Wij zijn onlangs verhuisd en hebben onze aansluiting mee verhuisd.
Wij hebben het proximus maxi pakket die ons in beste omstandigheden 100 mbps zou kunnen geven. De speedtest toont echter resultaten niet hoger dan 27.
Ik heb alles nagekeken van drivers op de pc en ook de gebruikte kabel is van de juiste kwaliteit om meer data te kunnen verwerken. De modem is de B-Box 3V+
Deze snelheid lijkt mij toch veel te laag voor een maxi pakket?
Beste antwoord door Martin
@Niilo je kunt ook eens proberen om de DLM te triggeren als volgt
- Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in. - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
NB: als je de melding krijgt dat je het resultaat op de decoder gaat zien daar moet je u niks van aantrekken want dit gebeurt toch niet.
uw maxi pack bepaalt echter de snelheid niet wel de lengte verzwakking van je lijn waarop je aangesloten bent, wat je we zou moeten halen is de maximum gegarandeerde
als je speedtest https://pxs.speedtestcustom.com/ doet dan doe je deze best via een pc/laptop die direct verbonden is met een netwerkkabel aan de bbox zelf.
Best ook eens het volgende controleren:
via MyProximus > mijn producten > internet actuele snelheid down/
Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13 om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten Sagemtool downloaden > klik hier waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
@Niilo ja nu wordt het duidelijk je zit nog op een ROP glasvezelstraatkas die nog niet gevectoriseerd is vandaar dat je maar 27 Mbps haalt en de DLM heeft je blijkbaar ook niet op een hogere snelheid kunnen zetten
Je zou maandag van iemand van proximus moeten te weten komen of de DLM actief staat op je lijn en ten tweede of er in de nabije toekomst voorzien is dat de glasvezel straat kas zal gevectoriseerd worden of het zou moeten zijn dat je nog op een centrale aangesloten bent waar geen vectoring mogelijk is, in ieder geval zij kunnen die informatie bij de specialisten opvragen
@Niilo je kunt ook eens proberen om de DLM te triggeren als volgt
- Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in. - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
NB: als je de melding krijgt dat je het resultaat op de decoder gaat zien daar moet je u niks van aantrekken want dit gebeurt toch niet.
@Niilo na deze trigger heeft de DLM tijd nodig om je te proberen in stappen naar deze max snelheid te brengen maar aangezien de het sagem tool dit aangeeft:
Downstream max bit rate: 94.755 kbps Upstream max bit rate: 39.042 kbps
moet je zeker geen 90 Mbps verwachten
je zou nu eens opnieuw uw lijnwaarden opnieuw kunnen uitlezen met het sagemtool.
Ik heb de snelheid even nagekeken. Jullie staan op een voorzien profiel van 70Mbps en jullie modem gaat deze snelheid effectief halen. DLM staat inderdaad ook actief op de lijn, dus als deze loopt en de kwaliteit van de lijn is goed (en het is mogelijk dat de lijn hoger komt), zal deze ook hoger worden gezet.
Ik ben pas verhuisd en stel in mijn nieuwe woonst vast dat ik soms geen 3mbps haal. Bij navraag op jullie technische dienst zit ik te ver van de verdeelkast en er is in de nabije toekomst geen aanpassing voorzien, met kabel zou ik mss aan 9mbps geraken.
Spijtig te moeten vaststellen is dat men over deze info beschikt bij Proximus maar dit niet meegeven aan de klant en ze toch de installatie uitvoeren.
Daar dit voor mij niet werkbaar is - volgens IT bij mijn werkgever heb ik minimaal 15 mbps nodig - zal ik genoodzaakt zijn over te stappen naar een andere provider.
Zal Proximus alsnog mij de verhuis-kost aanrekenen? Zo ja, war kan ik dat dan betwisten?
Maar wat heb ik er aan als de info zegt dat ik gegarandeerd een minimale snelheid zou moeten halen van 8,5 Mbps download & 0,5 Mbps upload, en bij de laatste speedtest ik slechts 2,7 haal.
Ok, ik ben niet met kabel geconnecteerd maar dan nog is dit zeer ondermaats. Met kabel, hmm tja heb ik hier niet ter beschikking, haal ik mss 6 ?
