Voorzien in  2024 de V7c-tv-decoder.De box wordt groener en maakt via Wi-Fi verbinding met de modem, waardoor de netwerkkabel overbodig wordt.

  • 24 September 2023
  • 23 reacties
  • 6945 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Voorzien in  2024  V7c Decoder -TV Box

Bron: Proximus prépare un nouveau décodeur TV qui supprimera un câble encombrant - L'Avenir (lavenir.net)

Proximus prépare un nouveau décodeur TV  V7c  qui supprimera un câble encombrant

Le controversé décodeur TV Proximus V7 sera prochainement remplacé par une version revue, corrigée et améliorée. Le boîtier sera plus vert et se connectera au modem en Wi-Fi, faisant ainsi l’impasse sur le câble réseau.

 

Vertaling naar het Nederlands uit het artikel van  de krant L’Avenir

Proximus bereidt een nieuwe V7c-tv-decoder voor die een omslachtige kabel zal elimineren
De controversiële Proximus V7 TV-decoder wordt binnenkort vervangen door een herziene, gecorrigeerde en verbeterde versie. De box wordt groener en maakt via Wi-Fi verbinding met de modem, waardoor de netwerkkabel overbodig wordt.

 

Provider Proximus heeft zojuist zijn nieuwe ambities onthuld om voorop te lopen in het digitale tijdperk. Tijdens zijn persconferentie stelde Proximus zijn nieuwe decoder en zijn nieuwe tv-interface voor: Pickx.
De Proximus TV-decoder V7 (versie 7), gepresenteerd in juni 2019, vertraagd en op grotere schaal verspreid vanaf juli 2020, zal binnen enkele maanden een stapje opzij doen ten gunste van zijn opvolger.

Operator Proximus rondt op discrete wijze de lancering af van een nieuwe tv-decoder op basis van het Android TV-besturingssysteem, de tweede in zijn soort na de V7-box (versie 7) uit 2020. Codenaam: V7c. Specificiteit: Wi-Fi om verbinding te maken met de modem (internetbox, b-box, enz.). Uitleg en details.

Verwacht begin 2024


Zal de V7c, die momenteel in de maak is als opvolger van de controversiële V7, deze problemen oplossen? Wij mogen dat met recht hopen.

Wanneer ?

“We willen het begin 2024 lanceren”, bekent Proximus. De exploitant werpt het vooruitzicht op een “efficiëntere” doos, bestaande uit meer gerecycleerde materialen, die minder energie verbruikt. De belangrijkste nieuwigheid? Wi-Fi-connectiviteit.

Anders gezegd: de Proximus V7c TV-decoder zal via Wi-Fi verbinding kunnen maken met de modem of Wi-Fi Booster, in plaats van de Ethernet-(netwerk)kabel om de verbinding te garanderen. Eén kabel minder wordt altijd gewaardeerd.

De V8 die wordt bestudeerd en een technologische verschuiving die alles zou kunnen veranderen.


Naast de ontwikkeling van de V7c werkt Proximus al aan het volgende decodermodel. De V8 moet allesbehalve een simpele evolutie zijn van de V7 en V7c.

In focus: een complete verandering in het uitzendmodel van de digitale televisiedienst van de operator, van het IPTV-model naar het Full OTT-model.

Deze verschuiving zal verre van triviaal zijn. In absolute termen zou Proximus hierdoor veel gemakkelijker een “enig” tv-abonnement op de markt kunnen brengen, zonder de verplichting om ook een internetabonnement te nemen.

Hoe nuttig zou zo’n strategie zijn? Stop de vlucht van tv-klanten.

