Skip to main content
Beantwoord

Internet snelheid onder garantie na technicus

  • 13 december 2024
  • 15 reacties
  • 172 Bekeken

  • Apprentice
  • 2 reacties

Er is eerst een voorafgaande informatie nodig:

Proximus abonnement: internet Maxi met VDSL2 kabel aangesloten

Tot 3 weken geleden, hadden we 60-70Mbps downloadsnelheid gemiddeld genomen en alles ging oké.

2 weken en half geleden, bleek ons internet op random momenten uit te vallen. (Lampjes gaven aan dat probleem bij internet lag) Hierna heb ik naar de helpdesk gebeld, zij lieten een technicus afkomen. Deze heeft bijgevolg de B-Box vervangen en samen een nieuwe telefoonkabel tussen het VDSL-aansluitpunt binnenshuis en de B-Box gelegd. (B-Box3 -> B-Box3+)

Dit loste het probleem niet op, dus belde ik weer naar de helpdesk, de technicus kwam weer langs en heeft het VDSL-aansluitpunt binnenshuis vervangen naar een nieuwere versie. Vervolgens is hij gegaan naar de verdeelkast verderop in de straat en heeft daar een nieuwe installatie gedaan.

Dit leidde tot een oplossing voor het onderbreken van het internet, maar de snelheid is nu sterk gedaald tot 40-44Mbps download en 10-13Mbps upload. Deze waarden vallen onder de gegarandeerde maximumsnelheid voor ons pakket (garantie: 45,3Mbps download).

Heb dus terug gebeld naar de helpdesk en deze persoon wou er niets van af weten, bleef zeggen dat wij binnen zeker 50Mbps kregen en dat dit volkomen normaal is.

Ik heb voor de snelheid te testen:

1) alle apparaten met de router ontbonden,

2) mijn laptop met Cat5e met de router DIRECT verbonden

3) de proximus OOKLA snelheidstest gebruikt op verschillende dagen, op verschillende momenten op die dagen.

4) MyProximus zegt ook zelf dat we maar 42,2Mbps binnenkrijgen.

 

De helpdesk van vandaag heeft mij niet geholpen en weigert mij hiermee te helpen.
Ik wil dat dit probleem opgelost geraakt en mijn internet terugkeert naar voorheen. Voordat hij uitviel en voordat mijn snelheid zo sterk daalde.

 

bewijsmateriaal:

Zaterdag 7 december 2024: 11:14 

 https://pxs.speedtestcustom.com/result/e06e3890-b483-11ef-bd68-3942606f9aff  

 

zaterdag 7 december 2024 11:16 

 https://pxs.speedtestcustom.com/result/3b6a4e00-b484-11ef-bd68-3942606f9aff 

 

Vrijdag 13 december 2024 13:18

https://pxs.speedtestcustom.com/result/70aaf5c0-b94c-11ef-a668-e9832e6ad790

 

screenshot Myproximus

 

Beste antwoord door HadewychT

@MaPl Ik heb je lijn nagekeken en een kleine aanpassing gedaan. Hierdoor zou de snelheid toch terug verhoogd moeten worden door DLM waarvan hierboven al sprake. De kwaliteit van je lijn is goed genoeg om die verhoging toe te laten. Dit gebeurt echter automatisch door constante monitoring en kunnen we niet handmatig aanpassen. 

Wat betreft de garantie, is de snelheid van 100Mbps de algemene snelheid voor VDSL2 maxi. Dit is echter enkel mogelijk voor aansluitingen die kort genoeg bij de straatverdeler liggen. Als de afstand langer wordt zakt die gegarandeerde snelheid. Vandaar dat die soms inderdaad onder de 50% van die 100Mbps ligt. 

Bekijk origineel
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

15 reacties

Martin
  • 33514 reacties
  • 13 december 2024

welke gegarandeerde snelheid wordt opgegeven  als resultaat → hier

deze gegarandeerd snelheid zou je reeds al moeten kunnen halen.

Hogere snelheden kunnen dan eventueel nog gehaald worden als het automatisch lijncontrole systeem DLM je snelheid kan verhogen zonder dat de stabiliteit in gedrang komt voor u lijn en die van andere lijnen die in de zelfde distributiekabel zittten als de uwe.

