Vraag

Geluid en beeld niet synchroon

  • 24 January 2024
  • 18 reacties
  • 898 Bekeken

ik heb sinds vorige week een Android TV box, en merk nu dat geluid en beeld niet synchroon loopt.

Hoe is dit op te lossen?

 


18 reacties

Probeer eerst eens de software te updaten, versie SW PXM-SW-5.7.3 is de meest recente en zou dit probleem verhelpen. (Overal?)
Je kunt proberen om manueel te controleren op een update:
instellingen - apparaat voorkeuren - support - controleren op updates.

Als dat niet helpt: er werd eerder op dit forum geschreven dat dit synchronisatie best is op te lossen door de weergave op een vast getal te zetten in plaats van op automatisch.

Dit doe je op de V7 zo: Instellingen - Instellingen toestel - Apparaatvoorkeuren - Weergave - Resolutie - ipv automatisch kies je een vaste resolutie uit de lijst.

Reputatie 3
Badge +1

Is je decoder bekabeld verbonden met de b-box? Maak je gebruik van een versterker of soundbar?

Decoder is bekabeld verbonden

laatste software aanwezig

er is een soundbar maar die werkt synchroon met het geluid van de TV (Samsung), als ik de soundbar uitschakel is het probleem ook niet verholpen.

ook aanpassen weergave op een vast getal  in plaats van op automatisch lost het niet op.

Vraagje: is dat probleem er ook met Apple TV ipv deze Android TV decoder?

 

Luc

Vraagje: is dat probleem er ook met Apple TV ipv deze Android TV decoder?

Tot hiertoe is hier op het forum nog geen enkel klacht gekomen in tegenstelling tot de V7 decoder

Reputatie 3
Badge +1

Soundbar via HDMI ARC of SPDIF? Er is nog een optie in de decoder om het surround sound uit te schakelen, maar of dit helpt… Staat automatisch aan bij mijn weten. Staat onder instellingen, instellingen toestel, apparaatvoorkeuren, weergave en geluid, geavanceerde geluidsinstellingen, en dan geen: surround sound nooit gebruiken selecteren.

Alleen het volume verschilt wat tussen surround en surround uit maar dat is natuurlijk niet zo erg als een slechte lipsync.

Niets helpt, en als dit inderdaad niet voorkomt bij de Apple TV ligt het dan waarschijnlijk aan de V7 decoder?

ik denk dat ik ga overschakelen naar de Apple TV

 

 
Reputatie 7
Badge +4

@zwartl 

  • Het is heel belangrijk dat de kwaliteit van de verbinding tussen je decoder en modem optimaal is. Als die draadloos of via PLC is, kan je best testen met een rechtstreekse lan-kabel als dat mogelijk is. 
  • De communicatie tussen je TV en decoder moet in orde zijn. Als vb je TV de snelheid van de gegevens niet kan verwerken kan je dit voorhebben. Gebruik bij een V7-decoder zeker de HDMI-kabel die erbij geleverd is. Oudere HDMI-kabels kunnen ook niet met de hoeveelheid gegevens en de snelheid overweg. Als je een Smart-TV hebt kan je kijken of er een update beschikbaar is. 
  • Bij de instellingen op je decoder kan je de resolutie van je scherm nakijken. Dit is ook weer afhankelijk van je toestel. 
  • Ook bij de instellingen kan je testen met de verschillende audio-instellingen. 
  • Als er een switch met DHCP aan je modem verbonden is, kan je best eens testen zonder deze switch, dus enkel de decoder eens verbinden aan je modem. 

 

@HadewychT 

mijn antwoorden tussen jouw puntjes

  • Het is heel belangrijk dat de kwaliteit van de verbinding tussen je decoder en modem optimaal is. Als die draadloos of via PLC is, kan je best testen met een rechtstreekse lan-kabel als dat mogelijk is. 

verbinding is LAN kabel

  • De communicatie tussen je TV en decoder moet in orde zijn. Als vb je TV de snelheid van de gegevens niet kan verwerken kan je dit voorhebben. Gebruik bij een V7-decoder zeker de HDMI-kabel die erbij geleverd is. Oudere HDMI-kabels kunnen ook niet met de hoeveelheid gegevens en de snelheid overweg. Als je een Smart-TV hebt kan je kijken of er een update beschikbaar is. 