Het afgelopen jaar is Proximus getuige geweest van de erosie van zijn abonneebestand voor zijn digitale televisiediensten: 1.732.000 klanten eind maart 2022 vergeleken met 1.697.000 eind maart 2023 (-2,02%). “Voor de V8 en de strategie om Full OTT te gaan zijn dit ontwikkelingen die we nauwlettend in de gaten houden, maar die in dit stadium nog steeds vertrouwelijk zijn”, aldus Proximus.

bron: Proximus prépare un nouveau décodeur TV V7c qui supprimera un câble encombrant - L'Avenir (lavenir.net)


23 reacties

WTF ik wil helemaal geen toestel met nog eens wifi! Wat is dit ziekelijk denken? Ik leef nu al constant in een ongekend stralingsniveau! En een kabel minder? Werkelijk? Die wifi bridge wordt gevoed met nootjes zeker? Of of op zonnepanelen, jakkes dan toch met een (voedings)kabel. Numerous stultorum …

Reputatie 7
Badge +4

@Regulus indien deze toekomstige v7c zoals de in het artikel ook vermelde Ziggo mediabox next mini (in Nederland) naast WiFi ook een ethernet LAN aansluiting omvat, stelt er zich normalerwijze geen dergelijk probleem toch

Reputatie 3
Badge

Een ethernetaansluiting dient echter nog steeds te worden voorzien, aangezien niet iedereen degelijke betrouwbaar WIFI heeft, zie mijn geval !

Volgens mij moet je daar niet aan twijfelen dat er ook een ethernetaansluiting zal voorzien zijn zeker met de ervaring die PX al opgedaan heeft met de V7 verbonden met draadloze oplossingen die nog altijd voor meer problemen zorgt dan via rechtstreekse vaste ethernetverbinding.

@Regulus indien deze toekomstige v7c zoals de in het artikel ook vermelde Ziggo mediabox next mini (in Nederland) naast WiFi ook een ethernet LAN aansluiting omvat, stelt er zich normalerwijze geen dergelijk probleem toch

zendt de wifi radio in de v7c dan totaal geen signaal uit? 

Reputatie 7
Badge +3

Manufacturer​

Vantiva (Technicolor)

Code name

UIW4068PXM

 

Set up Box - UIW4068PXM

 

Certifications & Resources

Device Name Model Certification Type Certification Date UIW4068PXM UIW4068PXM Wi-Fi 2023-05-01

Wi-Fi Certification Details

Frequency Band 2.4 GHz; 5 GHz
Operating System Android 12
Wi-Fi Hardware wlan0
Wi-Fi CERTIFIED 6™
Wi-Fi CERTIFIED™ ac
WPA3™-Personal

 

Vantiva UIW4068PXM (device.report)

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

Proximus productmanagement kan u hierover (later) uitsluitsel geven; logischerwijze zou de WiFi-aansluiting  bij het gebruik van een ethernetkabelaansluiting op de betrokken eindapparatuur (client) moeten uitstaan (of kunnen uitgezet worden)

 

Edit:

de vraag is en blijft dus of er al dan niet een vaste ethernet LAN-aansluiting aanwezig is op de betrokken (toekomstige) Proximus setupbox

Jade: the future of the set-top box - Vantiva

Raar dat Proximus nog steeds Pickx app niet vrijgeeft voor google TV .

Dit apparaat (V8) heeft veel weg van  de mi TVbox S met dezelfde functionaliteiten.

Een gemiste kans om  klanten die afgehaakt  zijn terug te winnen.

Mvg Artie

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Raar dat Proximus nog steeds Pickx app niet vrijgeeft voor google TV .

Dit apparaat (V8) heeft veel weg van  de mi TVbox S met dezelfde functionaliteiten.

Een gemiste kans om  klanten die afgehaakt  zijn terug te winnen.

Mvg Artie

 

 

@Artie. Vindt ik ook maar er zijn al meer gemiste kansen, de gratis datasim en aanpassing basispakket tv met Fox, Eurosport 2 etc. Ga veel weg met de mobilhome dus een Pickx app zou ideaal zijn op de tv in de mobilhome 🤔

@Regulus indien deze toekomstige v7c zoals de in het artikel ook vermelde Ziggo mediabox next mini (in Nederland) naast WiFi ook een ethernet LAN aansluiting omvat, stelt er zich normalerwijze geen dergelijk probleem toch

zendt de wifi radio in de v7c dan totaal geen signaal uit? 

So what? wat wordt er verstaan onder die “wifi radio”? En de stralingsnivos zijn vergelijkbaar met full blast bridge wifi, nog daargelaten dat ik geen wifi bridge heb godzijdank! 

