Vraag

probleem TV, samsung tv valt spontaan uit, zwart scherm + slechte wifi

  • 29 January 2021
  • 26 reacties
  • 3572 Bekeken

Dag iedereen,

Wij zijn heel recent verhuisd naar onze nieuwe woning. We waren de jaren ervoor Telenet klant. Nu dus naar proximus overgestapt met flex abonnement. 

Op maandag 25/1 kwam een proximus technieker alles aansluiten. Dus digitale TV en internet. 

Alles leek perfect te werken maar we ondervinden nu problemen met onze TV. Na enkele uren tv, bv 2u-3u valt de tv plots uit. We krijgen een zwart scherm en kunnen niets meer doen. Als ik dan met de afstandsbediening de tv terug aanleg kunnen we weer zonder problemen verder tv kijken. (enkel heel vervelend als je de functie terugkijken gebruikt, dan moet je terug van nul starten bij een programma zonder dat we kunnen doorspoelen.)

Al elke avond dat we tv keken viel onze tv 1 keer uit. Zwart scherm, tv aanleggen en weer verder kijken. Hoe kan dit komen? Ons TV toestel is een Samsung Qled 55qt60. Dit TV toestel is ook maar 1 week oud en dus splinternieuw. 

 

Alsook is ons Wifisignaal vaak onstabiel. We hebben 1 Wifibooster die boven staat in een slaapkamer op de verste afstand van de Bbox. 

Als wij in de living zitten (waar tv hangt) hebben wij vaak maar 1 streepje wifi. En altijd kiest de gsm 4G boven wifi in onze woning. Ook boven krijgen we vaak melding dat er geen wifi is. Dus de wifi in onze woning is nog niet voldoende. Onze woning betreft een nieuwbouw met betonnen muren en dik geïsoleerd. Wifi is op te lossen met nog een booster denk ik? 

Maar wat met onze TV? Doen wij iets verkeerd? Ik heb nu als test vanmorgen onze TV op ambient mode gezet en proximus decoder ligt af (rood lampje). Om te testen of het niet aan ons toestel kan liggen. Als de tv nu vandaag niet uitvalt ligt het dan wellicht aan proximus veronderstel ik. 


Alvast bedankt voor de hulp!


26 reacties

Al elke avond dat we tv keken viel onze tv 1 keer uit. Zwart scherm, tv aanleggen en weer verder kijken. Hoe kan dit komen? Ons TV toestel is een Samsung Qled 55qt60. Dit TV toestel is ook maar 1 week oud en dus splinternieuw. 

Heb je instellingen op de tv reeds bekeken of er een instelling staat dat de tv na zoveel tijd automatisch uitschakelt!

Alsook is ons Wifisignaal vaak onstabiel. We hebben 1 Wifibooster die boven staat in een slaapkamer op de verste afstand van de Bbox. 

Soms kan het helpen door de booster wat te verplaatsen (dichter naar de bbox toe) 

 

Maar mss is het beter dat de proximus  forummedewerkers overwegen om een technieker langs te sturen om alles eens na te trekken, maar dat laat ik aan hen over.

 

 

Reputatie 6
Badge +3

U zegt dat u een zwart scherm krijgt en als u nadien de TV terug aanlegt dat u verder kan kijken. Valt de TV dan uit of in stand-by? Of krijgt u een zwart scherm maar ziet u nog meldingen of andere items zoals HDMI zender of het tijdstip?

 

Als de TV in stand-by gaat of uit gaat, kan het zijn dat een soort timer afgaat na verloop van tijd en het in standby zet. Als de TV vandaag niet vanzelf uit valt, dan zal het de instelling op onze decoder zijn. Laat ons weten en we zullen zeggen hoe u dat op de decoder kunt uitschakelen. Moest de TV zonder decoder nog eens uitvallen, dan kan het zijn dat uw nieuwe TV een sleeptimer standaard heeft ingesteld.

U zegt dat u een zwart scherm krijgt en als u nadien de TV terug aanlegt dat u verder kan kijken. Valt de TV dan uit of in stand-by? Of krijgt u een zwart scherm maar ziet u nog meldingen of andere items zoals HDMI zender of het tijdstip?

 

Als de TV in stand-by gaat of uit gaat, kan het zijn dat een soort timer afgaat na verloop van tijd en het in standby zet. Als de TV vandaag niet vanzelf uit valt, dan zal het de instelling op onze decoder zijn. Laat ons weten en we zullen zeggen hoe u dat op de decoder kunt uitschakelen. Moest de TV zonder decoder nog eens uitvallen, dan kan het zijn dat uw nieuwe TV een sleeptimer standaard heeft ingesteld.

 

Bedankt voor uw reactie. Ik heb nu sinds 7u45 de ambient mode op staan op de tv. Er projecteert nu een foto op het scherm die zou fungeren als “kunstwerk”. De tv is sinds dan nog niet uitgevallen. Het zal dus aan proximus liggen vermoed ik. De TV is nu dus nog in die 5 uren niet uitgevallen. In die tijdspanne is de decoder uitgeschakeld en toont een rood lampje.  De TV zelf schakelt zich dus niet uit lijkt me. 

