Wileyfox Swift

  • 18 January 2016
  • 1 reactie
  • 619 Bekeken

De eerste indruk is alvast veelbelovend - more to come very soon!

1 reactie

FIRST LOOKS

Wileyfox… een smartphone merk zeg je? Hmm nooit van gehoord… dus nieuwsgierig als ik ben, ga ik natuurlijk direct op onderzoek op het net en kom ik al snel op hun homepage. Leuke page! Daar ontdek ik dat zij hun hoofdkantoor in Londen hebben en bestaan uit mensen die degelijke, gedetailleerde personaliseerbare smartphones op de markt willen brengen maar vooral betaalbaar. Je vindt (momenteel) ook maar 2 toestellen in hun assortiment: De “Storm” is de betere van de 2 met betere processor, camera, … en dus ook de duurdere. Daarnaast heb je de “Swift” met iets lagere specs en dus dito prijs en het is deze die ik in handen kreeg om te testen. De verpakking vind ik alvast heel geslaagd! Met een feloranje kleur valt die onmiddellijk op en is een beetje “mysterieus” in de zin dat de combinatie van de nog een beetje onbekende merknaam en het eenvoudige design (geen foto’s of iets dat doet vermoeden dat het om een smartphone gaat) de nieuwsgierigheid echt wekt. Het eerste dat in mij opkwam toen ik de doos kreeg was van “hey, dit lijkt zo’n ouderwetse scheerkit te zijn” :D



AT A GLANCE

In de verpakking vind je natuurlijk de telefoon zelf, een verwisselbare 2500mAh batterij en een USB kabel. Ja dat is het. Geen lader of hoofdtelefoon. Op het eerste zicht wat vreemd vergeleken met andere telefoons maar op zich geen drama. Elke standaard USB lader kan je gebruiken om hem op te laden, een hoofdetelefoon heb je ook altijd wel liggen en stijlvolle Wileyfox in-ears zijn ook verkrijgbaar als accessoire. De telefoon zelf is volledig uit plastic gemaakt maar wel degelijk afgewerkt. Ik kreeg de witte uitvoering maar blijkbaar bestaat hij ook in het zwart en ik vind die laatste persoonlijk een stuk mooier!



HARDWARE / SOFTWARE

De combinatie van een Qualcomm quad core processor 1,2ghz - 2gb RAM – 16gb interne opslag en het Cyanogen 12.1 besturingssyteem werkt in mijn ogen per-fect! Het besturingsgssyteem was nieuw voor mij maar al snel zag ik dat alles heel vlot verloopt, zonder haperingen, apps en ook de camera starten snel op. Het is hetzelfde werken zoals in Android maar Cyanogen gaat nog een stuk verder. Je kan alles tot in de details personaliseren: thema’s, knoppen, privacy, … en met “Truecaller” kan je uitgebreid ongewenste oproepen of SMS’en beheren.
Verder op de telefoon heb je nog een 5 inch display met een “maar” HD ready resolutie. Het Gorilla Glass 3 maakt dit dan onmiddellijk weer goed en al bij al presteert het scherm vrij goed. Verder heb je binnenin nog 2 slots voor SIM (dikke plus!) en een SD slot voor uitbreiding van het geheugen.
Het geluid is ok maar niet top te noemen. Ik ondervond ook dat als je het geluid iets te luid zet, je vervorming krijgt, zelfs bij sommige beltonen.
De camera is echt wel degelijk, ondanks de budgetphone waar hij inzit. Hij start snel op, de foto’s zijn goed en de flitser geeft meer dan voldoende licht! Je moet je enkel niet verwachten aan uitgebreide instellingen, het is een KIS camera. Natuurlijk kan je op zoek naar andere apps hiervoor.



CONCLUSIE

Ondanks zijn plastic uiterlijk, zijn minder geluid, hoofdtelefoon en lader die ontbraken en witte kleur (dat is puur persoonlijk natuurlijk) heeft de Swift alles in huis om een topper te worden! Ik denk dan vooral aan studenten of gewoonweg mensen die niet teveel geld willen geven aan kwaliteitsmaterialen maar eerder de nadruk op prestaties onder de motorkap leggen of nog anderen die de grote massamerken wat beu zijn en een alternatief zoeken. Ik zou hem dus zeker en vast aanraden en €179 is een heel scherpe prijs! Hopelijk krijg ik ook eens zijn broertje, de Storm, onder handen.

Reageer