Als ik al de klachten van krakkemikkige wifi TV verbindingen hier bekijk dan zijn veel klanten beter af als ze eenmalig een 20 of 30 meter RJ45 kabel doorheen hun huis trekken!  (Wat ik vanaf dag 1 gedaan heb! Nooit problemen!)

Reputatie 7
Badge +1

@Regulus indien deze toekomstige v7c zoals de in het artikel ook vermelde Ziggo mediabox next mini (in Nederland) naast WiFi ook een ethernet LAN aansluiting omvat, stelt er zich normalerwijze geen dergelijk probleem toch

zendt de wifi radio in de v7c dan totaal geen signaal uit? 

So what? wat wordt er verstaan onder die “wifi radio”? En de stralingsnivos zijn vergelijkbaar met full blast bridge wifi, nog daargelaten dat ik geen wifi bridge heb godzijdank! 

Als ik al de klachten van krakkemikkige wifi TV verbindingen hier bekijk dan zijn veel klanten beter af als ze eenmalig een 20 of 30 meter RJ45 kabel doorheen hun huis trekken!  (Wat ik vanaf dag 1 gedaan heb! Nooit problemen!)

@Regulus. Bij mij liggen de kabels ook in mijn appartement. Werkt heel goed. Jammer dat PX altijd iets anders wil. Bij de MyProximus app, ben ik verplicht om de smart WiFi in te schakelen om mijn 4 toestellen te beheren. Waarom kan dat niet zonder deze smart WiFi. Dat ze dit eens aanpassen in de MyProximus app 🤔 Durf deze smart WiFi niet in te schakelen, alles werkt bij mij goed. Iets wat goed werkt pas je toch niet aan 😉

@Regulus indien deze toekomstige v7c zoals de in het artikel ook vermelde Ziggo mediabox next mini (in Nederland) naast WiFi ook een ethernet LAN aansluiting omvat, stelt er zich normalerwijze geen dergelijk probleem toch

zendt de wifi radio in de v7c dan totaal geen signaal uit? 

So what? wat wordt er verstaan onder die “wifi radio”? En de stralingsnivos zijn vergelijkbaar met full blast bridge wifi, nog daargelaten dat ik geen wifi bridge heb godzijdank! 

Als ik al de klachten van krakkemikkige wifi TV verbindingen hier bekijk dan zijn veel klanten beter af als ze eenmalig een 20 of 30 meter RJ45 kabel doorheen hun huis trekken!  (Wat ik vanaf dag 1 gedaan heb! Nooit problemen!)

@Regulus. Bij mij liggen de kabels ook in mijn appartement. Werkt heel goed. Jammer dat PX altijd iets anders wil. Bij de MyProximus app, ben ik verplicht om de smart WiFi in te schakelen om mijn 4 toestellen te beheren. Waarom kan dat niet zonder deze smart WiFi. Dat ze dit eens aanpassen in de MyProximus app 🤔 Durf deze smart WiFi niet in te schakelen, alles werkt bij mij goed. Iets wat goed werkt pas je toch niet aan 😉

Yep, ik heb die Proximus app op mijn IPad gezet, wat een hoop bagger! Niets werkt daar fatsoenlijk en ik vertik het om dat te gebruiken. Er staat dat mijn 2.4 Ghz Wifi goed werkt en die staat volgens mij zelfs niet eens aan op de Bbox3 … ik gebruik al jaaaren gewoon een externe router als WAP! En de wifi op de bbox3 staat dus uit (tenzij ze die zonder mijn weten aangezet hebben). 

