Skip to main content

Dag iedereen, ik heb een paar vraagtekens in m’n hoofd. Binnenkort wordt m’n nieuwe LG OLED 65” G4 tv geleverd, mooi dingetje aan de muur om hopelijk in 4K te kunnen kijken. Ik had eerder een simpele HD tv met daaraan de Proximus Android Box via een “high speed hdmi with ethernet” kabel (staat letterlijk zo erop, geen idee of dit nu hdmi 1.4 of 2.0 is, zeker geen 2.1 neem ik aan), en van de Android Box via een Devolo stopcontact setje 2 cat 5e utp kabels naar de Bbox 3V+.

Is dit alles genoeg om 4K te verkrijgen op de nieuwe tv met de Android Box (dat is de v7 waar vaak naar gerefereerd wordt neem ik aan)?

• UTP cat 5e? Of cat 6a nodig ergens ertussen?
  • HDMI high speed with ethernet (met gouden plugs)? Of een nieuwe HDMI kabel nodig (neen, er zat geen bij de Android box die ingewisseld is voor ouder v4 of v5 model). Ik heb er nog een waar “premium high speed/HEC” op staat (wel met zilveren plug ipv goud), deze is mogelijks beter?…

Wat kan ik trouwens verwachten van de Android Box in 4K?

Gewone televisie (VRT, VTM, Play4, ...) of is dat helemaal niet in 4K?

Ingelogd op Disney+ via de Android Box, zou wel films en series in 4K hebben zie ik soms.

@Tim.V de tv kanalen zijn max 1080i dus geen 4K, als je netflix of disney+ kijkt (mits het duurste abbo waar 4K in zit) hebt kan je wel 4K verkrijgen.

beste is het op 1080i te laten staan en de tv de opwaardering te doen, bij gewone tv zal je geen 4K krijgen omdat er nog geen 4K zenders zijn op de proximus tv.

4K tv staat nog ver achter in belgie op vlak van tv zenders…..

Bij gewone TV niet maar wel als je bv Netfix of Disney via de decoder zou gebruiken.

Dag iedereen, ik heb een paar vraagtekens in m’n hoofd. Binnenkort wordt m’n nieuwe LG OLED 65” G4 tv geleverd, mooi dingetje aan de muur om hopelijk in 4K te kunnen kijken. Ik had eerder een simpele HD tv met daaraan de Proximus Android Box via een “high speed hdmi with ethernet” kabel (staat letterlijk zo erop, geen idee of dit nu hdmi 1.4 of 2.0 is, zeker geen 2.1 neem ik aan), en van de Android Box via een Devolo stopcontact setje 2 cat 5e utp kabels naar de Bbox 3V+.

High speed HDMI kabel zal een 2.0  (4K)  zijn en Ultra high speed HDMI kabel  een 2.1 (8K).
Cat 5e tussen je devolo en decoder zal wel nog voldoen. Maar  PLC’ s kunnen goed werken maar het kan ook tegenslaan, want het is nog altijd via elektriciteitsdraden dat je de signalen verstuurt, waar soms stoorsignalen kunnen een slechte invloed hebben. Het is uiteraard altijd  aangeraden van de decoder rechtstreeks met utp kabel te verbinden aan de internet box, wat in de praktijk niet altijd evident is. Dus gewoon zelf eerst ondervinden of je eventueel last zou ondervinden met je PLC’s.

Is dit alles genoeg om 4K te verkrijgen op de nieuwe tv met de Android Box (dat is de v7 waar vaak naar gerefereerd wordt neem ik aan)?

Inderdaad wordt regelmatig als V7 aangeduid en V7C voor V7 compact deze laatste kan via wifi verbinding maken met de Internet box, mits het wifi signaal van de internet box daar sterk genoeg binnenkomt.

• UTP cat 5e? Of cat 6a nodig ergens ertussen? 
    Tegenwoordig wordt Cat 6a aangeraden gezien een glasvezel aansluiting ook al tot 10Gig kan aanbieden.
  • HDMI high speed with ethernet (met gouden plugs)? Of een nieuwe HDMI kabel nodig (neen, er zat geen bij de Android box die ingewisseld is voor ouder v4 of v5 model). Ik heb er nog een waar “premium high speed/HEC” op staat (wel met zilveren plug ipv goud), deze is mogelijks beter?…
    Bij de V7 decoder bijgeleverde HDMI kabel is van het type "Shielded High Speed HDMI Cable" welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteunt. (HDMI 2.0).
    “premium high speed/HEC”  kan je ook gebruiken voor 4K TV

Wat kan ik trouwens verwachten van de Android Box in 4K?

Gewone televisie (VRT, VTM, Play4, ...) of is dat helemaal niet in 4K?

De TV  zenders : resolutie = 1080 i 

Ingelogd op Disney+ via de Android Box, zou wel films en series in 4K hebben zie ik soms.

Inderdaad 

Superbedankt voor de antwoorden!

Hier LG C9 65” , Android 4k box met Cat6, Premium high HDMI… bedroevend beeld in vgl netflix4k/youtubeHD. Proximus blijft gewoon SD materiaal die kunstmatig upscaled wordt naar 4k blokken maar daar bovenop kunstmatig HDR  op SD source. Iedereen heeft continu de mazelen.

Tip: Installeer VRT Max / VTM Go / netflix/ Disney+ … rechtstreeks op je LG tv, dit geeft betere kwaliteit.

Iedereen heeft een top 4K/Oled/Qled tv en dan e, al die zenders blijven maar in flutkwaliteit uitzenden, verschrikkelijk is het.
Je moet al netflix ofzo hebben om 4K te kunnen hebben en ook daar compressen ze de boel ook nog eens omdat je anders teveel GB kwijt zou zijn als je zeer veel kijkt. 😉.

Wat kabels betreft; als mijne tv 2 ingangen 2.0 hdmi hebben en 2 2.1 hdmi ingangen hebben dan zal ik natuurlijk 2 2.1 hdmi kabels kopen, die hoeven geen 70 euro of meer te kosten, natuurlijk moede der geen toestel op aansluiten dan die maar 2.0 heeft aja…. je moet er een toestel op aansluiten best die wel 2.1 hebt (tenzij je niets hebt met 2.1).

Utp kabel is bij mij cat 7 of minstens cat 6a. Maakt dat allemaal een groot verschil? Geen idee, toch zal ik altijd het hogere in alles nemen, daar kunde niets fouts mee doen ;p.

Die apps op die tv box a leuk dacht ik; maar…...bij mij werken die apps niet bepaald optimaal.
Beste dat je doet e, zijn de apps op uw nieuwe tv installeren en zo kijken. Dat is echt het beste dat er is.
Zijn er paar apps die je niet hebt ofzo dan kan je eventueel nagaan of ze op de nieuwe google mediaplayer beschikbaar zijn of op de nvidia shield pro.
Ik heb alles thuis staan in deze, ik ben nogal streng in alles haha en lui ook.

Die google gebruik ik alleen voor de voetbal, staat daar op 4K 50hz ingesteld (wel voor de telenet app, log in via account van mijn ouders ;)).
De nvidia shield pro gebruik ik dan weer het liefste voor kodi te gebruiken en youtube.
En de apps op de tv; streamz en netflix enz… meestal dus via de tv dat ik beter vind werken.

PS; het is in feite onnozel om hdmi 2.0 nog te kopen als je ziet dat de hdmi 2.1 ong evenduur zijn geworden 😉. Zelfde voor de utp kabels, dat kost nauwelijks duurder een bv cat 7 vs een cat 5e.

Reageer