Beantwoord

opnames plots exact ipv 5 min vóór en 30 min nà

  • 1 October 2023
  • 27 reacties
  • 262 Bekeken

Zoals de titel al zegt.
Geplande opnames worden exact opgenomen, zonder reserve tijd vóór en na. Ttz, niet allemaal, de meeste.
Tot dusver nog niks gemist, geen programma dat te vroeg is begonnen of te laat (en dan zonder einde)

Is er iets gewijzigd aan de opnames en worden die gestart met een uitgezonden code?

icon

Beste antwoord door Pat52 3 October 2023, 13:10

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

27 reacties

Ja, ik heb dat ook opgemerkt maar het is niet op alle zenders. Heb het enkel gezien op de paar die ik bekijk en die onder Telenet vallen. Vreemd. Heb ook de indruk dat ze automatisch vertragingen in de uitzendtijd opvangen.

Reputatie 7
Badge +4

@Mutlie  Ik heb het hier getest en heb wel nog de extra tijd bij mijn opnames. Heb je dit voor bij bepaalde zenders of programma’s ?

Bij mij is er ook toch nog niet niks veranderd of zou inderdaad bij welbepaalde programma’s moeten zijn waar ik geen opnames van heb.

Maar het zou wel een heel mooie oplossing zijn voor opnames, want er zijn er in het verleden al heel veel geweest die om deze oplossing gevraagd hebben.

@HadewychT 
Ik heb geen idee of het voor meer dan 1 zender geldt, ik heb geen dagboek bijgehouden ;)
Ik ben al niet meer zo verbaasd als in het begin. Aanvankelijk dacht ik zelfs dat ze 5 minuten vooruit liepen op schema (en we dus geluk hadden dat we het begin konden zien), maar de duur van de opname was dan wel erg kort.
Ik ben wel zeker dat bepaalde uitzendingen van Play Gold zonder marge zijn opgenomen.
Het is zelfs geen constante, want een dezer hebben wij enkele afleveringen van één serie na mekaar gekeken en er zaten er één of twee tussen die wel met marge opgenomen waren.
Voor de duidelijkheid, dit is ook geen fenomeen dat gisteren plots opdook, het gebeurt al meerdere dagen. En andere afleveringen van die serie (zowel eerder die week als die avond) waren wèl zonder marge.

Deze avond hetzelfde ervaren met een opname van VTM2. Weer nipt opgenomen (10 sec max ervóór) en de opname duur was de duur van de uitzending inclusief reclameblokken tussendoor het programma. Geen 30 minuten erna.

 

@Mutlie Is dit voor één wel bepaald programma dan of ook voor andere programma’s van VTM2 dat je dit vaststelt?

Als ik mij niet vergis heb je ook nog een V5C, al veronderstel ik toch dat dit wel niks met het type decoder zal te maken hebben.

Wat ik mij dan ook afvraag of dit de zenders zelf zijn die dit verwezenlijken/bepalen wanneer de opname start/stopt, want ik heb hier altijd gelezen uit de uitleg van PX dat er gewoon gestart en gestopt wordt volgens de tijden aangegeven op de TV-Gids, waar dan ook -5min/+30min worden in rekening gebracht, dus kan dat dan waarschijnlijk ook PX niet zijn die dit beslist want dan zou dit voor alle opnames het geval moeten zijn dat die -5min/+30min wegvalt!?

We hebben een V6, Martin.

Wij hebben de laatste tijd veel programma’s moeten opnemen. Ik kan niet echt een lijn in trekken welke zenders/programma’s. Ik heb het vooral gemerkt bij de Play Gold, maar ook niet elk programma, en ook niet elke aflevering van eenzelfde serie. Dus ?
Voor VRT lijkt het alleszins niet op te gaan, tot nu toe zoals vanouds met marge. Ik heb toch nog niks gemerkt van opnames zonder marge. Ik vermoed dat het enkel gebeurt met DPG Media (VTM-zoveel en Play-zoveel) zenders, of zoals Regulus hiervoor zei, de Telenet zenders.
Zou het niet eerder een voorbereiding zijn op de verplichte reclame die je niet kan doorspoelen en zal afgespeeld worden vóór het opgenomen programma begint? Daar ging PX toch ook aan meedoen?

 




 

 

@Mutlie, ik heb al reclameblokken gehad die ik niet kan doorspoelen, meestal stukken bij het begin van een opname. Er verschijnt dan een melding onderaan het scherm dat het blok niet kan doorgespoeld worden. Effe wachten dus … regel was 1 minuut of zo?

Tiens, ik nog niet gezien, die reclameblokken.
Ik meen inderdaad 1 minuut bij het begin van de opname (of ervoor?). De andere reclame zou je dan wel kunnen doorspoelen.
Niet voor niks dat meer en meer mensen gaan streamen en TV abonnementen worden opgezegd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit is de reden van het gewijzigd opname systeem bij de zenders van VTM

 Bron:  Niet doorspoelbare reclame: de redenen | Proximus

Reclame niet meer doorspoelen op tv, waarom?

 

De manier waarop we met z’n allen tv-kijken is gigantisch geëvolueerd. We kijken niet alleen tv en video content waar we ook zijn via alle mogelijke schermen, maar kijken ook alsmaar meer wanneer het ons het beste uitkomt m.a.w. we gaan uitgesteld kijken (via opnames & Replay).

En laat dit er nu voor zorgen dat tv-reclame vaker wordt doorgespoeld. Omdat lokale programma’s bij commerciële zenders grotendeels gefinancierd worden via reclame, staan de investeringen in deze lokale content onder druk. De Belgische zendergroepen vragen daarom aan de operatoren, waaronder ook Proximus, de invoering van een aangepast model voor tv reclame, om de lokale televiesiemarkt te versterken.

