Skip to main content
Vraag

Eens het avond wordt, halveert mijn downloadsnelheid

• 11 februari 2025
  • 7 reacties
  • 227 Bekeken

Ik had al een vermoeden dat er iets raars aan de hand was met het internet thuis, en dat is nu net bevestigd.

Ik was een spel aan het downloaden via Steam, waar ik doorheen de dag makkelijk 10 tot 11 MB/s haal.

En dan plots, rond half 6 ‘s avonds, wordt deze downloadsnelheid bijna gehalveerd naar ongeveer 6 MB/s.

Met de speedtest van Ookla vertaald dit zich in een downloadsnelheid die van ± 80 Mbit/s zakt naar ± 40 Mbit/s.

Ik kan erin komen dat het ‘s avonds drukker is op het net aangezien iedereen dan thuis komt, maar niet dat hierdoor onze internetsnelheid gehalveerd wordt, zeker als we betalen voor 100mbit/s.

7 reacties

Martin
  • 33432 reacties
  • 11 februari 2025

@ChrisS1963 

heb je al eens de →  internet box gereset  

hoe meet je uw internet speed http://speedtest.net ? Dit doe je best als er niks anders nog contact maakt met je internet box en enkel en alleen het toestel waarmee je de test doet verbonden is met een netwerkkabel aan de Internet box,  best wifi uitzetten op je internet box om de test te doen.

• Practitioner
  • 34 reacties
  • 11 februari 2025

Hello, een tweetal weken geleden had ik een profiel van 85/25, is nu nog 60/20.

Wat zou de reden hier voor zijn?

Zou de lijn eens kunnen getest worden & eventueel terug naar het vroeger profiel gezet worden aub?
grts Filip

• Auteur
  • Apprentice
  • 2 reacties
  • 11 februari 2025
Martin schreef:

@ChrisS1963 

heb je al eens de →  internet box gereset  

hoe meet je uw internet speed http://speedtest.net ? Dit doe je best als er niks anders nog contact maakt met je internet box en enkel en alleen het toestel waarmee je de test doet verbonden is met een netwerkkabel aan de Internet box,  best wifi uitzetten op je internet box om de test te doen.

Ik heb al gereset, opnieuw opgestart… alle dingen die ik vanuit thuis kan doen heb ik geprobeerd. 

De speedtest voer ik telkens onder dezelfde omstandigheden uit. ‘s morgens heb ik 80mbit/s en ‘s avonds is het maar 40. Dit kan in mijn ogen nooit aan de apparatuur liggen, anders zou ik altijd traag internet hebben.

Martin
  • 33432 reacties
  • 11 februari 2025

Dat hangt ervan af, bijvoorbeeld als je niet rechtstreeks via de internet box meet maar over PLC dan kan het zijn dat je  tijdens de dag hogere snelheden meet dan ‘s avonds, mogelijks door netvervuiling op je elektrisch installatie.

Als je 100 % zeker wilt zijn en alle mogelijke invloeden wilt uitsluiten dan meet je met een zo basis mogelijke opstelling zoals ik al aangegeven heb, je internet box en je laptop bv direct aangesloten rechtstreeks aan de internet box waarmee je de speedtest doet en voor de rest niks anders dat contact maakt met je internetbox. 

Enfin ik kan het maar meegeven en morgen kunnen de PX moderatoren ook altijd een lijnmeting doen om vast te stellen of er ergens fouten kunnen waargenomen worden.

• Auteur
  • Apprentice
  • 2 reacties
  • 11 februari 2025
Martin schreef:

Dat hangt ervan af, bijvoorbeeld als je niet rechtstreeks via de internet box meet maar over PLC dan kan het zijn dat je  tijdens de dag hogere snelheden meet dan ‘s avonds, mogelijks door netvervuiling op je elektrisch installatie.

Als je 100 % zeker wilt zijn en alle mogelijke invloeden wilt uitsluiten dan meet met een zo basis mogelijke opstelling zoals ik al aangegeven heb je internet box en je laptop bv direct aangesloten rechtstreeks aan de internet box en voor de rest niks anders dat contact maakt met je internetbox. 

Enfin ik kan het maar meegeven en morgen kunnen de PX moderatoren ook altijd een lijnmeting doen om vast te stellen of er ergens fouten kunnen waargenomen worden.

Er zitten sowieso maar 3 apparaten op de internetbox aangesloten. De TV box (die uit staat), en 2 desktops (waarvan enkel de mijne aan staat).

Ik kan zeker aannemen dat dit komt door netvervuiling of overbelasting omdat er veel meer mensen gebruik maken van het netwerk ‘s avonds. Ik vind het enkel raar dat dit zo plots, rond pakweg half 6 ‘s avonds ineens halveert en niet gradueel naarmate er meer en meer mensen gebruik maken van het net. 

De 2 metingen (‘s morgens / ‘s avonds) gebeuren in volledig dezelfde omstandigheden. Niet meer of minder apparaten die verbonden zijn, geen andere elektrische apparaten die eventueel storing zouden kunnen veroorzaken. Dus als het van mij afhangt ben ik 100% zeker dat het niet aan een invloed van binnen mijn systeem ligt.

Maar goed we zullen inderdaad zien wat Proximus zegt, ik vind het alvast enorm eigenaardig.

Martin
  • 33432 reacties
  • 11 februari 2025
Filip_039 schreef:

Hello, een tweetal weken geleden had ik een profiel van 85/25, is nu nog 60/20.

Wat zou de reden hier voor zijn?

Zou de lijn eens kunnen getest worden & eventueel terug naar het vroeger profiel gezet worden aub?
grts Filip

zie → internet-profiel | Proximus Forum

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3431 reacties
  • 20 februari 2025

@ChrisS1963 Op ons netwerk buiten ga je geen vertraging hebben door de drukte ‘s avonds vermits iedreen zijn eigen verbinding heeft en die niet moet delen met andere gebruikers.

Je lijn meet goed, maar ik zie dat er wel toestellen verbonden zijn via een devolo (PLC). Dit vervangt een rechtstreekse kebel door je signaal via je electriciteitsnetwerk te versturen. Dit kan wel een invloed hebben als er ‘s avonds andere electrische toestellen, verlichting,... gebruikt worden. Dit was ook wat Martin hierboven al bedoelde. 

Je kan dan best testen zonder je toestellen die via wifi verbonden zijn en een pc die via een rechtstreekse kabel verbonden is ipv via devolo (wit bakje in je stopcontact)

@Filip_039 Op uw lijn is ondertussen een herstelling uitgevoerd. Normaalgezien zou de snelheid van uw lijn terug moeten verhogen de komende dagen (dit kan tot 14 dagen duren).  

Reageer