Skip to main content

Ondertitels Canvas

Forum|alt.badge.img

Al geruime tijd geen ondertitels meer bij Canvas. Niet op TV rechtstreeks aangesloten , niet op TV via Wi-fi. Heb alle toestellen tot en met fibermodem chronologisch afgekoppeld en weer aangesloten . Geen resultaat. Verschijnsel heeft zich een paar jaar geleden ook voorgedaan. Heb toen via SD 402 Canvas bekeken MET ondertitels. Is nu onmogelijk vermits SD niet meer te vinden is .Ben redelijk hardhorend en ondertitels zijn zeer welkom.

Voorstellen zijn welkom. Met de meeste dank.

Uitgelichte reactie

12 maart 2025

@Martin ​@Mutlie ​@Walter bladerunner Ik heb antwoord gekregen van de VRT zelf. Dit is hun antwoord:

“Het klopt dat er problemen waren bij Proximus. De ondertiteling bij wie live naar Canvas keek, kwam de afgelopen dagen niet door. 

Het probleem zou ondertussen verholpen moeten zijn. Als u Terzake of De Afspraak van de afgelopen dagen nog met ondertitels wilt bekijken, kunt u dat via de terugkijk-opties van Proximus of via VRT MAX.”

This topic has been closed for comments

13 reacties

Martin
  • 33189 reacties
  • 12 maart 2025

@Walter bladerunner je bent zeker al niet de enige die dit voorheeft zie → V7 Stand van zaken | Proximus Forum 

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1243 reacties
  • 12 maart 2025

Het probleem van ondertitels via 888 is een blijvend probleem. 

Ik heb een tiental jaren geleden daarover een technicus van de VRT gesproken en het resultaat was: we werken er aan maar het is geen prioriteit.  

Ik geef toe : het probleem is complex, zeker bij live uitzendingen. 

Sindsdien stel ik vast dat er wel vooruitgang is, maar het blijft onvoldoende. Bvb op canvas bij Terzake is het redelijk goed,  bij de Afspraak zijn ze afschuwelijk.

Als ik vaststel dat er hoegenaamd geen ondertitels zijn kan ik het meestal oplossen door de decoder te herstarten. 

Martin
  • 33189 reacties
  • 12 maart 2025

Voor de V7 decoder staat er zelfs geen knop op de remote voor teletekst.
Op de v7 kun je deze ondertitels instellen via de OK knop terwijl een programma loopt of via de SUB knop. 

Herstarten van de V7 geeft geen oplossing, de ondertiteling voor ander zenders, zoals bv VRT1 die werkt wel .

Mutlie
  • 1958 reacties
  • 12 maart 2025

De SUB knop moet dan wel werken, het is al een tijdje (alweer) een loterij, doet ie het of doet ie het niet?
Meestal niet dus.

Wat teletekst betreft, het is een verouderd medium dat op vele zenders (bijv de Duitse) al niet meer wordt meegezonden met het TV signaal (ondertitels uitgezonderd? nog niet geprobeerd)
OOk VRT en La Une zenden geet teletekst meer uit. De TXT knop is dus zonder functie.

Het valt me ook op dat het probleem gemeld wordt op Canvas en niet op andere zenders.
In ieder geval moeten we er ons zeker van bewust zijn dat ondertiteling mogelijk niet (meer) wordt uitgezonden via Canvas, al dan niet voor alle of specifieke programma’s.
Dat kan o.a. omwille van een technische storing zijn geweest, want voor zover ik weet ondertitelt VRT/Canvas wel alles.

Martin
  • 33189 reacties
  • 12 maart 2025

Ik heb al verschillende programma’s geprobeerd op canvas en tot nu toe nog geen enkele keer gelukt om ondertitels te krijgen.
(SUB knop werkt bij mij heb nu ook de laatste update staan op de V7.)

Mutlie
  • 1958 reacties
  • 12 maart 2025

Het zou me wel verwonderen indien software een onderscheid zou maken tussen Canvas (Als canvas toon geen ondertitels) en andere zenders. Wat wel zou kunnen is dat de ondertiteling op een andere wijze of andere “golflengte” (of kanaal of hoe ik het noemen moet) gebeurt, maar dan sterk afwijkend van de standaard zoals bij VRT ?????

Ostberg
Forum|alt.badge.img
  • Rising star
  • 13 reacties
  • 12 maart 2025
Uitgelichte reactie

@Martin ​@Mutlie ​@Walter bladerunner Ik heb antwoord gekregen van de VRT zelf. Dit is hun antwoord:

“Het klopt dat er problemen waren bij Proximus. De ondertiteling bij wie live naar Canvas keek, kwam de afgelopen dagen niet door. 

Het probleem zou ondertussen verholpen moeten zijn. Als u Terzake of De Afspraak van de afgelopen dagen nog met ondertitels wilt bekijken, kunt u dat via de terugkijk-opties van Proximus of via VRT MAX.”

Mutlie
  • 1958 reacties
  • 12 maart 2025

Zonet kunnen testen.

1e vaststelling: na heropstart werkt de sub knop wel vanf de 1e druk op de knop 😊

2e vaststelling: Op Canvas is momenteel radio uitzending, dus geen ondertitels maar wel de keuze tussen Nederlands en Nederlands beschrijvend (en uit).

Martin
  • 33189 reacties
  • 12 maart 2025

@Ostberg Bedankt voor de feedback. 

Ondertussen heb ik eens getest op Terzake en inderdaad de ondertitels staan er.

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • 2092 reacties
  • 12 maart 2025

@Walter bladerunner Kan je dit eens testen? 

@Ostberg Bedankt!

Martin
  • 33189 reacties
  • 12 maart 2025
DaisyS schreef:

@Walter bladerunner Kan je dit eens testen? 

@Ostberg Bedankt!

Update: Nu is Terzake bezig en ondertitels zijn in orde.

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1243 reacties
  • 12 maart 2025

Gekeken een tijd op vrt1, canvas, vtm, play4 : overal goede ondertitels,  soms een zin die wegvalt,  maar OK. Het kan dus wel.

Forum|alt.badge.img

Beste vrienden, 

Heb mail naar Canvas gestuurd . Canvas is op de hoogte . Als oorzaak werd een verkeerde configuratie van proximus aangeduid. Onmogelijk te verifiëren natuurlijk. 

Het probleem is ondertussen opgelost. Dank u voor uw vele interessante adviezen..

Beste groeten