PS: Omdat de PX moderatoren dit ook zouden kunnen beter/vlotter natrekken en verder helpen,: Noteer in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens. In het veld "Ticket" kun je specifieke privé info vermelden of belangrijk acht i.v.m. de vraagstelling. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

 


  • Auteur
  • Apprentice
  • 2 reacties
  • 13 december 2024

Bedankt voor het snelle antwoord:

  1. ik heb via je link mijn huistelefoonnummer ingegeven en ben het volgende bekomen:
  2. Wat betreft DLM, begrijp ik dat ik een aantal weken moet wachten om te zien of met de nieuwe stabiliteit, de DLM automatisch onze snelheid terug zal verhogen?
  3. Bedankt voor de informatie, ik heb mijn profiel geupdated door de privé-informatievelden in te vullen.

Super bedankt!

maar als klein vraagje, lijkt 45,3Mbps als garantie voor “tot 100Mbps” niet weinig? ik vind het echt zot dat de garantie onder de 50% ligt. maar dat kan aan mij liggen.


HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3452 reacties
  • Antwoord
  • 13 december 2024

@MaPl Ik heb je lijn nagekeken en een kleine aanpassing gedaan. Hierdoor zou de snelheid toch terug verhoogd moeten worden door DLM waarvan hierboven al sprake. De kwaliteit van je lijn is goed genoeg om die verhoging toe te laten. Dit gebeurt echter automatisch door constante monitoring en kunnen we niet handmatig aanpassen. 

Wat betreft de garantie, is de snelheid van 100Mbps de algemene snelheid voor VDSL2 maxi. Dit is echter enkel mogelijk voor aansluitingen die kort genoeg bij de straatverdeler liggen. Als de afstand langer wordt zakt die gegarandeerde snelheid. Vandaar dat die soms inderdaad onder de 50% van die 100Mbps ligt. 


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4400 reacties
  • 13 december 2024

Cfr info Martin

De snelheid die op een dsl lijn kan gehaald worden is functie van de lengte van de lijn (afstand tot de straatkast) en van de kwaliteit van de distributiekabel in het publieke domein (gebruikte t.o.v beschikbare koperparen, diameter van de koperparen, ouderdom/reparaties, ...)

De kans is blijkbaar 56% dat u op uw lijn en bruto snelheid van 85/30 Mbps down/up zult kunnen halen via DLM

= Vermoedelijk zult u vrij snel (1 week?) via DLM de eertijds gehaalde snelheid terug kunnen bekomen 

 

Vermits u blijkbaar voor een Bbox3v+ (van Sagem) beschikt kunt u via de  Bboxtool (exe)   via de GUI LAN IP adres 192.168.1.1 met een Windows PC als user met het user password voorhanden op de Bbox zelf de situatie van uw lijn meet in detail kunnen opvolgen

Indien de noise margin » 10 dB is de kans reëel dat de DLM “op termijn “ uw snelheid automatisch zal verhogen

 

De interventies/aanpassingen hebben uw snelheid (tijdelijk) teruggezet tot de gegarandeerde minimale snelheid 50/15 Mbps down/up op uw locatie bruto (netto = ± 90% bruto)


  • Auteur
  • Apprentice
  • 2 reacties
  • 13 december 2024

Super bedankt, dat maakt het een pak duidelijker dan via de telefoon!

Verder nog bedankt voor de kleine aanpassing en ik zal hier over een weekje of 2 een update plaatsen indien jullie dat willen.


HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3452 reacties
  • 13 december 2024

@MaPl Bedankt voor je feedback :). Je mag ons altijd op de hoogte houden als je wil. 


Forum|alt.badge.img
  • 68 reacties
  • 26 april 2025

Wij zitten in +/- dezelfde situatie. Onze snelheid is na een herziening in onze producten (automatisch?) verlaagd van gemeten 60-20 naar profiel (MyPx) 25.4 Mb/s - 8.5 Mb/s. De situatie (apparaten, locatie, ...) bleef hetzelfde, dus wil ik graag navragen of een Proximusmedewerker (bijvoorbeeld ​@HadewychT) dit aub eens checken via de gegevens in mijn profiel? Bedankt.


HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3452 reacties
  • 29 april 2025

@JLPS_  Je lijn is nog maar net aangesloten. De analyse van je lijn en eventuele verhoging van de synchronisatiesnelheid duurt ongeveer 2 weken. Maar je spreekt van 25.4 Mb/s - 8.5 Mb/s als snelheid en dat is gelinkt aan je type abonnement. Zelfs als de synchronisatiesnelheid van je lijn verhoogd wordt, zal je niet sneller kunnen surfen als je een basisabonnement hebt.  