Reputatie 4
Badge +2

Op een Samsung TV is er een instelling die de TV automatisch uitschakelt na een bepaalde tijd .

Zie pagina 115 en 116 van de e-manual van Samsung.

 

ja maar volgens de laatste uitleg van TS is dit niet het geval !!

Reputatie 4
Badge +2

@Martin 

Ik denk dat TS eens grondig de e-manual moet doornemen en naar alle instellingen kijken, in ambient mode blijft de TV altijd aan.

https://www.samsung.com/be/support/model/QE55Q60TASXXN/

Ach ja oké :thumbsup_tone3:

@Martin

Ik denk dat TS eens grondig de e-manual moet doornemen en naar alle instellingen kijken, in ambient mode blijft de TV altijd aan.

https://www.samsung.com/be/support/model/QE55Q60TASXXN/

Bedankt voor de tip, ik bekijk straks om zeker alles na te zien of de tv zichelf niet uitschakelt idd. Ik deed de ambient mode om te zien of er geen slecht contact met de voedingskabel was. Dat kan ik nu al uitsluiten. Zal nu eens door de menus gaan ivm slaapstand of energiebesparende stand. 

Ondertussen alles bekeken in de instellingen van de Samsung Tv zelf. Daar stond alles ivm eco stand of slaapstand al uitgeschakeld. 
 

Nu zijn we tv aan het kijken en weeral 4 keer voorgehad dat we een zwart scherm krijgen. De tv schakelt zich wel blijkbaar niet uit. Als we op knoppen drukken op de afstandsbediening, dan blijkt onze tv niet uitgeschakeld. Het is Proximus die een zwart scherm toont. We kunnen dit enkel oplossen door op stop te drukken en opnieuw te herbeginnen en door te spoelen waar de waren. De foto ik bijlage krijgen we als we op de afstandsbediening drukken. Er klopt dus iets niet met Proximus tv. Is dat de verbinding die weg valt?
 

De WiFi is ook problematisch. Telkens valt de WiFi weg op de gsm als je rond loopt in huis. Er staat al 1 wifibooster in een slaapkamer boven. Moeten wij dan in elke kamer een booster beginnen plaatsen? Ik probeer maandag te bellen naar Proximus.

 

je zit met een v7 decoder zeker?

gebruik je de originele HDMI kabel die bij de v7 decoder geleverd was.

je zit met een v7 decoder zeker?

gebruik je de originele HDMI kabel die bij de v7 decoder geleverd was.


ja is een v7 decoder. 

Nee het is wel een andere die ik moest nemen. De HDMI kabel die de installateur mee had was te kort. (Tv hangt aan muur) het is een HDMI kabel die ik voordien gebruikte en die zou moeten werken. De installateur vroeg me of ik zelf eentje had en bij deze dan die genomen. Kan dat aan die HDMI kabel liggen? 

Er zijn er verschillenden die problemen hadden met zwart beeld en die hun oude HDMI kabel gebruikten van hun vroegere oude V5 decoder en dat dit dan wel opgelost was door de originele v7 HDMI kabel te gebruiken, dus inderdaad het zou kunnen de reden zijn.

Ik gebruik nu een HDMI kabel die gewoon niets te maken heeft met Proximus. Is een kabel waarmee de PS 4 aangesloten was. Ik ben nog nooit Proximus klant geweest. Is een HDMI kabel niet gewoon een HDMI kabel trouwens? Gebruikt Proximus dan een speciale HDMI?  Ik zal moeten iemand laten komen van Proximus dus best. Dan kan de WiFi ook bekeken worden. Ik geef het hem dan ook nog eens mee ivm de HDMI. 

Er is zeker verschil in HDMI kabels 

bijgeleverde HDMI kabel is een versie 1.4 kabel type "Shielded High Speed HDMI Cable"
welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteund.
https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface#HDMI_1.4


als ik nu via Proximus naar Netflix wil kijken krijgen we nu constant deze melding met foutcode tvq-pv-101. Via Samsung naar Netflix kijken met WiFi, geen foutmelding. 
 

Wat is dat allemaal zeg… 5 Jaar klant geweest bij Telenet en nooit of te nimmer storingen gehad. We moesten nu naar Proximus gaan omdat onze paddenstoel van Telenet stuk gereden is. Amai wij hebben eigenlijk nog geen uur ontspannen tv kunnen kijken. Hiervoor gaan we dus geen 104€ per maand betalen. Wat een lachtertje is dit zeg. 

Mss de cookies via de decodermenu eens verwijderen 

De Prox medewerkers komen pas morgen terug langs

Reputatie 4
Badge +2

@David Deman 

Er is wel degelijk verschil tussen HDMI kabels, heb ik zelf ondervonden met mijn Samsung 4K TV.

HDMI 2.1: 4K120, 8K60, slimme game-modes en beter geluid voor TV - HDMI 2.1: 48 Gigabit per seconde - Hardware Info

Heb deze gekocht en sindsdien geen problemen meer.

