Skip to main content

Huawei G8

• December 19, 2015
  • 14 reacties
  • 1607 Bekeken

dekimca
Als Mac Lover (eerder Unix systemen) heb ik mezelf nog maar eens verplicht om van het comfortabele iOS af te zien en de Android richting te kiezen. Dus laten we die Chinese fabrikant even testen. De eerste indruk is alvast veelbelovend, weldra meer.
Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

14 reacties

Elsa
  • December 19, 2015
Ik lees veel positieve reacties op het internet van die Huawei smartphones van die G8 heb ik nu niet specifiek gaan opzoeken maar dat zal ook wel meevallen denk ik toch, 't is precies toch niet allemaal Chinezen brol , zoals ze soms zeggen :-))))

dekimca
  • Auteur
  • Apprentice
  • December 19, 2015
Eerste ervaring is echt wel positief. Mooi design, goede kwaliteit, mooi scherm en vooral snel en vlot. Ik laat asap een kleine review achter. 😉

Elsa
  • December 19, 2015
Tof, wel interessant om weten en eens te vergelijken
http://www.allaboutphones.nl/reviews/29730/-huawei-g8-review-krachtige-midranger-met-teleurstellende-software.html
http://www.gsmarena.com/huawei_g8-7513.php
http://www.gsmarena.com/huawei_g8-review-1353.php
http://www.gsminfo.nl/mobiele-telefoons/huawei/g8
http://androidworld.nl/review/huawei-g8-metalen-middenklasser/
http://www.portablegear.nl/huawei/g8/review/

Forum|alt.badge.img+6
  • Guru
  • December 19, 2015
Aangezien deze smartphone ook door Proximus verkocht wordt, is het echt wel interessant om er ook een review over te lezen op het forum!

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • December 20, 2015
Ik heb sinds een week nu ook de nieuwe G8 via de actie van proximus, waarvoor dank. Ben al 15 jaar trouwe klant dus ge ziet maar dat die toch ook iets krijgen. Het is een zeer vlotte en snelle telefoon om te surfen, zeer vlotte omschakeling tussen apps en mooi en helder design. Ik had mijn voorkeur voor deze boven de samsung S5 Neo die qua opslag en snelheid toch niet zo goed scoort. Ik ben altijd een samsung voorstander geweest maar met deze telefoon moet ik mijn mening wat herzien. Er zit bij mij ook een 32GB geheugenkaart in wat totaal 64GB geeft, toch de moeite. Nu moet ik wel opletten want mijn kids willen mijn smartphone al inpalmen dus dat zit wel snor dan.

Elsa
  • December 20, 2015
Een ex collega van mij heeft zo één gekocht in de Makro in Gent , en is er ook in ieder geval heel enthousiast over.
Ik dacht voor iets van rond de 400€

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • December 20, 2015
En als kers op de taart 3 jaar garantie op het toestel met afhaal en brengservice. Enkel je toestel registreren op de site van Huawei. Dat heb ik zonet ook gedaan, Ik ben eens benieuwd als ik het eens nodig heb maar zo zie je maar dat ze toch vertrouwen hebben in hun toestellen.

dekimca
  • Auteur
  • Apprentice
  • January 7, 2016
Hi all! Mijne maat, de Phill, heeft even de Huawei G8 onder handen genomen. En we hebben samen eens deftig besproken wat onze menig over deze gigant is. Hier volgt zijn uitgebreide review!

First impressions

Huawei… dat merk dat voor kort nog redelijk onbekend was hier maar dat langzaam maar zeker (of zelfs snel en zeker) aan een opmars bezig is en waarmee merken zoals Samsung toch serieus rekening mee gaan moeten houden! Wanneer ik de doos in handen krijg moet ik al meteen mijn vooroordelen opzij zetten. Hier is tijd en moeite ingestoken. En als ik dan uiteindelijk de telefoon zelf vastneem, zijn ze volledig weg! Dit heeft niets meer te maken met de heel simpele Huawei die ik toevallig eens vasthad een paar jaar geleden. Er werd gebruikgemaakt van metaal voor de body en ook het glas van het scherm voelt subliem aan. Aan de rechterkant vind je bovenaan de volumeknop met net daaronder de powerknop, beiden perfect geïntegreerd in de rest van het toestel, aan de linkerkant een bijna onzichtbaar sleufje voor de SIM en SD kaart, onderaan de micro USB aansluiting. Achteraan vind je de camera (jammer dat die uitsteekt) en verder de krachtige flits en de vingerafdruksensor. Mijn eerste indruk was een heel positieve, ik was aangenaam verrast eerlijk gezegd! Laten we nu wat dieper kijken.

