Skip to main content
Vraag

Flex+ Giga Fiber niet volledig symmetrisch qua snelheid?

Hi,

Ik ben vorige week overgestapt van het oude Flex Giga Fiber Pack naar het nieuwe Flex+ Giga Fiber pack omwille van de aangeboden symmetrische snelheden.

Met mijn oude Giga Fiber XS Pack haalde ik altijd ~2,3 Gbps download & ~500 Mbps upload.

Echter op de nieuwe Flex+ Giga Fiber is mijn uploadsnelheid nu wel verhoogd & is mijn downloadsnelheid verlaagd (ten opzichte van mijn oude pack) maar in die mate dat er een redelijk verschil zit tussen beide snelheden.

Na meerdere bekabelde testen te doen met verschillend materiaal (zoals eigen router met 10G WAN poort rechtstreeks op de ONT, de meegeleverde PX Internet Box+, ...) op verschillende tijdstippen, haal ik nu ~1,8 Gbps download & ~2,3 Gbps upload? Terwijl de Flex+ packs toch bedoeld zijn om symmetrische snelheden te halen?

Ik zou verwachten dat mijn download & uploaded gecapped zouden zijn op dezelfde snelheid - namelijk 2 Gbps symmetrisch zoals de website weet te vermelden bij de commerciële specs van dit pack.

(Hoewel ik dacht dat dit symmetrisch 2,5 Gbps ging zijn  - Type 4 volgens de specs die hier gepubliceerd waren: https://www.proximus.be/dam/jcr:7771909a-78da-49ed-8a6f-c887fac39d67/cdn/sites/wholesale/document/access/addendum-to-bitstream-fiber-pon-updated-and-new-xgs-pon-uni-rate-limiting-types-sharedsingle-vlan-approved~2024-12-02-09-40-38~cache.pdf)

Ik had gemerkt op het forum dat er ook issues waren met de Ultra Fiber symmetrische snelheden bij sommige klanten dus misschien loopt er hier bij mij ook iets fout...

Zou er toch nog iets kunnen verkeerd staan aan mijn lijnprofiel / type waardoor ik dit verschil heb van ~500 Mbps tussen de download- en uploadsnelheid? 

P.S.: alle materiaal, inclusief de ONT, is al eens herstart.

Bedankt alvast!

18 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@F0X wacht nog even af tot het einde van de week, die aanpassingen gebeuren niet direct van je lijn.

• Auteur
  • 8 reacties
  • 10 maart 2025
Master-magic schreef:

@F0X wacht nog even af tot het einde van de week, die aanpassingen gebeuren niet direct van je lijn.

Bedankt voor je reply!

Ik ben vorige week maandag 03/03 overgestapt & diezelfde avond nog heb ik de ONT doen herstarten met als gevolg de hogere uploadsnelheid + lagere downloadsnelheid. Ging er van uit dat dit de enige aanpassing was die nodig was… 😅

Puur uit nieuwsgierigheid: er zijn dus nog specifieke instellingen op de lijn die met vertraging uitgevoerd worden en tot hoelang na de effectieve plan switch kan dit duren?

Ik ga nog afwachten tot eind deze week zoals je voorstelt of de snelheden effectief symmetrisch worden & dan rapporteer ik hier terug indien OK of niet! 🙂

Forum|alt.badge.img+2

@F0X denk dat je verkeerd bent in je vermelding, een ONT start nooit vanzelf op, dien je zelf heroptestarten, je zal de router bedoelen dat kan heropstarten, 

de ONT is dat klein bakje waar de fiber kabel inkomt en dan via de utp poort naar de router gaat.

• Auteur
  • 8 reacties
  • 10 maart 2025
Master-magic schreef:

@F0X denk dat je verkeerd bent in je vermelding, een ONT start nooit vanzelf op, dien je zelf heroptestarten, je zal de router bedoelen dat kan heropstarten, 

de ONT is dat klein bakje waar de fiber kabel inkomt en dan via de utp poort naar de router gaat.

Oops, je bent correct - te snel geweest met typen. Ik heb de ONT doen herstarten (niet zien) door even zonder stroom te zetten na de bevestigingsmail van Proximus dat mijn product geactiveerd was.

Ik wacht nu nog even af tot eind deze week, tenzij er iemand van Proximus mijn bericht ziet & zij een anomalie vaststellen op mijn lijn dan zie ik het hier wel. 🙂

Forum|alt.badge.img+2

@F0X  ben ook benieuwd of de verhoging veranderd door de lijn aanpassing of dat er een probleem op je lijn zit.

ook aan denken of je apparatuur het aan kan.

heb op m’n lijn 8500/2500 snelheid via een andere provider op de Proximus lijn en heb sinds gisteren eens een mini pc aangesloten via een 2,5G kabel en haal ook niet de volledige snelheid, haal daar ook maar 2000/1200 op, dit kan deels liggen aan de mini pc dat het niet aan kan.

• Auteur
  • 8 reacties
  • 10 maart 2025

Toen ik op mijn oude pack Giga Fiber XS zat haalde ik altijd mijn 2,5Gbps (~2,3) download met identiek dezelfde apparatuur die ik nu gebruik.

