Vraag

Tv Decoder

  • 2 July 2023
  • 13 reacties
  • 286 Bekeken

Hallo

 

Op oa 2de hands/markten zijn Proximus tv decoders te vinden, als ik zo eentje koop kan die geactiveerd worden als 2de decoder en moet daar dan nog maandelijks huur voor betaald worden?


13 reacties

Reputatie 1
Badge

Jaren lang hebben wij eigen decoders gehad en zijn ook altijd vrijgesteld geweest van huur maar de V7 is blijkbaar iets anders.

Bij ons rekent Proximus alsnog huurgeld aan. Stond ineens als extra bedrag op de factuur zonder een woordje uitleg. Als ik mijn oude decoder weer wilde gebruiken dan moesten wij de 2 V7 decoders naar Proximus terug sturen. Met geen mogelijkheid de telefoniste kunnen laten inzien dat we de 2 decoders zelf hadden gekocht en betaald. Na uiteindelijk nogmaals reclameren een begripsvollere medewerker gehad maar huur moest er worden betaald als wij de V7 decoders bleven gebruiken. Zodoende dus al maanden huurbijdrage voor iets wat wij zelf hebben betaald. Een beetje de wereld op zijn kop maar voor Proximus dus niet.

Ter info: ik heb hieromtrent al verschillende verhalen gehoord dat er sommigen zijn die een tweede aangekochte decoder aansluiten er niks aangerekend word en dan zijn er die wel moeten betalen, ik vermoed dat het afhangt in hoeverre de aansluiting van de tweede decoder al dan niet gedetecteerd wordt door hun systeem.
Het is wel zo dat als je in hun systeem zit met een aangekochte (eerste) decoder, die je vroeger nog kon aankopen bij PX, je nog niet moet betalen hiervoor.  Maar als je nu een tweede wilt aansluiten die je nu tweede hands gekocht hebt je wel kans loopt dat dit gedetecteerd wordt en je er zal voor aangerekend worden (aangezien er geen decoders meer verkocht worden door PX zelf) 

Maar om er zeker van te zijn zou er best eens een officieel antwoord komen van een Proximus moderator zelf hier op het forum, hoe de vork juist in de steel steekt!

Reputatie 1
Badge

Wij hadden vanaf het begin van de TV via Proximus al snel 2 aangekochte decoders, dat is altijd vlekkeloos verlopen. Telkens een nieuwere decoder op de 2de hands markt aangekocht en nooit een probleem bij Proximus. Tot aanschaf van de V7 decoders. Plots dus een maand of wat na aankoop een aanrekening op de factuur. Na contact zoals beschreven een persoon die zelfs de verbinding verbrak na een discussie dat wij onze zelf aangekochte decoders dus moeten inleveren bij Proximus indien we niet akkoord gingen om te betalen. Inderdaad had het systeem de V7 decoders gedetecteerd en bleek betalen voor onze eigen aangekochte decoders de enige mogelijkheid, ofwel de oudere decoders weer te gaan gebruiken. Te gek voor woorden maar het is zeer moeilijk discussiëren met een helpdeskmedewerkster die het gelijk predikt.  

Je had waarschijnlijk ook nog een oud pack als je niet moest betalen voor de twee aangekochte decoders, want met de nieuwe packs zoals flex betaal je eigenlijk al default voor je eerste decoder of anders gezegd die zit al in je pack verrekend. Als je dan nog een tweede decoder bij wilt moet je daar nog eens 8€ voor bijbetalen per maand.

Reputatie 1
Badge

Wij hebben “Familus” als pack. V7 decoders zijn altijd te betalen te betalen zeiden ze aan de telefoon. Er staan er online nog heel veel te koop maar al die mensen zullen dus een kat in de zak kopen zo lijkt het.

Maar als je zo’n v7 decoder niet inlevert zal er volgens mij al vlug 200€ en mss meer aangerekend worden door Proximus , dus moeten die dan zeker ook zoveel vragen als ze er niets willen aan verliezen?

Reputatie 1
Badge

Maar de decoders heb ik zelf betaald. Die zijn dus niet van Proximus, hoezo zou ik die dan moeten betalen aan Proximus? Op 2dehands staan er genoeg te koop, tel er zo al 5 stuks.