Scherm

Met zijn 5,5 inch full HD scherm is onze G8 niet compact meer te noemen en zelfs iets breder dan een andere smartphone. Nu lees ik in sommige reviews hier en daar dat dit als negatief wordt bestempeld, maar voor mij stoorde het zeker niet. Bovendien heeft Huawei daar een handige feature voor: door over de Android bar onderaan te schuiven, verklein je het scherm waardoor je makkelijker in alle uithoeken geraakt met je duim. Schuif daarna opnieuw over de bar onderaan of tik een ongebruikt deel van het scherm aan en hop, je hebt je normale resolutie terug. Goed bedacht van die Chinezen! Verder is het scherm echt top: haarscherp, mooie kleuren, diepzwart zwart waardoor foto’s en video’s heel goed tot hun recht komen. Zelfs de afwerking van het glas vind ik net iets beter dan mijn huidige Xperia Z3: het is naar de buitenkant toe afgerond waardoor het mooi integreert in de rest van de telefoon en volledig glad aanvoelt. Bij de Z3 zijn de randen strakker, scherper en dan voel je dan wel een klein beetje.

Camera

Kort en bondig: TOP
Ik heb deze helaas niet uitgebreid kunnen testen maar het weinige dat ik ermee deed waren genoeg om mij te overtuigen. Bij een smartphone benader ik ook bepaalde vereisten die voor mij als fervent motorrijder belangrijk zijn en dan is de camera daar zeker één van! Hier twee belangrijke factoren: compactheid en prestatiegericht (zodat ik mijn “echt” fototoestel) thuis kan laten tijdens een tochtje of zelfs weekendje weg. Wel, deze camera heeft ze beiden! Ondanks de 13 MP tegenover de 23 MP die ik heb op mijn Z3, presteert ze echt goed. Snelle opstart, snelle autofocus, alle nodige tools zoals op een normaal fototoestel en 2 uitschieters: een optische beeldstatibilisatie (die de Z3 niet heeft) en een meer dan krachtige flits!

Geluid

Vrij goede speakers zonder uit te blinken die discreet onderdaan de telefoon zitten verwerkt, een beetje zoals bij de Iphone 6. Alleen vind ik dit persoonlijk een niet zo goede plaatsing vergeleken met de Z3, waar deze aan de voorzijde bovenaan en onderaan zijn geplaatst, waardoor een veel beter stereogeluid wordt verkregen.

Hardware/Software/Batterij

Aan boord heeft onze G8, zoals de meesten bijna tegenwoordig, een Qualcomm Snapdragon octa core processor van 1,2 ghz en 1,5 ghz met daarnaast 3gb ram en hiermee presteert hij echt goed! Alles werkt soepel en vlot en over het soms wat traag zijn of haperen bij het openen van verschillende zwaardere apps heb ik eigenlijk niets gemerkt eerlijkgezegd.
En om verder te gaan over de software en de apps: je vindt er Android Lollipop 5.1.1 met de gebruikelijke google apps met daarover een eigen laag van Huwaei, “Emui”. De structuur ervan is vrij overzichtelijk en de eigen software is zeker niet storend en haalt ook de prestaties van de telefoon niet naar beneden. Daar zitten handige dingen bij zoals “storage cleaner”.
Met de niet verwisselbare batterij van 3000 mah kom je zeker een dag toe en bovendien vind je ook Huwaei handige en uitgebreide powermanagement features, waardoor je de batterijduur kan optimaliseren.

Vingersensor

Als mooie extra (zeker in deze prijscategorie) heeft onze G8 een vingersensor en dan nog één die prima werkt! Je vindt hem niet zoals bij de Iphone of Galaxy S6 vooraan, onderaan het scherm of opzij zoals de Sony Xperia Z5 maar achteraan, waar je makkelijk aan kan met je wijsvinger zonder dat het toestel dreigt uit je handen te vallen door je duim te moeten verplaatsen naar de voorkant zoals ik leerde met de Galaxy S6. Bovendien kan je ook de vingersensor ook gebruiken om het notifications menu open te scrollen en weer dichtdoen of nog handiger deze gebruiken om door je foto’s te bladeren. Toch wel innovatief allemaal van Huawei!