De download lijkt nu gecapped op ~1,8Gbps na de switch dus ik denk dat er toch iets ergens iets niet klopt gezien de upload wel op ~2,3Gbps zit. Maar goed, ik hoop dat een Px medewerker eventueel eens kan kijken. 🙂

Martin
  • 33182 reacties
  • 10 maart 2025

Louter ter info : zelfde problemen worden gemeld op het frans forum :

alloja schreef:

Afsluiten en opnieuw opstarten na ongeveer tien minuten van de ONT en de upload ging van 1,8 naar 2,3 Gbps.

Welkom bij de club

&

PX Moderator schrijft:
“Ik geef het door aan het team”

&

“Wat later was het in orde gekomen”

Moraal van het verhaal de PX moderatoren moeten het doorgeven aan het bevoegd team om het in orde te brengen.

Forum|alt.badge.img+2

@Martin  dat is de ploeg dat paar keer per week die aanpassingen doen aan de lijnen door ze op een andere server te zetten in je provincie voor de hogere snelheden.

Forum|alt.badge.img+2

@F0X  Is dit voor jou nu in orde gekomen met je snelheid verhoging ???

we zijn nu al paar dagen verder.

• Auteur
  • 8 reacties
  • 15 maart 2025
Master-magic schreef:

@F0X  Is dit voor jou nu in orde gekomen met je snelheid verhoging ???

we zijn nu al paar dagen verder.

Hi,

Ik ging nog wachten tot maandag om te posten gezien er in het weekend geen moderators zijn maar er is niks veranderd aan de snelheden op vandaag. Mijn download lijkt nog steeds gecapped rond~1.8Gbps en de upload rond ~2.3Gbps - nog steeds niet symmetrisch dus.

Hopelijk kan een moderator hier eens naar laten kijken want ik zou verwachten dat zowel download als upload gecapped zijn rond de ~2.3Gbps voor Flex+ Giga Fiber gezien de belofte van volledig symmetrische snelheden bij deze abonnementen…

Forum|alt.badge.img+2

raar dat dit zolang duurt bij jou, je kan nog even wachten tot maandag, maar toch raar dat dit blijft duren.

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • 2092 reacties
  • 17 maart 2025

@F0X Ik heb net een meting gedaan van je lijn maar geraak niet verder dan de ONT.

Klopt het dat je een eigen router hebt aangesloten op dit moment? Zoja, kan ik niet verder nakijken of er iets aan de hand is. 

Wij kunnen enkel meten tot op onze eigen toestellen.

• Auteur
  • 8 reacties
  • 17 maart 2025
DaisyS schreef:

@F0X Ik heb net een meting gedaan van je lijn maar geraak niet verder dan de ONT.

Klopt het dat je een eigen router hebt aangesloten op dit moment? Zoja, kan ik niet verder nakijken of er iets aan de hand is. 

Wij kunnen enkel meten tot op onze eigen toestellen.

Dag ​@DaisyS 

Klopt, ik gebruik een eigen router. Ik heb zonet de Internet Box+ terug aangesloten zodat jullie kunnen testen/troubleshooten. Kan je de meting eventueel eens opnieuw doen? 🙂

Snelheid is ook hetzelfde met het Proximus toestel - de download is ~500Mbps trager dan de upload ipv symmetrisch...

• Auteur
  • 8 reacties
  • 21 maart 2025

@DaisyS ik heb een SMS gekregen van Proximus dat mijn vraag “opgelost” is maar na nogmaals een speedtest is mijn download nog steeds lager  (~1,8Gbps) dan de upload (~2,3Gbps) ipv volledig symmetrisch dus ik weet niet wat er precies gebeurd is aan jullie kant maar de vraag blijft nog…

Met mijn oude Flex Giga Fiber (2,5 / 500) haalde ik wel ~2,3 Gbps download dus ik weet dat het zeker niet aan mijn ONT of bekabeling ligt (en ook gezien de upload wel ~2,3 Gbps haalt).

Mijn download moet dus ergens gecapped zijn op ~1,8Gbps en upload op 2,3Gbps in een profielsetting ofzo ipv symmetrische capping?

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3415 reacties
  • 21 maart 2025

@F0X Ik heb net een reset op je lijn gedaan. Hierdoor zouden je snelheden up- en downstream gelijk moeten zijn vanaf nu. 

• Auteur
  • 8 reacties
  • 21 maart 2025
HadewychT schreef:

@F0X Ik heb net een reset op je lijn gedaan. Hierdoor zouden je snelheden up- en downstream gelijk moeten zijn vanaf nu. 

@HadewychT Bedankt alvast. Moet ik hiervoor de ONT (en andere apparatuur) eens herstarten? Want inderdaad zonet een disconnect gehad maar het snelheidsverschil is er nog steeds.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3415 reacties
  • 21 maart 2025

@Fox Je mag hiervoor dan inderdaad eens alle toestellen (ont en modem) herstarten, en testen zonder privéapparatuur. Bij ons staat up- en downstream nu gelijk ingesteld. 

• Auteur
  • 8 reacties
  • 21 maart 2025
HadewychT schreef:

@Fox Je mag hiervoor dan inderdaad eens alle toestellen (ont en modem) herstarten, en testen zonder privéapparatuur. Bij ons staat up- en downstream nu gelijk ingesteld. 

@HadewychT 

Zonet alles herstart (ONT + Internet Box+), heb dan eigen apparatuur bekabeld aangesloten op de 10G WAN poort van de Internet Box+ maar toch nog steeds verschillend...

Reageer