Het opzeggen kan dan mss wel gratis zijn maar ik dien wel een kost van 59 euro installatie te betalen. Zuur geld..
je zit nog op een Adsl lijn aangesloten op een proximus centrale. Echt hoge snelheden kun je alleen halen als in de straat een glasvezelkast staat (ROP) Alleen iemand van Proximus zelf kan natrekken als er plannen zijn hiervoor in de nabije toekomst.
Proximus kan u eventueel voorstellen, indien de 4G dekking voldoende is, om de xdsl&4G te implementeren (zie > “Tessares” ) dit wordt “on case by case” aangeboden (in tegenstelling tot KPN Nederland waar het commercieel aangeboden wordt in de buitengebieden indien voldoende 4G dekking) zie ook in deze blogpost spreken ze over afgelegen gebieden over XDSL&4G oplossing, na analyse door techniekers.
https://www.bipt.be/file/ Besluit_zones_vermindering_bedrag_gebruiksrechten_straalverbindingen.pdf p.3 geeft de definities van grijze en witte zones; deze worden tweejaarlijks bepaald/vastgelegd door het BIPT op basis van info verstrekt door de operatoren witte zone vast = geen operator verstrekt breedbandinternet op hoge snelheid (minnstens 30 Mbps) grijze zone vast = slechts 1 netwerkoperator verstrekt dergelijke dienst (netwerkoperator = Proximus, Telenet, Voo, Fluvius) indien uw straat aan de defintie van witte of grijze zone voldoet en ze er niet in voorkomt neemt u best contact op met het BIPT
Het BIPT-besluit van 2 mei 2017 vervangt het besluit van 4 december 2012: het legt aan de aanbieders van internettoegang, zowel vaste als mobiele, een verplichting op om de consument in te lichten over de snelheden vóór de ondertekening van het contract.
Er dient hierbij wel te worden aangestipt dat bv. een eventuele verwijzing in het contract naar bv. de website http://proximus.be/internetsnelheid in principe volstaat
Proximus kan u eventueel voorstellen indien de 4G dekking voldoende is om de xdsl&4G (Tessares) te implementeren dit gebeurt blijkbaar nog steeds “on a case by case” basis (in tegenstelling tot KPN Nederland waar het commercieel aangeboden wordt in de buitengebieden indien voldoende 4G dekking)
De downloadsnelheid situeerde zich in het begin op mijn locatie rond 20 Mbps, de laatste maanden is er meer variatie en detecteer ik snelheden tot 40 Mbps (antenne 4G op +/- 900 m in 800 MHz band)
Daarnaast kunt u uiteraard ook uitkijken naar ander oplossingen bv. via teledistributie (coax) of via 4G zoals Orange Flybox 4G internet@home of (Telenet) Tadaam (TV & internet).indien voldoende dekking
Eventueel kan ook Proximus 5G Unlimited (ook op 4G) overwogen worden (met een 4G router of via tethering)
Is de door u vermelde snelheid van 8.5 Mbps de gegarandeerde minimumsnelheid of voor adsl(2re) normaal dacht ik vermelde maximum snelheid wat eventueel een verklaring voor de slechts 2.7 Mbps gehaalde snelheid (WiFi snelheid is lager naar de bekabelde aansluiting maar in WiFi 5.0 en niet al te ver van de Bbox3 toch +/- vergelijkbaar)
@LieKan je het betrokken klantennummer of lijnnummer toevoegen aan je profile zodat ik dit voor jou kan nakijken.
louter te bijkomende info i.v.m. invullen van je forum profiel: Als je ingelogd bent op het forum Rechtsboven klikken op jouw ‘icoontje’/avatar > Mijn profiel > Bewerk profiel > vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor Proæimus medewerkers > daar je gevraagde gegevens aanvullen, en > Sla wijzigingen op
@Lie ik heb even een verdere controle gedaan en je lijn meet prima je hebt een profile van 9.5 inderdaad en zou ook deze snelheid moeten halen ik heb nog even je profile gereset voor de zekerheid, kan je je snelheid even testen via kabel
kan u op de planningsdienst ook navragen of er kortelings een ROP en upgrade naar VDSL gepland is in de regio van Lie ? nb: in nieuwe verkavelingen gebeurt het dikwijls dat de ROP er reeds staat doch nog niet gekend is in de checkdatabase.
Zoniet had men Lie beter vooraf kunnen inlichten dat ze woonachtig is op één van de +/-5% adressen waar enkel de aloude ADSL technologie beschikbaar is.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.