Vraag

TV hapert voortdurend

  • 15 March 2024
  • 9 reacties
  • 132 Bekeken

Sinds enkele weken hapert de tv uitzending om de haverklap. Zowel live als opgenomen uitzending.

Daarnaast werkt de wifi ook al een tijdje niet meer optimaal, waardoor ik geen videocalls meer kan maken zonder constante onderbrekingen. Het lukt enkel nog wanneer ik LAN-verbinding maak.

We zijn hier absoluut geen techneuten en hebben dus geen idee wat er aan de hand kan zijn.

 


9 reacties

@Wendy.verle je zou al kunnen proberen door eens je bbox te resetten

→ Reset je b-box/Internet box | Proximus

Reputatie 7
Badge +4

@Wendy.verle Ik heb je wifi uitgemeten en zie 2 toestellen die veel vragen van je wifi omdat ze veel data verbruiken en niet op de beste plaats staan om een goede verbinding te hebben met je modem, nl een Siemens en Hon Hai. Als het mogelijk is om ze via kabel aan te sluiten, of dichter bij de modem te zetten, zal dit je wifi al kunnen verbeteren. Als dat niet kan zal het nodig zijn om een booster (versterker voor je wifi) te plaatsen. 

Hier alvast nog enkele tips om je wifi te verbeteren. 

Ik zie dat je decoder niet rechtstreeks verbonden is met je modem, maar via een extra toestel. Dit kan een switch zijn, of een PLC (rechthoekig wit bakje in het stopcontact). Kan je eventueel testen met een rechtstreekse kabel tussen je modem en decoder ? 

Hier meer info om de bekabeling te controleren. 

Beste,

Wat de wifi betreft, het toestel van Siemens is vermoedelijk onze vaatwasmachine. Hoe kan dat nu veel wifi vragen?

Die 'hon hai' ken ik niet, geen idee wat dat is. We hebben bovendien al Wifi booster via twee Google Nest toestellen. Toch kan ik de laatste 2 maanden geen vlotte videocalls via Teams meer doen via wifi. Erg vervelend als je van thuis werkt.

 

Wat de tv betreft, ondertussen al de bbox gereset en nadien ook de decoder V5 compact gereset. Tv blijft haperen.

De decoder zit inderdaad niet rechtstreeks verbonden met bbox, maar via switch. Ik kan eens proberen rechtstreeks te verbinden, maar dan kan ik de Google Nest noch PlayStation aansluiten. Dus das geen definitieve optie.

Ondersteunt die switch IGMP snooping?

Zou inderdaad best zijn als je een tijdje de decoder zou rechtstreeks kunnen aansluiten op de bbox om uit te kunnen vissen of TV dan nog blijft haperen.

Sinds enkele weken hapert de tv uitzending om de haverklap. Zowel live als opgenomen uitzending.

Daarnaast werkt de wifi ook al een tijdje niet meer optimaal, waardoor ik geen videocalls meer kan maken zonder constante onderbrekingen. Het lukt enkel nog wanneer ik LAN-verbinding maak.

We zijn hier absoluut geen techneuten en hebben dus geen idee wat er aan de hand kan zijn.

 

IGMP Snooping? Wasda? Goed bezig Martin ;)


@Wendy.verle Het gebeurtt sinds een paar weken, zou het je verder helpen als je kan zeggen wat er is gewijzigd (nieuw) in je apparaten?
Je moet weten dat vele moderne apparaten vifi wifi worden ge-updated, mogelijk ook je vaatwasmachine. Is dit toestel mischien ekel weken geleden aangschaft? Eens je handleiding bekijken?
Hon Hai is gekend voor Foxcom producten, dat zijn allerlei electronica zoals modems, pc onderdelen, smartphone onderdelen (ook Apple), enz. die wereldwijd worden toegepast.

