Skip to main content
Vraag

DSL verbinding valt continu uit

Sinds een aantal weken valt onze DSL verbinding continu uit…

Normaal gezien moet op dat moment de Proximus 4G modem de connectie overnemen als back-up, maar 50% van de tijd werkt dat ook niet.

Heerlijk dat je als bedrijf niet kan werken daardoor...

Nu op zich was ik toen snel aan de lijn met een business expert en die heeft onmiddellijk een technieker dispatched… voor de eerste keer…

Ja hier gaan we… 

De technieker kwam langs, goede service, die wist me te zeggen dat er niets mis was met de DSL lijn en dat bij mij binnen eigenlijk ook alles OK leek. Vervolgens heeft die toch voor de zekerheid het volledige DSL contact in de muur vervangen, omdat er op het oude toch een beetje corosie zit en dat kon de oorzaak zijn. 

Hij gaf wel de disclaimer dat wanneer hij zelf teste op de DSL kabel zelf, dat die af en toe wel geen goed test resultaat gaf, nu ja een stukje van de kabel knippen, terug connecteren en dan bekijken...

Nu ok, dat leek de oplossing te zijn, want alles werkte erna…

Voor welgeteld 1 week, dan begonnen dezelfde problemen opnieuw…

Daarop volgend terug onmiddellijk contact gehad met een business expert, die dezelfde dag onmiddellijk een nieuwe technieker stuurde en ook daar… die man wou mij echt helpen, maar begon al met de statement dat ik een uniek probleem heb waarvan de oorzaak moeilijk te achterhalen valt…

Deze man is in de kast op straat gaan kijken, heeft daar wat settings veranderd…, deze man heeft OPNIEUW het DSL contact in de muur veranderd door nog een nieuwer exemplaar en dan wou hij ook nog meteen mijn volledige modem/router veranderen, om zeker te zijn…

Daar liep het mis, de nieuwe router kreeg die maar niet aan de praat (DSL kwam maar niet in orde) en die speelde ook niet netjes met de 4G back-up… dus ik had geen internet meer op dat punt.. 

Met de handen in het haar is die man nog eens naar de kast op straat gaan kijken, maar uiteindelijk heeft hij de oude router teruggehanden op het nog eens nieuwe DSL stop contact en toen werkte het voor even… 

Hij zei dat dit geen oplossing was en dat een speciale dienst van Proximus moet komen om verdere problemen op die DSL kabel te bekijken… en hij ging dat doorgeven. 

Kleine nuance, net iets langer dan een jaar geleden heeft Proximus de DSL kabel van aan de straat tot in mijn huis reeds al vervangen door een nieuwe….. dus zou die dan nu al weer kapot zijn? 

Ondertussen niets gehoord van dieper onderzoek en mijn probleem bestaat dus nog steeds. Vandaag gebeld, weer snel aan de lijn met een business expert en die gaat mij vandaag nog eens een technieker sturen… 

Mijn vraag was wat die dan nog anders ging kunnen doen dan de vorige 2 en het antwoord was, dat weet ik niet, laat het me even checken met iemand hogerop… ik heb dan een minuutje of 5 naar wacht muziek geluisterd om dan te horen dat “de technieker” toch gewoon eerst nog eens komt vandaag tussen half 1 en 5… 

Proximus, dit is geen oplossing, dit is uitstel van executie. De situatie bewijst dat hetzelfde doen voor probleem op te lossen niet werkt, dus waarom zou dit nu wel plots werken en wanneer komt er nu eens iemand deftig die kabel uitlezen van aan de kast tot aan mijn huis?

En ook, waarom werkt die 4G back-up voor geen meter?

Waar betaal ik eigenlijk voor? 

Klant 61xxxxx38

Graag asap oplossen, wij kunnen hier niet werken zo.

12 reacties

Martin
  • 33518 reacties
  • 26 februari 2025

@dbodart 

Tip: 
Vul in ieder geval in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens aan, zodat de PX moderatoren u vlugger in het klantenbestand kunnen terugvinden om je vlotter verder te helpen. In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé info vermelden of belangrijk acht i.v.m. je vraag.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

• Auteur
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 26 februari 2025

@Martin Ik ben ingelogd via MyProximus, dus mijn (privé) klantennummer staat al in mijn profiel 😉Verder zie ik geen veld “ticket”. Hoe dan ook de 3de technieker is nu bezig in de kast op straat voor mij… we zullen zien. Ik hou je op de hoogte

• Auteur
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 26 februari 2025

@Martin  en iedereen die dit leest, er is zonet voor de 3de keer een technieker langsgeweest deze heeft eerst de modem vervangen, zonder resultaat...MAAR, hij gaf niet op… na lang zoeken kwam hij tot de conclusie dat het DSL kabeltje (van het contact in de muur naar de modem) op 1 van de pinnetjes corosie had. Zodra hij dat kabeltje had vervangen kreeg de nieuwe modem onmiddellijk een kwalitatieve DSL verbinding. Dat kleine dunne kabeltje is blijkaar het laatste wat ze vervangen omdat daar in theorie niet veel schade kan aan voorkomen… echter is ons gebouw en paar maanden geleden door werken aan de gevel redelijk vochtig geweest in de muren (nu zijn die terug droog), dat zal de oorzaak zijn geweest van de corosie op dat kabeltje… 

Je zag het amper met het blote oog, maar als je goed keek dan zag je het zeker dat er zoutvorming op het linkse contactje zat.