Ik wil dus ook die “smart wifi” niet want meestal schakelt die dus bij de minste vermoede hapering over van mijn snelle 5Ghz band terug naar de pokketrage 2.4Ghz … Ik zet dat trouwens op mijn router zowel als op mijn extender gewoon uit … daardoor heb ik meestal niet ver van de 1300 Mbps op mijn laptop over wifi. (burst) 

je kan gemakkelijk controleren of je wifi uit staat, via de web interface van je bbox3, als je naar http:192.168.1.1 surft en inlogt als User en met Userwachtwoord dat op de sticker van je bbox3 staat en ook of smart wifi uit staat (= One SSID disabled)

je kan gemakkelijk controleren of je wifi uit staat, via de web interface van je bbox3, als je naar http:192.168.1.1 surft en inlogt als User en met Userwachtwoord dat op de sticker van je bbox3 staat en ook of smart wifi uit staat (= One SSID disabled)

Weet ik, heb dat jaaaren geleden gedaan, maar met De capriolen van Proximus updates/upgrades weet je maar nooit! Hoe kan die PX app op IPad anders een wifi status geven voor mijn 2.4Ghz netwerk? Door hallucinaties? Snuift dat ding iets wits?

Bij mij blijft in ieder geval gewoon One SSID uit staan, ook als ik de bbox herstart, enkel als ik de bbox reset dan moet ik die One SSID opnieuw uitschakelen

Reputatie 7
Badge +4

Een ethernetaansluiting dient echter nog steeds te worden voorzien, aangezien niet iedereen degelijke betrouwbaar WIFI heeft, zie mijn geval !

Deze wordt inderdaad nog steeds voorzien. Wat ze bedoelen is dat er een wifi-ontvanger ingebouwd is in de decoder waardoor je geen extra booster nodig hebt om je decoder via wifi aan te sluiten als je dat wil. 

Bedankt  HadewychT, dit bevestigd dan ook mijn vermoeden ;-)

Volgens mij moet je daar niet aan twijfelen dat er ook een ethernetaansluiting zal voorzien zijn zeker met de ervaring die PX al opgedaan heeft met de V7 verbonden met draadloze oplossingen die nog altijd voor meer problemen zorgt dan via rechtstreekse vaste ethernetverbinding.

 

Proximus wil de v7c decoder “begin 2024” lanceren. Is er reeds meer info over een concrete datum?

Ter info:
Bij nieuwe klanten werden er reeds geplaatst maar voor een decoder swap bv van een v7 naar v7c-wifi zou het nog wachten zijn tot ergens in 2024.

Reputatie 5
Badge +2

@rsca_rsca Tot op heden is er nog geen datum voorzien van release. Dit wegens de pilot nog steeds bezig is. 

@Martin Hij word inderdaad al bij nieuwe klanten geplaatst. Dit hoort bij de pilot die nu bezig is voor de V7C.

 

@Martin Hij word inderdaad al bij nieuwe klanten geplaatst. Dit hoort bij de pilot die nu bezig is voor de V7C.

 

@Michael V bedankt voor jou reactie. De nieuwe decoder wordt bij nieuwe klanten geplaatst: is dat ook bij degenen die op termijn verplicht moeten veranderen van decoder (bijvoorbeeld omdat ze een v5 harde schijf hebben)?

Ter info: Er zijn er wel die ook een V7C krijgen als ze een V6 decoder moeten omruilen om één of andere reden (problemen).

 

@Martin Hij word inderdaad al bij nieuwe klanten geplaatst. Dit hoort bij de pilot die nu bezig is voor de V7C.

 

@Michael Vbedankt voor jou reactie. De nieuwe decoder wordt bij nieuwe klanten geplaatst: is dat ook bij degenen die op termijn verplicht moeten veranderen van decoder (bijvoorbeeld omdat ze een v5 harde schijf hebben)?

 

Ter info: Er zijn er wel die ook een V7C krijgen als ze een V6 decoder moeten omruilen om één of andere reden (problemen).

 

@Martin Hij word inderdaad al bij nieuwe klanten geplaatst. Dit hoort bij de pilot die nu bezig is voor de V7C.

 

@Michael Vbedankt voor jou reactie. De nieuwe decoder wordt bij nieuwe klanten geplaatst: is dat ook bij degenen die op termijn verplicht moeten veranderen van decoder (bijvoorbeeld omdat ze een v5 harde schijf hebben)?

 

Hier dus, ik heb mijn V6 (die niet meer wou opstarten) zonet naar containerpark gebracht.
Gisteren in de vroege avond is  een V7c ter vervanging geleverd (binnen de 24u !!!!! )

Reageer