HDMI kabel is nieuwste generatie, smart-TV is up-tp-date

  • Bij de instellingen op je decoder kan je de resolutie van je scherm nakijken. Dit is ook weer afhankelijk van je toestel.

hoe doe je dat op de decoder

  • Ook bij de instellingen kan je testen met de verschillende audio-instellingen. 

al alle instellingen uitgetest, geen verschil

 

  • Als er een switch met DHCP aan je modem verbonden is, kan je best eens testen zonder deze switch, dus enkel de decoder eens verbinden aan je modem. 
     

geen DHCP, de verbinding is rechtstreeks

wat ik wel merk: als ik via de smart-TV rechtstreeks kijk (bv. VRT max) is beeld en geluid wel synchroon. Dus het probleem ligt aan de V7- decoder.

Is het probleem ook bekent bij de Apple TV decoder? Anders wissel ik van decoder

@zwartl 

In verband met 

  • Ook bij de instellingen kan je testen met de verschillende audio-instellingen. :
    »→ via de ‘home’ toets eens naar de instellingen gaan -> instellingen toestel -> apparaat voorkeuren -> weergave en geluid -> geavanceerde geluidinstellingen > 
    vervolgens geen: “suround sound nooit gebruiken”
    en dan bevestigen.
Reputatie 7
Badge +5

@zwartl Kan je eens testen met de tip van @Martin ? 

@DaisyS @Martin 

ik heb dit ook al vroeger gedaan, lost niets op.

Zoals ik hierboven schreef: als ik via de smart-TV rechtstreeks kijk (bv. VRT max of VTM Go, of via de BlueRay die rechtstreeks met de TV verbonden is) is beeld en geluid wel synchroon. Dus het probleem ligt aan de V7- decoder.

Is het probleem ook bekent bij de Apple TV decoder? Anders wissel ik van decoder

Ter info:

Ik zou toch denken als het niet synchroon zou zijn bij de Apple TV, dat we dan hier net als bij de v7 decoder veel berichten hieromtrent zouden kunnen de revue zien passeren, maar van de Apple TV heb ik dit hier nog niets van gelezen!

Reputatie 7
Badge +5

@zwartl Het is een gekend probleem van de v7 decoder., maar wel op te lossen door in de instellingen dingen aan te passen. Kan je de resolutie eens aanpassen en deze optie testen? 

Apple tv is inderdaad ook mogelijk maar deze toestellen hebben wij niet in huur, dus je kan deze gebruiken maar dit is dan een aankoop.

hier ook dat probleem, heb alles al nagekeken dat hierboven wordt gezegd, zonder soundbar is het iets beter maar nog niet 100%, trouwens ik heb een soundbar om te kunnen gebruiken…. ben nu een maand bij proximus, heb vroeger bij telenet daar nooit problemen mee gehad, en dat was ook een nieuw model van decorder, dus graag een oplossing!

Reputatie 5
Badge +2

@Boudewijn001   heb je deze tip reeds geprobeerd?

@zwartl Het is een gekend probleem van de v7 decoder., maar wel op te lossen door in de instellingen dingen aan te passen. Kan je de resolutie eens aanpassen en deze optie testen? 

Apple tv is inderdaad ook mogelijk maar deze toestellen hebben wij niet in huur, dus je kan deze gebruiken maar dit is dan een aankoop.

 

Hier ook zelfde probleem technieker al langs geweest nieuwe v7 decoder geplaatst en 10 dagen later weer het zelfde. Ik heb het gehad nu . Ik trek de decoder met kabel en modem uit de kast met telefoon lijn tot aan de straat , ik werp alles op een hoop en laat het gecontroleerd opbranden.Dit probleem is begonnen met de nieuwe decoder en is nu al maaaaanden aan de hand.

Ze vinden geen oplossing.

Reputatie 7
Badge +3

@Torhout2 

Wat je kan doen hiervoor is de resolutie aanpassen:

Dit doe je via:

  • Instellingen
  • Instellingen toestel
  • Apparaatvoorkeuren
  • Weergave
  • Resolutie
    • Ipv Automatisch kies je
      • 3840x2160p50
      • 3840x2160p60
      • 3840x2160p25
      • 3840x2160p30
      • 3840x2160p24
      • 1080p50
      • 1080p60
      • 1080p25
      • 1080p30
      • 1080p24
      • 1080i50
      • 1080i60
      • 720p50
      • 720p60

Geert

Reageer