Dus tip aan iedereen die iets soortgelijk ervaart, check eerst toch maar eens dat klein fijn kabeltje 😉

Tot hiertoe dus alles inorde, ze gaan het nog in het oog houden, maar de technieker heeft een sterk vermoeden dat dit echt wel het issue was.

Bedankt!

Martin
  • 33518 reacties
  • 26 februari 2025

@dbodart Bedankt om ons verder op de hoogte te houden. 
De kans is inderdaad wel groot dat het nu zal opgelost zijn. 

• Auteur
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 26 februari 2025

@Martin ik ga je teleur moeten stellen, het probleem is gewoon terug...

• Auteur
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 26 februari 2025

Dus wat nu?

Martin
  • 33518 reacties
  • 26 februari 2025

We zullen moeten afwachten tot de PX moderatoren dit verder natrekken wat er nog moet/kan gebeuren, waarschijnlijk gaat nu niemand meer reageren en zal het voor morgen zijn.

Marc_0321
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 7 maart 2025

Hier van het zelfde laken een broek… sinds zondag 2 maart begon bij ons opeens het probleem DSL viel steeds weg op de modem, dus geen internet en nog minder TV kijken. Dinsdag de hulplijn gebeld en na het verhaaltje reset (reeds meerdere keren gedaan) zou er een technieker langskomen. Woendag een vriendelijk jonge man die zijn tijd nam om alles te controleren, uiteindelijk een nieuwe B--Box 3V+ met nieuw kabeltje gestoken en het zou opgelost zijn. Alles ging goed tot tegen 16 uur want dan viel de boel opnieuw uit (dus vroeg naar bed want weer geen TV), Donderdag in de morgen onderbrekingen, van 10 tot 16 uur alles goed en nadien, je kan het raden weg DSL. Vrijdagmorgen beld Proximus zelf en vraagt of alles nog OK is, jammergenoeg voor hen konden ze nu ook zelf zien dat de boel uitviel. De operator zou het probleem van afstand oplossen met een software up date en iemand langsturen voor de box en de straat kast na te zien… er zouden problemen zijn dat de modem niet synct met de server. Technieker komt langs nog vrijdag, doet de switch off/on en zegt is nu op to date, maar verlies zou nog kunnen voordoen bij updates… Vol goede hoop blijft de DSL aan en kijken we TV en internet, met tot 9 toestellen verbinding op de WiFi…. 16 uur verdween opnieuw ons DSL verbinding en tot op nu 21:10 valt dit met regelmaat van 5 minuten uit. Dit is nu bijna een week dat ik savonds geen TV kan kijken of fatsoenlijk internet heb…. Een navraag bij wat kennissen blijk ik geen alleenstaand geval te zijn en zijn er meer die klagen van wegvallende DSL. Zou het niet kunnen dat de bekabeling & Straatkast of servers de toevloed van verbruikers en datastroom niet meer aankan waardoor je door het flessenhalssyndroom en versmallende bandbreedte je modem geen handshake meer krijgt en daardoor uitvalt. 

Martin
  • 33518 reacties
  • 7 maart 2025

Als er nog zijn die in uw straat dit ook voorhebben, zou er inderdaad wel kunnen problemen zijn met bekabeling of in de straatkas. Dit is iets wat zou moeten grondig onderzocht worden.    

‘t zal afwachten worden tot maandag wat de PX-moderatoren verder voorstellen! 

Marc_0321
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 8 maart 2025

Bbox 3v+ is WiFi5 zou de Bbox 4 met WiFi 6 beter werken of geeft die zelfde of meer problemen..   Vrij lastig werken als je geen zekerheid hebt op DSL verbinding (geen TV, geen streaming internet of mail).

Martin
  • 33518 reacties
  • 8 maart 2025

Het feit dat vdsl wegvalt zal wifi5 of wifi6 daar niks aan verhelpen.
Beter dat de PX medewerkers maandag eens je lijn op fouten controleren om te kunnen verder beslissen wat er eventueel verder moet gebeuren of vervangen worden.

Als resetten van de bbox niks verholpen heeft kan je zelf niet veel verder doen.

Marc_0321
  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 11 maart 2025

Al 5 techniekers, sinds mijn ADSL doorlopend uitviel, over de vloer gekregen. Iedere keer deskundige uitleg om uiteindelijk te horen dat er ergens een kabelschade onder het voetpad zit. Morgen Putje maken, Tentje zetten, Technische interventie voor uiteindelijke reparatie. Het mag gezegd Proximus is pro-actief (tot zelf opbellen voor planning bezoeken van techniekers) in het verhelpen van de storing. 

Reageer