In het kort uitgelegd:

Als de switch IGMP snooping ondersteunt, dan kan deze switch het communicatie van de TV Box interpreteren. En zal dan het tv signaal alleen doorsturen naar de poort van de switch waar een tv box op zit. Wat de kwaliteit van het signaal ten goede komt.

Dus daarom o.a. het voorstel van HadewychT om de TV box eens rechtstreeks op de Internetbox aan te sluiten.

Het is trouwens altijd het beste als je niet direct weet of vindt van waar het probleem zou kunnen komen van zoveel mogelijk oorzaken/apparaten ervan tussen halen als mogelijk is.

Als het dan beter is zonder switch tussen TV box en internet box kan je in de instellingen van de switch gaan kijken of IGMP snooping kan ingeschakeld worden of ingeschakeld staat.

Ter info, onze vaatwasmachine hebben we al jaren. Geen wijziging hier. Onze tieners hebben idd iphones (ook al een tijdje) en verbruiken veel wifi, maar niet overdag als ze op school zijn. Dat kan dus het probleem niet veroorzaken als ikzelf ah werk ben.

De switch thv de tv is al behoorlijk oud, maar alles functioneerde altijd goed. Of die IGMP Snooping ondersteunt, zou ik niet weten.

Eerlijk gezegd, vind ik het toch straf dat men verwacht dat elkeen van al die technologie op de hoogte is om alles zo maar zelf op te lossen.

Alle proximustoestellen (bbox en decoder) zijn hier al jaren oud, maar er wordt daar niet eens aangeboden om iets te vernieuwen, terwijl alles duidelijk razendsnel evolueert en we bovendien een aardige som voor internet en televisie betalen …

 

Soit, voor de tv zullen we proberen om rechtstreeks eens te verbinden, als tijdelijke oplossing voor dat probleem.

 

Alvast bedankt aan diegene die hier antwoordden.

…..

Eerlijk gezegd, vind ik het toch straf dat men verwacht dat elkeen van al die technologie op de hoogte is om alles zo maar zelf op te lossen. ……

@Wendy.verle

Ter info: Proximus kan uiteraard altijd een technieker sturen maar als die bv zou vaststellen dat het probleem niet bij Proximus zit of m.a.w. het probleem niet in de apparatuur of bedrading van PX zit dan zal die kosten moeten aanreken.
Daarom kan het o.a. interessant zijn om dit verder eerst zelf eens proberen uit te vissen waar de fout evt. zou kunnen zitten en daarvoor zijn er ook forumleden die je proberen hierbij verder te helpen in de mate van het mogelijke.

 

Wij brengen gewoon van op een zekere afstand en zonder direct zicht op de situatie ook maar mogelijkheden aan, hoor. Wij weten niet hoe je thuisnetwerk is opgebouwd en wat 2 maanden geleden mogelijks gewijzigd is en er haperingen zijn gekomen.


De Bbox3 (ik veronderstel dat je er nog zo één hebt) is nog niet uitgefaseerd en een nieuwere en snellere internetbox met wifi6 gaat niets bijbrengen als je downloadsnelheid (de aanvoer van internet) niet kan volgen. Als blijkt dat die Bbox toch de oorzaak is van de haperingen zullen de PX medewerkers je wel een ander exemplaar bezorgen. Maar aan hun metingen is hen niets opgevallen.
Daarbij, het kan ook de aan switch liggen want je schrijft dat die behoorlijk oud is. Mogelijk bevat die Foxcom/Hon Hai componenten (wat in de lijn zou liggen met antwoord van @HadewychT ) ?

Wat je wifi aangaat: mischien kan je eens een aantal speedtests doen op verschillende  momenten? Misschien ook bekabeld en niet bekabeld (verschil snelheid tussen LAN en Wifi),
https://pxs.speedtestcustom.com/
 

Je zou ook kunnen inloggen in je Bbox (192.168.1.1) om te zien welke apparaten op wifi zijn aangesloten.

Reageer