Conclusie

De G8 was voor mij een superervaring en heeft mij heel aangenaam verrast! Vandaar ook mijn titel aan het begin van deze review van “geduchte underdog”.
Huawei bewijst met deze telefoon wel DEGELIJK een serieuze speler te zijn en is duidelijk van plan om de concurrentie parten te spelen en dan ook absoluut prijsmatig: met €379 - €399 is dit voor mij “the best bang for the buck” waar de prijzen van gelijkaardige telefoons bij de concurrentie stukken hoger liggen en neen ik vond nergens iets wat zou kunnen verklaren waarom de prijs een pak lager ligt. Voor mij dus een absolute aanrader!

De enige minireden dat ik hem niet zou kopen en mijn Z3 met 0,00001 pct meer verkies boven de G8 is heel persoonlijk en vrij simpel: motorrijden.
De G8 is helaas HELAAS GODVERDEKKE niet waterdicht en niet schokbestendig volgens de IP norm. Dit zou je natuurlijk kunnen oplossen door hem in een aangepaste mount met waterdichte case te stoppen maar dan zit je met een volgend probleem: de aanraakgevoeligheid van het scherm. Op de Z3 heb je een speciale “glove mode” die die gevoeligheid verhoogt maar helaas dus niet op de G8.

Joke
  • Rookie
  • January 7, 2016
Misschien moet 'De Phill' ook op het forum komen en reviews schrijven 🙂

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • January 7, 2016
Wel dekimca en Phill, ik kan je alleen maar bijtreden hierin. Ik heb de telefoon nu ongeveer een maand en ik ben er supercontent van, en ben ik blij dat ik niet de samsung S5 neo gekozen heb. Gamen, mails, internet, alles werkt razendsnel en loepzuiver zonder haperingen. Resolutie van het scherm is zeer goed en de donkere kleuren komen zeer goed tot hun recht, fotos zijn hierdoor scherp en mooi. Alle dagen ontdek ik nog handigheidjes op de telefoon, kortom prima toestel!! bedankt PX voor deze fijne promotie waar ik mocht van genieten als trouwe vaste klant.

Elsa
  • January 7, 2016
Als we allemaal content zijn met wat we hebben dan valt de commerce stil dus dat mag niet :-))

• Apprentice
  • February 2, 2016
Hallo
Ik dacht dat de huawei g8 met de actie van proximus (49 euro/24 maand abo) een dual sim gsm was?
Is dit bij iemand zo?
Ik heb een singel sim toestel 😞

• Apprentice
  • February 3, 2016
Hallo
Ik dacht dat de huawei g8 met de actie van proximus (49 euro/24 maand abo) een dual sim gsm was?
Is dit bij iemand zo?
Ik heb een singel sim toestel :-(

Zijn blijkbaar allmaal singel sim toestellen

Jan_0141
  • Practitioner
  • February 24, 2016
Ik heb nu ongeveer 6 mnd de huawei G8.
Over het algemeen tevreden van het toestel. Ik kom van de oneplus one.
Het uiterlijk van de phone is schitterend. ik heb de goudkleurige versie genomen en het ziet er een fancy phone uit.
Het scherm is heel helder en lijkt in mijn ogen een beetje afgerond ook al is het niet zo.
De vingersensor werkt snel, een TOP sensor, zonder meer.
Camera is ook top.
Mijn batterij gaat ruimschoots 1 dag mee, soms 2 dagen als ik geen spelletjes heb gespeeld.
Toch ondervind ik een paar nadelen en wel de volgende:
* De emui schil... in mijn ogen... rommelig, kinderlijke iconen en geen app drawer.
Dit heb ik opgelost door nova launcher te installeren.
* Notificaties op mijn lockscreen... Ik krijg ze niet actief, apps staan op beschermd en bij notificatie instellingen staat alles juist... maarwerkt NIET....
Dit heb ik opgelost door flotify te installeren.
Door het installeren van die apps heb ik de indruk dat mijn phone na een tijdje wel wat begint te haperen, maar dit kan je dan weer oplossen door de voorgeïnstalleerde "telefoonbeheer app".
Als er iemand oplossingen heeft voor het notificatie probleem... shoot! want vind het altijd zonde om daarvoor aparte apps te moeten installeren.

Over het algemeen wel tevreden van deze phone... zeker van de looks en camera!
Wacht wel op Marshmellow....