Vraag

Ondertiteling zwarte achtergrond

  • 5 November 2022
  • 18 reacties
  • 1355 Bekeken

Hallo,

Sinds enkele dagen is bij onze televisie de ondertiteling zeer vreemd. Vroeger was er altijd een zwarte achtergrond zodat de ondertiteling goed leesbaar is, maar sinds enkele dagen is deze zwarte band weg zodat indien de achtergrond wit is, de ondertiteling niet meer leesbaar is (zie foto 1). Het vreemde is dat dit vooral bij opgenomen programma’s optreedt, terwijl bij het live kijken dit amper voorkomt. Ik heb de decoder en modem al enkele malen gereset, maar dit heeft het probleem niet verholpen.

Het vreemde is dat dit bij een ander tv toestel (maar ook andere modem en decoder), niet voorkomt (zie foto 2)

 


This topic has been closed for comments

18 reacties

druk eens op de teletekst knop van je afstandsbediening of je een melding krijgt waar je dan het voorstel krijgt om op OK te drukken. Als je op OK drukt komt het dan in orde.

Reputatie 7
Badge +5

@NielsP Is het gelukt? 

Indien niet kan je dan je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het voor je na.

Nee, ik heb het voorstel van Martin geprobeerd en krijg inderdaad een optie voor de ondertiteling, maar dit lost het probleem van de zwarte achtergrond niet op. Ik heb ook eens geprobeerd om de desactiveren en opnieuw te activeren, maar ook dit werkt niet.

 

Ik heb mijn klantgegevens toegevoegd aan mijn forumprofiel.

Hallo, dit probleem is nog steeds niet opgelost. Zijn er nog andere mogelijke oplossingen?

Reputatie 7
Badge +4

@NielsP Als ik het goed begrijp heb je dit niet voor tijdens live TV kijken ? Heb je de ondertiteling al eens volledig uitgeschakeld en terug opgezet, of enkel bevestigd dat je NL ondertiteling wil ?

 Kan je eens testen of het probleem mee verhuist als je beide decoders van plaats verwisseld ? 

Is deze decoder via kabel of draadloos verbonden ? 

Kan je ons zoveel mogelijk details doorgeven ? Dan kunnen we het laten nakijken in ons netwerk. 

Het klopt inderdaad dat het probleem nooit optreedt bij het live kijken.

Ik heb al vaak geprobeerd om de ondertiteling uit te schakelen en opnieuw in te schakelen, maar dit lost het probleem niet op. Ik heb de helpdesk ook al eens gecontacteerd gehad en om een nieuwe decoder gevraagd, maar ook met een nieuwe decoder houdt het probleem aan.

Ik heb vandaag ook een ander TV toestel (merk: medion) geprobeerd, maar ook met dit ander TV toestel ondervind ik hetzelfde probleem. De B-BOX 3V+ is met een kabel verbonden met de decoder (type V6) en de decoder is via HDMI verbonden met het TV toestel (merk: philips).

 

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat er een storing is aan de B-BOX of dat er een probleem is aan jullie zijde. Moet ik een nieuwe B-BOX aanvragen of kunt u het probleem zo verhelpen?

 

Alvast bedankt.

 

Ter info: Maandag komen de PX forummedewerkers terug langs hier op het forum.

Waarschijnlijk heb je maar één decoder anders zou je kunnen zien of het probleem zich ook voordoet op die andere

Het probleem houdt nu al langer dan een maand aan en nog steeds geen antwoord ontvangen over hoe dit probleem kan opgelost worden. De helpdesk heeft het ook al verschillende keren laten afweten...

Reputatie 7
Badge +5

@NielsP Je hebt dit enkel op vtm? 

Nee, dit treedt op bij ieder opgenomen programma met ondertiteling ongeacht de zender.