Ik bedoel die mensen die ze te koop stellen, dat zijn toch v7 decoders van Proximus, want naar mijn weten heeft niemand anders V7 decoders. Dus in dit geval zullen die mensen die ze verkopen toch van Proximus vroeg of laat die V7 decoder moeten betalen of zie ik het dan totaal verkeerd?

Reputatie 1
Badge

Nee, dat zou ik ook denken maar er blijven er te koop aangeboden worden.

Reputatie 7
Badge +4

expenses_indemnities_cse_nl~2023-01-03-11-10-06~cache.pdf (proximus.be)

een decoder niet terugsturen = 149 euro

ik vermoed dat vermits er geen decoders meer verkocht worden door Proximus, u bij de activatie van een dergelijke 2ehandsdecoder zo wie zo het risico loopt huur te moeten betalen en er derhalve tot nader order best afblijft van een dergelijk 2ehandsaanbod (indien identificatie dient te gebeuren op basis van MAC address en/of het aantal decoders op de lijn  wordt verhoogd)

in een ontwerprichtlijn van het BIPT van eind 2022 die tot nader order dode letter blijft (beslissing in 2024?) was er sprake van vrije keuze en van de modem en van de “setup box” (cfr. EU richtlijn vrije keuze van eindapparatuur) 

Raadpleging over een ontwerpbesluit betreffende de identificering van het netwerkaansluitpunt voor de breedbanddiensten en TV-diensten | BIPT

Qua prijs 149€ valt dit nog mee en als er voor een tweede hands ook zoveel gevraagd zou worden, dan nog zou hij in  ± anderhalf jaar terugverdiend zijn, maar als je lang door mazen van het net zult kunnen glippen dat is een andere vraag ;-) 

Reputatie 7
Badge +3

@Jimmyr 

In theorie zijn er geen gekochte decoders; Proximus verhuurt ze

Praktijk wijst dus idd wel wat anders uit , ? via aankoop 2de hands etc.

Hoe ze dat geregeld hebben? geen idee: zoals hierboven ook al vermeld: bij opzeg moet toestel immers teruggestuurd, bewijs geleverd bij problemen, of betaling 149 euro van toestel indien het ontbreekt. 

Van het ogenblik dat de centrale decoders detecteert, worden ze idd aangerekend (de eerste  zit automatisch in pack, anderen mits aparte betaling)

bij gekochte decoders blijft steeds de discussie bij defecten: proximus ruilt bij defect alleen gehuurde decoders… en iedereen wil toch graag zijn defecte decoder ruilen, wat niet kan bij een gekochte…

Dus ja: als je een decoder via (zwarte ) markt koopt, zal die ook betalend worden als hij wordt geregistreerd, in huur per maand

groeten

Tina

 

 

Reputatie 1
Badge

Ze zouden er nog rijk kunnen worden dankzij Proximus om oude decoders te gaan verkopen op die veilingsites, gelukkig hou ik me daar niet mee bezig heb al werk genoeg met mijn eigen werk, dat proximus dat maar eens ga onderzoeken, ex abonnees die hun v5, v6 of v7 decoders gaan verkopen via veilingsites, dat ze daar dan die abonnees ook maar extra kosten voor aanrekenen, maar niet bijvoorbeeld iemand die problemen heeft met zijn tv extra apparatuur gaan aanrekenen, omdat de rest verouderd is en buitengebruik is, zo kon ik nog blijven en blijven genieten van storingen, dat viel bij mij wat in het verkeerde keelgat, die happy huisbezoeken zijn ook verleden tijd zeker als je eens Proximus nodig had omdat iets niet meer naar behoren werkte? En wat doet dat bericht op mijn tv om energie te besparen start de decoder wat trager op, dankzij de groene partij zeker? Wel, ik verzeker jullie om geld te besparen he, zal ik ook eens kijken wanneer ik jullie de volgende keer kan betalen, ‘t is ook voor mij crisis! Ben ik duidelijk! Wordt toch eens goedkoper Proximus? Hoelang zal dat nog duren?

Tim

Reageer