Cable Matters Ultra 8K HDMI-kabel van 48Gbps in pakket van 3 stuks met ondersteuning voor 8K 120Hz en HDR voor PS5, Xbox Series X/S, RTX3080/3090, Apple TV en meer - 2 meter: Amazon.nl

 

Is in de praktijk ook bewezen geweest hier door verschillende  Prox klanten op het forum, die na vervanging door de originele meegeleverd UHD HDMI kabel bij de V6 en V7 ook van hun beeldproblemen af waren.

@Jan had je met de bijgeleverde v7 HDMI kabel dan ook beeldproblemen zodat je die Ultra 8K aangekocht hebt of was het voor een ander reden?

Reputatie 4
Badge +2

@Martin   Ik heb geen V7 decoder, maar ik had problemen met mijn nieuwe Samsung 4K TV en een Sony AV receiver.

Het signaal (beeld + klank) van de V5 decoder gaat via de AV receiver Sony naar de TV.

Reputatie 7
Badge +4

@David Deman Ik heb je lijn nagekeken en er zijn wel wat foutjes op te zien die deze problemen zouden kunnen veroorzaken. Voor de TV is het gebruik van een juiste type HDMI inderdaad ook wel beldngrijk bij de Android decoder. Ik zie dat er al een afspraak geboekt is met een technieker om dit na te kijken. Hopelijk is daarna alles opgelost.

Vanmorgen kwam een technieker langs. Die heeft ons niet kunnen verder helpen. Het zou liggen aan de kabelaansluiting van de straat tot aan de rooilijn. De lasser zou dit verkeerd geplaatst hebben. Dit bleek uit testen op de straat. Aan de bekabeling in onze woning zou het niet liggen. Wij kregen een nieuwe v7 decoder die nu nog veel slechter werkt. Het beeld valt nog veel meer uit en we kunnen opgenomen zaken niet bekijken of als we kunnen kijken zonder geluid. 
 

Er zou nu een “ lasser expert “ komen kijken maar de technieker kon niet zeggen wanneer. Ze zouden ons opbellen. Het is erg druk in onze regio blijkbaar…. we zijn dus geen stap verder. 

We zijn nu 2 weken verder. Ondertussen hebben wij nog geen enkele avond tv kunnen kijken zonder frustraties. Ook schiet onze tv nu vanzelf aan in de nacht…

Wij worden ook niet gecontacteerd wanneer de lasser expert zal komen. Ze gingen ons vrijdag bellen. Zonet gebeld naar 0800 en ze konden niet zeggen wanneer er iemand kan komen. Ze gaan ons bellen.

Ondertussen heb ik Telenet al de aansluiting buiten laten doen van de rooilijn tot de gevel. Eind deze week laat ik Telenet alles opzeggen als wij na 3 weken nog geen tv hebben. Wij gaan geen 104€ betalen per maand voor digitale tv van Proximus die waardeloos is. Ik laat me niet aan het lijntje houden hoor zeg. Wat een schande is dit. 

Probleem lijkt opgelost! 
 

Vanmiddag 40 min met iemand van Proximus gebeld die mij van op afstand geholpen heeft met instellingen. Hij heeft ook aanpassingen gedaan aan de decoder. Aan de leidingen buiten konden ze geen problemen zien. Dus die technieker had het bij het verkeerde eind vrijdag. Ik heb een nieuwe HDMI kabel eraan gehangen een 2.1 met goudkleurige tandjes van 30€. (Beste die ik kon vinden) 

Nu kijken we al 3 u tv zonder problemen. Fingers crossend! 

@David Deman weet je soms welke aanpassingen gedaan werden aan de decoder?

@David Deman weet je soms welke aanpassingen gedaan werden aan de decoder?

Dat weet ik niet echt. De proximus medewerker heeft alle lijnen buiten en binnen gecheckt en kon geen storingen zien. Er was ook totaal geen afspraak ingepland of in te plannen om een lasser expert te laten komen. De medewerker aan de telefoon zei dat de technieker geen afspraak kon inplannen omdat dit enkel kan als de metingen storingen geven. Die technieker zal het dus niet gevonden hebben en stak het dan maar op de buitenleidingen en maakte ons wijs dat er een lasser expert ging langskomen. Maar die ging er dus nooit komen. 

Gisteren belde ik nog eens om te vragen om alles nog eens te bekijken. Die persoon heeft dan erg lang met mij aan de lijn gehangen en mij zo geholpen. De medewerker heeft op afstand ook alles gereset en de wifi op afstand kunnen opnieuw instellen. Hij drong er ook op aan om een andere HDMI te proberen. Liefst een kabel die 4K ondersteunde en een kabel met goudkleurige kopjes. Daarvan zou de verbinding beter zijn. Na zijn aanpassingen en mijn nieuwe kabel hadden we gisteren voor het eerst een TV avond zonder storingen. Nu hopen dat het zo kan blijven. :)

Reageer