligt dit gewoon aan de router van mij?

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 438 reacties
  • 11 april 2025
Qlii256 schreef:

Ik weet niet of Proximus wat aangepast heeft of ligt dit gewoon aan de router van mij?

Als die vraag aan mij stelt zou ik antwoorden: het ligt gewoon aan jou 😮

Er zal wel “iets” verschillend zijn in de instellingen tussen bedie routers?

IPv6 werkt hier al jaren perfect, zowel via VAN10/PPPoE (op VDSL2) als op VLAN20/IPoE (Fiber).

Maar daar kan je snel achterkomen, door je andere router terug te zetten 😀

Reageer