Reputatie 7
Badge +3

@NielsP

Probeer onderstaande  instelling eens. (Heb het zo kunnen verhelpen bij iemand die ook problemen had met de achtergrond)

 

Ondertitels beheren

voor alles zenders ga naar 

 

 

→vervolgens

 →mijn voorkeur → gesproken taal en ondertitels

 

hier zet je alles op Nederlands 

Dan je decoder herstarten .Om ondertiteling aan te zetten 

indrukken en dan teletekst selecteren door naar rechts te gaan met 

vervolgens op OK drukken, normaal gezien heb je dan de ondertiteling met een zwarte achtergrond.

 

Reputatie 7
Badge +5

@NielsP Heeft de tip van @Pat52 geholpen?

Reputatie 2

Heb dit probleem met ondertitels ook gehad. Decoder was V6. Deze werd vervangen door een V7 en mijn probleem was opgelost. 

Bij rechtstreekse uitzendingen komt de ondertiteling mee met het teletekst gedeelte. Dus ook met gekleurde letters. Bij het bekijken van opgenomen programma's wordt de ondertiteling gegenereerd door de decoder zelf. Dus enkel witte letters en erg onduidelijk met de V6 decoder. 

Reputatie 7
Badge +3

@Paul.S heb jij ook de stappen van @Pat52 al geprobeerd?

 

Geert

Ik heb de stappen van @Pat52 gevolgd, maar deze hebben het probleem niet kunnen verhelpen. Het lijkt mij dus dat het probleem bij de V6 decoder ligt zoals @Paul.S heeft aangegeven.

Is een V7 decoder compatibel met B-BOX 3V+? Wat is de beste manier om een nieuwe decoder aan te vragen?

Deze is compatible ook voor de V7 decoder

Ter inlichting wat Proximus als antwoord geeft ivm omruilen naar v7 decoder:

  • Een commerciele swap naar een V7 decoder is betalend.
    De éénmalige omruilingskost bedraagt €49.
    Uitzondering: voor klanten die beschikken over de optie All Stars of All Stars & Sports, is de omruiling gratis.
    De klanten kunnen hun decoder ook zelf omruilen via TV ordering.
    Dit kan vanuit het Pickx startscherm naar > shop > apps > meer apps

Maar morgen kunnen de PX forummedewerkers wel je inlichten of je er recht op hebt op een gratis omruiling naar V7 decoder.

Reputatie 2

Martin, voor mij was de omruiling naar een V7 tv box een goede oplossing. Tot hiertoe ben ik zeer tevreden.  Ondertiteling is voor mij ok nu.

Hallo,

 

Na ongeveer 24 uur aan de lijn te hangen zonder resultaat met Proximus helpdesk, had ik besloten om zelf wat meer op onderzoek te gaan. De oplossing aangereikt door Paul. S - het omruilen van de V6 naar V7 decoder, had namelijk niet het gewenste resultaat. De ondertiteling was nog steeds niet in orde en de 49 euro voor de omruiling ben ik kwijt.

 

Ik ben dus maar verder op zoek gegaan naar de oorsprong van dit probleem en ben bij familie en vrienden gaan kijken of zij ook een dergelijk probleem ondervonden. Tot mijn verbazing zag ik dat iedereen met een decoder V6 of V7 hetzelfde probleem had, maar dat degene die een V5 compact decoder hadden, er geen enkel probleem was.

 

Ik heb dan na bijzonder veel aandringen de V7 decoder, waar ik voor 49 euro heb betaald, opnieuw omgeruild met een V5 compact decoder. De helpdesk wilde dit natuurlijk eerst niet geloven, maar uiteindelijk zijn ze toch overstag gegaan. Ik heb nu reeds een week de V5 compact decoder en dit probleem is volledig verholpen.

 

Ik meld dit enkel voor mensen die in de toekomst gelijkaardige problemen ondervinden. Het kan zeker geen kwaad om dit ook met de helpdesk te delen zodat zij ook op de hoogte zijn van dit probleem.

Misschien dat die 49 euro kan worden teruggestort voor de moeite om dit probleem grondig te analyseren? Het lijkt me niet dat de klanten tegenwoordig het werk van de helpdesk moeten doen...