Hierdoor kunnen jouw favoriete programma’s zoals Blind Getrouwd, The Masked Singer, Familie en vele andere in de toekomst blijven bestaan, en kan je blijven genieten van een gevarieerd ruim Pickx-aanbod. Ook met producties van bij ons!

Wat betekent dit voor de Proximus Pickx-kijkers?

Vanaf april 2023:

 

Het bekijken van een opgenomen VTM-programma wordt voorafgaan door 1 minuut niet doorspoelbare reclame. Andere Belgische zenders voeren dit op termijn ook in;

 

⮚ Tijdens het opgenomen programma kan doorspoelen wél nog (ook reclame).

Niet doorspoelbare reclame: de redenen | Proximus

Hoe gaan we tewerk?

We kiezen voor een gefaseerde aanpak volgens het type TV Box en starten in april 2023. De aanpassing zal ‘s nachts gebeuren via een software upgrade, uiteraard informeren we jou hierover.

 Bron:  Niet doorspoelbare reclame: de redenen | Proximus

Goed, dat vermelde ik al maar verklaart niet dat ik nog geen reclame vooraf heb gezien, noch de getimede opname.
En “ uiteraard informeren we jou hierover”. Niks gezien.
En het antwoord van HadewychT gelezen?

Maar hoe dit dan gecorreleerd is aan die -5min/+30min extra opnametijd die “zou” hierdoor wegvallen, dat blijft voor mij dan toch nog de hamvraag?

Edit: zie nu pas dat @Mutlie ondertussen ook al deze vraag gesteld heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Goed, dat vermelde ik al maar verklaart niet dat ik nog geen reclame vooraf heb gezien, noch de getimede opname.
En “ uiteraard informeren we jou hierover”. Niks gezien.
En het antwoord van HadewychT gelezen?

Misschien nog niet van toepassing bij een V6 en V5C decoder.

Bij de V7 decoder al enkele maanden het geval met opnames van de VTM zenders , reclame voor het programma en als je wil doorspoelen krijg je de melding  “ Je kan niet doorspoelen tijdens dit reclameblok ”

Gisteren bij de opname op VTM , Luc Alloo bij de politie.

 

Okee, duidelijk.
En de opname gebeurt met 5 minuten vóór en 30 erna of niet (dus -bijna- exact de duur van het programma)? Want dit is waar ik dit topic over begon.

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb net even enkele opnames gecheckt.

Bij opnames van de VTM zenders geen 5 minuten voor en 30 minuten na.

Alleen exacte tijd/duur van het programma word opgenomen.

Andere zenders nog steeds 5 minuten voor tot 30 minuten na.

Dat is nu het antwoord dat ik van in het begin moest krijgen! 👍

Alleen was ik er nooit opgekomen omdat er (nog!) geen reclame vooraf is geweest bij die “verkorte” opnames èn niet iedere opname zo is gebeurd.
Het is dus nog in een voorbereidende fase op mijn V6

Hopelijk kan dit in de toekomst voor alle zenders en programma’s geregeld worden dat de exacte opnametijd zal genomen worden voor opnames. 
Wel straf dat dit nu ineens wel kan en er al zoveel jaren over geklaagd/gevraagd werd om de opnames exact te starten en te eindigen zonder die nutteloze -5min/+30min (verspillende opslagruimte).

[..]
zonder die nutteloze -5min/+30min (verspillende opslagruimte).

Dat is een juiste opmerking
Maar anderzijds is er ook al veel opslagruimte verspild door programma’s die niet op tijd beginnen.
Af en toe zijn die 5 minuten niet helemaal nodig omdat een programma te vroeg begint. (toch volgens programmagids) en wordt erna 35 minuten opgenomen. Ook al meermaals meegemaakt dat we het begin niet hadden. Of het einde.
Hoe dat dan in de praktijk gaat nu er 35 minuten minder wordt opgenomen weten we niet (en blijkbaar de moderatoren ook niet)

Ze zouden ergens met met “programma start pointer” en “programma einde pointer” moeten kunnen werken die meegegeven worden bij elk programma, zodat de opname exact opgenomen wordt bij het begin van het programma en eindigt a/h einde aan het programma?  

Inderdaad. De pointer is toch al oude technologie, bestaat al minstens 20 jaar.
ik veronderstel dat PX het nog niet op punt heeft staan, ttz de aansluiting met het verplichte reclameblok enerzijds, anderzijds de zenders die niet meedoen (de pointer niet meezenden).
 

Inderdaad. De pointer is toch al oude technologie, bestaat al minstens 20 jaar.
ik veronderstel dat PX het nog niet op punt heeft staan, ttz de aansluiting met het verplichte reclameblok enerzijds, anderzijds de zenders die niet meedoen (de pointer niet meezenden).
 

Ik ging net zeggen dat die pointer optie al zeker 30 jaar bestaat … dat werd ooit nog een vaag geimplementeerd via een soort code die je ergens moest ingeven dacht ik … die codes stonden trouwens in “den Humo” … 

Ik wou al niet overdrijven en 30 jaar zeggen 😂
Maar ik denk dat je gelijk kan hebben. En dat van de Humo is correct !

 

Dus 30 jaar later hebben ze het warm water terug uitgevonden dan 😊

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb het hier ook nog even verder getest en het klopt inderdaad wat Pat52 al aangaf (enkel zo bij VTM-programma’s). Mijn excuses dat ik het de eerste keer dat ik testte niet had opgemerkt. 

Dit zal inderdaad gelinkt zijn aan de nieuwe manier van omgaan met uitgesteld kijken en de verplichte 1min reclame vooraf. 

Moest dit ook nu nog mogelijk zijn bij Replay dat je programma start direct van het begin van het programma dan zou dit fantastisch zijn.