Skip to main content
Vraag

Poorten openen via firewall onmogelijk

• 12 februari 2025
  • 5 reacties
  • 100 Bekeken

Sels92

Dag allen,

Thuis en in de zaken van mijn ouders gebruiken we telenet met IP-cams waarvoor ik op de modem poorten moet openzetten om te kunnen verbinden (logisch)

Nooit problemen mee gehad.

Nu gaan alleen wonen en wou eens Proximus nemen omdat ik er goede dingen over hoorde.. Maar poorten openzetten is precies te moeilijk voor Proximus?

• Via myproximus, firewall gegaan en geavanceerde modus aangezet
  • IPv4 Port forwarding ingevuld zoals ik al jaren doe
  • Via websites zoals canyouseemee.org poorten nagekeken en alles blijft dicht
  • Modem al herstart, al eens 6min zonder spanning gezet (ook een raar getal)
  • 24u gewacht
  • niks.. Support kan niet helpen, de dame aan de telefoon snapte helemaal niets wat ik zei en moest alles vragen aan “tech support” hij zei dat alles open is en via een website controleren of poorten open staan kende hij niet.
  • Vriendelijke vrouw aan de telefoon zei uitendelijk: wij geven geen support hierop je moet iemand extern inschakelen. Ja ok ik ben de persoon extern dan wan ik weet wat ik moet doen alleen werkt de software van Proximus niet :) 
  • Heb de internetbox+ met firmware SGC53001126
  • Poorten: 80 37777 37778

De forums hier zitten al JAREN vol met klachten hierover maar blijkbar kunnen maar enkele “high tech support” hiermee helpen? Wie zijn deze speciale mensen en hoe contacteer ik ze :)

Worst case is dat ik moet overschakelen naar een andere provider zeker? 

5 reacties

Martin
  • 33192 reacties
  • 13 februari 2025

In afwachting dat iemand van de PX moderatoren u kan veder helpen…..

Is mss een mogelijke oplossing een eigen router gebruiken (met meer mogelijkheden) dan deze van PX, 
(Je eigen uitrusting gebruiken | Proximus ).

Of eigen router achter de Internet box zetten. (Je privérouter instellen | Proximus).

Enfin is maar een suggestive...

Sels92
  • Auteur
  • Apprentice
  • 3 reacties
  • 13 februari 2025
Martin schreef:

In afwachting dat iemand van de PX moderatoren u kan veder helpen…..

Is mss een mogelijke oplossing een eigen router gebruiken (met meer mogelijkheden) dan deze van PX, 
(Je eigen uitrusting gebruiken | Proximus ).

Of eigen router achter de Internet box zetten. (Je privérouter instellen | Proximus).

Enfin is maar een suggestive...

dank voor je reactie, ja idealiter moet het gewoon werken waarvoor ik proximus (veel) betaal he.

Dan verander ik liever van provider dan ik het zelf moet oplossen.

Maar ik hou het in mijn achterhoofd!

Sels92
  • Auteur
  • Apprentice
  • 3 reacties
  • 19 februari 2025

Niemand van Proximus die kan helpen?

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 419 reacties
  • 20 februari 2025

Heb je de instructies al gelezen op:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ports_mapping/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/poort-forwarding-op-je-b-box-of-internet-box.html

bepaalde poorten zijn altijd gesloten (tenzij business abbo of vast IP?):

• TCP: 25, 135, 137-139, 445, 1080, 1555, 2001, 2280-2285, 3127-3130, 6777, 8081, 8085, 3594, 9000, 58222, 58443
  • UDP: 135, 137-139, 58222, 58443

sommige poorten zijn gesloten, maar kan je via My Proximus openen:

• TCP: 23, 80, 443, 992, 8023, 8080, 8443
Sels92 schreef:

Via websites zoals canyouseemee.org poorten nagekeken en alles blijft dicht

Poorten zullen alleen als “open” gezien worden, als er ook een toepassing is die “luistert” op deze poorten (server, IP cam, ...). Port forwarding alleen kan je niet zien als er aan die “poort” niets te zien is ...

PS

Het is ook een “good practice” om toestellen die je vanop afstand wilt benaderen een vast IP adres te geven op je lokaal netwerk: bij herstart van de modem loop je het risico dat deze apparaten een ander IP adres krijgen (dynamisch), en dan werkt je portfowarding ook niet meer.

• Via de modeminstellingen kan je toestellen een “gereserveerd” IP adres toekennen (binnen de DHCP range van de Internetbox: 192.168.129.0-254)
  • Of de toestellen een vast IP geven (buiten de DHCP range van de Internetbox: 192.168.128.128-254)

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • 2092 reacties
  • 20 februari 2025

@Sels92 Helaas geven wij geen ondersteuning op het openen van poorten en portforwardings. De enige ondersteuning die we kunnen geven is de informatie die je kan vinden op onze website. 

Reageer