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4400 reacties
  • 29 april 2025

@JLPS_ 

Vermits de locatie en de apparatuur dezelfde gebleven zijn en slechts een ander (internet)product gekozen werd zal uw snelheid normalerwijze na enige tijd op basis van de testresultatan van de DLM automatisch terug de bovenvermelde (dsl) waarden 60/20 bereiken tenzij bv. gekozen werd voor zoals  internet essential waarbij de max. snelheid commerciëel beperkt wordt tot max. 50/4

cfr. Speedtest internet connectie | Proximus 


Forum|alt.badge.img
  • 68 reacties
  • 29 april 2025

Bedankt voor de antwoorden.

Aan het internetproduct wijzigde er normaalgezien niets. Ik zie in de bevestiging wel dat Internet Go werd toegevoegd en Internet Maxi werd opgezegd - wat we niet expliciet vroegen maar mogelijk een gevolg is van de andere wijzigingen. Beiden lijken dezelfde specs te hebben (ook volgens de speedtest internet connectie link), dus door de producteigenschappen zelf kan de snelheid niet beperkt worden. Ik vermoed dat er achterliggend een grotere wijziging plaatsvond aangezien ​@HadewychT spreekt van een ‘net aangesloten lijn’. Hopelijk zal die enige tijd niet te lang duren :). Kan dit ook manueel getriggerd of aangepast worden door jullie?


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4400 reacties
  • 30 april 2025

Indien u de minimum gegarandeerde snelheid op uw adres niet zou halen, zal een Proximus moderator dit opnieuw nader moeten bekijken 

Indien de resultaten van de Speedtest internet connectie | Proximus voor  Maxi en Go uw uw adres dezelfde zijn, zie ik niet in waarom een “administratieve/commerciële” wijziging een dergelijke (tijdelijke) “technische impact” (60/20 → 30/10) zouden mogen hebben

Vermoedelijk is 30/10 de beginsnelheid (provisioning profile) van een nieuw aangesloten lijn op uw adres


Martin
  • 33514 reacties
  • 30 april 2025

TBI: Uit meldingen uit het verleden hier op het forum, blijkt dat dit nogal voorvalt bij veranderingen aan het pak en kunnen de PX moderatoren dit verder nakijken en in orde brengen.


HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3452 reacties
  • 30 april 2025

@JLPS_ Ik zie dat je lijn wel al langer in dienst was maar die wijzigingen in het abonnement inderdaad recent waren. Er waren ook fouten op de lijn voordien die nu weg zijn. Ik heb me inderdaad fout uitgedrukt. Mijn excuses. 

De snelheid van je lijn is ondertussen wel terug verhoogd naar 50Mbps. 


Forum|alt.badge.img
  • 68 reacties
  • 1 mei 2025

Merci voor de verduidelijking en moeite ​@HadewychT !

Na het doorzoeken van dit forum heb ik ook de bbox3 sagem tool geïnstalleerd en die kwam tot de onderstaande resultaten.

Het profiel voor de herziening van onze producten was 60/20, nu lijkt er maximaal 60/10 in te zitten (huidig = 50/10). De download is quasi hetzelfde dus OK (al lijkt daar nog marge te zijn wegens >10dB). Maar de upload (20) is voor mij het belangrijkste en was (is?) een sterk argument om klant te zijn bij Proximus.

Is het op basis van onderstaande waarden nog mogelijk dat die upload terug naar 20 stijgt, want nu is het maar de helft tov de vroegere situatie. Indien niet: wat is de oorzaak dat dit (onbedoeld) wijzigde?

 

Device: B-Box 3 Sagem

 

Downstream current bit rate: 50.000 kbps

Upstream current bit rate: 9.999 kbps

 

Downstream max bit rate: 60.620 kbps

Upstream max bit rate: 10.125 kbps

 

Downstream attenuation: 17,2 dB

 

Downstream noise margin: 17,8 dB

Upstream noise margin: 6,9 dB

 

Vectoring down: yes

Vectoring up: yes

Modem vectoring compatible: yes

ROP vectoring compatible: yes

 

DSL standard: VDSL2 Annex B

DSL profile: 8b

Estimated distance: 516 m

 

Proximus profile name: 50/10

Proximus DLM profile: yes

Proximus repair profile: no

 


Martin
  • 33514 reacties
  • 1 mei 2025

je DSL profiel staat ook nog op 8b en normaal zou dit 17a moeten zijn.

met de  upstream noise marge 6.9 zal geen hogere uploadsnelheid toegekend worden.
De PX moderatoren kunnen eventueel een TBF opstarten zodat alles nog eens getriggerd wordt.


Reageer